[WN] Verschil western en dresseur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Verschil western en dresseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:26

stef schreef:
en ik leer dus been eraf is de beloning, aangezien je hem naar je hand toe "bumpt"

Been eraf? Als ik mijn been er niet aanhoudt (lees: niet afsteken) dan zwaait hij alle kanten op en loopt niet meer (overdreven gezegd) tijdens het wat actievere werk. Neem aan dat westernruiters hun paard toch ook voorwaarts moeten houden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:29

paard dient zelf in hetzelfde tempo te blijven lopen, tot jij wat anders zegt.
Als ik mijn paard elke pas voorwaarts moet rijden, wordt ik harstikke moe Haha!

Dus braaf (zowel tempo als nageeflijkheid) = been eraf (en dan heb ik het over bumpen, niet over bijv je binnen of buitenbeen aanleggen voor een wending ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:32

Ik weet niet wat bumpen is Bloos

been eraf, ik weet niet wat je daarmee bedoelt?
Afsteken, of ontpannen af laten hangen (dan heeft het nog wel contact met het paard, maar geen drijvende druk.)

dat laatste dat doe ik wel, maar altijd later (denk in sec.) dan mijn handen,
Handen eerst

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:38

Nee dan zou ik ook moe worden, maar om hem actief te houden heb ik toch regelmatig wel wat druk. Niet dat ik drijf, maar houd me been er wel aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:40

Westernpaarden die actief doorgereden worden, worden ook actief aan het been gereden, en van voren begrenst (ga bijv. maar bij een show kijken Knipoog )

Bumpen is ook iets in de trant van 'als je been geeft, moet ie zijn hoofd naar beneden doen'. En het wordt gedaan als het paard stilstaat. Dus je paard staat stil en dan blijf je met je benen 'bumpen'.. maar waar dat voor is heb ik nooit begrepen?
Wel leuk, tijdens een line-up allemaal van die parkinson-ruiters Haha!

Ik heb liever dat mn paard mn hand volgt, en dat ik hem naar mn hand toe kan rijden, op het moment dat ie nageeflijk is, geef ik ook ontspanning mn hand, uiteraard is dan ook mn been stil.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:10

Cer schreef:
Wel leuk, tijdens een line-up allemaal van die parkinson-ruiters Haha!

Wahaha inderdaad. Ik ben ook niet zo'n bumper eerlijk gezegd. Ben blij dat er meer zijn die dat nut niet zo zien.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:24

De grootste verschillen tussen western en dressuur lijken mij, als leek, vrij duidelijk.

Niet alleen verschil in materiaal, voornamelijk verschil in rijstijl.

Echter is niet ieder paard hetzelfde en zeker niet iedere ruiter.

De opmerking dat dressuur dwang zou zijn vind ik volledig slaan als een tang op een varken! Zodra je opstijgt vraag je wat van het paard.

Deze discussie is eindeloos door te voeren en bepaalde opmerkingen die worden geplaatst vind ik nogal extreem!

Zolang paard en ruiter plezier hebben en op een paardvriendelijke manier wordt gereden...boeit het dan echt wat voor tak van sport je beoefent?

Ik rijd recreatief en mij lijkt eigenlijk alles wel leuk, zolang ik maar op een paard zit en wij samen plezier hebben. Of ik nu met een "hat"of "cap" op mijn bol rijdt maakt toch zeker niet uit? Er zijn genoeg mensen die geen van beiden dragen tijdens het rijden. Of ik nu in mijn jeans of rijbroek op het paard zit, zolang ik niets "doorrijd" (if ya know what i mean! Haha! ) vind ik het best!

En of ik nu op een western, dressuur, veelzijdigheid, of springzadel zit...zolang ik maar zorg dat mijn houding goed is en het zadel goed op mijn paard past?

Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde en doe waar jij plezier in hebt. Wanneer je de overstap maakt van de ene naar de andere tak of wanneer je meerdere takken beoefent, worden de verschillen vanzelf duidelijk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:30

runningkawa schreef:
Ik weet niet wat bumpen is Bloos

been eraf, ik weet niet wat je daarmee bedoelt?
Afsteken, of ontpannen af laten hangen (dan heeft het nog wel contact met het paard, maar geen drijvende druk.)

dat laatste dat doe ik wel, maar altijd later (denk in sec.) dan mijn handen,
Handen eerst

Tja, kloppen zeg maar, met de pas mee. Op het moment dat ze nageeft niet meer bumpen en been laten hangen. In voltes ofzo wel weer echt afsteken.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:01

Om maar eens even op het bumpen en nageven in te gaan (wordt het toch nog een leuk topic Haha! ) ... De paarden bij ons op de manege zijn zo getraind dat als je bumpt (2a3 x met je kuiten kloppen), dat ze het hoofd laten zakken. Als je daarbij diep in het zadel gaat zitten, is het paard meestal al aardig verzameld.

