[WN] Leren rijden, hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Leren rijden, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:29

Blaze, uiteraard is het een keuze van iemand zelf.

Maar je geeft het zelf al aan, je hebt hard leren rijden. Tot drie jaar geleden. Waarom heb je zelf niet bedacht dat dat niet de manier was? Waarom had je daar iemand anders voor nodig? Als je een beetje bij bent, snap je toch zelf ook wel dat 'hard' niet nodig is? Het zijn tenslotte ook maar paardjes...

Deze meneer heeft wel geinformeerd hoe of wat, bij een gerenomeerd ruiter. HOE moet hij dan weten dat die informatie niet helemaal juist is?? HOE toets je een instructeur als je er zelf niks van weet??

Als een american football trainer mij de regels van het spelletje uitlegt, kan hij me alles wijsmaken, ik heb er geen verstand van.

Het is natuurlijk niet leuk als je altijd leuk rondjes hebt gereden,en bij je nieuwe instructeur krijg je niks voor elkaar. Je zegt t zelf al 'misschien is die nieuwe niet goed?' Bij die andere lukte het tenslotte wel, en dat is toch belangrijk?

Misschien maken wij ons wel druk om niks. Als die meneer blij is met hoe het gaat, en hij sloopt zn paard niet, waarom zouden wij hem dan zn illusie afnemen. Is het wel een illusie, want t werkt toch? Dat westernrijden is helemaal niet zo ingewikkeld...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:33

Blaze schreef:
ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het leerproces zo verschillend kan zijn.

Je gaat lessen bij iemand.
je gaat naar wedstrijden en ziet wat er gebeurt(vooral in de inrijbak)
je slaat op wat je ziet en gaat dat vergelijken met wat je leert.
je rijd met vrienden en bekenden die allemaal ergens anders lessen en ziet de verschillen en bespreekt deze.
dan lijkt het mij onmogelijk dat je langer dan een half jaar bij een verkeerde instructeur blijft hangen.

Ik heb hetzelfde gehad. Ook op wedstrijden gekeken en hoe de paarden lopen, hoe mensen hun paard trainen en dat gespiegeld aan wat ik aan het leren was. Ik had ook vragen, heb ze besproken met mijn toenmalige instructie en ja in principe hebben ze nog gelijk ook als hun zeggen dat ze het net iets anders doen omdat ze er op een andere manier naartoe werken en het in 'the long run' veel verschil maakt. Vooral dat laatste zegt een hoop. Iets wat je nu doet bij je paard en pas over een jaar zijn vruchten afwerpt, sja...dat merk je dus een jaar later pas Lachen
Ik reed toen niet met vrienden en bekenden, ik reed 2 of 3 keer in de week op een manegepaard waar ook altijd dezelfde mensen kwamen die het allemaal op dezelfde manier leerden.
Op de manege die ik hierboven beschrijf heb ik een aardige poos gezeten, maar dat kwam ook omdat het ik het helemaal niet oneens was met hun manier van trainen. Toen ik er wegging (wegens verhuizing) en ergens anders begon te trainen, dan pas kom je dingen tegen die je anders hebt geleerd en kun je gaan kijken wat het best voor jou en je paard werkt.

Ik heb er nooit een sport van gemaakt om te kijken wie het wel of niet goed doet door de manier van lesgeven van mijn instructie te spiegelen aan de manier van anderen. Op wedstrijden e.d. vallen bepaalde dingen je op, maar meer ook niet. In ieder geval niet in mijn geval. Ik ben iemand die moet het doen, moet het voelen, om precies te kunnen vergelijken. Aan alleen theorie heb ik, en vast velen met mij, niet veel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:36

@Jos: Ik kan me niet voorstellen dat jij ruiters lesgeeft, die al drie jaar op 1 hand rondsturen, en op een trens (niet eens weten hoe dat heet) geen kant uit kunnen.

En dan nog, ook al rijden ze wel op 1 hand, je hoort je hakken toch af te draaien? Er waren nog veel meer basisdingen mis... (nou ja, mis? misschien was t wel niet mis... daar ga je dan aan twijfelen)

Deze meneer wil verder met een eigen paard, en gaat er denk ik vanuit dat ook dat jonge dier op 1 hand rond te rijden is. Want iets anders kent hij niet.

