[WN] Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Regel 308 toch niet meer zo eenduidig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:47

susan schreef:
ik vind het juist super leuk voor je, gelof niet dat ik op hem geklommen zou zijn, heb anneke wel eens zien zandhappen Nagelbijten / Gniffelen

helaas heb ik jullie gemist afgelopen zondag, wanneer start je weer?

*LOL* Je moet hem leren kennen en dan is het een superpaard hoor Lovers
Maar eeh, wanneer starten we weer...in ieder geval 10 april weer.

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:49

Ik heb even op de site van Chris Knol gekeken
http://home.t-online.de/home/c.knol/index1.htm

bij FAQ vond ik het volgende:

Citaat:
Q: Ik rij op een manegepaard. Ik betaal gewoon de uren die ik rij en ik betaal zelf mijn eigen startgeld. Ik train geen paarden, geef geen les aan ruiters en ben geen jurylid van een paardensportorganisatie. Eind vorig jaar heb ik van de WRAN een brief gekregen dat ik zoveel punten had verdiend dat ik niet meer bij de beginners mocht starten. In welke klassen mag ik met dit paard wel starten?

A: Je mag starten in:

Open klasse
(4xx onderdelen) Ja, iedereen die geen beginner meer is mag daar starten op willekeurig welke paarden.

Amateur klasse
(2xx onderdelen) Nee, hier mag alleen gestart worden op een eigen paard.

Jeugd klasse
(3xx onderdelen) Nee, de maximum leeftijd is 18 jaar (op 1 januari), en omdat dit ook een amateurklasse is, mag hier alleen gestart worden op een eigen paard

Beginners klasse
(1xx onderdelen) Nee, je hebt teveel punten verdiend, en omdat dit ook een amateurklasse is, mag hier alleen gestart worden op een eigen paard, of op een paard van iemand anders wat geen prestaties op z'n naam heeft.

Onder een "eigen paard" verstaat het regelboek: een paard dat op uw naam staat of op naam van directe familie. Ook accepteert de WRAN een leasecontract van tenminste 6 maanden, waarin het exclusieve gebruiksrecht aan de huurder wordt toegekend (d.w.z. dat dus niet nog iemand anders (ook de eigenaar niet!) iets met dat paard mag doen). Het is verstandig nog wat meer dingen in dat contract te regelen, maar nodig voor deelname aan wedstrijden is dat niet.

In aanvulling op bovenstaande regeling is het in de beginners klasse toegestaan (voor wie daar startgerechtigd is natuurlijk) op een 'manege'-paard te starten. Dat is verwoord in regel 308, tweede deel. Misschien is de tekst wat ongelukkig, maar het is de bedoeling dat aan beginners de gelegenheid wordt gegeven op een manegepaard deel te nemen en tegelijk te voorkomen dat hiervoor (supergetrainde) wedstrijdpaarden gebruikt gaan worden. Niet om de beginner deze ervaring te misgunnen, maar om het doel van de klasse te waarborgen: een laagdrempelige kennismaking met de westernwedstrijdsport.

Ik dacht altijd dat je dan zelf met het geleasde paard beginners of amateur mocht starten (en ook open) en dat ieder ander (dus ook degene waarvan geleased wordt) het geleasde paard dan nog wel in de open mochten starten. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Blijft een moeilijke materie Verdrietig Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:22

XoNo schreef:
Grappig dat niemand mijn naam gewoon noemt. Wees een vent en zeg dan ook duidelijk dat het hier over mij en Golden Boy gaat.

je schat je zelf iets te hoog in Knipoog
Het gaat niet om jou en GB maar over een toepassing van een regel die toevallig door jou wordt beschreven en als dat inderdaad mag van de wran er duidelijk ook een opening is voor anderen.
Dus in principe gebruik ik jou verhaal om voor anderen een gaatje te vinden om te kunnen starten in de beginners of de amateurs (zie mijn bericht over Anya).
Wees blij dat je bijdraagt om een probleem voor velen netjes op te lossen,en binnen de regels.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:39

XoNo schreef:
Maargoed, ik heb dus inderdaad een leasecontract, waardoor ik Golden Boy in de amateur kan starten. Middels dat leasecontract mag Sylva hem niet starten (hij staat op haar naam). Er staat ergens nergens dat een trainer van buitenaf het paard niet mag uitbrengen, ookal wordt het paard tijdelijk de mijne, omdat ik hem zou leasen. De huidige eigenaar mag hem niet starten, maar een trainer wel. Officieel ben IK dan degene die Anneke op Golden Boy laat starten en als "eigenaar" (bij de WRAN iig) mag dat Haha!

