Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Blaze schreef:ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het leerproces zo verschillend kan zijn.
Je gaat lessen bij iemand.
je gaat naar wedstrijden en ziet wat er gebeurt(vooral in de inrijbak)
je slaat op wat je ziet en gaat dat vergelijken met wat je leert.
je rijd met vrienden en bekenden die allemaal ergens anders lessen en ziet de verschillen en bespreekt deze.
dan lijkt het mij onmogelijk dat je langer dan een half jaar bij een verkeerde instructeur blijft hangen.

Cer schreef:
Maar je geeft het zelf al aan, je hebt hard leren rijden. Tot drie jaar geleden. Waarom heb je zelf niet bedacht dat dat niet de manier was? Waarom had je daar iemand anders voor nodig? Als je een beetje bij bent, snap je toch zelf ook wel dat 'hard' niet nodig is? Het zijn tenslotte ook maar paardjes...
ik zeg dat er ook een andere manier is en die manier was haar manier en aangezien ik open sta voor alles ben ik mee gegaan in die manier.
jeddah schreef:Wat dat betreft ben ik blij dat ik eerst dressuur les gehad heb (zo'n 12 jaar) van een ouderwetse Deurne Instrukteur. Goh, wat kon ik die man soms zijn nek omdraaien en wat ben ik vaak huilend van paard gestapt! Maar nu ben ik hem ontzettend dankbaar voor alles wat hij mij geleerd heeft!

Francis schreef:En dat er genoeg van dat soort mensen zijn (die daar vaak ook heel tevreden mee zijn), is duidelijk...

Blaze schreef:Had ik haar niet leren kennen reed ik waarschijnlijk nog steeds iets harder als de meesten goed keuren maar kon ik me daar prima in vinden.
Cassidy schreef:Blaze schreef:Had ik haar niet leren kennen reed ik waarschijnlijk nog steeds iets harder als de meesten goed keuren maar kon ik me daar prima in vinden.
Je spreekt jezelf tegen Blaze. Waar is in dit geval het "van tevoren kijken en afwegen" gebleven? Ik kan me niet voorstellen dat je van begin af aan deze harde rijwijze hebt aangeleerd. Zoiets groeit. En ja, dat groeit onder begeleiding van instructie (of gebrek daaraan) . Waar jij dus tot drie jaar geleden geen vraagtekens bij hebt gezet.
Cer schreef:[Mij is ook wel eens gevraagd 'waar zou jij je paard in laten rijden' bijvoorbeeld. Nou ja, ik zou het zelf doen, maar om het te laten doen? Ik zou het niet weten?
In de randstad heb je maar 1 stal, als je daar niet heen wilt, houd het wel een beetje op. Brabant misschien wat meer, maar er is ook een groot gat boven Overijssel meen ik. Om iedere week anderhalf uur te rijden voor een lesje is ook weer zo'n gedoe.
Ik denk dat er nog steeds niet veel vergelijkingsmateriaal is?
[/quote]

Francis schreef:Voor het trainen/inrijden van een paard heb je gewoon een hoger niveau nodig vind ik... Dan moet je niet alleen wéten hoe het moet, maar het ook zelf in de praktijk brengen of gebracht hebben.
) Francis schreef:Ik ben het met je eens dat de goede trainers waar ik mijn paard in zou laten rijden of mij zou laten begeleiden daarin (want láten doen doe ik zowiezo al niet) erg schaars zijn.
En nee, het zijn geen typische reiningruiters, want ik ben zelf ook niet zo van de reining 
XoNo schreef:Ben ik het niet mee eens. Ik kan er zo 1 of 2 opnoemen waar ik mijn paard zo heen zou brengen. Ik weet hoe die mensen rijden en hoe ze lesgeven. Erg vriendelijke mensen en hebben hun sporen in de sport al zeker verdiend. Kun je zeggen, ja, maar 1 of 2 is ook net niets. Klopt, maar het is voor mij genoegEn nee, het zijn geen typische reiningruiters, want ik ben zelf ook niet zo van de reining
.... je moet maar net iemand vinden die in je straatje past.

Francis schreef:Er zijn genoeg mensen die voor 200% achter hun trainer staan en hun jonge paard er heen brengen, terwijl ik nog niet gratis les van die persoon zou willen... Ligt dus allemaal érg persoonlijk denk ik.

Francis schreef:Het moet op alle vlakken klikken wil je de verantwoording voor je paard uit handen geven, zowel op het gebied van omgang met paarden en manier van rijden
als op persoonlijk vlak...

Cassidy schreef:Het is een trainer van je paard hoor, je hoeft niet met de persoon te trouwen!![]()

En daar reageerd ze veel beter op dan op een d-trens. Ze is rustiger geworden met haar hoofd, tja en eigenlijk alles gaat veel beter.Cassidy schreef:Het is een trainer van je paard hoor, je hoeft niet met de persoon te trouwen!![]()
Sympathie en Antipathie moet je uit kunnen sluiten als je een professionele kijk hebt op paarden. Als iemand goed is met paarden hoeft dan nog niet te betekenen dat hij goed is met mensen. Als je dan idd ook nog zijn omgang met mensen mee laat tellen in je keuze van je trainer voor het inrijden van je paard (persoonlijke begeleiding hier even terzijde gelaten) wordt de spoeling idd erg dun. No offense, en niet persoonlijk bedoeld, maar zo zie ik het.

Francis schreef:Het is niet alleen de trainer van je paard, als het goed is is het ook jouw trainer/begeleider (tenzij je je paard 'dumpt' bij een trainer om em na een tijdje 'kant en klaar' op te halen... of dat een goede methode is betwijfel ik zeer).
Francis schreef:Ik zou mijn paard nooit kunnen toevertrouwen aan een persoon die ik niet vertrouw/respecteer. Nee, je hoeft niet met elkaar te trouwen, je hoeft zelfs geen dikke vrienden te zijn, maar er zal toch op z'n minst een basis van wederzijds vertrouwen en respect moeten zijn naar mijn idee.
Francis schreef:Zelf zou ik trouwens m'n paard niet door een trainer in laten rijden, maar het onder begeleiding zelf doen, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.
Cassidy schreef:Helaas komen die mensen nog al eens bedrogen uit. Reden waarom anderen die meer kennis in huis hebben het liever zelf doen of minstens onder begeleiding.Dat ligt helemaal aan je kennis van zaken. En je kunt het mensen niet kwalijk nemen als ze heel eerlijk zijn en zeggen dat ze dat niet kunnen/willen, en hun paard de best mogelijke start mee willen geven. En in dat geval betekend het dat ze het paard uit handen geven.
Cassidy schreef:[Daar hadden we het niet over.
[/quote]