[WN] hoofdhouding bij westren pleasure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: hoofdhouding bij westren pleasure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:06

Officieel loopt Roelie haar paard te laag, volgens de regels. Aan de andere kant hebben ze de regels ook weer versoepeld. Eerst was het zo dat als je paard meer dan 5 passen met de oren onder de schoft loopt, een DQ zou krijgen. Nu is dat voor langere tijd. Misschien krijgt degene pas een DQ als het paard een half uur zo laag loopt, maar zo lang duurt de proef niet Knipoog

Anyway, ik vind het ook erg mooi hoe roelie haar paard loopt en ik merk dat heel veel paarden graag erg laag willen lopen wanneer ze de rug en achterhand goed gebruiken. Mijn paard gaat alleen maar meer zakken wanneer ik meer been geef.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:54

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:10

Voor de regels loopt ze te laag.
Ik vind het wel weer mooi. Ik snap ook niet waarom de paarden niet wat lager mogen. Je hebt er nu eenmaal paarden bij die graag wat lager lopen dan wat voorgeschreven is.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:13

hoe laag moeten de paarden dan lopen in wat voor houding?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:18

De punt van de oren mag niet onder het punt van de schoft komen voor een bepaalde tijd (dat mag de jury zelf bepalen). Dat is officieel. Bijna geen enkele jury hanteert die regel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:54

Volgens mij mag de poll niet onder de schoft komen. Het verschil met de oren is dan nog min. 10 cm, wat je dan dus al te laag loopt.

@Xono; de bedoeling is de natuurlijke relaxte houding van een paard, peanutroling is géén natuurlijke houding.

het ene paard zal uiteraard van zichzelf wat lager gaan dan de ander, maar dat verschil kan een jury niet beoordelen, vandaar dat er een maat gesteld is.

Dat men zich er niet aan houdt is idd een ander verhaal.

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:11

bij de western pleasure verlies of win je geen proef door de houding van het hoofd maar wel door de gangen en de bewegingen van het paard .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 17:09

cornelie schreef:
Oke, maar is het dan de beste die heeft gewonnen of de minst slechte Knipoog
Oftewel, als een paard wint dat te laag loopt met het hoofd/hals is dat dan hetgeen de jury wil zien of is de rest gewoon prima en wordt dat 'foutje' voor lief genomen?

Stond al eerder op het punt te reageren op dit topic, maar inderdaad...dit is dus precies wat ik altijd zeg.
Ik heb een keer een heel 'gesprek' gehad met een AQHA judge over dit onderwerp en ook zij zei precies het zelfde. Wat wint is láng niet altijd wat de judge wil zien!
Maar omdat het wint, denkt iedereen 'dat wil de judge dus zien' en volgende wedstrijd rijdt iedereen zo... en zo is het hele peanut-rollen en dralloperen in beeld gekomen.
Feit is nou eenmaal dat het paard wat mooi constant loopt, met een constante hoofdhouding (ookal is dat dan iets te laag) en constante ontspannen gangen en overgangen over het algemeen bóven het paard geplaatst wordt wat misschien de juiste hoofdhouding heeft, maar niet constant in z'n gangen is of misschien zelfs een fout maakt.
Wat bij Pleasure belangrijk is is dat het een constant ontspannen en natuurlijk beeld geeft.
Je paard kan beter iets te hoog, te laag of te snel lopen maar verder wel, constant, ontspannen en braaf aan de hulpen e.d. dan dat je continu bezig bent het hoofd op de 'gewenste' plek te krijgen/houden en daarmee het constante ontspannen plaatje verstoort.

Als een paard zo langzaam van nature gaat is het prima, dan kan een goede soepele gang laten zien. Zelfde met hoofdhouding... Maar dan gaan de 'mindere goden' hetzelfde proberen en verdwijnt de natuurlijke houding uit het paard, omdat dat paard gewoon niet zo getalenteerd is of de bouw er gewoon niet voor heeft. En op dat moment worden er consessies gedaan... we willen langzaam, paard kan het niet goed, dus dralop... we willen het hoofd level... paard kan het niet goed dus 'duikt' naar beneden...
Die judge gaf een mooi voorbeeld..."Als ik mijn paard een blauw lint in z'n staart zo binden en ik zou winnen, dan zou op de volgende show iedereen een blauw lint in de staart van z'n paard hebben". En zo werkt het dus wel...

Vooral voor WRAN-judges is het dus van belang met die natuurlijke houding rekening te houden vanwege de diversiteit aan rassen. Het mag duidelijk zijn dat de natuurlijke pleasure-houding van een Arabier anders is dan die van een Haflinger. Voor zover ik weet (maar dit is misschien een mooi moment voor Chris om hier iets over te zeggen) zijn WRAN-judges hier toe ook verplicht en gebeurt dit ook wel.