En laten we wel wezen, voor de duidelijkheid. Dit lespaard is ook een ex-showpaard. Ze is dus ook op 1 hand te rijden, maaarrrrrr ook op de trens, alleen lukte dat de klant niet.
Eigenlijk moet de nieuwe instructeur dus gewoon een shank erin hangen, klant fijn rond laten rijden en zn geld vangen. Dat is het makkelijkst.

Maar goed, conclusie is dat het allemaal niet eenvoudig is. En als beginner in de sport moet je er dus niet zomaar vanuit gaan dat wat je verteld wordt, ook zo is. Altijd achterdochtig blijven Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:44

Cer schreef:

Maar je geeft het zelf al aan, je hebt hard leren rijden. Tot drie jaar geleden. Waarom heb je zelf niet bedacht dat dat niet de manier was? Waarom had je daar iemand anders voor nodig? Als je een beetje bij bent, snap je toch zelf ook wel dat 'hard' niet nodig is? Het zijn tenslotte ook maar paardjes...

Hoho ik zeg niet dat het niet de manier was Cool ik zeg dat er ook een andere manier is en die manier was haar manier en aangezien ik open sta voor alles ben ik mee gegaan in die manier. Cool
Had ik haar niet leren kennen reed ik waarschijnlijk nog steeds iets harder als de meesten goed keuren maar kon ik me daar prima in vinden.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 21-02-05 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:46

jeddah schreef:
Wat dat betreft ben ik blij dat ik eerst dressuur les gehad heb (zo'n 12 jaar) van een ouderwetse Deurne Instrukteur. Goh, wat kon ik die man soms zijn nek omdraaien en wat ben ik vaak huilend van paard gestapt! Maar nu ben ik hem ontzettend dankbaar voor alles wat hij mij geleerd heeft!

Dat had ik ook Jeddah, heb eerst een jaar of 16 'engels' gereden. En gelukkig maar ja, want zoals ik zitles heb gehad, wordt het tegenwoordig niet veel meer gegeven. Maar ook doordat ik dus wel die achtergrond had, kreeg ik al snel het idee van "is dit het nou?"
Maar ja, het is zo'n 12 jaar terug waar ik het over heb en de westernmaneges waren toen érg dun bezaaid. Ik wist toen niet eens dat je er überhaupt les in kon krijgen, daar kwam ik toevallig achter. Wedstrijden waren en ook lang niet zo veel, dus vergelijkingsmateriaal, zoals Blaze aangaf, had je toen zowat niet. En als je als ruiter niet weet wat de bedoeling is van die 'nieuwe' manier van rijden, dan doe je dus wat je geleerd wordt omdat je er van uit gaat dat je instructeur het weet.
Pas later, als je om wat voor rede dan ook eens over stapt op een andere instructeur, kom je er achter dat dingen ook anders kunnen. Want juist op wedstrijden zie je die éne hand, dat losse teugeltje en al die truukjes... de weg daar naar toe zie je niet, dus kun je die als leek ook niet vergelijken als je continu bij die ene instructeur blijft en nooit verder kijkt.
En dat er genoeg van dat soort mensen zijn (die daar vaak ook heel tevreden mee zijn), is duidelijk...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:50

ik laat ze de 1e 30 lessen op de " Palomino" van C&A
en als ze daar netjes op rond kunnen hobbelen, mogen ze op een echte Clown

maar het is inderdaad best wel moelijk.
ik denk dat je een beginner die geen verstand van paarden heeft, veel wijs kan maken. dus ook veel verkeerde dingen.

zo heb ik eens iemand hier gehad die jaren les had, maar mij wist te vertellen dat je met een bosal alleen met 1 hand mocht rijden. en diezelfde persoon reed zijn paard met een shank zonder kinketting, want zo moest het was hem verteld.
eigenlijk wel erg triest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:51

Francis schreef:
En dat er genoeg van dat soort mensen zijn (die daar vaak ook heel tevreden mee zijn), is duidelijk...

Nou, of die geen andere keus hebben... De westernstallen zijn nog steeds niet echt overal te vinden.

Voor deze meneer was de reistijd naar zn vorige instructie een probleem geworden door verhuizen. Sja, en toen kwam hij bij dat stalletje met die lastige paarden terecht.. maar het is het enige wat een beetje bij hem in de buurt is.

Mij is ook wel eens gevraagd 'waar zou jij je paard in laten rijden' bijvoorbeeld. Nou ja, ik zou het zelf doen, maar om het te laten doen? Ik zou het niet weten?
In de randstad heb je maar 1 stal, als je daar niet heen wilt, houd het wel een beetje op. Brabant misschien wat meer, maar er is ook een groot gat boven Overijssel meen ik. Om iedere week anderhalf uur te rijden voor een lesje is ook weer zo'n gedoe.

