[WN] Western met Trekpaarden of andere koudbloeden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

Re: Western met Trekpaarden of andere koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:33

ik rij ook western met me tinker

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 01:10

Manuutje1990 schreef:
Howdycowgirl schreef:
Beste mensen,

Of een fries nou een koudbloed is of niet, van origine was het wel een werkpaard (lees trekpaard) en zeker niet bedoeld voor de westernsport ! Ik ben ook zeker niet de enige hoor die het met een fries probeert. En Klaasjuhhh, er deden er met de pleasure en horsemanship maar twee mee ! Haha! (geintje !)

Groetjes Howdycowgirl ! }>

Vroeger wel ja *LOL*
Tegenwoordig zijn veel Friesen meer zwarte, stevige kwpn-ers met behang..

Niet alleen de Friezen maar ook de Haflinger is veel minder zwaar dan vroeger. Maar ik denk dat dat voor meerdere rassen geldt. Zelfs Belgische/ Nederlandsche Trekpaarden worden minder zwaar gefokt, althans dat is de bedoeling. Om beenproblemen te voorkomen en een hogere gemiddelde leeftijd te behalen e.d.

*is wel weer lekker oftopic* Tong uitsteken Bloos

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 12:17

schaapjuh schreef:
Manuutje1990 schreef:
Vroeger wel ja *LOL*
Tegenwoordig zijn veel Friesen meer zwarte, stevige kwpn-ers met behang..

Niet alleen de Friezen maar ook de Haflinger is veel minder zwaar dan vroeger. Maar ik denk dat dat voor meerdere rassen geldt. Zelfs Belgische/ Nederlandsche Trekpaarden worden minder zwaar gefokt, althans dat is de bedoeling. Om beenproblemen te voorkomen en een hogere gemiddelde leeftijd te behalen e.d.

*is wel weer lekker oftopic* Tong uitsteken Bloos

Ja, Haflingers zijn tegenwoordig net voskleurige New Forest pony's.. En ook de New Forest was vroeger stukken steviger, zo ook bijvoorbeeld de Connemara.
Bij Nederlandse/Belgische Trekpaarden vind ik het wel een voordeel, omdat ze nu stukken veelzeidiger zijn. Maar een mooi zwaar Trekpaard vind ik ook heel gaaf.. Maar ik vind de wat lichtere toch fijner werken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:53

Emn om maar even off topic te blijven.. Daar gaat de tinker ook naar toe. Ze worden naar mijn idee steeds meer rijpaard gefokt, of gewenst in elk geval...

En weer on topic...

Ik rijdt dus ook western met een tinkertje, dat gaat heel lekker al zeg ik het zelf.

Op zo'n belg ziet het er wel erg stoer uit!! HAHA

sultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:14

Koe hoi nou ik rij ook western met mijn sultan een tinker hengst en eigelijk moet ik zeggen dat het mij super bevalt je bent wat meer tijd nodig om goed in terijden en hem soepel te houden maar eigelijk moet je toch met ieder paard goed inrijden Hyper! dus wat mij bedreft doet hij niet onder van de warmbloed paarden en dit voorjaar ga ik workingcow lessen met hem volgen en ben nu bezig met reining dus voor mij een topper Pling Koe

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 19:24

leuk is jouw tinker niet bang voor koeien dan?

die van mij wel daarom doe ik wel eens working schaap horse Clown

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 19:28

emmelske schreef:
leuk is jouw tinker niet bang voor koeien dan?

die van mij wel daarom doe ik wel eens working schaap horse Clown

Hahahah, waar ze wel niet bang voor kunnen zijn.. Tong uitsteken Mijn paard is bang voor schapen.. Verward Tong uitsteken

sultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:23

Koe nee hoor mijn paard is niet bang voor koeien maar hij heeft ook geen keus we hebben zelf 150 koeien Tong uitsteken haha dus hij is er mee opgegroeid en vind het juist geweldig er achteraan te gaan.hij word al wild als ik met mij koeienprint muts naar hem toe kom Haha!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 02:15

Waarom toch iedere keer deze vraag. Alsof western rijden iets met ras of afkomst te maken zou hebben. Vergelijk? Kun je aan aerobic doen als je dik bent, of slank, of lang of kort of welk figur of bouw je dan ook hebt. Antwoord: ja natuurlijk.

En zo is het met western net zo. Western rijden heeft niets te maken met de bouw van het paard maar alles met de instelling van de ruiter. Natuurlijk (helaas) is het niveau waarop je prestaties neer kunt zetten (afgemeten aan regelementen en regels) afhankelijk en bepaald door mensen met al hun beperkingen en kortzichtigheden maar daardoor laten we ons toch niet inperken..of wel soms. Dus neem je Belgische Knol en rijdt heerlijk op The Western Way.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 09:18

Haha Iski, je hebt gelijk maar sommige mensen met een koudbloed hebben een bevestiging nodig en een beetje gebabbel met 'lotgenoten'
Ik ben gezegend met een Paint (en wat voor één Vingers aflikken ) stel dat ik zou willen gaan dressuren met haar terwijl ze op en top reining gefokt is zou ik ook gaan rondvragen en misschien ook wel hier op bokt om te vragen of dat niet heel erg raar/zonde/zou-ze-het-kunnen is, snap je. Het heeft te maken met zelfvertrouwen denk ik... Maar inderdaad pak je knol en don't just ride, slide!!

