[WN] voors en tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: voors en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:06

Sonja schreef:
Laatste opmerking ben ik het niet mee eens Rom, bij medische problemen van de ruiter kan een ander zadel/rijstijl wel degelijk een groot verschil maken. In een westernzadel kantel je als vanzelf je bekken ietsjes meer en het joggen bv maakt doorzitten lekkerder voor bv mensen met knieproblemen.

Hier kan ik echt van meepraten. Het maakt voor mijn (gelukkig beperkte handicap echt uit) of ik in een westernzadel zit of in een dressuurzadel. Het maakt echt uit dat ik in een andere houding kan zitten waardoor ik mijn gewrichten niet zo belast. Het maakt echt uit dat ik niet mijn handen in dressuurstijl moet vasthouden. Dat kan ik tegenwoordig maximaal een kwartier volhouden. Dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:10

Ik kan het nog sterker vertellen.
Dat ik western rij is voor andermans gezondheid beter dan dat ik dressuur rijd. Ikke in een rijbroek kan namelijk blijvende blindheid veroorzaken voor wie dat moet zien.... Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 15:40

Ok, maar dat is het zadel. En mijns inziens is rijstijl geheel onafhankelijk van het type zadel Knipoog

Als je in een westernzadel wel fijn zit, kun je ook op bepaalde types dressuurzadel goed zitten, die zitten vrijwel hetzelfde.

Maar inderdaad heb je helemaal gelijk dat je zadel belangrijk is om lekker te zitten Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:33

Off topic: Rom, je ziet het nog steeds niet geloof ik. Het heeft niet alleen met een andere houding te maken maar ook met een andere manier van hulpen geven.

Zo als ik al schreef als je de overeenkomsten, nageeflijk, fijn aan de hulpen, soeplesse weg haalt houd de overeenkomst tussen western en dressuur helemaal op!

Maar dat kun je je pas voorstellen als je je realiseerd dat het echt wel een andere manier van rijden benaderen is. Je wilt beide het bovenstaande bereiken maar de manier waarop is gewoon anders.

Een voorbeeld is mijn kennisje wat goed en hoog niveau dressuur reed en dit tot haar grote spijt moest opgeven van wegen haar artrose.
Een ritje op mijn paard gevolgt door een paar lessen, gaf haar de hoop dat ze toch kon blijven rijden en nu is ze van "ik hou het niet meer vol, naar ik les elke week" bij een profescionele trainer gegaan.

Zij is dus ook een van de velen die je niet wijs kunt maken dat het alle twee het zelfde is! En haar kun je ook niet vertellen dat ze altijd "slecht" dressuur les heeft gehad!

Weer on topic.
Je kunt het beste al van het begin van de training van je paard een keuze maken voor welke discipline je wilt gaan. Val niet in de ik begin met dressuur en ga dan over naar western valkuil (of omgekeerd) dat geeft veel verwarring voor je paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:27

Offtopic, ik zie het prima en ben het nog steeds niet met je eens. Let's agree to disagree Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:00

Mijn gedachtes hierover.
Althans, 1 van de vele insteken. Als een paard met shanks wordt gereden wil men dat nogal eens ervaren als een 'licht' paard. En dan lijkt het soms in het begin dat het prettiger is de rijstijl en minder kracht/druk/dwang of hoe je het ook wilt noemen maar wie houd je dan voor de gek?

Wat ik mij wel voor kan stellen is de kwestie 1 - 2 teugels. Soms is het lichamelijk prettiger om maar in 1 hand teugels te hoeven houden ipv 2.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:06

Romkabouter schreef:
Offtopic, ik zie het prima en ben het nog steeds niet met je eens. Let's agree to disagree Cool

Ik ben het eens met Rom.
Ik heb overigens als ruiter met een handicap als gevolg van ziekte van lyme (gewrichten zijn aangetast) wel een idee wat je kennis bedoelt Adrienne. Een groot deel van het weer vol kunnen houden heeft te maken met een andere zit, andere beenligging en minder druk op de knieen. Ook het rijden op 1 hand helpt hierbij. Maar net zoals er niet 1 stijl westernrijden is, is er ook niet 1 stijl dressuur rijden. De constante beenondersteuning die met dressuur geassocieerd wordt, wordt lang niet door iedereen toegepast, terwijl niet iedere westernruiter met minimale beenhulpen werkt bijvoorbeeld. Ik ken westernpaarden die met stelling door de bocht gaan en westernpaarden die niet geleerd is stelling te geven. Het maakt dus nogal uit hoe je rijdt, van wie je les hebt, welke keuzes je zelf maakt in hulpen. Het maakt voor een paard echt niet uit: als jij hem leert aan te galopperen door aan zijn linkeroor te trekken, dan zal je paard dat als normaal beschouwen.