mag ik vragen wie bij de wran heeft verteld dat het zo werkt?? neem tenminste aan dat je het hebt gecheckt.
Het staat namelijk haaks op wat Chris Knol hier over schrijft.
ThisRockIza schreef:
Ik heb even op de site van Chris Knol gekeken
http://home.t-online.de/home/c.knol/index1.htm[/url]

bij FAQ vond ik het volgende:

Citaat:

Onder een "eigen paard" verstaat het regelboek: een paard dat op uw naam staat of op naam van directe familie. Ook accepteert de WRAN een leasecontract van tenminste 6 maanden, waarin het exclusieve gebruiksrecht aan de huurder wordt toegekend
(d.w.z. dat dus niet nog iemand anders

(ook de eigenaar niet!)
iets met dat paard mag doen). Het is verstandig nog wat meer dingen in dat contract te regelen, maar nodig voor deelname aan wedstrijden is dat niet.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:55

kent alleen de WRAN een lease contact, of kan dat ook bij de quarters en Paints?

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:00

XoNo schreef:
Maargoed, ik heb dus inderdaad een leasecontract, waardoor ik Golden Boy in de amateur kan starten. Middels dat leasecontract mag Sylva hem niet starten (hij staat op haar naam). Er staat ergens nergens dat een trainer van buitenaf het paard niet mag uitbrengen, ookal wordt het paard tijdelijk de mijne, omdat ik hem zou leasen. De huidige eigenaar mag hem niet starten, maar een trainer wel. Officieel ben IK dan degene die Anneke op Golden Boy laat starten en als "eigenaar" (bij de WRAN iig) mag dat Haha!

Xono, zoals jij het uitlegd mag naast de leaser iedereen op dat paard in de open starten behalve de eigenlijke eigenaar Verward
Dit verbaasd mij, ook ik had begrepen dat de leaser de enige berijder is.
Maar als het volgens de regels mag (en schijnbaar is dat zo, anders hadden jullie geen startnummer gekregen) geniet ervan Ja

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:03

Blaze schreef:
je schat je zelf iets te hoog in Knipoog
Het gaat niet om jou en GB maar over een toepassing van een regel die toevallig door jou wordt beschreven en als dat inderdaad mag van de wran er duidelijk ook een opening is voor anderen.
Dus in principe gebruik ik jou verhaal om voor anderen een gaatje te vinden om te kunnen starten in de beginners of de amateurs (zie mijn bericht over Anya).
Wees blij dat je bijdraagt om een probleem voor velen netjes op te lossen,en binnen de regels.

Ik noem geen namen, maar ik was niet de enige die dacht dat het over mij en GB ging, maargoed, in dat geval neem ik mijn opmerking terug Lachen Niets aan het handje Haha!

Maar on weer ontopic te gaan. Ik geloof dat een beginner een paard van een ander gewoon mag uitbrengen, mits het paard niet in de amateur of open klasse is gestart. Ik heb me er niet helemaal in verdiept, omdat ik zelf geen beginners meer start, dus meer weet ik er niet van.

Om op je laatste post te reageren is hetgeen wat ik erover kan zeggen het volgende: iedereen kent GB en weet dat hij van Sylva van der Wal is, ook alle juryleden kennen hem, via Anneke de Jong, die ook jurylid is. Op de wedstrijd weet de jury dus dat wanneer ik GB in de amateur start, ik wel een leasecontract moet hebben. Anneke kon hem daarentegen, gewoon in de open starten, zonder dat er raar opgekeken werd. Lijkt mij dat een WRAN jurylid wel moet weten hoe de regels in elkaar steken. Wat ik heb geconcludeerd uit 'ons onderzoek' is dat ik via een leasecontract tijdelijk eigenaar ben van GB en dus ook een trainer op hem kan laten starten.

Zie ineens dat er nog een post is: dankje Sadie Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:12

Xono ik had nog niet aan jou gedacht. En inderdaad het is heel erg tof dat je op zo'n paard kunt starten. Ik heb wel anderen voor ogen die een niet geheel exclusief leasecontract hebben.

Ik gun eigenlijk iedereen zo'n kans. Niet perse allemaal op zo'n goed paard, maar ik gun mijn bijrijdster ook wel een wedstrijd op B'elanna. En ik gun haar de ervaring bij de beginners i.p.v. gelijk open te moeten starten (wat ze niet durft).