Ik denk dat er nog steeds niet veel vergelijkingsmateriaal is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:59

Blaze schreef:
Had ik haar niet leren kennen reed ik waarschijnlijk nog steeds iets harder als de meesten goed keuren maar kon ik me daar prima in vinden.

Je spreekt jezelf tegen Blaze. Waar is in dit geval het "van tevoren kijken en afwegen" gebleven? Ik kan me niet voorstellen dat je van begin af aan deze harde rijwijze hebt aangeleerd. Zoiets groeit. En ja, dat groeit onder begeleiding van instructie (of gebrek daaraan) . Waar jij dus tot drie jaar geleden geen vraagtekens bij hebt gezet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:03

Even ter verduidelijking, ik heb op dat eerste adres niet 'slécht' les gehad, maar meer 'onvolledig'... de dingen die ik daar wel leerde, heb ik, vind ik nu, wel goed geleerd.
In eerste instantie vond ik dat ik op dat tweede adres véél beter les kreeg, maar nu, weer achteraf gezien, vind ik dat ik daar meer dingen geleerd heb die ik nu niet meer zo wil doen, dan op dat eerste adres.

't Was denk ik een beetje zoals Jos beschreef. Je lest maar 1 uurtje per week en dus krijg je van alles een beetje, om het leuk en interessant te houden.

In de loop der tijd ga je je als ruiter toch ontwikkelen en bepaald je uiteindelijk zelf welke dingen je wel en welke je niet van een bepaalde trainer over neemt. Ik heb van elke trainer waar ik bij gelest heb wel positieve dingen opgepikt, maar ze hebben ook stuk voor stuk dingen die ik zelf niet zou doen. Ik denk dat het niet meer dan logisch en een natuurlijke gang van zaken is dat je je op die manier ontwikkelt.
Mits je daar natuurlijk voor open staat...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:06

Cassidy schreef:
Blaze schreef:

Je spreekt jezelf tegen Blaze. Waar is in dit geval het "van tevoren kijken en afwegen" gebleven? Ik kan me niet voorstellen dat je van begin af aan deze harde rijwijze hebt aangeleerd. Zoiets groeit. En ja, dat groeit onder begeleiding van instructie (of gebrek daaraan) . Waar jij dus tot drie jaar geleden geen vraagtekens bij hebt gezet.

Je kon je er prima in vinden? Nja, daar kan ik weinig over zeggen natuurlijk, ook omdat ik je nog nooit heb zien rijden, toen niet en nu niet, maar dan vraag ik me af hoe je je prima kunt vinden in een hardere manier van rijden als het op een zachtere manier ook lukt. Ik heb dit zelf ook ondervonden. Ik heb mezelf nooit hard gevonden naar paarden toe (nu is dat natuurlijk erg subjectief), maar toen ik op de stal terecht kwam waar ik nu zit is er een wereld voor me open gegaan. Ook al was ik niet hard in mijn ogen, toch vaak onterecht of anderzijds 'fout' bezig in mijn eigen ogen. Ik ben blij dat ik er achter gekomen ben, omdat het voor het paard ten eerste, maar ook voor mij een veel prettiger manier van werken is. Ik kan me niet indenken hoe je je prima in een harde manier van rijden kunt vinden als het ook anders kan?

Misschien is dit wel weer een heel andere discussie, maargoed Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:11

Cer schreef:
[Mij is ook wel eens gevraagd 'waar zou jij je paard in laten rijden' bijvoorbeeld. Nou ja, ik zou het zelf doen, maar om het te laten doen? Ik zou het niet weten?
In de randstad heb je maar 1 stal, als je daar niet heen wilt, houd het wel een beetje op. Brabant misschien wat meer, maar er is ook een groot gat boven Overijssel meen ik. Om iedere week anderhalf uur te rijden voor een lesje is ook weer zo'n gedoe.