Als het nodig is kun je ze daarna nog met de teugel vragen om de kin richting de borst te houden. Maar zodra dat gebeurt is het meteen weer losse teugel. Dus alleen teugeldruk als de kin meer naar binnen moet.

Op deze manier werkt het bumpen trouwens ook heel goed tijdens het rijden, als het hoofd weer omhoog gaat of als het paard afgeleid wordt door iets. Kun je redelijk makkelijk zijn aandacht vasthouden, op een vriendelijke manier. Dus ik ben helemaal pro bumpen, maar je zal wel aan je paard moeten leren wat je dan van hem verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:03

gewoon de hand laten volgen lijkt me toch 100 keer fijnen dan gaan bumpen
Persoonlijk kijk ik daar maar raar tegen op Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:31

Ik ben net met mijn amerikaantje ( jaja, de eerste die daar geweest is volgens hun Haha! ) terug van een paar dagen tineke bartels. Nou, een aantal keren kwam de opmerking: ook al steek je je benen opzij, dan nog moet je paard doorlopen en niet stil gaan staan. Dus alleen signaalhulpen geven, en verder doodstil zitten. Totdat je weer een nieuwe hulp geeft.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:50

runningkawa schreef:
gewoon de hand laten volgen lijkt me toch 100 keer fijnen dan gaan bumpen
Persoonlijk kijk ik daar maar raar tegen op Lachen

Ach, het is maar wat je (en het paard) gewend bent Haha! , ik weet niet beter en het bevalt me prima. Hoe meer ik met mijn benen kan doen, hoe beter (heb ik mijn handen vrij voor mijn lasso *LOL* ).

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:50

laat ik me ook effe lekker tussendoor bemoeien Haha!

bumpen, drijven, zweep, sporen.... mij maakt het niet uit!
dwang? hij MOET lopen zoals IK dat wil, of ik er nou engels, amerikaans of japans op zit!

maarrruh, ik hoef bij wester niet zo zwaar te letten op de lijn van schouder-heup-enkel, ik mag best half uit mijn zadel hangen om bij trails dat ###-hek dicht te krijgen, als ik wil dat we stoppen kan ik gewoon achterover hangen en dan stop de pony (soms), en de galop gaat zoooooooooo lekker snel!

ik heb veel respect voor de dressuur-tenuetjes, maar die van mij blijft lekker in de kast hangen (jaja, ik heb hem nog) en ik pak lekker mijn wrangler!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:57

Weet je wat het leuke is, deze dressuurmuts hoeft maar net wat zwaarder te zitten en ik stop ook Lachen

En deuren open en dicht doen kan deze dressuurmuts ook.
Gewoon uit gemakszucht Bloos Maar toch Lachen
Klopt dat ze op concours wel raar staan te kijken als er niemand bij de deur is en je hetzelf wel ff doet Tong uitsteken

maar misschien komt het omdat deze dressuurmuts ook van bosritjes, liefst 1 met een flink lang pad Hyper! en springen houd, dit ook wel eens tijden de dressuurles meepikte Knipoog.
En voor de fun ook wel eens met 1 hand of zonder handen rond crost om te kijken of hij op mijn gewichtshulpen afdraaid of zachter gaat Haha!

En in een niet bevestigde keertwending, waarin mijn paard dacht eronder uit te kunnen door snel te gaan draaien, ik vrolijk extra been gaf en yihaa riep, tot verbazing van mijn dressuur instructrice

Dus verschil?
Welk verschil? Haha! Clown

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:11

hihi, dressuurmuts... het is een cap hoor Knipoog

en het ging er niet om of het wel of niet ging in de dressuur, ik geloof persoonlijk dat er geen verschil is tussen western en dressuur qua rijden, tuurlijk de techniek is anders, jij trekt aan de teugels, ik kantel het bit het gehemelte in, en het kan allebei pijn doen als je maar grof genoeg bent
maar de basis is hetzelfde: paard, ruiter erop, been links, been rechts
(en nee, ik wil niet over amazone-zit praten)

bij western rijden (op mijn manege ruiter niveau) is houding veel minder een aandachtspunt dan in dressuur, bij dressuur moeten de ruiter en paard qua houding aan een bepaald beeld voldoen, in het malletje passen, en bij western is dat voor mijn gevoel veel minder.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:16

