[WN] Westernrijden beter voor gewrichten dan engels ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

briallen

Re: Westernrijden beter voor gewrichten dan engels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:13

Hoi,

ik heb problemen met mijn enkel, arthrose al jaren hoor door ongeval.
ik reed altijd dressuur waarbij ik altijd veel pijn in mijn enkel en knie had want je moet je hakken uitdrukken en je been moet in een bepaalde houding naast je paard hangen.
Dat probeerde ik heel krampachtig want van wie je ook les kreeg, de beenligging is heel belangrijk!

Op een gegeven moment ben ik western gaan rijden. En wat bleek, ik had geen pijn meer Haha!
Minder druk op mijn enkel, je kan je been makkelijker in een andere houding leggen kortom als ik op mijn paard zat was dat het enige moment dat ik geen pijn had. Ik heb een welshcob en geloof mij die gooit best hoog op.

Nu heb ik mijn enkel vast moeten laten zetten en ben nog aan het revalideren, heb dus geen idee hoe het rijden straks gaat. Ik heb in iedergeval een westernbeugel met vering om de beperking van het veren van de enkel te compenseren, en werkt als een soort schokbreker. Het staat wel niet zo mooi bij het zadel maar als ik daardoor gewoon kan rijden, wat kan mij dat dan schelen!
Misschien is dat een idee voor jou?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:15

Sanex:
Zou je toch voor het westernrijden kiezen en ook een Q-P-A aanschaffen,dan denk ik dat je heel goed weg komt met een pleasure-gefokt EN getraint paard.
Deze hebben van nature die vlakke gangen(en dus ook de jog) en als ze dan ook nog erop getraint zijn,dan heb jij er ook niet te veel inspannend werk aan om het paard "goed" te houden.En het trainingswerk is relaxt ,je traint tenslotte de rustige gangen,en buitenrijden is zo natuurlijk ook erg comfortabel.
Reiners kunnen een nogal vervelende draf hebben,dus je zal toch ieder paard moeten uitproberen of jij er lekker op zit.
Buiten dat zit je natuurlijk ook dicht bij de horsemanship en trail-achtige oefeningen,want zeker niet makkelijk is ,maar wel rustig en beheerst.(nou,dat is de bedoeling,dan! Haha! )Dit is mijn tip,als je toch wat doelgericht wilt rijden.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:01

en weet je wat.........Western rijden is niet alleen beter voor JOUW lijf maar ook voor die van het paard. En over de psyche hoeven we het al helemaal niet te hebben, van Westernrijden wordt je sowieso een beter mens en een prettiger paard. En dat laatste is het allerbelangrijkst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:01

Ik merk ook dat na een ritje op mijn Bob Marshall dat mijn brakke rug losser is en dus minder pijnlijk.
Kleine kanttekening: dat gaat niet op als er ineens een zwijn uit de bosjes springt en het paard een zijsprong maakt Verdrietig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:05

iski schreef:
en weet je wat.........Western rijden is niet alleen beter voor JOUW lijf maar ook voor die van het paard. En over de psyche hoeven we het al helemaal niet te hebben, van Westernrijden wordt je sowieso een beter mens en een prettiger paard. En dat laatste is het allerbelangrijkst.

Slapen

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 14:19

Ik zie dat er al veel is gereageerd en zie nu ook dat ik niet de enige ben met lichamelijke problemen. Knipoog (ik heb spierreuma en een zwaar rugprobleem ).
Ook ik ben van de dressuur naar het western gegaan in de hoop dat het mij zou verlichten met rijden omdat het een geheel andere insteek heeft.(en dat is bij mij een ware opluchting geworden)
Het heeft mij enorm geholpen en wat bij mij wel heel erg van belang was was een perfect zadel,ik kan op dit moment niet meer rijden op een engels zadel.
En als ik een paar dagen niet kan rijden nu roest ik echt vast . Ach gut
Ook ik schrijf me in voor wedstrijden en de ene dag kan ik beter trainen als de andere maar......................een positieve instelling en enige aan passingen zoals:
-Westernzadel goed aangemeten op paard en mens
-ik ben van stalling verhuisd en rij nu binnen dat scheelt ook enorm
-Op deze stal rij ik alleen mijn paard, vol pension dus.
Het is natuurlijk voor iedereen anders , maar een westernzadel geeft meer vrijheid en laat je makkelijker zitten ik zeg altijd het is mijn rolls 1pk. Pling
Ga het anders eens proberen op een westernmanege bij jou in de buurt , proberen kan nooit kwaad toch.En beter een gelukkig mens met een beetje last of een ongelukkig mens zonder pijn!!!! dat is mijn motto.

edit anya: dubbele tekst verwijderd. Waarschijnlijk iets misgegaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:12

Citaat:
Jullie brengen me op steeds meer ideeën en motiveren me verder te zoeken, super! Haha!

Goed zo! Haha!

Ik heb zelfs nog iemand doowezen naar de ijslanders die 2 versleten rugwervels heeft ze rijd dan maar 1x in de week op de manege maar komt toch iedere keer met pijn van het paard.
Het advies ging wel via haar moeder maar die komt regelmatig bij ons langs.
Dus ben benieuwd of ze het een keertje gaat proberen.

