[WN] wat moet je als beginner kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: wat moet je als beginner kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:11

Anya schreef:
En ik blijf erbij: eerst heel lang les nemen en dan een keer starten en direct naar de Amateurs moeten is ook niet handig. Dat was vooral de strekking van mijn advies. Meer dan dat stond er ook niet. Jullie interpreteren er beide van alles bij Verdrietig

Ik heb nergens geschreven dat ze lang moet blijven lessen voordat een wedstrijd gereden wordt. Ik maak uit het berichtje op dat ze een dressuur pony/klein paard heeft en heeft laten vallen eens western te willen gaan rijden. Hieruit maak ik op dat de ervaring western dus 0 is buiten het kijken naar wat wedstrijden (op zich niets mis mee). Vervolgens komen er allemaal antwoorden op haar vragen alsof ze morgen al een wedstrijd kan gaan rijden zonder ook maar een les te nemen, als je maar netjes eruit ziet, je paard geborsteld hebt en je paard geen klappen uitdeeld. Sorrie hoor maar dat vind ik dus trappen tegen eenieder die serieus probeerd aan wedstrijden mee te doen. Er komt meer bij kijken. En als we serieus genomen willen worden zoals Spotty schreef, dan moeten we bij het begin beginnen en dat is dus de beginners, ook die moeten serieus met wedstrijden omgaan. Mijn reacies waren dus ook niet tegen Susan gericht, die vraagt gewoon haar vraag, maar tegen de in mijn ogen idiote punten die werden aangedragen.
Tot slot Susan, als je western besluit te gaan rijden, dan beloof ik je dat je geen spijt krijgt. Iedere serieuze ruiter is welkom Knipoog

Anya schreef:
Dát niet kunnen lezen Jolanda is vrij Blond

Met vriendelijke groet,
Jolande

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:04

Jolande. Ik denk dat wij langs elkaar heen praten. Mij wordt verweten dat ik kennelijk vind dat iedereen maar een paard uit de stal mag trekken en direct starten. Dat schrijf ik nergens. Dat is ook nooit handig.

Nogmaals: ik schrijf alleen... en met de nadruk op alleeen... dat je niet heel lang moet wachten een wedstrijd rijden omdat je jezelf niet goed genoeg vindt. Dat je dan het risico loopt te snel je punten bij elkaar te rijden. Ik schrijf dit inderdaad omdat ik weet wie de vraag stelt. Dit wordt vervolgens door jou en Piggeljay geinterpreteerd als dat ik adviseer om maar gewoon een partij te starten op een willekeurig uit de stal getrokken paard met een westernzadel erop. Dat is dus niet waar. En vervolgens wordt ik nog voor dom versleten ook. Ach ja... Internet zullen we maar zeggen.

Thats all.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:12

Mijn mening (voor wattie waard is Clown ): ook als beginner moet je gewoon goed voorbereid voor de dag komen, in alle opzichten. Dus: zorgen dat je je genoeg verdiept hebt in regels (zowel geschreven als ongeschreven) etc, maar absoluut ook zorgen dat je thuis rijtechnisch al zo ver bent dat je daar een hele mooie proef kunt rijden. En dan pas ervaring op gaan doen op de wedstrijden.
Want zolang je (net als ikzelf) nog niet genoeg wedstrijdervaring hebt gaat het op de wedstrijd zelf toch allemaal al een stuk minder dan thuis. Als het dan toch een rommeltje wordt (DAAR heb ik inmiddels wel ervaring mee Clown ) ligt het meer aan je gebrek aan ervaring (en/of dat van je paard) maar dan weet je in elk geval van jezelf dat je goed voorbereid bent begonnen.
Dan loop je idd het risico dat je binnen de korste keren de beginners uit moet maar so what? Ook in de amateurs kun je die ervaring opdoen, al zal je dan niet in de lintjes vallen en in het ergste geval een paar keer goed voor schut gaan (al is het alleen maar voor je eigen gevoel) Koe

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:28

Anya schreef:
Nogmaals: ik schrijf alleen... en met de nadruk op alleeen... dat je niet heel lang moet wachten een wedstrijd rijden omdat je jezelf niet goed genoeg vindt. Dat je dan het risico loopt te snel je punten bij elkaar te rijden. Ik schrijf dit inderdaad omdat ik weet wie de vraag stelt.