Ik denk dat er nog steeds niet veel vergelijkingsmateriaal is?
[/quote]

Ik ben het met je eens dat de goede trainers waar ik mijn paard in zou laten rijden of mij zou laten begeleiden daarin (want láten doen doe ik zowiezo al niet) erg schaars zijn. Helemaal als je ook nog eens geen 'typische reiningruiter' wilt. Maar ik vind het een groot verschil of je op zoek bent naar een trainer voor je paard, of een 'lesgeefmeneer/mevrouw' die jou de beginselen van het westernrijden bijbrengt. Van de laatste soort 'trainers' zijn er een stuk meer en daar weet ik er toch wel een aantal van. Maar dat zijn dat toch vaak mensen die zelf een bepaald niveau hebben en tot dat niveau les kunnen geven.
Voor het trainen/inrijden van een paard heb je gewoon een hoger niveau nodig vind ik... Dan moet je niet alleen wéten hoe het moet, maar het ook zelf in de praktijk brengen of gebracht hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 14:16

Francis schreef:
Voor het trainen/inrijden van een paard heb je gewoon een hoger niveau nodig vind ik... Dan moet je niet alleen wéten hoe het moet, maar het ook zelf in de praktijk brengen of gebracht hebben.

Plus dat hun manier ook nog eens jouw manier moet zijn... en dan wordt de spoeling ineens heel erg dun Cool
Ik ben blij dat ik daar nooit over na heb hoeven denken.

Maar wat Xono zegt kan ik me ook in vinden. Ik heb ook op een harde manier leren rijden. Op dat moment was het de enige manier die ik kende. Door zelfonderricht heb ik een andere manier gevonden, en vervloek mezelf nog steeds dat ik dat niet eerder heb bedacht. En baal ervan dat iemand anders het me niet heeft verteld toen. Maar we praten over 15 jaar geleden, en toen was er niet veel, dus ik kan het niet helpen denk ik dan maar.
Maar ik kan me absoluut niet meer vinden in die manier, in tegenstelling tot wat Blaze beweert.

Maar dat is idd een andere discussie (wat kunnen we toch weer altijd leuk afdwalen Haha!)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:20

Francis schreef:
Ik ben het met je eens dat de goede trainers waar ik mijn paard in zou laten rijden of mij zou laten begeleiden daarin (want láten doen doe ik zowiezo al niet) erg schaars zijn.

Ben ik het niet mee eens. Ik kan er zo 1 of 2 opnoemen waar ik mijn paard zo heen zou brengen. Ik weet hoe die mensen rijden en hoe ze lesgeven. Erg vriendelijke mensen en hebben hun sporen in de sport al zeker verdiend. Kun je zeggen, ja, maar 1 of 2 is ook net niets. Klopt, maar het is voor mij genoeg Lachen En nee, het zijn geen typische reiningruiters, want ik ben zelf ook niet zo van de reining Haha!

Anywho, ik denk dat je voor het lessen gewoon moet gaan oriënteren op wedstrijden en vervolgens op zoek moet gaan naar mogelijkheden in de buurt en desnoods overal een proefles moet nemen. Op die manier kun je ze goed vergelijken met elkaar én wat je op wedstrijden gezien hebt en daarop verder borduren. Mocht je op een gegeven moment tegen dingen aanlopen waar je het niet mee eens bent; gooi het in de groep. Mochten jij en je instructie er niet uit komen, dan kun je altijd overwegen om ergens anders te gaan lessen en weer te gaan kijken hoe hij of zij het doet. Het is helaas nog steeds niet zo dat er bepaalde ruiters staan aangeschreven als goede, betrouwbare en verantwoordelijke instructeurs of instructrices, zodat je uit een lijst kan kiezen bij welke je moet gaan lessen. Iedereen heeft een andere manier van rijden en een andere manier van omgang met dieren, je moet maar net iemand vinden die in je straatje past.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:36

XoNo schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ik kan er zo 1 of 2 opnoemen waar ik mijn paard zo heen zou brengen. Ik weet hoe die mensen rijden en hoe ze lesgeven. Erg vriendelijke mensen en hebben hun sporen in de sport al zeker verdiend. Kun je zeggen, ja, maar 1 of 2 is ook net niets. Klopt, maar het is voor mij genoeg Lachen En nee, het zijn geen typische reiningruiters, want ik ben zelf ook niet zo van de reining Haha!

.... je moet maar net iemand vinden die in je straatje past.

