[WN] Ik ben verkocht: gelzadel nu met de foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Ik ben verkocht: gelzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:29

Ik welke regel van de WRAN staat eigenlijk dat het niet mag ??
407. Spreekt alleen van een westernzadel met knop
Citaat:
410. Verboden uitrusting:
hoofdstellen van (ijzer)draad, onverschillig met welke bekleding
kinriemen/kettingen smaller dan 1,3 cm en/of te strak aangesnoerd
martingaal, tie-down en slofteugel
neusbanden
dubbele beteugeling/dubbele bitten (bijv. stang&trens)
zwepen, elektroshock
sporen zonder wielen

Hier staat het dus ook niet bij Verward

Zouden die leuke hoofdstelletje met 2- of 3 rijen kralen op een ijzerdraadje nu ook verboden zijn ??
En hoofdstellen van geweven paardenhaar ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:39

Het is mij heel lang geleden verteld door een jurylid. En nee geen idee welke. Te lang geleden. Een schapenbontje erin mag ook niet, staat ook nergens.

Tijdens het inrijden mag wel, maar dan is de overgang gigantisch. Ik wil gewoon de hele tijd zacht zitten. Ik word oud Clown Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:45

Nu hebben we in het verleden al meer discussies gehad mbt juryleden die niet helemaal van de hoed en de rand bleken te weten. Cool

Nou gun ik je van harte je nieuwe gel-zitting Haha! , maar voor die mensen die ook wedstrijden rijden en niet die investering willen doen omdat ze al een bontje oid hebben, zou het toch handig zijn om te weten hoe nu precies de regels zijn. Knipoog

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:08

Nee met een bontje op je zadel mag je geen wedstrijden rijden. Dat heb ook ik gehoord (volgens mij van Evelien) en daar baalde ik nog zo van, want ik rij standaard met dat ding op m'n zadel Verward.

Anya, ik zou ook graag willen weten wat deze 'verbouwing' gaat kosten. Ik ben zeer geintresseerd, ook ik word namelijk oud en wil wat zachts onder mijn bips Knipoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:12

Nog steeds van 'horen zeggen' door een persoon die het niet voor het zeggen heeft bij de WRAN c.q. geen gelden uitspraken kan doen over de regels. Haha!

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:13

Mijn westwoodjes hebben zowieso een gel zitting. Ik kan er niet meer zonder hoor Bloos

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:17

Sugarmiss schreef:
Nog steeds van 'horen zeggen' door een persoon die het niet voor het zeggen heeft bij de WRAN c.q. geen gelden uitspraken kan doen over de regels. Haha!

Nee inderdaad, niemand heeft me ooit op die regel kunnen wijzen. Maar als ik dit jaar ga starten, dan haal ik m'n bontje er voor de zekerheid maar gewoon af!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:28

of van tevoren eerst aan de jury vragen Pling
hebben wij ook wel eens gedaan met een bit.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:30

Jos schreef:
of van tevoren eerst aan de jury vragen Pling
hebben wij ook wel eens gedaan met een bit.

Kijk daar had ik nou nog niet aan gedacht ben dan ook van nature Blond. Volgens mij blijft de meest praktische oplossing toch echt een gelzitting in/op m'n zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:41

Als je zelf start mag je geen kontakt hebben met de jury, dus moet het via een doorman oid en dan kom ik weer terug op de eerste allinea van mijn eerdere post.

Overigens lijkt die gel-opvulling wel een gat in de markt te zijn, gezien de reacties Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:43

Kost rond de 250 euro volgens opgave. Een goede losse gelzitting kost de helft. Dus ik waag het erop. Haha!

We kunnen Chris even vragen hoe het zit met losse zittingen in zadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:54

Dat is nog een aardig bedrag, dat zal dan voor een groot deel wel in het loshalen van de zitting gaan zitten.

Chris kan idd uitkomst bieden Pling

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:23

hihihi. Idd Anya we worden oud. Ik ben het helemaal met je eens. ook ik was verkocht nadat ik ff in Claudia's zadel had gezeten. Ik ga het er ook op wagen en laat een gelzitting plaatsen.

Ik heb een bontje en een seatseaver, maar dit is het einde.

Iemand nog een bontje kopen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:01

Volgens mij zijn er wel meer 'ongeschreven regels' dacht ik?

Dat is inderdaad lastig zoeken, en als je je vergist krijg je als antwoord 'Als je wedstrijden start, dien je dit te weten!'. Nou pardon hoor....

Ik kan niet zo snel een voorbeeld verzinnen trouwens, maar ik meen dat de regel van een hoed tijdens het inrijden niet altijd in het regelboek heeft gestaan.. (nu misschien wel?)

Dus wellicht is dat met bontjes etc ook zo?

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:25

HELEMAAL NIETS tegen zachte seats (gel , neopreen, of wat dan ook), maar toch wilde ik jullie even 2 ervaringen delen.

