[WN] waar word hunter hack uitgeschreven op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: waar word hunter hack uitgeschreven op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:47

Blaze schreef:
Sonja schreef:
Mag ik dus aannemen dat de voorstanders dat zaterdag in de groep gaan gooien in Maarsbergen?

En mag ik als tegenstander dan ook er tegen in gaan Cool
Tuurlijk Blaze, zelfs zonder zonnebril op Clown , daar is nu juist een ALV voor.
Kan het zo kort dag nog op de agenda komen dan, want ik kan me niet indenken dat het meteen een hamerstuk wordt.

Zo te zien is de stand nu 2 voor 1 tegen Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:51

Sugarmiss schreef:
Zo te zien is de stand nu 2 voor 1 tegen Knipoog

Tja dat zie je dan fout Knipoog

2-2 Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:56

Maar zijn dat ook allen WRAN-leden die op de ALV gaan komen Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:01

Ach wat maakt het eigenlijk uit Tong uitsteken Denk dat de wran(het bestuur ,de leden,de voorzitter) hier niet aan gaat beginnen en als ik dat fout zie dan maakt dat ook niet uit,de redenen die ik heb om tegen te zijn zullen dan ook blijven bestaan,sterker nog ,als het wel ooit zou gebeuren weet ik nu al zeker dat alles wat ik nu denk bevestigd gaat worden Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:10

Hunter en Hunter Hack zijn ook bij de APHA 'engelse' onderdelen en in dat opzicht kan ik de redenering van 'de WRAN' wel volgen... Het zijn onderdelen die je bij allerlij andere verenigingen al volop kunt starten...
Mij maakt het niet uit... als een groot deel van de leden het uitgeschreven willen zien, waarom dan niet? Van mij mag het hoor.... degenen die niet willen móeten toch niet...

Maar wil je springen en Western combineren, dan kán dat ook... in een Trailparcour mag ook een sprongetje voorkomen, méérdere zelfs (bij de APHA dan, ik weet niet wat voor regels de WRAN heeft). Dit zijn dan wel hele lage sprongetjes en je mag zelfs de knop vasthouden tijdens de sprong.
Dat zou dus ook nog 'in de groep' gegooid kunnen worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:15

viewtopic.php?f=4&t=377839
Frayba schreef:
Sugarmiss schreef:
Waarom is de sprong eruit gehaald, vond ik juist altijd zo leuk om te zien Haha!

Er mag nog steeds een "lope-over" van 1 balk gevraagd worden, die tot 20 cm verhoogd kan worden. Veel paarden zullen dan alsnog het geliefde sprongetje laten zien }>

Maar... het gaat hier om regelboekVOORSTELLEN, dus... kom naar de vergadering en stem de sprong er weer in!
Groeten,Chris.

Hier het antwoord van Chris uit een ander topic.
Ik vind dat een 'sprong' van 20 cm, dus echt geen sprong genoemd mag worden. Het paard hoeft er niet eens zijn benen extra veel voor op te tillen (dat sommige paarden het als een giga-obstakel zien is een ander verhaal Clown )

Leg gewoon eens een stevige boomstronk van zo'n 40 cm doorsnee neer, die kom ik regelmatig in het bos tegen en zijn dus heel 'trail'waardig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:20

Sugarmiss schreef:
Idd Sonja gooi het in de groep, dat zou een aardige indikatie zijn hoe de leden er tegenover staan.
Misschien ook een idee om er onder de leden anders eens een poll over te houden, gezien het feit dat er over het algemeen maar zeer weinig leden op een ALV komen.

O maar dat werkt heel simpel: een ALV is er om als lid ook je stem te laten horen. Wie niet komt (danwel een ander lid machtigt om namens hem/haar te spreken) heeft dus blijkbaar geen behoefte om zijn/haar stem te laten horen, en verliest dus voor een jaar het recht om te miepen Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:26

Sugarmiss schreef:
Ik vind dat een 'sprong' van 20 cm, dus echt geen sprong genoemd mag worden. Het paard hoeft er niet eens zijn benen extra veel voor op te tillen (dat sommige paarden het als een giga-obstakel zien is een ander verhaal Clown )

Leg gewoon eens een stevige boomstronk van zo'n 40 cm doorsnee neer, die kom ik regelmatig in het bos tegen en zijn dus heel 'trail'waardig Knipoog

Bij de APHA moet de sprong minimaal 14 inch hoog zijn en maximaal 24 inch. Bij een 'multiple jump' mag elke sprong maximaal 18 inch hoog zijn. Een flinke boomstam is dus een optie of, als een boomstam te massief en gevaarlijk gevonden wordt, stro of hooi balen op z'n kant. Kan nog leuk worden... paarden die met de kop naar beneden duiken om een hap te nemen, ruiters die er alleen overheen gaan... Haha! Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:32

Sonja schreef:
O maar dat werkt heel simpel: een ALV is er om als lid ook je stem te laten horen. Wie niet komt (danwel een ander lid machtigt om namens hem/haar te spreken) heeft dus blijkbaar geen behoefte om zijn/haar stem te laten horen, en verliest dus voor een jaar het recht om te miepen Cool
Dus er kunnen vérstrekkende beslissingen genomen worden door de minderheid alleen omdat die op een ALV komt. Verward Zelfs een totaal van 1/3 aantal stemmen is niet nodig om een stemming 'geldig' te maken ??