Maar ik kan haar wel een leasecontract geven, exclusief kan het nooit worden. Dan kan ik zelf niet meer starten namelijk.

En dat is het kromme van die regel. Zoiets dus.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:17

Anya schreef:
En dat is het kromme van die regel. Zoiets dus.

Ok, nu snap ik de opzet van dit topic een stuk beter Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:31

Anya het kan wel en ook nog eens binnen de regels.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:46

XoNo schreef:

Om op je laatste post te reageren is hetgeen wat ik erover kan zeggen het volgende: iedereen kent GB en weet dat hij van Sylva van der Wal is, ook alle juryleden kennen hem, via Anneke de Jong, die ook jurylid is. Op de wedstrijd weet de jury dus dat wanneer ik GB in de amateur start, ik wel een leasecontract moet hebben.

juist omdat ik inderdaad er van uit kan gaan dat jullie niet over een nacht ijs gaan kan ik dit als voorbeeld gebruiken om de 308 toegangkelijker te maken voor mensen zoals Anya en haar bijrijder.

Anneke kon hem daarentegen, gewoon in de open starten, zonder dat er raar opgekeken werd. Lijkt mij dat een WRAN jurylid wel moet weten hoe de regels in elkaar steken.

Dat lijkt mij ook,vandaar ook mijn grote verbazing dat een wran jury lid (Chris Knol) hier op Bokt wordt gequote waarin hij het tegenovergestelde zegt.

Wat ik heb geconcludeerd uit 'ons onderzoek' is dat ik via een leasecontract tijdelijk eigenaar ben van GB en dus ook een trainer op hem kan laten starten.

in mijn onderzoek(heb met hetzelfde gezeten) kwam ik tot een andere conclusie.
Maar ben blij dat nu blijkt dat het allemaal makkelijker is dan ik dacht.

Dit topic is niet bedoeld om met modder te gooien of iets dergelijks.
Het is een simpele beredenering van het toepassen van een regel die duidelijk leek maar dat dus niet is.

Mijn intentie met dit topic is dan ook om een uitspraak te krijgen van de wran zodat duidelijk wordt hoe om te gaan met 308.
Ik val in herhaling maar als de regel toegepast wordt zoals bij Xono en GB opent dat perspectief voor anderen.

Ik hoop dan ook dat bestuurleden van de wran(die zoals wij weten op bokt mee lezen en soms schrijven) ook hun mening geven inzake 308 en in het bijzonder over de betekenis van de woorden exclusieve gebruiksrecht.

ThisRockIza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:18

Anya
Citaat:
Ik gun eigenlijk iedereen zo'n kans. Niet perse allemaal op zo'n goed paard, maar ik gun mijn bijrijdster ook wel een wedstrijd op B'elanna. En ik gun haar de ervaring bij de beginners i.p.v. gelijk open te moeten starten (wat ze niet durft).

Regelboek van de site van Chris Knol
Citaat:
308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.

In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Anya is B'elana dit jaar of voorgaand jaar geplaatst geweest in enig onderdeel in de A e/o O klasse erkend door ........?

Zo niet dan mag je vriendin er toch een beginnerswedstrijd mee rijden?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:07

ThisRockIza schreef:

Anya is B'elana dit jaar of voorgaand jaar geplaatst geweest in enig onderdeel in de A e/o O klasse erkend door ........?

Zo niet dan mag je vriendin er toch een beginnerswedstrijd mee rijden?

Yes Lanna is geplaatst geweest. Dus die vlieger gaat niet op Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:16

Overigens levert de interpretatie van die regel voor de gemiddelde bijrijder geen oplossing. Ik wil niet mijn paard door een trainer en mijn bijrijdster laten uitbrengen. Ik wil gewoon zelf starten en mij bijrijdster een wedstrijdje gunnen. Zodat ze er langzaam in kan stappen. Maar dat kan binnen die regel dus niet.

En ik kan wel een paar meer bijrijders aanwijzen die tegen hetzelfde probleem oplopen. Zo heeft Claudia een bijrijdster. Zelfde probleem.

De bijrijdster van Jeanette (dat is mijn vriendin) zou kunnen starten zolang Jeanette met Seven nog beginners start. Als Jeanette amateurs start en een punt haalt niet.

