[WN] TB, wat houdt het precies in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 11:44

Himyar schreef:
Jij had het over uiterlijk en niet over genetische afwijkingen. Maar voor een rijpaard is het helemaal niet zo gunstig om heel zwaar bespierd te zijn en ik vind het belangrijker hoe een paard rijdt, dan hoe het er uit ziet.
Je kunt ook de Legends boeken inkijken en daarin zien dat er heel veel bulldogtype quarterhorses in staan met veel Volbloed dichtbij in de pedigree (b.v. Leo, minstens 50% Volbloed en Clabber, minstens 37,5 % Volbloed, Ed Echols, minstens 50% Volbloed, Peter McCue, minstens 50% Volbloed) en deze doen niet onder, wat de bouw aangaat, voor veel zgn. foundationhengsten zoals ik die van de foto's ken (Little Joe, Possum etc. die ik juist helemaal niet zo'n bulldogtype vind hebben). En er is in Amerika een aantal mensen dat van mening is dat de vader van Little Joe en Possum, Traveler, een Volbloed was, wat zijn uiterlijk betreft zou het kunnen en hij zou uit Kentucky zijn gekomen, als sinds tijden het mekka van de Volbloed. De zoon van Little Joe, Zantanon (vader van King), ziet er op de foto's uit als een vrij hoogbenig paard met niet zoveel bespiering en massa. De King ranch gebruikte zelf, vooral bij het opzetten van hun fokkerij, veel Volbloed. En uit deze fokkerij zijn Little Richard (7/8 Volbloed), Cardenal (7/8 Volbloed), Solis (7/8 Volbloed) etc. voortgekomen en een paar generaties verder, Wimpy. En je kunt een paard zijn bloedlijn wel tot tien generaties terug uitzoeken, maar als er nog één generatie verder plotseling een tigtal Volbloeds opduiken, hebben die dan plotseling geen invloed meer?
En hoe komen de Foundation quarters aan hun edele hoofden en zijde-achtige vacht, vast niet van de eerste de beste Belg of iets dergelijks. Die eigenschappen duiden op bloed, op een achtergrond die terug gaat op de woestijnrassen, net als de achtergrond van de Engelse Volbloed terug gaat op de woestijnrassen (Arabisch Volbloed en Berber). Wat voor ander fantastisch bloed hadden ze dan ter beschikking in Amerika wat ver afstond van de Volbloed? De spaanse rassen voeren ook terug op de Berber, maar hebben vaak een wat ander type hoofd, vaak iets minder verfijnd en met een krommere neus en daarbij wijkt de lichaamsbouw veelal ook af, o.a. is de hals vaak behoorlijk zwaar en staat hoger op de schouders. De Morgan voert ook terug op Volbloedvoorouders en het Standardbred ook. En mustangs zijn weer een mengelmoes van onsnapte paarden, die dus van Spaanse origine en wat nog meer konden zijn.

Je hebt me nooit zien ontkennen dat de oorsprong van het Quarter Horse het Engelse Volbloed is geweest. De eerste regel van mijn antwoord op XoNo 's opmerking was:

De oorsprong van het Quarter horse ras is oorspronkelijk het Engelse volbloed geweest.

Toch is het en blijft het mijn mening dat er in het Quarter Horse ras genoeg Engels Volbloed is ingebracht om de toekomst van dit ras veilig te stellen en dat toestroom van nieuw Engels Volbloed beperkt moet blijven om het ras niet verder te verdunnen.
Er moet ergens een datum genoemd worden, en dat is in dit geval 1940 geweest. Er zal best een heleboel Engels Volbloed vóór 1940 in een stamboom zitten, maar dat zal minder invloed hebben op een paard dan dat je een paard hebt met 50% (eerste generatie) of 25% (tweede generatie) Engels Volbloed.

Omdat we hier toch met fotos als bewijsmateriaal aankomen: hier de foto's van de bekende en erkende Quarter Horse Foundation Stallions, die op hun beurt weer veel Engels Volbloed in hun stamboom voeren.

http://www.foundationhorses.com/pedigrees.htm

http://www.foundationhorses.com/pedigrees2.htm

http://www.foundationhorses.com/pedigrees3.htm

http://www.foundationhorses.com/pedigrees4.htm

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:38

Toch ben ik blij dat niet iedereen in 1955 er zo over dacht Haha! :

