[WN] meest zachte westernsporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: meest zachte westernsporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:44

yvvv schreef:
Ja maar die bitten die niet toegestaan zijn, zijn vaak de correctionals... Ik neem aan dat de spoortjes zonder wiel, geen correctie spoortjes zijn?? Clown

Correctionals? Nee hoor Lachen De meeste correctionals zijn gewoon toegestaan. Het gaat juist om twisted wire bitjes, bitjes met een enorm hoge port, dat soort dingen Lachen
Spoortjes zonder wiel zijn gewoon niet toegestaan omdat de spoortjes met wiel vaak paardvriendelijker zijn dan zonder. Tenminste, ik ga ervanuit dat ze het zo bekijken. Dresuurspoortjes met een knopje van 5mm vind ik een stuk zachter dan een wieltje Lachen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:56

XoNo schreef:
yvvv schreef:
Ja maar die bitten die niet toegestaan zijn, zijn vaak de correctionals... Ik neem aan dat de spoortjes zonder wiel, geen correctie spoortjes zijn?? Clown

Correctionals? Nee hoor Lachen De meeste correctionals zijn gewoon toegestaan.
Het gaat juist om twisted wire bitjes, bitjes met een enorm hoge port, dat soort dingen
Lachen
Spoortjes zonder wiel zijn gewoon niet toegestaan omdat de spoortjes met wiel vaak paardvriendelijker zijn dan zonder. Tenminste, ik ga ervanuit dat ze het zo bekijken. Dresuurspoortjes met een knopje van 5mm vind ik een stuk zachter dan een wieltje Lachen

(blauwgedrukt) Dat zijn toch correctionals of ben ik echt helemaal de weg kwijt nou??!!

Ja, kijk, en nu vertel je een reden, en nu snap ik idd wel waarom er geen wedstrijden mee gereden mag worden. Maar toch blijf ik erbij dat ik het vaag vind dat ze toch gewoon gemaakt worden, ook al geef je het voorbeeld van het bit...

Volgens mij moet ik me toch wat meer gaan verdiepen in het wedstrijd gericht rijden, want ik maak geloof ik een behoorlijke blunder met mijn "correctionals" .

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:15

Dressuursporen "stropen" de huid van je paard op. Geen aanrader al zeg ik het zelf. Neem maar een vast en een wieltjesspoor en maak met allebei een sporende beweging op de achterkant van je hand, of op je been. Dan voel je heel goed het verschil.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:18

Wat mij altijd is verteld (en ik braaf aannam Knipoog) is dat wieltjessporen als je er te hard mee omgaat de huid van de paard kapot maken, en er dus wondjes van komen (zichtbaar), en dat knopsporen niet zo snel wondjes veroorzaken, maar juist onderhuids letsel kunnen veroorzaken (kneuzingen, blauwe plekken), niet zichtbaar dus... en daardoor misschien des te gevaarlijker, vooral als je het allemaal goed bedoeld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:26

De bedoeling van een westernspoor is dat je er mee rolt, niet prikt.
Als je ze dus gebruikt zoals je ze hoort te gebruiken is een normaal wielspoor niet 'gemener' dan een engels stomp spoor.

Met engelse sporen hoor je dus te prikken, niet te rollen. Dus kun je de huid ook niet opstropen als je ze goed gebruikt.

Dat bij beide soorten (engels en western) ook sporen bestaan die een stuk onvriendelijker zijn en ook als zodanig gebruikt worden mag logisch zijn.

canonball

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:27

Waarom niet gewoon zonder sporen....tenminste ik heb ze wel maar nooit nodig, ze hangen bij mij echt voor de sier in de kast!! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:34

canonball schreef:
Waarom niet gewoon zonder sporen....tenminste ik heb ze wel maar nooit nodig, ze hangen bij mij echt voor de sier in de kast!! Haha!