En stel dat (verwacht ik niet hoor) Seven met mij in de open onverwacht een punt bij elkaar loopt. Kan maar zo: weinig opkomst, niet al te beroerd rijden. Ben je opeens geplaatst. Dan kan Jeanette's bijrijdster het dus vergeten om nog beginners te starten. Kortom: een kromme regel.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:23

XoNo schreef:
Om op je laatste post te reageren is hetgeen wat ik erover kan zeggen het volgende: iedereen kent GB en weet dat hij van Sylva van der Wal is, ook alle juryleden kennen hem, via Anneke de Jong, die ook jurylid is. Op de wedstrijd weet de jury dus dat wanneer ik GB in de amateur start, ik wel een leasecontract moet hebben. Anneke kon hem daarentegen, gewoon in de open starten, zonder dat er raar opgekeken werd. Lijkt mij dat een WRAN jurylid wel moet weten hoe de regels in elkaar steken. Wat ik heb geconcludeerd uit 'ons onderzoek' is dat ik via een leasecontract tijdelijk eigenaar ben van GB en dus ook een trainer op hem kan laten starten.

Haha!

Een jurylid is niet verantwoordelijk voor de combinaties die in de ring verschijnen. De wedstrijdorganisatie is daar verantwoordelijk voor en mag/moet bij aanmelden op de wedstrijd dag de juistheid van de combinaties checken door het eigendomsbewijs/leasecontract te willen zien. Een jury kan niet in de ring nog even kijken of het eigendomsbewijs/leasecontract klopt. (staat een beetje stom als iedereen in de ring nog even de papieren moet laten nakijken door de jury, wordt een lange wedstrijd dan)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 22:38

Anya schreef:
Overigens levert de interpretatie van die regel voor de gemiddelde bijrijder geen oplossing. Ik wil niet mijn paard door een trainer en mijn bijrijdster laten uitbrengen. Ik wil gewoon zelf starten en mij bijrijdster een wedstrijdje gunnen. Zodat ze er langzaam in kan stappen. Maar dat kan binnen die regel dus niet.

Wil niet vervelend zijn maar doe het toch Cool
Wanneer lees je eens wat ik schrijf????

Als de wran besluit dat exclusief betekend wat cornelie schreef en zij inderdaad het concept van Xono goed hebben gekeurd er geen probleem is.

in jouw geval.

Paard op naam van je man.
Aangezien het 1e graads is mag jij amateur starten.
Je bijrijdster least het paard van je man en mag dan ook amateur starten.

Maar er is nog een hele simpele oplossing(de dressuur is zo gek nog niet Cool ) gewoon afschaffen die 308 en gewoon starten op elk paard naar keuze(als enigste restrictie zou ik opleggen dat het paard geen open paard mag zijn cq niet in het bezit mag zijn van een startende open ruiter.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:45

Djeez die van paard op naam van Ben zetten had ik nog niet bedacht. Hoe devious kun je zijn Blaze Cool

En dan van jou nog mogen meemaken dat je schrijft dat de dressuur zo gek nog niet is Haha! Ik val van mijn stoel. Pling

Maar inderdaad: in de dressuur/springsport bestaat niet zoiets als de eigen paard regel en ik kan me niet herinneren dat dat ooit welk probleem dan ook heeft opgeleverd. Al starten er 20 mensen op hetzelfde paard in willekeurig welke klasse.. Als ze maar allemaal een startkaart hebben en met de restrictie dat het paard niet x keer op een dag mag starten in veel verschillende klassen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:48

Tenzij je x maal Z bent geweest dan moet je wat hoger starten maar verder is het lekker simpel ja.
Maar ik ben heel benieuwd wat hier de uitkomst van zal zijn. Vind het zo wel erg ingewikkeld en fraudegevoelig worden.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:30

Het is bijna zoals Cornelie schreef: "exclusief" betekent niet alleen "enkelen" maar ook "een enkele", namelijk "uitsluitende al het andere". Zó is regel 308 bedoeld.

Maar de maas in de regels is dat bijv. Xono kan vragen aan Anneke om zijn geleasede paard te starten in de open omdat die daar zo van opknapt. Anneke rijdt dan gewoon in opdracht van Xono, en niet meer in opdracht van Silva. Dán is het namelijk gewoon in het verlengde van het exclusieve gebruiksrecht... (dat Xono het met Silva eens is qua trainster, is natuurlijk puur toeval)

Evenzo staat Xono, om te voldoen aan regel 308, natuurlijk helemaal vrijwillig alle dekgelden die GGB ontvangt tijdens de periode dat hij hem least af aan de eigenaar. Een dekking is immers een onderdeel van het gebruik van een hengst, en Xono heeft de exclusieve (= ieder ander uitsluitende) rechten daarop. Grappig voor de Belastingdienst: Xono, die stage loopt, doet schenkingen aan de Silvester Ranch (hoe zit het met de inkomstenbelasting/premies? de Silvester Ranch is geen erkend "goed doel", dus helaas zijn schenkingen niet aftrekbaar)...

