[WN] Wijzigingsvoorstellen WRAN regelboek bijverdienen amateurs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re: Wijzigingsvoorstellen WRAN regelboek bijverdienen amateu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:13

Soms moet ik wel een beetje lachen om de inhoud van de woorden Prof en Amateur en wanneer ik dan zie om welke bedragen het hier gaat vraag ik me echt af of het hier ergens om gaat of dat dit weer zo'n schoolvoorbeeld is van de Hollandse kruideniersgeest. Wie denken we wel dat we zijn en wat matigen we ons aan wanneer een organisatie als de WRAN regels oplegt die het moeilijk zo niet onmogelijk maken om de sport te kunnen bedrijven terwijl je € 75 bijverdiend..... waar hebben we het over, in de USA lachen ze je vierkant uit in elk boerengehucht. Laten we nu eens gewoon wat common sense proberen in te voeren of is dat teveel gevraagd?

Dus ANYA, ga door met jouw NH-lessen ook al zou dat jou tot persona non grata maken in bepaalde klassen van de WRAN. Een klein beetje relativering en bescheidenheid zou ons sieren. Nederland weer eens als middelpunt van de wereld....kom nou toch.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:15

iski, bij de APHA en AQHA mag he helemaal niks, dus 0,0 bijverdienen...

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:27

Anya schreef:
die groep mensen die nu door de amateurs 'bediend' worden

Het is opmerkelijk dat die groep zich voornamelijk laat verwoorden middels de amateur-instructeurs... maar goed, als die ruiters er belang bij hebben dat de WRAN wat voor ze doet, dan zullen ze ongetwijfeld in grote getalen op de AVL verschijnen en daar eisen dat er iets aan gedaan wordt.

En zo niet, dat denk ik dat zij ons en onze regels blijkbaar helemaal niet zo belangrijk vinden totdat... die amateur-instructeur wegvalt. En misschien dat zij dán in de WRAN een instrument vinden om de instructie professioneel en kundig, georganiseerd regionaal aan te pakken. Maar dan wel eerst lid worden, natuurlijk.

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 23:42

Frayba schreef:
Anya schreef:
die groep mensen die nu door de amateurs 'bediend' worden

Het is opmerkelijk dat die groep zich voornamelijk laat verwoorden middels de amateur-instructeurs... maar goed, als die ruiters er belang bij hebben dat de WRAN wat voor ze doet, dan zullen ze ongetwijfeld in grote getalen op de AVL verschijnen en daar eisen dat er iets aan gedaan wordt.

En zo niet, dat denk ik dat zij ons en onze regels blijkbaar helemaal niet zo belangrijk vinden totdat... die amateur-instructeur wegvalt. En misschien dat zij dán in de WRAN een instrument vinden om de instructie professioneel en kundig, georganiseerd regionaal aan te pakken. Maar dan wel eerst lid worden, natuurlijk.

Groeten,

Chris.

eh Chris. Ik ben er een aantal tegengekomen op de westerntrainingen Oost bijvoorbeeld. Mensen die zoeken naar betaalbare les. Naar kennismaking met de westernsport. Mensen die vragen of je geen les wilt geven. Gewoon omdat je de enige bent met een westernzadel in de directe omtrek. Ook bijvoorbeeld Sonja krijgt dergelijke vragen. Vooral van 'geinteresseerde nu nog dressuur of recreatierijdende mensen. Nu heb ik de mazzel dat Constans aan stal komt lesgeven. Dus ik kan altijd verwijzen. Maar dat geldt niet voor iedereen. En die mensen zitten niet persé op bokt en hebben vooralsnog geen reden lid te worden van de Wran. Ik hoop dat ze via de nieuwe optie van wedstrijden starten tevoorschijn komen. Maar alleen met die wedstrijden ben je er niet. Daarvoor moet de infrastructuur van lesgevende profs dan stevig worden verbeterd in mijn optiek.

Ik heb nogmaals geen onderzoek gedaan naar hoeveel amateurs nu eigenlijk lesgeven. Dus ook niet hoeveel mensen er eventueel opeens zonder instructeur zouden zitten. Maar argumenteren dat die mensen maar naar de ledenvergadering moeten komen, vind ik te kort door de bocht. De Wran moet ze eerst zien binnen te halen. En doorgaans wordt een mens lid van een vereniging uit gezond eigenbelang. Daarvoor moet de Wran voor hen dus een direct belang vertegenwoordigen. Als je hun directe belang weghaalt (nl. les van die amateur, waarbij ik nogmaals geen onderzoek naar heb gedaan naar de omvang van die groep) dan is dat geen incentive om lid te worden. Toch? Knipoog

He leuk zulke discussies. Heb ik echt lol in Cool Knipoog

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:43

Anya schreef:
En nu ik er over nadenk... gaan de trainers/lesgevers nu de boer op om die groep mensen die nu door de amateurs 'bediend' worden op weg te helpen in de wijde wondere wereld van de westernsport?