Groetjes Deb & Day

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:43

iski schreef:
Waarom toch iedere keer deze vraag. Alsof western rijden iets met ras of afkomst te maken zou hebben. Vergelijk? Kun je aan aerobic doen als je dik bent, of slank, of lang of kort of welk figur of bouw je dan ook hebt. Antwoord: ja natuurlijk.

En zo is het met western net zo. Western rijden heeft niets te maken met de bouw van het paard maar alles met de instelling van de ruiter. Natuurlijk (helaas) is het niveau waarop je prestaties neer kunt zetten (afgemeten aan regelementen en regels) afhankelijk en bepaald door mensen met al hun beperkingen en kortzichtigheden maar daardoor laten we ons toch niet inperken..of wel soms. Dus neem je Belgische Knol en rijdt heerlijk op The Western Way.

Klopt helemaal, maar dat geld ook voor de engelse dressuur. Alleen dat wilt de jury weer niet horen.Die zet rustig op je protecol: bels is geen rijpaard... Boos! Tja... die heeft de definitie van dressuur niet begrepen Schijnheilig

canonball

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:46

En een Shire dan.....die word al tijden niet meer gebruikt als werkpaard ( uitzonderingen daar buiten gelaten natuurlijk)...het is een fantastisch rijpaard!!
Bietje hoog maar ze beweegt super, en lekker voorwaarts.
Er zijn zelfs Shires die met de endurance mee hebben gedaan ( Sherwood Shires). Pling

[img=http://img30.exs.cx/img30/8840/kunst1zg.th.jpg]

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:00

iski schreef:

Dit topic is niet bedoeld omdat het raar of grappig is om met koudbloeden en trekpaarden western te rijden..
Maar juist omdat ik het hartstikke mooi vind.
Ik vind Trekpaarden en Koudbloeden in de sport zo en zo hartstikke mooi, en het is nog mooier als een trekpaard of koudbloed zich plaatst terwijl je van te voren opmerkingen hebt gehoord van, wat moet dat dikke beest hier nou bijvoorbeeld.
Ik hoor ook regelmatig van mensen met kwpn-ers van 'Wat moet je met een trekpaard dan?' terwijl die van ons onder het zadel beter aan de hulpen zijn dan veel KWPN-ers. En laatst hoorde ik ook een stomme opmerking 'kunnen trekpaarden bokken dan?'. Natuurlijk kunnen ze bokken.. Ze hebben net zoveel temperament als rijpaarden, misschien zelfs nog wel meer.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:04

schaapjuh schreef:
Klopt helemaal, maar dat geld ook voor de engelse dressuur. Alleen dat wilt de jury weer niet horen.Die zet rustig op je protecol: bels is geen rijpaard... Boos! Tja... die heeft de definitie van dressuur niet begrepen Schijnheilig

Zetten ze dat er soms bij..? Bloos! Verward
Sommige mensen.. Rolleyes
Ik zou m'n trekpaard nooit in willen ruilen voor een 1 of andere warmbloed, want ze is niks niet minder.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 16:07

canonball schreef:
En een Shire dan.....die word al tijden niet meer gebruikt als werkpaard ( uitzonderingen daar buiten gelaten natuurlijk)...het is een fantastisch rijpaard!!
Bietje hoog maar ze beweegt super, en lekker voorwaarts.
Er zijn zelfs Shires die met de endurance mee hebben gedaan ( Sherwood Shires). Pling

[img=http://img30.exs.cx/img30/8840/kunst1zg.th.jpg]

Ik vind het prachtig om trekpaarden etc. te zien als werkpaard.
Prachtig om te zien hoe 3 Belgische Trekpaarden met hun sterke lijf en sterke korte benen een ploeg door de slik heen rukken..
Maar ik vind het ook heel mooi om ze in de sport te zien. Om mensen te laten zien dat ze wel degelijk een aardig pasje dressuur kunnen.
Mijn vader heeft wel is voor de lol een parcours gesprongen met ons Belgisch Trekpaard, het stond allemaal op ongeveer een meter. De eerste reacties waren lacherig, maar toen ze foutloos was, en ook helemaal geen slechte tijd had, was het publiek toch nog al verbaasd.. Tong uitsteken

canonball

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 22:28

Gaaf jho gesprongen!!
Dat wil ik met ida ook nog gaan doen.
Ik weet dat ze het kan ...want ze is ooit de wei uitgesprongen, en het hek was 1.30 hoog!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 12:59

canonball schreef:
Gaaf jho gesprongen!!
Dat wil ik met ida ook nog gaan doen.
Ik weet dat ze het kan ...want ze is ooit de wei uitgesprongen, en het hek was 1.30 hoog!!

Ze kunnen het best.. Ja Celien vind het zelf ook hartstikke leuk en is hartstikke fel bij springen. Lachen
Maar je moet oppassen dat je niet te veel springt in 1 keer.. Je kan beter 1x in de 2 weken een parcoursje van 5 hindernissen springen, dan 1x in de maand een parcours van 10 hindernissen. Want dan heb je kans dat ze wat overbelaste voorbenen krijgen als het erg hoog word. De voorbenen moeten ook wel wat meer gewicht opvangen dan bij een warmbloed.. Knipoog