[WN] wie neemt de uitdaging aan: een nieuwe 'eigen paard regel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jos

Re: wie neemt de uitdaging aan: een nieuwe 'eigen paard rege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:16

Blaze schreef:
Neem nou (alweer) het voorbeeld van Xono,zou zijn eigen paard een quarter zijn dan mag hij bij de aqha geen amateur meer starten als hij via een lease bij de wran een paard start dat niet van hem is.

ik heb begrepen dat dit wel mag. want de AQHA staat helemaal los van de WRAN.
dus bij de wran mag je op andere paarden starten.
met een lease kontrakt bij de amateurs en zonder lease kontrakt in de open.

met je eigen quarter mag je dan bij de AQHA gewoon amateur starten. want de AQHA kent geen WRAN met zijn regels.

blijft natuurlijk wel een beetje raar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:18

Huilen Oehoe, Halloooooooo, testing one two... graag on topic hier en discussie in topic met discussie over de eigen paard regel. Anders gaat het zo door elkaar lopen en kunnen we er straks geen krentenbrood of regel meer van maken Clown

En anders... Vork Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:31

Jos schreef:
Blaze schreef:
ik heb begrepen dat dit wel mag. want de AQHA staat helemaal los van de WRAN.
dus bij de wran mag je op andere paarden starten.
met een lease kontrakt bij de amateurs en zonder lease kontrakt in de open.

met je eigen quarter mag je dan bij de AQHA gewoon amateur starten. want de AQHA kent geen WRAN met zijn regels.

blijft natuurlijk wel een beetje raar.

Nee Cool aqha regel 403/3

Anya het is wel in het verlengde van dir topic om aan te geven dat toepassing van de huidige 308 je je start gerechtigtheid in gevaar brengt als je een quarter hebt.

tevens is het toch wel van belang dat als er een bijrijder regel zou komen men zich realiseert dat als je na 2 jaar een eigen quarter zou kopen men nog steeds 3 jaar moet wachten om eventueel weer amateur te worden bij de aqha.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:59

Anya schreef:
Blaze ik vind jouw idee van een startkaart wel een goed idee.

Eigenlijk zou je de regel heel makkelijk kunnen maken: het is iedere amateur of beginner toegestaan een startkaart aan te vragen voor 1 niet-eigen-paard.

(zo kan iemand die bijvoorbeeld samenwoont met iemand, maar dus niet onder de familieregel valt) ook nog het min of meer eigen paard uitbrengen. Of kunnen mensen die samen eigenaar zijn van een paard, het paard ook nog uitbrengen.)

Je kunt dan kiezenL of je paarden van profs hiervan uitsluit (van mij hoeft het niet, maar ik lees mensen die hier bezwaren tegen zouden hebben). Tenzij natuurlijk weer die exclusieve lease. Nadeel is dat je dan dat leasecontract erin blijft houden voor prof paarden.

Ben ik het opzich wel mee eens. Paarden van profs uitsluiten lijkt me onlogisch. Ik ken genoeg mensen die hun paard fulltime laten trainen door een trainer en het paard zelf in de amateur uitbrengen, dus in dat opzich is er geen verschil. Als daar problemen mee zouden zijn, dan moeten ze daar ook wat op verzinnen. Ik heb er overigens geen problemen mee.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:08

Anya schreef:
Blaze ik vind jouw idee van een startkaart wel een goed idee.

Eigenlijk zou je de regel heel makkelijk kunnen maken: het is iedere amateur of beginner toegestaan een startkaart aan te vragen voor 1 niet-eigen-paard.

Dat is te makkelijk Cool
(zo kan iemand die bijvoorbeeld samenwoont met iemand, maar dus niet onder de familieregel valt) ook nog het min of meer eigen paard uitbrengen. Of kunnen mensen die samen eigenaar zijn van een paard, het paard ook nog uitbrengen.)

Als je samen woont heb je meestal een samenlevings contract en dat is genoeg om als 1e graads gezien te worden.heb je geen contract moet er een laten maken.

Je kunt dan kiezenL of je paarden van profs hiervan uitsluit (van mij hoeft het niet, maar ik lees mensen die hier bezwaren tegen zouden hebben). Tenzij natuurlijk weer die exclusieve lease. Nadeel is dat je dan dat leasecontract erin blijft houden voor prof paarden.

Ben voorstander van het laten vervallen van de lease regel en het invoeren van een bijrijder regel.
Maarja wie ben ik Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 19:12

XoNo schreef:

Ben ik het opzich wel mee eens. Paarden van profs uitsluiten lijkt me onlogisch. Ik ken genoeg mensen die hun paard fulltime laten trainen door een trainer en het paard zelf in de amateur uitbrengen, dus in dat opzich is er geen verschil. Als daar problemen mee zouden zijn, dan moeten ze daar ook wat op verzinnen. Ik heb er overigens geen problemen mee.

Paarden van profs uitsluiten lijkt mij heel logisch.
omdat amateurs of beginners hun paard laten trainen door een prof dan maar alles vrij te geven vind ik niet logisch.

Je kunt niet elk probleem oplossen ,maar alles afschaffen om geen probleem te krijgen is me te kort door de bocht.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:24

Nog simpeler Knipoog
Geen nieuwe 'eigen paard regel' maar gewoon afschaffen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:40

Over het geheel genomen wordt bij verschillende beelden gewerkt met modelvarianten. En die worden dan in stemming gebracht.

Bijvoorbeeld

model 1: handhaven huidige situatie
nadeel: er verandert niets (= nadeel voor sommige huidige ruiters en potentiële starters die nu niet starten).
voordeel: alles blijft bij het vertrouwde oude. Je weet wat je hebt.

Model 2: aanpassen regel alleen voor bijrijders
nadeel: geldt alleen voor bijrijders, niet voor mensen die samen een paard delen, goede vrienden o.i.d. Blijft administratieve rompslomp geven. starts in amateur/beginners wellicht ook op paard van prof (of dit een nadeel is, zijn we het niet over eens).
voordeel: meer starts door meer mensen, leasecontract gaat er af. bijrijders kunnen volwaardig starten in voor hen passende klassen en doen wedstrijdervaring op. toename leden?

Model 3: aanpassen regel eigen paard regel vervalt voor paarden van niet profs (met al dan niet variant: maximaal 1 niet-eigen paard).
voordelen en nadelen: staan hierboven al eens genoemd.

Model 4: afschaffen eigen paard regel
voordeel: zie discussie
nadeel: zit voor zover ik het kan bekijken vooral in de compatibiliteit met andere verenigingsregels?

Even kort door de bocht. Moet verder aangevuld (wie?). Ik heb even bezoek, dus nu geen tijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 22:41

Dit soort modellen en varianten ertussen die ik nog niet heb gezien. Kun je gewoon in stemming brengen. Dan kun je mensen ook een voorkeurstem en een tweede stem laten uitbrengen. Dat maakt uiteindelijk de keus makkelijker. Ervan uitgaande dat de Wran ook iets uitdoet op dit soort suggesties natuurlijk.

Brabander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:03

ik stem op regel 2,

Ik heb persoonlijk een bijrijder omdat ik zelf niet meer de fut heb om elke dag te rijden. Ik vind dat een bijrijder ook in de beginnersklasse mag starten ook al loopt het paard Am/Op de b ijrijder moet het in de wedstrijd toch zelf doen.
En moet alles nog leren, zijn ze te goed worden ze binnen de korste keren vanzelf uit de beginnersklasse gezet vanwege te veel punten. Maar een bijrijder moet wel ervaring op kunnen doen in een beginnersklasse daar is een beginnersklasse toch voor. En de kunstjes die ik met mijn paard kan wil nog niet zeggen dat mijn bijrijder dat ook lukt.

Een getraind paard door 1 persoon reageerd toch het beste op zijn leermeester(es) zijn hulpen.

Vind wel dat een bijrijder dan lid moet worden van de WRAN en een startkaart moet aanvragen. En dat het ter bescherming van het paard, niet en Beginners en AM/OP op 1 dag mag starten. Anders loopt zo'n beestje 8 uur of langer met een zadel op zijn rug. Het paard mag op 1 dag in 1 klasse starten. Als de wedstrijd verdeeld is over meerdere dagen wordt het anders. Niet meer dan 4 proeven op 1 dag.

En mensen die bang zijn dat er nu mensen met Professioneel getrainde paarde aan de start komen door een "bijrijder" in de Beg/Am.klasse. Waar ben je bang voor. Je kent je eigen paard toch het beste als je die zelf hebt afgericht. Voor de bijrijder is en blijft het toch een kwestie van het zelf moeten doen in de ring voor de jury. En "automaatjes" lopen er in NL niet zo veel rond. En voor het NK hoef je niet bang te zijn moeten ze minimaal 4 of 5 wedstrijden zijn gestart, en punten hebben verdient.

Verder vind ik dat degene die in de Beginnersklasse willen starten als bijrijder zelf nog nooit een wedstrijd bij de WRAN/APHA/AQHA/aPHA zijn gestart of bij de KNHS niet hoger als L hebben gereden. En dat soort dingen zijn best na te gaan.
En eerlijkheid duurt het langst.

Er zijn altijd mensen die alles weten of iemand ergens hebben zien rijden ook tussen de Engelseruiters.

Ik zou het ook niet erg vinden als er jeugdige ruiters op Op/Am paarden starten in de (jeugdklasse) beginners om eens een keer uit te vinden of ze dit werkelijk leuk vinden. Want de jeugd is de toekomst.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:58

Je zou het ook op de Engelse manier kunnen gaan doen. Niet meer kijken naar het eigen paard, maar naar de combinatie/ruiter. Beginnen bij de beginners en vanaf zoveel punten mag je over en bij zoveel punten moet je over. En dan desnoods per discipline, net zoals springen en dressuur.
Stel dat je 3 jonge paarden van beginner naar amateur hebt gereden, wel dan niet van jou, mag je bv. met de 4e niet meer in de beginners starten maar meteen amateur, omdat je dan meer ervaring hebt. Maar dan zal er ook vanuit de amateur een verplichte doorstroming moeten komen, zodat je niet tegen personen komt te rijden die hun hele leven met 1 paard in de amateur blijven en alles wegkapen.
Het is maar een idee Bloos

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:47

Desiree01 schreef:
Je zou het ook op de Engelse manier kunnen gaan doen. Niet meer kijken naar het eigen paard, maar naar de combinatie/ruiter. Beginnen bij de beginners en vanaf zoveel punten mag je over en bij zoveel punten moet je over. En dan desnoods per discipline, net zoals springen en dressuur.
Stel dat je 3 jonge paarden van beginner naar amateur hebt gereden, wel dan niet van jou, mag je bv. met de 4e niet meer in de beginners starten maar meteen amateur, omdat je dan meer ervaring hebt. Maar dan zal er ook vanuit de amateur een verplichte doorstroming moeten komen, zodat je niet tegen personen komt te rijden die hun hele leven met 1 paard in de amateur blijven en alles wegkapen.
Het is maar een idee Bloos

Zou op zich niet zo gek zijn, alleen zouden er dan meerdere klassen moeten komen. Maar waarschijnlijk gaat dat (nog) niet lukken omdat het niveau daarvoor (nog) te weinig verschilt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:50

Iemand die al 1 jong paard van Beginner naar Amateur gereden heeft is imo geen beginner meer. Ik zou het niet eerlijk vinden om iemand die dat 2 keer gedaan heeft nog te laten starten tegen mensen die misschien nog maar een paar jaartjes paardrijden. Daar is, imo, de beginners klasse voor, voor mensen die nog niet lang paardrijden, beginners dus.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:12

Citaat:
Iemand die al 1 jong paard van Beginner naar Amateur gereden heeft is imo geen beginner meer.

Bij de KNHS mag je dan ook geen B meer starten.