DOC BAR : Cow Pony

Doc Bar, a 14'2 hand Quarter Horse was born in 1956, by Lightning Bar, the son of the famous Thoroughbred, Three Bars out of Dandy Doll. Originally bred for speed, he only made $94 in four starts, but they turned him to halter and cattle work, where he went on win with Charley Araujo as his handler, 10 Grand Champions and 1 Reserve in his 13 total Halter classes. In 1962 he was sold to Dr.& Mrs. Stephen Jensen of Orinda, CA. for $30,000. Living at their ranch south of Hollister, CA, which was managed by thier daughter Stephenie and her husband, Charlie Ward.
Doc Bar will be remembered for passing down his "cow sense" to his podegy, including Doc O'Lena, Futurity Champion, and his son Smart Little Lena, highest money earning stallion and top NCHA producing stallion. Plus Dry Doc, Doc's Lynx, Doc's Remedy, and Cuttaba, all who have dominated the NCHA for the last two decades. His sons and daughters have found sucess in working cow horse, reining and even western pleasure. According to the AQHA, out of his 485 foals they have earned over 7,000 Halter points and 27 AQHA Champions.

http://www.wetpaintfarms.com/doc_bar.htm

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 13:39

Als je goed naar de geboortedata hebt gekeken van de hengsten die als Foundation Quarter Horses worden bestempeld, zijn er een heleboel als dekhengst actief geweest tot in de zestiger jaren. Dus het jaartal 1955 past daar precies in...

Ik ben erg blij dat je Doc Bar hebt opgenoemd. Weer een hengst die nogal vaak (understatement) is gebruikt bij het fokken van Quarter Horses, in dit geval de reining Quarter Horses. Hij heeft het leuk gedaan, en Doc Bar geniet nog steeds een ongekende populariteit, en als je menig doorsnee stamboom van een reiner bekijkt duikt hij wel heel erg vaak op. Zou Doc Bar net zo'n erfelijke ziekte hebben gehad als Impressive zou dat net zo'n slag voor het Quarter Horse ras zijn geweest als HYPP dat was voor de Halter paarden.

Ik hou helemaal niet van teveel inteelt in een stamboom. Ik hou verder helemaal niet van het teveel gebruiken van één bepaalde of meerdere selectieve hengsten. De genetische basis van een ras wordt daardoor te zeer vernauwd. Natuurlijk wil iedereen de toekomstige kampioen fokken. Natuurlijk grijpt iedereen naar bewezen bloed. Maar nogmaals, door de genetische basis in een ras breed te houden, garandeer je de toekomst van een ras. Zoals het nu gaat zal men op een gegeven moment wel naar extern bloed moeten grijpen omdat op een gegeven moment (overdreven gezegd) alles Doc Bar is wat er rondloopt...En nogmaals: dat is NIET nodig, mits er gedoseerd en selectief gefokt wordt. De basis van het Quarter Horse is nog steeds breed genoeg...maar voor hoelang?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-02-02 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Smokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 13:54

De mogelijkheden om nu met andere lijnen en breder te fokken in Europa zijn uitgebreid met de toestemming van het AQHA "frozen semen" te gebruiken. De regelgeving hieromtrent is wel redelijk streng. Parentage verification is dus altijd nodig.
Echter sommige wensen van ons zullen niet in vervulling kunnen gaan. Wie kan (ik spreek niet van willen) er nu een deksprong (rietje) van b.v. Smart Little Lena kopen? Die toch al heel weinig productie mag hebben van de eigenaar. Het laatste wat ik gelezen heb is dat dit minimaal $15.000,-- kost. Andere bloedlijnen die het bewezen goed doen kosten dan ook minimaal $5.000,--.
Als mijn portemonnaei al zo goed gevuld was en als ik al het geld ervoor had, wat moest ik dan met die merrie, mee naar bed nemen en dag en nacht ernaast gaan staan zodat niets kan gebeuren? Wat ik hiermee wilde zeggen is, dat de mogelijkheden er nu uiteindelijk wel zijn, maar daar hangt ook een verschrikkelijk hoog prijskaartje aan van het risico dan maar te zwijgen. Dat is dus het verschil met Amerika = Industry en Nederland = een (uit de hand gelopen) hobby.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 22:19

Sorry hoor, alleen een poging om te kijken of het me nu eindelijk lukt om een foto te plaatsen. Hieronder zou nu een foto moeten staan van de Volbloed Mr. Prospector:

Afbeelding

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:18

Himyar schreef:
Sorry hoor, alleen een poging om te kijken of het me nu eindelijk lukt om een foto te plaatsen. Hieronder zou nu een foto moeten staan van de Volbloed Mr. Prospector:

Jaaaaaaaaaaah! Gelukt!! Goed zo Himyar!!!
Haha! Party!! Haha! Party!! Haha! Knipoog