Dat is ook zo, en dat begrijp ik ook wel, ik stoorde me alleen aan die stukken tekst die ik hierboven ergens al gequoted had (die overigens niet alleen van jou waren).
Dat laat westernwedstrijden allemaal zo 'simpel' en 'onbelangrijk' klinken. Ik vind een goede voorbereiding erg belangrijk, ruiters die bv. in de pleasure veel te vroeg starten, kunnen het gruwelijk verknallen voor andere deelnemers. Dit zie je dan ook nogal eens ooit gebeuren. Het kan natuurlijk bij een goede voorbereiding altijd nog voorkomen, maar de kans wordt al een stuk minder. Dat was eigenlijk mijn 'moraal van het verhaal' Haha! Dus ik denk dat we toch allebei eigenlijk inderdaad het zelfde bedoelen, maar langs elkaar heen pennen Knipoog

Verder ben ik het met Sandra_H eens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:53

Jolande schreef:
Dus ik denk dat we toch allebei eigenlijk inderdaad het zelfde bedoelen, maar langs elkaar heen pennen Knipoog

Verder ben ik het met Sandra_H eens.

Ja ik propageer inderdaad niet om maar zomaar te starten. Maar ook niet om te lang te wachten. Vandaag las ik nog dat iemand in 1 eerste wedstrijd 10 punten haalde. Die mag het jaar uitrijden en dan over naar de amateurs. Je kunt ook pech hebben en die punten in december rijden bij een eerste wedstrijd. Dan zit je 15 dagen later bij de amateurs. Terwijl nu juist de bedoeling van die beginners wedstrijden is dat je wat ervaring kunt opdoen in de verschillende onderdelen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:21

Anya schreef:

Ja ik propageer inderdaad niet om maar zomaar te starten. Maar ook niet om te lang te wachten. Vandaag las ik nog dat iemand in 1 eerste wedstrijd 10 punten haalde. Die mag het jaar uitrijden en dan over naar de amateurs. Je kunt ook pech hebben en die punten in december rijden bij een eerste wedstrijd. Dan zit je 15 dagen later bij de amateurs. Terwijl nu juist de bedoeling van die beginners wedstrijden is dat je wat ervaring kunt opdoen in de verschillende onderdelen.

Wat je moet doen om dat te voorkomen is D-wedstrijden starten of een C-wedstrijd uitzoeken waar er enigsinds kwaliteit start en niet ergens in de middle off nowhere waar je van te voren al bijna kunt stellen dat het gros van de deelnemers alleen start omdat het lekker in de buurt is en die je normaal nergens ziet starten.
En voor degenen die denken dat dat niet zo is Dromen Cool

Voor de rest ben ik het (hoe is het mogelijk) helemaal een met sandra Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 15:32

Blaze schreef:
Anya schreef:

Wat je moet doen om dat te voorkomen is D-wedstrijden starten of een C-wedstrijd uitzoeken waar er enigsinds kwaliteit start en niet ergens in de middle off nowhere waar je van te voren al bijna kunt stellen dat het gros van de deelnemers alleen start omdat het lekker in de buurt is en die je normaal nergens ziet starten.
En voor degenen die denken dat dat niet zo is Dromen Cool

Voor de rest ben ik het (hoe is het mogelijk) helemaal een met sandra Cool

Volgens mij moet je hier heel wat anders aan doen. Namelijk meer D (of E-wedstrijden) organiseren. Of op C-wedstrijden een kennismakingsrubriek organiseren o.i.d. En je gaat me toch niet vertellen Blaze dat je het een goed plan vind om een toch al onzeker persoon, die juist niet start omdat hij/zij denkt niet goed genoeg te zijn even naar pakweg eerstel o.i.d. te sturen voor de eerste start??? Dat lijkt mij niet handig. Volgens mij moet er gewoon wat aan de verplichte 7-punten regeling = over naar de amateurs gebeuren. Maar volgens mij heeft de bewuste brainstormclub het al eens over zulke dingen gehad Cool

Ja hoor: ik ben het ook eens met Sandra_H (dat jij het eens bent, snap ik een beetje). Maar voor de een is thuis goed lopen, iets heel anders als voor de ander. Dan moet je weer in detail gaan omschrijven wat 'thuis goed lopen inhoudt'.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:20