Edit: Joohh Francis , ik ga een paint kopen Knipoog
Missy is gek op springen, maar wordt wel een ongeleide projectiel Clown en Sugar springt als een hert met 4-benen tegelijk, maar zolang we samen aan de overkant komen heb ik er vrede mee Bloos

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:38

Frayba schreef:
cornelie schreef:
Als ik bv in het regelboek kijk van de appaloosa's staan de hunter klasses etc onder het kopje 'western' . Daarna komt pas dressage en endurance etc. Hoe zit dat bij de quarters en paints?

Bij de Quarters staat het onder het kopje "English Classes". Merkwaardig dat de App. het onder Western scharen. Hoe zit het dan met de verplichte western-outfit, bijv. split-reins bij Hunter Hack? Lijkt me heel spannend...

Je hebt gelijk Bloos Ik heb op internet het nieuwe regelboek opgezocht en dan staat er gewoon 'show' en dan alle kopjes. Ik had nog een oud ding liggen en daar staat het wat anders in. Dus het ligt inmiddels ook maar in de prullenbak, die oude regelboeken van de organisaties zijn toch niet meer geldig.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:02

Sugarmiss schreef:
Dus er kunnen vérstrekkende beslissingen genomen worden door de minderheid alleen omdat die op een ALV komt. Verward Zelfs een totaal van 1/3 aantal stemmen is niet nodig om een stemming 'geldig' te maken ??

Het WRAN secretariaat weet hier het fijne van, want dit staat in de statuten van de vereniging. Iig. kan een AVL vérstrekkende beslissingen nemen over alles wat geagendeerd is.

Ik dacht dat bij de laatste statutenwijziging ook is opgenomen dat tijdens een ALV onmiddellijk een nieuwe ALV uitgeroepen kan worden, waarna alsnog over niet-geagendeerde punten besloten kan worden.

Je ziet: de ALV is het belangrijkste orgaan van de WRAN.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:16

Tja ik zie een aantal argumenten voor en tegen hunteronderdelen bij de wran uitschrijven voorbij komen.

Een van de argumenten is dat de hunteronderdelen er zijn om de veelzijdigheid van de 'westernrassen' te laten zien. En vervolgens worden ze omschreven als engelse onderdelen.

Maar laten we eerlijk zijn. Los van een engels zadel en een cap hebben deze onderdelen maar heel weinig van doen met 'engels' rijden. De gevraagde gangen, of op zijn minst de wijze waarop deze gangen getoond worden, doen erg weinig denken aan gevraagde gangen bij engels gereden onderdelen. Zo wordt een voor de engelse sport gevraagde normale arbeidsdraf niet op prijs gesteld en zijn de hindernissen op B-pony-hoogte neergezet. Sorry, maar hoe ik er ook naar kijk: hunter lijkt niet op engels. Dit engelse onderdelen noemen is imo onzin.

Is het western? In mijn optiek wel. Los van de optoming weer, hebben de gevraagde gangen en beoordeling ervan meer te maken met western dan met engels.

Bij pakweg springen wordt immers alleen geteld of je een balkje laat liggen of niet en of het geheel binnen de tijd geschiedt.

Wil je engelse onderdelen om te laten zien hoe veelzijdig een quarter is: dan stel ik de invoering van de B-springen/B-dressuur voor. Of schrijf je quarter in voor een dressuurwedstrijd. Maar dat is het allang niet meer. De hunter is een in mijn ogen apart onderdeel geworden, met een apart vraagprogramma. En dat rechtvaardigt naar mijn idee ook het uitschrijven ervan bij de Wran. Haha!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:30

Sja ik heb dan wel geen quarter (maar wel het andere gedeelte van die tinker Haha! ), toch hoeft het voor mij ook niet.
Het lijkt me (sorry voorstanders Clown ) absoluut geen toegevoegde waarde hebben voor de WRAN, ik zie de hunter onderdelen ook niet als western ook al heeft het met dressuur ook niets gemeen.
Zou er zelf ook niet voor inschrijven trouwens...
Maar los daarvan: stel dat de hunter onderdelen idd toegevoegd zouden worden dan moeten ze ook nog door de organisatoren worden uitgeschreven en dat is iets wat ik toch ook niet snel zie gebeuren. De programma's zijn vaak toch al flink vol (zie ook het topic van Jos), dan zou ik zelf liever zien dat er vaker western riding en versatile wordt uitgeschreven, (nog??) niet als deelnemer maar iig als tribuneridder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:34

We zijn het er in ieder geval al overeens dat het niets gemeen heeft met engelse dressuur of springsport (of de jachtklassen). Of het moet het daarvoor gefokte ras: Irisch Hunter zijn. Maar die paarden zien er ook heel anders uit.