Want die amateurs vormen (denk ik?) nu de overgang van startende ruiter naar serieuze westernruiter die les gaat zoeken van een prof.

of die amateur wordt gewoon prof Pling
maar ja....... dit is vast weer een veel te simpele 'jos" oplossing Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 23:49

Ik nie.. ik ben al NH prof... Oh nee.. dat mag gelukkig wel. Mijn probleem is/lijkt opgelost Haha! Pling . En verder: ieder voor zich en God voor ons allen..

Of doen we toch de de drie musketiers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:40

Absurd dat zelfs die 75-regel geschrapt zou moeten worden.
Ik doe 2x per jaar een klein demootje met een lesje er achteraan; 1x voor de plaatselijke ponyclub tijdens hun zomerkamp, en 1x voor de Recreantenvereniging.
Ik zie dat als promotie van de sport waar ik zelf zo'n lol in heb. Ik leg van te voren wat uit over het ontstaan van de westernsport, vertel wat over verschillende onderdelen (drink een cocacolaatje en eet een bak popcorn Haha! ), laat m'n zadel en hoofdstel zien, neem vervolgens de groep mee naar stal en laat ze m'n zadel eens op een paard leggen Tong uitsteken (*kreuuuun* Haha! ), geef een demootje en laat het dan vervolgens mensen zelf eens proberen.
Daarvoor krijg ik een onkostenvergoedinKJE van een paar tientjes en het beruchte bosje onkruid waar Milena verlekkerd naar kijkt als het eraan komt.

Onterecht, die vergoeding?
Nee. Ik werk me de blubber om m'n paarden te onderhouden, goede les te halen en (te) dure wedstrijden te kunnen starten. Mijn vrije tijd is dus ZEER beperkt en kost dus iets. Al is het weinig, ik wil er iets voor hebben, want ik ben er gewoon een hele dag mee kwijt.

P worden omdat ik die 2 dagen in het jaar onze sport PROMOOT bij belangstellenden? Dacht het niet.

Als de ALV akkoord gaat met deze wijziging van de regels, mag ik dan de telefoonnummers van de daarvoor stemmende leden aan de mensen geven die teleurgesteld zijn omdat alle 'Sonjas' nu dus zullen kappen met deze dagen? Whoosh!

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:49

@Sonja, heb je alles wel gelezen of was je zo Boos! dat je wat hebt overgeslagen.... Knipoog
Volgens mij geldt voor jou hetzelfde als in het geval van Anya: dit is niet structureel paarden en/of mensen africhten, trainen of corrigeren.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 13:23

ik vind de afschaffing van de 75 euro regel prima.
Simpel en duidelijk,toch?? werk je op een stal die paarden en/of mensen africht (en je werkt hier aan mee)hoor je prof te zijn.of je nu 1 euro 0f 100000 euro verdient.
De uitzondering voor mensen die bij een leerbedrijf werken is ook perfect.Want het grootste gedeelte zijn jongeren die ooit iets willen doen met paarden en dus snel genoeg prof moeten worden,maar om nu meteen een 16 jarige bij de profs te duwen omdat hij/zij aan een toekomst werken vind ik wat cru.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:43

Frayba schreef:
Als je goed de voorstellen leest, zie je dat de passage over "tijdelijk of permanent personeel van een instelling die..." is komen de vervallen. Bovenstaanden blijven dus gewoon amateur, ook al verdienen ze 2500 euro per maand met stallen uitmesten. Ik denk dat je er goed aan doet, Chantalleke, om (als dit voorstel zo wordt aangenomen) aan het WRAN bestuur te vragen of je onmiddellijk terug mag in de Amateurstatus omdat de grond waarop je prof moest worden is komen te vervallen.

Mijn Amateur status heb ik terug gekregen nadat mijn Ex werkgever een brief stuurde dat ik absoluut geen paarden africhtte, trainde en corrigeerde.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:46

Dit wijzigingsvoorstel is goedgekeurd tijdens de ALV van de WRAN