[WN] Kinderzitje achter op je westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kinderzitje achter op je westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:03

JerInTho schreef:
Dus zal mijn paardje eerst aan die zwengelende beugeltjes tegen haar flanken moeten wennen

Hoe lang denk je dat die beentjes zijn Verward Met klittenband ben je er al hoor.

Koop een goede helm vanuit de ski-hoek, liefst met gezichtsbeugel.
Wij vinden het niet nodig, maar als je wíl zijn er kleine maar goede lichaamsbeschermers te koop in de MX-sector.

Vergeet verder de staartriem niet; die is echt essentieel. Als het duozadel geen lus(sen) heeft om de staartriem doorheen te halen, moet je die er zelf absoluut op zetten.
Het zadel ligt dan veel rustiger aan de achterzijde en wipt niet gelijk scheef bij de eerste beetje afdaling.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:19

@Huertecilla denk wat dat betreft dat de foto bewijst dat u een
redelijke ervaring heeft met de buddyseat.
Dus topicstartster neem alle tips van deze heer aan....

Thja logica is altijd heerlijk vooral als het binnen handbereik ligt Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:37

Wandelfoto:

Afbeelding

... en draf:

Afbeelding

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:43

Leuk om zo iets een keer te zien. Vind hij het leuk om achterop te zitten HC?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:55

jeanette schreef:
Vind hij het leuk om achterop te zitten HC?

Zijn lust en zijn leven.

Bellebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:02

Ikke ook effe miepen.

We hebben het vaak over paarden die te jong bereden worden, maar hoe zit het met kinderen die te jong op het paard worden gezet.

effe voor de duidelijkheid, mijn dochter zit ook wel een op een van mijn paarden of op haar eigen pony. (als ze van stal naar de wei gaan of andersom).

Maar geen uur of uren. Bij kinderen werkt het net zo als bij jong paarden.
De gewrichten mogen ook niet te lang belast worden.

Hier hoor ik niemand over, alleen dat de ene het gevaarlijk lijkt om een kind achterop te hebben en de ander niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:24

Ik weet niet in hoeverre je het belasten van gewrichten bij kinderen op deze manier mag vergelijken als het belasten van jonge paarden met het gewicht van een ruiter.
Leuke vraag voor een kinderarts... iemand in de zaal Slim

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:49

Gelijk heb je SM; dagelijks een schooltas meezeulen is een knap stuk slechter dan op een paard zitten.
Verder is op een luxe kinderzadel op een luxe wandelpaard zitten niet bepaald hetzelfde als een terreinrit crossen.
Tja, en uiteraard is het essentieel dat het kindje niet net uit een spreidbroekje is of een rugprobleem heeft.

Voor ook maar íetesiepietsie oudere kindjes wordt hippotherapie als zeer heilzaam gezien voor de motorische ontwikkeling die ook botten en pezen stimuleert.

Wij hebben gisteren ruim een uur gewandeld met Bor op Sancha. Lekker rustig tempo en ondanks dat meneer almaar wil '¡Corrér!' hebben we hooguit 100 meter gedraafd.
Meestal gaan we korter en achterop zéker, want dan zit hij wijder met zijn beentjes. Voor zijn motoriek is het paardrijden ge'-wél-dig en hij zit in draf beter dan wij ooit zullen leren.

Waar de grens ligt zal denk ik ook wel weer grijs zijn. Een trail uitzetten zou ik zélf niet doen, maar... Verward
Verder is alles relatief.
Laat ik het zó formuleren: ik dénk dat een uur per dag rustig op een goed passend zadel door de natuur wandelen beter is voor de ontwikkeling van een klein kind dan een uur per dag voor een beeldscherm..... In ieder geval volgens mijn definitie van wat 'goed' is voor de opvoeding van míjn kind en dat is weer subjectief.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:59

Even voor de goede orde: we hebben het bij de kinderarts en een goede fysiotherapeut gevraagd voor we ermee begonnen.
Het antwoord van de KA was dat onze manier/dosis prima is en van de Fysio zelfs dat het tóp is; hij kwam met het voorbeeld van kinderen met motorsiche- of evenwichtsproblemen die baat hebben bij regelmatige hippotherapie om te leren lopen op de leeftijd van <3....
De Poolse (gehandicapte-kinderen)rij-instructrice die laatst bij ons op bezoek was bevestigde het bovenstaande.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:33