Jolande schreef:
als je maar netjes eruit ziet, je paard geborsteld hebt

Jouw manier van lezen is wel zeer selectief. Je hebt zeker mijn andere posts in dit topic niet gelezen, waarin ik duidelijk heb geschreven wat je qua gangen e.d. moet beheersen voor je een wedstrijd kunt starten. Ik heb OOK gezegd dat als je paard er netjes uit ziet (gewassen, geborsteld) en je er zelf ook netjes opzit, dat je al over de helft bent, want zo is het namelijk. Ik heb laatst in Zuidwolde met onbegrip naar de beginners zitten kijken. Mensen met vieze paarden, mensen die zonder beugels de horsemanship binnen kwamen rijden, in de verkeerde volgorde, waardoor ze IN de showarena allemaal nog in de goede volgorde moesten gaan staan! Frusty Dus als deze mensen nou een beetje voorlichting hadden gehad, hun paarden er netjes uit hadden gezien en er normaal op gaan zitten, dan ben je al over de helft.

Zo, Jolande, nu mag je eerst mijn andere posts even lezen. Wel leuk om grappig de hoek uit te komen en mijn opmerking over een gepoetst paard af te kraken, maar je mag wel verder kijken dan je neus lang is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:05

Jolande schreef:
Nou ik denk dat menig ruiter (ook bij de beginners) dit niet als erg leuke opmerkingen op zullen pakken.

Niet leuk, maar wel waar.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:09

Buckaroo schreef:
Maar ik kan er niet tegen dat er in het westernwereldje mensen zijn die het rijden los willen koppelen van de lifestyle en dan afgeven op het zgn "cowboy"gedoe, ik heb dat al vaker gelezen.

Ehmm, lyfestyle Verward

Westernrijden heeft voor mij nog nooit wat met de lifestyle te maken gehad, maar gelukkig verschillen de smaken daarover Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:16

Xono ik geloof niet dat jij het essentie van wat Jolande schrijft begrepen hebt.
Lees het nog eens op je gemak door en pak het tijdens het lezen net even iets minder persoonlijk op.
Misschien dat je dan wel ziet wat Jolande, ik, Spotty en Sandra H bedoelen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:20

Anya schreef:

Volgens mij moet je hier heel wat anders aan doen. Namelijk meer D (of E-wedstrijden) organiseren. Of op C-wedstrijden een kennismakingsrubriek organiseren o.i.d.

Helemaal mee eens helaas tot een paar dagen geleden dacht ik dat dit never nooit van de grond gaat komen,gelukkig denk ik er nu anders over Cool

En je gaat me toch niet vertellen Blaze dat je het een goed plan vind om een toch al onzeker persoon, die juist niet start omdat hij/zij denkt niet goed genoeg te zijn even naar pakweg eerstel o.i.d. te sturen voor de eerste start??? Dat lijkt mij niet handig.

Eersel op zaterdag is een prima begin Cool

Volgens mij moet er gewoon wat aan de verplichte 7-punten regeling = over naar de amateurs gebeuren. Maar volgens mij heeft de bewuste brainstormclub het al eens over zulke dingen gehad Cool

Er moet veel veranderen om startende ruiters vast te houden

Ja hoor: ik ben het ook eens met Sandra_H (dat jij het eens bent, snap ik een beetje). Maar voor de een is thuis goed lopen, iets heel anders als voor de ander. Dan moet je weer in detail gaan omschrijven wat 'thuis goed lopen inhoudt'.

Jezus als hij zo loopt op de wedstrijd dan kan ik zelfs in de open mee komen
Dat is het detail Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:22

leuk detail hoor Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:17

Adrienne schreef:
Xono ik geloof niet dat jij het essentie van wat Jolande schrijft begrepen hebt.
Lees het nog eens op je gemak door en pak het tijdens het lezen net even iets minder persoonlijk op.
Misschien dat je dan wel ziet wat Jolande, ik, Spotty en Sandra H bedoelen.

Nou, ze quote een stukje uit mijn tekst, omdat ze zo wil aangeven dat ik één van die mensen ben die denkt dat iedereen zomaar een wedstrijd kan gaan starten. Tuurlijk vind ik dat niet. Ik zou susan ook aanraden om les te gaan volgen bij iemand met verstand van zaken. Die kan haar op weg helpen en die vertelt haar wel wanneer ze klaar is voor een wedstrijdje en die zal haar daarin begeleiden. Ik heb nergens gezegd dat ze dat niet moet doen, maar om nou alles te gaan herhalen wat anderen al geädviseerd hebben, vind ik ook weer wat overdreven.