Dat heb ik hierboven ook al een keertje uitgelegd. Mijn Lan is een heel leuk paard. Maar ook een heel slim paard. Ik rij sinds de sarcoid verwijderd is zonder sporen, maar ik heb wel een zweepje bij me. Een heel klein tikje doet wonderen als Lan opeens bedenkt dat ze "niks voelt". Is eigenlijk nooit nodig, maar het bij je hebben wel. Is haar teken dat we aan het werk zijn. Hetzelfde effect hebben spoortjes (zelfs al zijn het heel kleine dressuurknopspoortjes). Je hoeft ze niet eens te gebruiken. Om hebben is genoeg.

Ik mag met een zweepje geen wedstrijden starten, met dressuurspoortjes ook niet. Dus ik zoek nu naar een oplossing die Lan het idee geeft dat er gewerkt moet worden, en mij de redelijke zekerheid geeft dat ik niet perongeluk toch langs die zwakke plek in haar huid schamp. Met name omdat je met sarcoids het risico loopt dat ze terugkomen.

Een oplossing zou zijn om maar 1 spoor om te doen (aan de kant waar haar huid normaal is). Maar dat zal wel weer niet mogen Lachen

Zoiets dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:46

Kun je van die ene spoor aan de kant van de ex-sarcoid het spoorgedeelte niet de ander kant op buigen.
Heb je hem toch om, maar je kunt haar er niet me raken Pling

PBill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:25

Beter leren rijden.. Wij zijn nu 2 jaar bezig met een paard dat NIET zonder sporen gereden kon worden.. maar op een gegeven moment niet meer MET sporen reed... Dus.. sporen weg.. en helemaal opnieuw.. Ze zit nog steeds af en toe op een spoor te wachten.. maar die komt niet meer.. en na 2 jaar gaat het langszaam maar beter weer de goede kant op.. Dus de zachtste sporen zijn.. geen sporen.. als je paard sporen nodig heeft om te kunnen rijden heeft ie later steeds scherpere sporen nodig... todat er binnenin de kop een knop omgaat en er of iets goed mis gaat of het paard totaal in verzet gaat.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:29

Ik heb nog een paar sporen (al meer dan 10 jaar oud) waarvan het gat in het wieltje zodanig is uitgesleten, dat als je druk er op geeft het wieltje in de spoor verdwijnt. Zo heb je dus eigenlijk knopspoortjes met een western uiterlijk.

Misschien kan je bij een paar nieuwe sporen het gat in de wieltjes zodanig groot maken dat je ook dit effect krijgt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:32

PBill schreef:
Beter leren rijden.. Wij zijn nu 2 jaar bezig met een paard dat NIET zonder sporen gereden kon worden.. maar op een gegeven moment niet meer MET sporen reed... Dus.. sporen weg.. en helemaal opnieuw.. Ze zit nog steeds af en toe op een spoor te wachten.. maar die komt niet meer.. en na 2 jaar gaat het langszaam maar beter weer de goede kant op.. Dus de zachtste sporen zijn.. geen sporen.. als je paard sporen nodig heeft om te kunnen rijden heeft ie later steeds scherpere sporen nodig... todat er binnenin de kop een knop omgaat en er of iets goed mis gaat of het paard totaal in verzet gaat.

Tja dat vind ik dus behoorlijk kort door de bocht. Zoals gezegd: dit paard kan met een halster en zonder sporen gereden worden. Maar het is zeker zo dat mijn paard heel precies weet wanneer er gewerkt wordt en wanneer het net een ietsje minder kan. In jouw optiek kun je dan eigenlijk alle hulpmiddelen wel overboord gooien. Dus geen bit, geen teugels, geen sporen, zadel ook weg? Goed voor je onafhankelijke zit denk ik wel. Haha!

Zonder te willen beweren dat ik een sterruiter ben of ooit zal worden, wil ik wel aangeven dat B'elanna zonder hoofdstel, halster o.i.d. ook goed rond te rijden is. Vroeger had ik daar een Parelli stick voor nodig, tegenwoordig kan het ook met een hand tegen haar hals. Desondanks zijn dit andere omstandigheden als een wedstrijd. Dit is vrije tijd voor Lan en mij en zo gebruiken we dat ook.