Sorry voor de ietwat botte taal, maar ik kon niet anders.

1) +/- 8 jaar terug heeft een toenmalige vriendin van ons een zadel laten maken bij W. Muijs. Omdat ze (net als wij) veel aan lange buitenritten deed, wilde ze per se een zeer zachte zit. Dit werd haar door Willem afgeraden, omdat een zachte zit tijdens een lange rit het tegenovergestelde effect zou hebben : het zou gaan schuren en "zweten". Door de zachte zit zou de wrijving verplaatsen van =broek - zit= naar =lichaam - broek= met alle gevolgen van dien.
De vriendin besloot toch voor extra zacht te gaan.
Na een week vakantietochten in de Eifel was echter het voorspelde uitgekomen en had ze vooral in haar schaamstreek (sorry) veel irritatie.
Willem heeft het zadel moeten aanpassen waarna de problemen weg waren.

2) 2 jaar geleden heb ik zo'n zelfde geval gehad. Normaal gebruik ik voor een padded seat geen , 4mm of MAX. 8 mm neopreen. Een dame wilde echter super zacht zitten tijdens haar lange buitenritten. Ik heb haar de gevraagde 12 mm afgeraden (mede gezien bovenstaande ervaring) maar ze wilde toch voor 12 mm gaan. Ook zij heeft na enkele weken buiten te hebben gereden 4 mm neopreen laten wegnemen, vanwege schuren en brand aan aar binnenste dijbenen/schaamstreek.

Beide dames waren "wel gevoed", hetgeen volgens mij wel een extra reden zal zijn. Immers dikke mensen hebben meer "slap vlees" en dus meer zitoppervlakte.

Verder meen ik dat vrouwen door hun lichaamsbouw meer zitproblemen lijken te hebben dan mannen. Dat lijkt vreemd, maar het geslacht van de man is "goed verplaatsbaar", dat van en vrouw niet. Daar komt bij dat vrouwen veel meer strak ondergoed dragen (kunstvezels, etc. etc.).

Beide dames reden langere buitenritten. Tijdens ritten van minder dan 4 uur waren er geen problemen.

Wij zelf rijden met geen (Louis) en 4mm neopreen seats (Sabine). We houden onze seats bij lange buitenritten heel glad. Zo verkrijg je, dat je broek als glijder dient en de wrijving dus niet tussen broek en huid plaats vindt.

Ik adviseer iedereen altijd voor "zo hard mogelijk" te gaan. Bij vrouwen komt dat meestal neer op een 4mm neopreen seat. Ga je hoger moet m.i. de seat zeker van glad soepel leer zijn en zeker niet van suede.

Goed. Dit wilde ik even kwijt.

MVG Louis

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 09:30

Sablou, dankjewel voor de waarschuwing. Stel hem zeer op prijs.
Ik behoor bij de niet-zo-gevulde-vrouwen. Heb niet zoveel zitvlees. Mijn probleem is dat ik op mijn botten zit. Jip (eh Jeanette is nog een slagje dunner). Ik zit op een plank met een leertje eroverheen. Dat is de hard mogelijkste variant. Maar ik neem je advies ter harte en ga niet voor heel dikke gellagen. Ga vandaag mijn zadel wegbrengen, dus je tip komt nog net op tijd _/-o_
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-02-05 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:47

Zoals Sablou al aanhaalt kan schuren/branden meerdere oorzaken hebben. Vooral de plaats is heel belangrijk in deze.
Heb je last van je zitbeenknobbels, dan kan een kombinatie van harde zitting of wrijving van kleding/zitting de oorzaak zijn.
De vorm van de zitting (plat) en de grootte (16") speelt hier in mee en natuurlijk ook de zithouding waarin een ruiter vaak 'gedwongen'wordt.

Heb je last van branden/openrijden aan de binnenkant van je bovenbenen/liezen dan kan het zijn dat je zadel gewoon te breed is voor je bouw. Dit komt bij veel vrouwen voor, maar ook bij mannen hoor ik het probleem.
Wat hierbij kan helpen is een zadel met een 'narrow twist'. Hierbij is de boom naar de bovenbenen toe iets smaller als bij de standaard 'medium twist'.
Helaas wordt dit is nog maar bij zeer weinig zadels toegepast (mijn model OF heeft het Haha! )

Inspuiten met gel kan dus voor geval 1. welk helpen, maar voor geval 2. zal het geen uitkomst bieden.

In hoeverre een boomloos zadel (met altijd zachte zitting zonder harde randen) zich houdt als het warm is op een lange tocht kan ik van de zomer pas testen Haha!
Maar ook hier is menigeen mij al voor gegaan en ik heb er geen negatieve geluiden over gehoord.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 18:04

Nou zadel weggebracht Lachen
Voor wordt het heel iets opgehoogd om het iets smaller te maken. Achter komt een dunne laag gel om het net iets zachter te maken. En omdat ik toch bezig was, laat ik de slierten eraf halen en vervangen door vier zilveren showschroeven. Iets meer stijl zonder dat het gelijk een showzadel wordt Haha!