Anya's wens is heel redelijk: niemand heeft er bezwaar tegen als B'Lana met haar bijrijder in de beginnersklasse start. Maar als we die "exclusieve" passage uit de regel schrappen, dan mag ook ik bijv. onze Darla en Ayesta ver-leasen, zelfs aan meerdere personen tegelijk. En ik denk dat dát toch niet de bedoeling is, of wel? (laat je mening maar horen op de WRAN ledenvergadering op 12 maart).

Groeten,

Chris.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:47

Heerlijk al die meningen, contradicties en steken onder water.... weet ik gelijk weer waarom ik geen wedstrijden rijd. De oplossing is heel simpel. Richt je eigen westernvereniging op en organiseer je eigen wedstrijden los van de wran, aqha en hoe al die regelgevende en selfkickende instanties ook mogen heten. En die wedstrijden heten: hoe kan ik mijn paard een gelukkig leven geven. Alles is geoorloofd, er zijn geen regels alleen maar die ene doelstelling: paardje gelukkig maken. En dan wil ik wel jury zijn.

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:51

hahahahahahahahahahhahahahahahahah
lig in een deuk hier,bovenstaande geeft aan ..........we zijn weer terug bij....................................
hahahahahahahahahahahah

rinus

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:59

ja het blijft grappig of niet westernworld. Knipoog
Hoezo een nieuwe westernvereniging oprichten Iski? Omdat je het niet eens bent met een regel? In dat geval richt ik ook maar een nieuw land op Clown Kortom: dat vind ik onzin. Cool

Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit hoeveel mensen in de beginners op het paard van een prof starten Chris. Immers: of ze kunnen er niks van en dan helpt een goed paard ook niet (nog los van de vraag of de betreffende prof zijn paard dan wel wil uitlenen/verleasen of whatever). Of ze kunnen aardig rijden en zijn in combinatie met een goed paard zo de beginners weer uit. Ook geen probleem Haha!

Maar inderdaad: mooi puntje voor de ledenvergadering. Haha!

*schrijft bij op lijstje*

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:34

juist anya , dat is nu eens een goed punt welke pro is zo gek om een top paard uit te lenen aan een beginner om in een (misschien E) D klasse te laten starten? wie heeft daar belang bij, geen van drieen.

dus ergo, een beginnersklasse zoals ik ooit eens ,lang geleden voorgesteld heb, nu d klasse geworden en dan toch met punten mee tellende voor wran helaas, maar dan zonder dat die punten mee tellen voor wran am. / pro, maar alleen om door te stromen naar D, is voor mij de enigste vorm om echte beginners door te laten stromen.
en daar moeten we dan geen onderscheidt gaan maken in kleur ras ruiter paard en wat so ever.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
misschien kort door de bocht, maar hou de sport nu eens levendig, geen starre opstellingen.
wranleden neem dit mee naar de grote dag in maart.

rinus

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:41

edit knop weer weg!!!

mensen laten we de sport nu eens laten swingen.

als ik nu met een paard in de echte beginners klasse wil starten en dat misschien 5 x , alleen om mijn zenuwen leren te beheersen en ook mijn paard op zijn gemak te stellen en wennen aan al die hectic die het met zich meebrengt om te starten in een wedstrijd. dan kan ik toch alleen maar sterker worden en met veel meer zelf vertrouwen van e naar misschien wel pro rijden, en duurt dat misschien we 2 a 3 jaar zo wat dan nog, hoeveel beginners kunnen we hiermee naar de am open en pro krijgen??? veel meer dan dat we die starre en harde regeltje handhaven

ik heb gezegd uhg

rinus

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:11

iski schreef:
Heerlijk al die meningen, contradicties en steken onder water.... weet ik gelijk weer waarom ik geen wedstrijden rijd.

Op welk topic is dit een reaktie Verward
Niet dit topic, hier lees ik alleen maar iets over het duidelijk krijgen van bepaalde regels.
Aangezien elke wedstrijdruiter wordt geacht het regelboek te kennen kan je sommige dingen maar beter vooraf weten dan dat je het achteraf te horen en te lezen krijgt.

Maar zelfs de Van Dale is dus niet meer te vertrouwen Clown