En eerlijk gezegd doe ik liever een spoortje om waar ik dan vervolgens niets mee hoef te doen, dan dat ik haar een rotschop zonder spoor moet verkopen omdat ze even test of het echt helemaal netjes moet of dat half doen goed genoeg is.

Overigens gaat mijn paard nooit in verzet waar het mijn hulpen betreft. De doet dingen hooguit niet helemaal netjes. Als Lan in verzet gaat, heeft dat meer te maken met het feit dat ze naar haar ponymaatje op te trailer zou willen bijvoorbeeld, dan met mijn rijgedrag. B'elanna heeft dat soort verzet niet nodig. En ik kan me niet herinneren ooit scherpere sporen of een scherper bitje te hebben moeten gebruiken. Sterker nog: als de training niet lekker gaat met bit, dan ga ik terug naar rijden met halster.

Maar als je de discussie over wel of niet rijden met sporen wilt voeren, verwijs ik je met liefde naar Rijtechnisch op bokt. Daar staan tig topics tussen voor en tegenstanders van rijden met sporen. En ja... ze hebben allemaal gelijk en ongelijk Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:28

zijn sporen met een glad wiel niet nog vriendelijker???

Ik heb zelf trouwens 2 paar sporen... je moet maar kijken of 1 ervan iets voor jou is, als je Banjer komt hobbelen.... ze zijn erg vriendelijk... Lachen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:10

Banjer schreef:
zijn sporen met een glad wiel niet nog vriendelijker???

Bestaan die dan? Het lijkt me dat de "klaverblaadjes" daar wel dicht in de buurt komen ... Worden ze dan op een gegeven moment niet "te vriendelijk", zodat je net zo goed zonder kunt rijden? Anyway, Anya, misschien kun je iets zachts om het wieltje fabriceren zodat B'elanna wel het idee van de spoor heeft, maar geen gevaar op wondjes loopt?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 07:59

ja Wormboy, ze bestaan... een stalgenootje heeft ze..... Haha!
en ik zit er aan te denken om ze zelf ook te kopen.... niet dat ik met sporen rijd, maar je weet maar nooit waar en hoe ze nog eens van pas kunnen komen... Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:16

PBill schreef:
als je paard sporen nodig heeft om te kunnen rijden heeft ie later steeds scherpere sporen nodig... todat er binnenin de kop een knop omgaat en er of iets goed mis gaat of het paard totaal in verzet gaat.

Koe Frusty Lips are sealed Cool

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:43

Ik heb ook klaverblaadjes maar die heb je ook in verschillende maten.
Wat je ook gewoon kan doen is tape om je wieltje doen,
je weet wel van pleistertape, kan je ook er zo weer van af halen.
Dit kan je gebruiken om Lana weer even aan de spoor te laten wennen.
En die klaverbladwieltjes kan je gewoon los bestellen bij Adje.

Gr Alice

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:15

Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken. Super!

Ik ga een aantal opties eens even proberen. Volgens mij zit er wel een oplossing (of meerdere) tussen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:44

Citaat:
crazycactus schreef:
Er is pas besloten dat je geen mecata meer mag combineren met een snaffle.

Nou lekker is dat Boos! , heb ik net zo'n hoofdstel te koop gezet op marktplaats met
onderaan: PRACHTIG HOOFDSTEL VOOR OP DE WEDSTRIJDEN.