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:21

Interessant onderwerp. Heb ook altijd last van gekneusde zitbeenknobbels (of meer de spieren die erover heen lopen. Mijn vel blijft wel heel.
Heb daarvoor een Cashel Tush Cushion besteld in de USA, die is vandaag door mijn peetoom uit de states afgeleverd. Ben heel benieuwd of het gaat werken (maar mag dus niet op een wedstrijd).
Enigste probleem, ik ben op het moment paardloos. Dus moet nog even een paardje regelen alvorens ik het een keer uit kan proberen Haha!
Voordeel heb dus een tijdje niet gereden, als ik nu geen pijn krijg dan werkt het dus echt goed.

Het is een seat saver voor een western zadel, long version zodat de achterkant nog iets oploopt tegen de cantle, voor een elastiek voor over de zadelknop (eerst onder door de gullet) en een brede nylon aansnoerband voor achter de cantle langs. Zo te zien ligt het redelijk stevig op mijn zadel. Gemaakt van uniek gesloten cell foam, het zal daardoor niet inzakken als open cell foam, of samenvouwen of opstroppen zoals fleece kan doen en niet hitte vasthouden zoals gel seat savers dat kunnen doen (volgens de advertentie) Hand was, en ophangen om te drogen, absorbeert geen water.

Prijs $39,95

Zal mijn bevindingen nog wel plaatsen op Bokt.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:26

Tis dat je zo'n eind uit de buurt woont, want anders zou ik zeggen kom em op mijn paard eens uitproberen. Zou ik stiekum ook meteen kunnen proberen hoe het aan je billen voelt. Ben erg benieuwd naar je bevindingen!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:41

K@rin schreef:
Interessant onderwerp. Heb ook altijd last van gekneusde zitbeenknobbels (of meer de spieren die erover heen lopen. Mijn vel blijft wel heel.
Heb daarvoor een Cashel Tush Cushion besteld in de USA, die is vandaag door mijn peetoom uit de states afgeleverd. Ben heel benieuwd of het gaat werken (maar mag dus niet op een wedstrijd).
Enigste probleem, ik ben op het moment paardloos. Dus moet nog even een paardje regelen alvorens ik het een keer uit kan proberen Haha!
Voordeel heb dus een tijdje niet gereden, als ik nu geen pijn krijg dan werkt het dus echt goed.

Het is een seat saver voor een western zadel, long version zodat de achterkant nog iets oploopt tegen de cantle, voor een elastiek voor over de zadelknop (eerst onder door de gullet) en een brede nylon aansnoerband voor achter de cantle langs. Zo te zien ligt het redelijk stevig op mijn zadel. Gemaakt van uniek gesloten cell foam, het zal daardoor niet inzakken als open cell foam, of samenvouwen of opstroppen zoals fleece kan doen en niet hitte vasthouden zoals gel seat savers dat kunnen doen (volgens de advertentie) Hand was, en ophangen om te drogen, absorbeert geen water.

Prijs $39,95

Zal mijn bevindingen nog wel plaatsen op Bokt.

ha, dat is wel toevallig!! ik wist uit mijn vorige (zitbeenknobbel Haha! - ) topic dat jij dit cushion aan zou schaffen, en het nu ongeveer om deze tijd misschien in huis zou hebben. je bespaart me de moeite om je weer op te snorren Haha! .

ik heb ondertussen nét een barefoot aangeschaft, ik wil eindelijk eens kunnen rijden zonder dat ik een week last heb. maar ik ben niet van plan om mijn westernzadel de deur uit te doen, heb nog een enter, dus twee zadels wilde ik toch al.

ben dus heel benieuwd, zowel naar jouw bevindingen als naar die van anya en jeanette!

en @ sablou : ik kan me bij jouw 'schuur-waarschuwing' wel iets voorstellen, hoewel ikzelf daar (tot nu toe) nog nooit last van heb gehad. maar hoe moet het dan als je nauwelijks nog kunt rijden omdat je puur van het benige gedeelte in je kont last hebt Bloos ? ik heb er al een halve winkel onder gehad, en voorlopig helpt niks afdoende. zelfs bij die gelvulling (waar ik ook over heb gedacht) vraag ik me af of en hoelang het soelaas brengt.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:41

Ingeo, Monnik, heb jullie namen genoteerd, kan effe duren, maar je hoort nog van me.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:01

K@rin schreef:
Ingeo, Monnik, heb jullie namen genoteerd, kan effe duren, maar je hoort nog van me.

OK dan!

mellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:27

Ik heb een zadel waar het al in zit en het is zelfs nog geneens een duur zadel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:41

Hoe bevalt het dan Mellon?