In dat geval moet hunter helemaal afgeschaft worden, want dan draagt het niets bij aan het oorspronkelijke doel: laten zien hoe veelzijdig die westernpaarden zijn Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:52

Anya schreef:

In dat geval moet hunter helemaal afgeschaft worden, want dan draagt het niets bij aan het oorspronkelijke doel: laten zien hoe veelzijdig die westernpaarden zijn Lachen

Toch wel leuk wat je nu schrijft Tong uitsteken

het is een onderdeel dat wordt uitgeschreven door de aqha(oa) waar (hoe is het mogelijk) alleen Quarters lopen.
We hebben het hier over de wran (oa) waar alles loopt en de wran is zo wijs geweest om in den beginne al tegemoet te komen aan je wens door het onderdeel helemaal niet uit te schrijven. Cool

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 14:57

Ik denk juist dat de hunter classes heel afwisselend zijn
voor de deelnemers maar ook voor de toeschouwers
Ik zou graag met mijn quarter mee willen doen met deze
onderdelen en denk ook dat het leuk te combineren
is met andere onderdelen qua training
Belangrijk is dat mijn paard het heel leuk vind Lachen

Ik vind ook dat veel mensen er te makkelijk over denken
bijv dat het hetzelfde is als springen en het daardoor voor
kwpners makkelijker zou zijn als voor QHs, terwijl het door
de jury toch heel anders beoordeeld word, er word
toch vooral gelet op de gangen/houding vh paard, tempo,
zit van de ruiter, hoe er tussen de sprongen gereden word,ect?
of heb ik de beoordeling verkeerd begrepen?
Ik ben het met Anya eens dat het niet een 'engels' onderdeel
is maar toch echt bij de westernsport hoort
Kortom ik zou de hunter-onderdelen waaronder hunter hack
ook graag vaker terug zien op wedstrijden Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:59

Sandra_H schreef:
dan zou ik zelf liever zien dat er vaker western riding en versatile wordt uitgeschreven.

Helemaal mee eens!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:21

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom springen hier als 'engels' wordt aangegeven.

De basis van het western rijden en het engelse zijn in principe hetzelfde. Er wordt op western wedstrijden toch ook gewoon hunter gestart, waarom moet dit dan wel kunnen, want komt dan toch ook overeen met het 'engelse' dressuur.

Ik zie springen als een gewoon onderdeel van het rijden. Paints en quarters zijn dan van nature misschien geen uitstekende springers, maar een 'gewone' sprong kunnen ze rustig maken.

Misschien ben ik hiermee helemaal off, maar ik heb in verschillende lesgroepen meegereden en wanneer er een sprongetje aan de orde komt die voor een trail geoefend moet worden, haken de meeste ruiters af. Ik heb het niet over sprongen van 1 m+ maar een gewoon klein sprongetje.

Natuurlijk kun je bij de KNHS terecht om te gaan springen, maar dan moet je met je paint of quarter tegen de KWPN'ers op. De hunter hack is gewoon lager opgesteld dan een B-parcours en daarom leuk om eens te kunnen starten met een paard dat hier ook plezier in heeft.

De westernsport trekt mij juist zo omdat het zo veelzijdig is en ik vind het echt jammer dat het onderdeel springen als 'outsider' wordt gezien.

Ik denk dat ik niet de enige ben die een sprongetje op zijn tijd wel leuk vind en zou het dan ook wel aardig vinden als hier door de Wran aandacht aan besteed wordt.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:36

SM, zo'n boomstam is volgens mij arbo-technisch niet helemaal verantwoord Cool

Toevallig zag ik hier gisteren in de PHJ van februari (sorry, lees op het moment niet zo veel, moet die van maart ook nog èn de Horse & Rider) een artikel over. Ik geef toe dat ik het niet uitgebreid gelezen heb, omdat het hier toch niet uitgeschreven wordt, maar de kern die ik opgepikt heb is dat er gelet wordt op hoe er gereden wordt: combinatie in balans, houding en gangen. Dat komt er dus op neer dat het een jury sport is, dit in tegenstelling tot "gewoon" springen.