Je zegt het zelf al Xono... degenen waar jij je paard zo heen zou brengen, kunnen voor mij wel trainers zijn die ik om wat voor rede dan ook niet zou kiezen. Het moet op alle vlakken klikken wil je de verantwoording voor je paard uit handen geven, zowel op het gebied van omgang met paarden en manier van rijden als op persoonlijk vlak... Kunnen die twee voor jou wel net genoeg zijn, ík vind het dus erg mager... Er zijn genoeg mensen die voor 200% achter hun trainer staan en hun jonge paard er heen brengen, terwijl ik nog niet gratis les van die persoon zou willen... Ligt dus allemaal érg persoonlijk denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:42

Francis schreef:
Er zijn genoeg mensen die voor 200% achter hun trainer staan en hun jonge paard er heen brengen, terwijl ik nog niet gratis les van die persoon zou willen... Ligt dus allemaal érg persoonlijk denk ik.

Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:43

Francis schreef:
Het moet op alle vlakken klikken wil je de verantwoording voor je paard uit handen geven, zowel op het gebied van omgang met paarden en manier van rijden
als op persoonlijk vlak...

*LOL*

Het is een trainer van je paard hoor, je hoeft niet met de persoon te trouwen! Lips are sealed

Sympathie en Antipathie moet je uit kunnen sluiten als je een professionele kijk hebt op paarden. Als iemand goed is met paarden hoeft dan nog niet te betekenen dat hij goed is met mensen. Als je dan idd ook nog zijn omgang met mensen mee laat tellen in je keuze van je trainer voor het inrijden van je paard (persoonlijke begeleiding hier even terzijde gelaten) wordt de spoeling idd erg dun. No offense, en niet persoonlijk bedoeld, maar zo zie ik het.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:52

Nja okee..

maar ik draai het wel degelijk om. Als iemand lelijk doet tegen zn paarden, mag het als mens nog zo'n amikaal type zijn, maar dan moet ik diegene niet.
Eerst je paard aanpakken en dan gezellie een bakkie doen werkt niet.

Uhm... erg offtopic ook wel dit...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:53

Cassidy schreef:
Het is een trainer van je paard hoor, je hoeft niet met de persoon te trouwen! Lips are sealed

Nou, als je soms de fanclub ziet........ zou je het haast wel denken zeg...
Clown

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:11

Ik heb vaker gehoord dat op een hand rijden makkelijker is dan op twee. Voordeel is nl. dat je niet zo overmatig en of te veel kunt corrigeren met je handen. Wat de leeftijd van het paard betreft voor je op een hand gaat denk ik dat dit per paard kan verschillen. Dusty was denk ik een jaar of 7 toen ze naar 1 hand ging, Holly wordt in april 4 en zit al dik een maand op een hand. Niet met een stang maar met een short shanked shank snaffle Haha! En daar reageerd ze veel beter op dan op een d-trens. Ze is rustiger geworden met haar hoofd, tja en eigenlijk alles gaat veel beter.
Maar dit alles staat los van de zit ed van die ruiter, dit heeft ook niet met op 1 of 2 handen rijden te maken, maar gewoon met een aantal goede zit en houdig lessen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:29

Cassidy schreef:

Sympathie en Antipathie moet je uit kunnen sluiten als je een professionele kijk hebt op paarden. Als iemand goed is met paarden hoeft dan nog niet te betekenen dat hij goed is met mensen. Als je dan idd ook nog zijn omgang met mensen mee laat tellen in je keuze van je trainer voor het inrijden van je paard (persoonlijke begeleiding hier even terzijde gelaten) wordt de spoeling idd erg dun. No offense, en niet persoonlijk bedoeld, maar zo zie ik het.

Het is niet alleen de trainer van je paard, als het goed is is het ook jouw trainer/begeleider (tenzij je je paard 'dumpt' bij een trainer om em na een tijdje 'kant en klaar' op te halen... of dat een goede methode is betwijfel ik zeer).
Ik zou mijn paard nooit kunnen toevertrouwen aan een persoon die ik niet vertrouw/respecteer. Nee, je hoeft niet met elkaar te trouwen, je hoeft zelfs geen dikke vrienden te zijn, maar er zal toch op z'n minst een basis van wederzijds vertrouwen en respect moeten zijn naar mijn idee. Daarnaast zou ik nooit een paard wegbrengen om ingereden te laten worden zónder enige vorm van begeleiding tijdens en achteraf.

Zelf zou ik trouwens m'n paard niet door een trainer in laten rijden, maar het onder begeleiding zelf doen, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 00:00

Francis schreef:
Het is niet alleen de trainer van je paard, als het goed is is het ook jouw trainer/begeleider (tenzij je je paard 'dumpt' bij een trainer om em na een tijdje 'kant en klaar' op te halen... of dat een goede methode is betwijfel ik zeer).

Daar hadden we het niet over. Dat zijn dingen die je er nu aan toevoegt, dingen die je graag zelf zo wilt zien, en daar heeft iedereen zijn eigen ideeen onder. Bovendien: wat beschouw jij als inrijden? Ruiter erop, stap, draf galop en een beetje sturen, of idd dat kant en klare wedstrijdpaard?

Francis schreef:
Ik zou mijn paard nooit kunnen toevertrouwen aan een persoon die ik niet vertrouw/respecteer. Nee, je hoeft niet met elkaar te trouwen, je hoeft zelfs geen dikke vrienden te zijn, maar er zal toch op z'n minst een basis van wederzijds vertrouwen en respect moeten zijn naar mijn idee.

Maar betekend dat dat er raakvlakken moeten zijn op persoonlijk vlak? Stel: ik hou van lezen, hou van cultuur, geschiedenis, klassieke muziek, ben anti-voetbal: moet je trainer dat dan ook hebben? Dat noem ik raakvlakken op het persoonlijke vlak. En dan gaan we er van uit dat de manier van omgaan van de persoon in kwestie met het paard wel naar je zin is.

Francis schreef:
Zelf zou ik trouwens m'n paard niet door een trainer in laten rijden, maar het onder begeleiding zelf doen, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur.

Dat ligt helemaal aan je kennis van zaken. En je kunt het mensen niet kwalijk nemen als ze heel eerlijk zijn en zeggen dat ze dat niet kunnen/willen, en hun paard de best mogelijke start mee willen geven. En in dat geval betekend het dat ze het paard uit handen geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:17

Cassidy schreef:
Dat ligt helemaal aan je kennis van zaken. En je kunt het mensen niet kwalijk nemen als ze heel eerlijk zijn en zeggen dat ze dat niet kunnen/willen, en hun paard de best mogelijke start mee willen geven. En in dat geval betekend het dat ze het paard uit handen geven.
Helaas komen die mensen nog al eens bedrogen uit. Reden waarom anderen die meer kennis in huis hebben het liever zelf doen of minstens onder begeleiding.

Als je die kennis niet hebt zou je geen groen paard moeten kopen (DSMJMHO)

mellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:12

Als ik wel eens bij wedstrijden ga kijken denk ik ook wel eens kan iemand hun uit de ring halen is er dan niemand die ziet dat ze er niets van bakken.
Hebben ze het mooiste paard uit de ring maar kunnen niet corriceren.
Hebben ze ook een trainer maar zegt hier ook niets over.
Denk ik ze gaan bij iemand een paard kopen voor veel geld Wordt gezegt hij is wedstrijd klaar maar dat de ruiter niet zo ver is word niet gezegt.
Ik ben toch ook blij dat ik heel wat jaartjes ouderwets geschoold ben .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:32

Cassidy schreef:
[Daar hadden we het niet over.
[/quote]

Volgens mij hebben we het daar toch wel over...tenzij je dus, zoals ik al zei, je paard dumpt en er tijdens het inrijdproces niet meer naar om kijkt en achteraf zelf probeert uit te vogelen wat die trainer nou toch gedaan heeft met je paard... Zouden er echt zulke mensen zijn??

Ookal laat je het inrijden compleet door een trainer doen, wat inderdaad ieder's eigen keus is, dan nóg zou je ná of tijdens dat inrijden (en het doet er niet toe tot welk niveau dat paard dan ingereden wordt) toch enige begeleiding moeten krijgen om je eigen paard te leren rijden. Hoe wil je anders weten hóe die trainer dat paard beleerd heeft.
Ik ga er dus van uit dat je zówiezo enige begeleiding krijgt bij het inrijden van je paard. Gebeurt dat niet, dan zijn trainer én eigenaar in mijn ogen verkeerd bezig.

mellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 10:45

ik wil ook voor de eerste keer mijn hengstje laten inrijden heb het nl zelf altijd gedaan. Maar ben nu bang dat ik met problemen te engels ga oplossen en dus fout inrij voor western.
Maar bij mij gaat het straks zo , Zij rijd hem 2 weken en daarna geeft ze je les 2x in de week op je eigen paard en verder rijdt zij hem.
En dan maar kijken hoe lang dit nodig is maar ik hou het nu nog maar even op 2 maanden.
Zij doet het zo trouwens altijd Pling