Zelf denk ik ook dat vooral de gangen van het paard en een zadel al een hoop kunnen oplossen.
Dus een kwpn er met vlakke gangen en een westernzadel zouden je misschien al een heel eind kunnen helpen.
terwijl een qh met hobbelgangen en en een dressuur zadel gewoon een hel kan wezen.

Nog meer rassen waar je je op zou kunnen richten zijn de single footer of een tennessee walking horse. Met die laatste wordt ook heel veel western gereden(pleasure en Trail).
Ze ze alleen wel groter dan de ijslander maar ja daarvoor heb je weer Blokker keukentrapjes Haha!

Ik ben zelf rugpatient geweest(nog wel een beetje) en ben heel blij met een barefoot zadel.
Kan heerlijk zitten zonder dat ik erg veel last krijg.
Een westernzadel gaat ook nog steeds goed en in Australie heb ik heel wat uurtjes op en stockzadel gezeten en ook die zitten prima.
Maar kom alsjeblieft niet aan met een engels zadel Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:53

Vind het echt leuk al deze reacties te lezen. Ik zat een beetje in een paardrij-dipje, ik rij wel, om het diertje een beetje getraind te houden en mezelf ook in enige beweging te houden, maar door de pijn gaat het plezier er wel snel af.
Nu ik deze verhalen lees droom ik al weg bij het beeld van een eigen rustig paardje met heerlijke gangen waar ik zonder pijn vanaf kom...
Heb er echt weer zin in!
Als de winter voorbij is zal ik me eens meer gaan verdiepen erin, en wat proeflessen nemen in de buurt.
De westernwereld heeft mij altijd al aangesproken, niet alleen om het rijden en de paarden, maar de hele sfeer eromheen, tikje nostalgie.. ik weet niet, maar ik vind het heel leuk Haha!

JJocosas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:08

Fijn om te lezen dat je er weer moed in hebt gekregen!!!!!!!!!!
Wat ook leuk is om te doen is de wedstrijden eens te bezoeken daar tref je vaak veel bokkers aan , en de gezellligheid proef je dan ook en je kan nog eens wat vragen zo hier en daar. Pling Knipoog
Het gaat de ene keer veel beter als de andere keer maaaaarrrrrrrrrrrr wat de clou van het verhaal een paardwaardig/ mensen bestaan , je geest heeft ook ontspanning nodig om de pijn te kunnen dragen en met een beetje plannen zoals gaan liggen na het rijden even een half uurtje ontspannen en wat onspanning oef,of lekker in bad of een hete douche het is vaak even zoeken en bij mij isw het ook nog weer gevoelig maar ook daar vind je op een gegeven moment je balns is echt !!!!
Zet hem op ;go for it!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Cool

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:30

ik ben ook 1 met diverse klachten, reuma in handen (fybro) kapote knie (val op rotsen met bergklimmen) kapotte rug en blesure in schouder(vroeger beide zwaar gekneusd)

als ik echt last van mijn rug heb (heb altijd pijn 24 per dag maar soms is het niet uit te houden)

dan ga ik half uurtje/uurtje zonder zadel rijden, gewoon stapdraf en galop (als phillien niet te druk in haar bol is)

ik rij gewoon engels nu(vroeger wel western) ik rij op een fjord, zij is niet de makkelijkste

maar bij haar hoef ik weinig hulpen te geven, tuurlijk is ze niet altijd braaf, als ze de race erin heeft dan kan ik beter stoppen of eindigen met pijn in de sschouders en handen.
zij reageert alsmaar beter op mijn been hulpen, en teugel hulpen en natuurlijk helpt de stem ook een hoop.

phillien is ook geen eigenpaard maar ik ben eigenlijk wel de enigste die erop rijd (afentoe de iegenaar 4Xper jr)

zweep gebruik ik als verleng stuk, extra hulp, mijn linkerknie is stuk waardoor ze geregeld de volte uitloopt en ik niks kan beginnen.
zweep aan die kant en kleine tikjes op de schouder of nek wil helpen(echt tikjes)

stoppen met rijden is idd slecht voor je gewrichten.

winter moet je gewoon altijd met handschoenen rijden en poetsen om je handen warm te houden en de psieren zo alvast voor te bereiden

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:44

Ik denk niet zo zeer dat het veranderen van rijstijl zou helpen, ik denk dat je een beter gereden paard moet zoeken.

Ik heb zelf bindweefselziekte ( vorm van reuma) maar rij wel iedere dag paard. Mijn pony is heel prettig te rijden. Pinkenwerk Haha! Ze heeft ook helemaal geen knie-actie. Ze zit in alle gangen gewoonweg als een sofa.
Ik rij gewoon engels maar heb echt nergens last van op haar. Alleen op mijn springzadel is het afzien maar dat komt door de extreme buiging die je gewrichten dan moeten maken.

Een gangenpaard is misschien ook wel iets voor jou. Ik zag dat iemand al ijslanders noemde, maar ook eens aan iets anders gedacht? Ik heb wel eens een tenessee walking horse van een kennis gereden en mijn oom heeft altijd paso fino's gehad. Dat rijdt weer heel anders dan ijslanders. Ik heb 1 keer een rit op een ijslander gemaakt dus ik kan niet echt vergelijken, maar ik vond de walker echt 10 keer relaxter rijden. Veel ruimere gangen. Kwartje erin en hobbelen maar Knipoog