NotNice schreef:
hihi, dressuurmuts... het is een cap hoor Knipoog

en het ging er niet om of het wel of niet ging in de dressuur, ik geloof persoonlijk dat er geen verschil is tussen western en dressuur qua rijden, tuurlijk de techniek is anders, jij trekt aan de teugels, ik kantel het bit het gehemelte in, en het kan allebei pijn doen als je maar grof genoeg bent
maar de basis is hetzelfde: paard, ruiter erop, been links, been rechts
(en nee, ik wil niet over amazone-zit praten)

bij western rijden (op mijn manege ruiter niveau) is houding veel minder een aandachtspunt dan in dressuur, bij dressuur moeten de ruiter en paard qua houding aan een bepaald beeld voldoen, in het malletje passen, en bij western is dat voor mijn gevoel veel minder.

Hoe bedoel je dat dan? Als jij geen goede houding bij het western rijden hebt dan lukken oefeningen toch niet...dacht dat daar alles op zit moest? Ja bij dressuur ook, maar daar moet je rechtgekanteld zitten... snap je mijn vraag?

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:58

Met veel plezier lees ik dit topic, moet er wel om lachen. Heb volgende week mijn eerste westernles. Eigenlijk omdat ik denk dat mijn verzorgpaardje dit veel leuker vindt dan dressuur. Dus ben ik heel benieuwd volgende week.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:52

NotNice schreef:
ik heb veel respect voor de dressuur-tenuetjes, maar die van mij blijft lekker in de kast hangen (jaja, ik heb hem nog) en ik pak lekker mijn wrangler!

Wat een boel wijzen woorden in één zin zeg.
Petje af hoor. Clown Haha!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 19:37

Mijn ervaring is dat ook bij westernrijden de houding erg belangrijk is. Ik heb er nu namelijk spijt van dat ik vroeger niet wat meer heb opgelet tijdens mijn dressuurlessen op de ponyclub! Haha!

Als je houding niet goed is, breng je je paard uit balans en daardoor kun je de oefeningen niet goed uitvoeren. Tenminste, dit is mijn ervaring. En dit wordt mij herhaaldelijk verteld door mijn trainer Knipoog

Ik denk dat er veel overeenkomsten zijn tussen western en dressuur. Het eindelijk resultaat waar naar toe wordt gewerkt is alleen verschillend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:44

In mijn optiek is het belangrijkste verschil tussen western en dressuur dat je het onmogelijk witte apenpakkie niet meer aan hoeft. En vooral: ik hoef niet meer te vlechten. Met allebei ben ik zo verschrikkelijk happy. Vlechtjes heb ik altijd al stom gevonden bij een paard en die witte broek/witte bloes bleef geen drie seconden om aan te zien. Om maar niet te spreken van dat befje Verdrietig

Maar goed los van de kleding is er niet zo heel veel verschil tussen een goed gereden dressuurpaard en een goed gereden westernpaard. Met de nadruk op goed gereden dus. Een goed dressuurpaard is ook 'electrisch' aan het been, hoef je ook niet de hele tijd te zetten kloppen. Een goed dressuurpaard reageert net als een goed westernpaard op zithulpen en volgt je hand.

Inderdaad sommige (zeker niet alle) westernruiters rijden met heel loshangende teugels, maar de hand een paar cm optillend maakt diezelfde hand wel contact. Andere westernruiters rijden met licht teugelcontact. Inderdaad dressuurruiters streven naar verzameling én oprichting, westernruiters streven naar verzameling met een lager ingestelde hals. Inderdaad dressuurruiters hebben een keertwending (achterbeen moet blijven lopen), westernruiters kennen een spin (binnenachterbeen moet blijven staan). En inderdaad: sommige figuren zijn anders. Ik heb het gemiddelde dressuurpaard nog geen slidingstop zien doen, maar de gemiddelde quarter toont nu ook niet direct een fraaie passage om maar wat te noemen.

Eerlijk gezegd blijf ik erbij dat (op het apenpakkie na van de dressuur) er zeker in de basis niet zo bar veel verschil is in hulpen e.d. Wel in het plaatje dat je nastreeft.