Niet echt te vergelijken dus. Ik kan me nog geen mening vormen of er wel of niet hunter klassen bij de WRAN opgenomen zouden worden, ben daar voor mezelf gewoon nog niet uit. Aan de ene kant lijkt het me wel leuk omdat mijn papierloze kanjer het daar best goed in zou kunnen doen, aan de andere kant hoef het van mij ook weer niet echt en moet je je ook afvragen hoe vaak het dan ook daadwerkelijk uitgeschreven zal worden (kijk naar NQHA, DPHC, ApHC).

=^.,.^=

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:37

Hunter heeft net zoveel met western te maken als voltigeren met showmanship at halter.

Hunter is jacht-stijl, en stamt dus direct af van de Engelsen, vandaar "english classes". Het is in de USA een beetje "nostalgie", het zijn tenslotte hun voorouders...

De "cowboys" deden het heel anders: als die honger hadden, haalden ze gewoon een bord bonen bij de keuken-wagen. Hun vrije-tijdsbesteding was geen jacht, maar rodeo.

Kwa jurering staat Hunter zeker zo ver van de western onderdelen als van de dressuur. De beoordeling van Hunter is volledig in het kader van de geschiktheid voor de jacht. Zo ook het springen. Er worden geen balkjes geteld, maar er wordt gelet op veiligheid (beenhouding van het paard boven de sprong, vóór en na de sprong evenveel ruimte, etc), nauwkeurigheid van het parcours (aantal passen tussen de hindernissen, juiste galop in bochten), kortom het gemak waarmee de jacht gereden kan worden (stijl), en de juiste houding van de ruiter (springhouding). Alle andere hunter-klassen worden met dít einddoel voor ogen gejureerd. Tenslotte horen er totaal andere kleding- en harnachementseisen bij dan bij de Western klassen.

Dat er overeenkomsten zijn met bijv. pleasure ligt voor de hand, net zoals de overeenkomsten met de dressuur: lichte hulpen, regelmatige pas in ontspanning, etc, etc. Maar ja, dit geldt natuurlijk voor alle paardensporten.

Er is maar 1 overeenkomst tussen hunter (en dan alleen de u.saddle) en pleasure: het is een groepsklasse. Maar als je zo redeneert, dan is showmanship at halter hetzelfde als voltigeren (paarden hebben een halster om)...

Misschien is het verstandig om eerst de AQHA regels over alle Hunterklassen eens te lezen en bijv. de trainingsvideo van de AQHA te bekijken, om jezelf een juist beeld te vormen van de hunters.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:46

@Chris

Waarom zouden de hunteronderdelen in jouw optiek een uitgeschreven onderdeel voor QPA's moeten zijn in NEDERLAND. Dus los van de nostalgie.

Daar ben ik dan wel benieuwd naar Knipoog

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:57

Anya schreef:
Waarom zouden de hunteronderdelen in jouw optiek een uitgeschreven onderdeel voor QPA's moeten zijn in NEDERLAND.

Ik zeg niet dat dat zo moet zijn. Het ís zo, omdat de QPA stamboeken deze onderdelen (naast overigens races, western en roping) aanbiedt. Dat is nu eenmaal de situatie nu.

Verder denk ik dat Hunter niet past in een Western Ruiter vereniging (zoals ik hiervoor al beargumenteerde), net zoals 1/4 mijlsraces, draverijen, voltigeren, klassieke dressuur, springen, mennen, endurance, enz, enz.

Als er nu dus liefhebbers zijn van deze stijl van rijden met zo'n outfit en harnachement op allerlei niet-QPA rassen, dan denk ik dat die er goed aan doen aansluiting te zoeken bij de Nederlandse "Jacht- en rijverenigingen". In tegenstelling tot de Amerikanen hebben wij van oudsher in Europa namelijk wél verenigingen voor deze rijstijl.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:43

Eh Chris: wel eens meegeweest op een jacht?
Ik wel. En ik hoop dat je van me wilt aannemen dat de hunteronderdelen niet in de verste verte lijken op wat ze bij een jachtvereniging doen.

Daar ben je er niet met een regelmatige gang tussen de hindernisjes in een verlichte zit. En de gemiddelde hindernis is vast en iets hoger dan een buxushaag.

Dus het advies daar aansluiting te zoeken lijkt mij een beetje een wassen neus Clown

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:31

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:36

Dat was een leuke discussie. En de stemmen staakten rond de 50% voor en tegen. Maar goed. Als je geen enkele discussie (deels) opnieuw kunt voeren (met overigens een aantal andere personen in de discussie), dan moet je bokt dichtdoen Haha!

En los daarvan zit er een andere dimensie aan de discussie. Het gaat hier iets minder slechts over of de Wran hunteronderdelen zou moeten uitschrijven, en iets meer over of de hunterklassen nu daadwerkelijk de veelzijdigheid van de quarter laten zien. En dat betwijfel ik dus enigszins Knipoog

Wat je dan overhoudt is een aantal wedstrijddisciplines voor qpa's uit nostalgische overwegingen kennelijk ???
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-03-05 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt