[WN] mijn zadel schuit naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: mijn zadel schuit naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:54

Francis schreef:
....Daar kwam ook het naar voren schuiven van het zadel aan de orde...
Meestal wordt dit veroorzaakt omdat het punt waar de singel aan het zadel zit te ver naar achteren geplaatst is voor dat betreffende paard.
Het zadel zal altijd recht boven de singel willen gaan liggen, dus op het moment dat de singel te ver naar achter zit, zal de singel het zadel naar voren trekken. ....

Vreemd.

Bijvoorbeeld de rigging van McClellan Cavalry Saddle, dat zo'n 50 jaar in gebruik was bij USA Cavalry? Daar zit de rigging exact recht onder de zit van de ruiter.....

Voor mij is het in 90% van de gevallen een niet goed passend zadel (waarschijnlijk te ruim)...

MVG Louis

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:04

Louis, het is niet zozeer alleen de positie van de singel waar het om gaat, maar om het geheel van bouw van het paard, bouw van het zadel, zwaardtepunt van het zadel en, daardoor, balans van de ruiter. Hij legde heel duidelijk uit hoe alles met elkaar in verband staat, ook aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Bij een 'normaal' gebouwd paard, met een gelijk gevormde 'barrel' zal een 'standaard' positie van de singel ook de juiste zijn. Maar wanneer je een 'potbellied' paard hebt, zoals bijvoorbeeld veel arabieren (die dan óók nog eens overbouwd zijn) zal de singel vanzelf richting 'oksel' schuiven, gewoon omdat'ie van die ronde buik af schuift.
Omdat het puur 'laws of physics' is dat het zadel recht boven de singel wil liggen (dus de singel recht omhoog en niet schuin naar achter) betekend dat dus dat het zadel vanzelf naar voren getrokken wordt.
Een en ander wordt dan ook nog eens beinvloed door het dieptepunt van het zadel en de balans van de ruiter, maar élk zadel waarvan de singel onder de buik naar voren getrokken wordt, zal naar voren willen. Dat de schoft/schouder dit in veel gevallen tegenhoudt, geeft alleen maar aan hoe daar dus overmatige druk kan ontstaan door een, voor dát paard, verkeerd geplaatste singel.

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 20:20

De deskundige is langs geweest en heeft naar het zadel gekeken en naar de rug van mijn paardje. Conclusie: door middel van meeting meer bespiering gekregen en overbouwd. We hebben nu een ander aansingel punt 7/8 gebruikt en nu schuift het niet meer.Ik weer helemaal HAPPY Haha! Want het is z'n fijn zadel en ik heb het pas 3 maanden. Bedankt voor alle tips Pling