Nou ja dan maar voor de show om als je door het bos kaggelt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:11

Ik heb gezocht naar een plaatje van de wieltjes die ik je wilde voorstellen, maar kan ze nog niet vinden. Zijn inderdaad 'klaverblad'wieltjes, maar toch heel anders dan de foto die eerder geplaatst is. Het zijn bijna ronde wieltjes met maar 4 of 5 inkepingen, dus hele 'brede tanden' zeg maar.
Vergeet niet dat niet alleen de 'puntigheid' van de tandjes de scherpte bepalen, maar ook de breedte van het wieltje... ik heb wel eens sporen met een rond wiel gezien, maar die waren toch een stuk scherper dan de wielen die mijn eigen sporen hebben, puur omdat het best scherpe wieltjes waren... pizzasnijders zeg maar...
Dan zou je zo'n rond wieltje dus ook moeten 'afronden' door te vijlen zeg maar...
Ook de grootte van het wiel bepaald scherpte... een groter wiel heeft een groter raakvlak en is dus minder scherp (tenzij het uit vier of vijf van die scherpe punten bestaat zoals bij rodeo sporen, maar daar heb ik het dus duidelijk niet over).

Ik zou thuis in ieder geval trainen met een westernknopspoor (een waar echt zo'n bolletje op zit, is zachter dan een engelse knopspoor omdat het bolletje veel groter is) en dan de wielsporen alleen voor de wedstrijden houden.

Succes in ieder geval!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:30

Simpele manier om de scherpte van je wiel te testen is trouwens even over de binnenkant van je onderarm te rollen...

Ik vind de wielen die CC postte er trouwens nog niet zo heel zacht uit zien... hoewel het uiteinde van de punten breed is, zit er wel een vrij scherp puntje aan beide zijden... De huid van het paard komt altijd licht tussen de punten van het wiel en dus voelt het paard die puntjes wel. Afgeronde punten zullen zachter zijn...

Dit zijn mijn wieltjes... ze voelen op je onderarm nagenoeg als een rond spoortje aan. Dat komt omdat de afstand tussen de tandjes vrij klein is en het wieltje vrij dik is (tandjes worden naar buiten toe ook niet smaller, 't raakvlak is 3mm dik).

Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:42

Van dat puntje voel je echt niks hoor, heb ze net ff over mijn onderarm gerold, het lijkt net of er een wieltje overheen gaat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:45

Vreemd trouwens... kwam deze 'humane showspurs' op Ebay tegen. (foto is op Ebay uit te vergroten, dan zie je het 'bolletje' wat ik bedoelde beter)

Afbeelding

Met bolletje dus... 'raar dat ze showspurs maken die dus niet regelementair zijn', dacht ik en dus het rulebook er nog eens op nageslagen...
Blijkt dus dat bij de APHA alleen 'spurs' staat bij Western attire... niks over 'rolled'... Bij de Hunter wel unrolled english spurs verplicht, maar bij de westernonderdelen mogen als ik het zo lees knop/bolsporen dus ook. Ik was er ook heilig van overtuigd dat wieltjes verplicht waren, maar zelfs in m'n rulebook uit 2000 staat het al, dus blijkbaar mocht het bij de APHA al langer. Hoe het bij de andere organisaties zit weet ik dus niet...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:09

Op deze pagina van de Myler Spurs staan een hele ris verschillende sporen. Je koopt ze zoals ze op de site staan, maar wil je een ander wieltje, dan is dat mogelijk. (als je het 'click here' linkje aanklikt zie je alle verschillende wieltjes)
Nr. 1 is ongeveer wat ik bedoelde (ik heb ze ook wel es iets groter van doorsnee gezien)
Afbeelding
en ook nr. 6 is heel zacht.
Afbeelding

Xono, ook voor jouw lange benen zit hier vast een geschikte spoor tussen. Waar jij ook naar zou kunnen kijken is sporen die naar binnen wijzen. Vooral voor mannen (en vrouwen) met lange benen wil dat nog wel eens helpen... bij Myler zijn dat de sporen waar 'offset' bij staat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:22

Die sporen die Francis laat zien 3 posts terug, daar lijken die van mij idd ook erg op, alleen het wieltje is iets kleiner zo te zien, dus ipv rechte stukjes aan het einde van de puntjes, is het meer afgerond (ik ga ze vanavond mee naar huis nemen, dus morgen de foto Lachen )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:36

Meer zoiets Yessy? Dit is een heel veelgebruikt model wieltje.

Afbeelding