Hoi!
Ik heb gewerkt op een manege van het FPG dat is een manege voor gehandicapte kinderen. Die kinderen rijden een uurtje in de week, de spieren van de kinderen ontspannen helemaal, terwijl ze erg gespannen in een rolstoel zitten! Dit paardrijden word ook aanbevolen door fysio.
Ons zoontje mag ook wel graag paardrijden, hij zit dan voorop het zadel (western) hij mag graag galopperen... . Soms zit hij bij een meisje van 13 voorop en dat gaat prima zo, ik vind het persoonlijk wat enger als hij achterop zou zitten. Maar zo een wandeling met dat zadel ziet er erg leuk uit!
Afbeelding
Luke in galop op onze draver, let op het capje!

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:39

leuk man allemaal
haha als ik kids heb gaan ze gewoon in de kidsbuddy mee haha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:53

betreft kinderen: Het zusje van een meisje wat Honey heeft verzorgt moest juist zonder zadel stappen omdat ze een heup probleem had. Dit heeft geholpen (met Hon als therapie pony Haha!) Kindje was toen 1.5

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:17

stef schreef:
betreft kinderen: Het zusje van een meisje wat Honey heeft verzorgt moest juist zonder zadel stappen omdat ze een heup probleem had. Dit heeft geholpen (met Hon als therapie pony Haha!) Kindje was toen 1.5

Hangt van het probleem af; op zich is het onbelast bewegen, vergelijbaar met zwemmen, mét ontwikkeling van evenwicht en lichaamsontspanning. De positie van de heupen kan echter vervelend uitpakken. Zonder zadel is die automatisch veel kleiner doordat het kind anders gaat zitten vanwege ontbreken van enige steun.
Onze Bor rijdt ook 'al pelo' en zit dan héél anders dan in zijn eigen, boomloze, zadel.
Op zadels voor volwassenen zit hij zonder meer níet goed omdat de twist véél te breed is.

Onder de streep is nu wel helder dat paardrijden voor de jongste kinderen niet alleen maar slecht hoeft te zijn.
Veel van die reputatie is een natte-apen-verhaal gebaseerd op het veelvuldig paardrijden door blauwbloedige meisjes die later en vermeend door vergroeïng van de heupen ten gevolge van dat paardrijden lastiger hun blauwbloedjes worpen.

Nog even over het voorop zitten: liever niet doen. Als je moet handelen, heb je jouw aandacht en handen voor het paard nodig en niet vrij voor die peuter welke voor je ook nog eens bij de teugels kan..... Dit nog afgezien van het ontbreken van een geschikte zitplek en ruimte voor je, helemáál op het eigen zadel.
Bor wil heel graag 'correr' (rennen) en onze superlichte paarden raken een béétje in verwarring van zijn aanmoedigingen als hij voorop zit bijvoorbeeld.
Daarom ook mag hij alleen in het zadel niet buiten de picadero als er niemand naast loopt; hij gaat gelíjk in draf en is daar nog niet sterk genoeg voor.
O, en nooit in je eentje met je kind op pad uiteraard Pling
Verder: DOÉN!!!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:43

Nog wat kiekjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:29

[quote="Huertecilla"]Nog wat kiekjes:

domme vraag maarwaar woon je?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:38

In het bergachtige hart van andalusië.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:07

Huertecilla schreef:
In het bergachtige hart van andalusië.

als ik vakanti heb kom ik naar jou haha neem ik pride mee haha

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:43

paardrijden is zeker goed voor de kinderen, ik heb op een manege stage gelopen waar iedere dag paardrijlessen werden gegeven aan kinderen/volwassenen met een handicap visueel lichamelijk en verstandelijk

1 jongetje kon lopen na 6 maand therapie.

een trail is lang en mischien net iets te veel (stil zitten is best moeilijk voor een kind eertse paar dagen is leuk maar daarna

en idee om je kind door middel van tuig ook aan je zelf vast te maken mocht er iets gebeuren is een heel slim idee

ik verz een fjord en de kinderen van de eigenaren die mogen er van mij ook afentoe op de oudste bijna 6 heb ik laatst een stuk los laten lopen in de bak

die van 3 gaat het liefst al in draf en galop