En alhoewel paarden niet uitgesproken slim zijn, beschikken ze wel over een goed geheugen. Zo is B'elanna best in staat om stoppen met benen erbij en stoppen met benen eraf allebei te interpreteren als stoppen. Met benen erbij gaat ze netjes vierkant staan. Ze galoppeerde ook toen ik nog dressuur reed ook al aan op het buitenbeen (dat doen meer dressuurruiters). Verder blijf ik erbij dat zitten zitten is, en been been blijft. Inderdaad op heel hoog niveau zul je in de problemen komen als je beide disciplines combineert, maar tot pakweg de M2 is er geen enkel probleem.

Anders zou het ook niet mogelijk zijn dat mijn instructrice haar reining quarter met winstpunten door de M2 reed. Gewoon door hem wat meer te verzamelen. Ik kan me ook niet herinneren dat dat paard nu geheel onthutst was vanwege de druk die hij opeens zou voelen (dat mag ook bij dressuur niet meer zijn dan een samengeknepen spons).

Maar net als Rom geloof ik niet dat wij het ooit eens zullen worden. Ik blijf vinden dat het kan. Jij blijft vinden dat het niet kan.

Lets agree to disagree Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:11

Oke daar ben ik dan weer met mijn opmerking. Als het volgens jullie het zelfde is:
Waarom schaffen we de dressuur dan niet gewoon af?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:19

Adrienne schreef:
Oke daar ben ik dan weer met mijn opmerking. Als het volgens jullie het zelfde is:

Pling Om het plaatje?

Ik ben het met Rom en Anya eens.
En "aan het linkeroor trekken om aan te galopperen" ...waar heb ik dat toch eerder gelezen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:24

Adrienne schreef:

dressuur betekent: africhten. In die zin is er geen verschil Clown
Je hebt mij nooit horen zeggen dat er geen verschil is. Er is verschil in de houding en rijstijl die een jury wil zien. Er is verschil in onderdelen van wedstrijden en er is verschil in gevraagde figuren. Nee een dressuurpaard hoeft geen slidingstop te kennen en ik heb bij western ook nooit een jury heel warm zien voor een fijne ruime draf. In die zin is er zeker verschil.

Maar dat is de vraag niet. De vraag is of western en engelse hulpen elkaar heel erg in de weg zitten. Mijn visie is dat dat zeker tot een bepaald niveau niet zo hoeft te zijn. Maar dat het ook afhankelijk is van de rijstijl van de ruiter(s) in welke stijl dan ook.

Nogmaals: als het zo verschillend is, dan had ik Lanna (inmmiddels echt wel voornamelijk western gereden) niet voor de grap naar een zeer ruim winstpunt in de L kunnen rijden zonder oefenen en had die bewuste reiner nooit zomaar even naar de M2 kunnen lopen (eveneens met marginaal oefenen).
Laatst bijgewerkt door Anya op 31-01-05 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:36

Adrienne schreef:

Waarom de western niet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:44

sflj schreef:
Adrienne schreef:

Pling Om het plaatje?

Ik ben het met Rom en Anya eens.
En "aan het linkeroor trekken om aan te galopperen" ...waar heb ik dat toch eerder gelezen?

dat linkeroor heb ik ooit hier op bokt gelezen. Ik vond het wel illustratief dus ik heb het onthouden. Wie de oorspronkelijke 'auteur' is weet ik niet Haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:31

het enige verschil wat ik in mijn leven ervaren heb is dat western beleerde paarden/pony's wat meer op eigen benen staan en niet die steun zoeken in het bit..

ik bedoel, als ik naar mijn eigen paardje kijk, die kan ik met een gerust hard langs een snelweg lijden/leiden zonder dat ze een spier verrekt.. 4 is ze..

ik heb dat bij alle engels beleerde paarden die ik gekend heb nog nooit gezien.

kan kort door de bocht zijn, dan maar al.

verder ben ik het voor de verandering eens met Rom eens Scheve mond

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:41

Alweer 1 die zegt voor de verandering Haha!

Ik zeg wel vaak dingen waar niemand het mee eens is zeker Tong uitsteken Cool

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:46

Romkabouter schreef:
Alweer 1 die zegt voor de verandering

Ik zeg wel vaak dingen waar niemand het mee eens is zeker

ik ben het idd erg weinig met je eens.. misschien omdat we allebei redelijk recht door zee zijn.. maakt niet uit.. ik vind het wel leuk

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 07:45

klaske schreef:
het enige verschil wat ik in mijn leven ervaren heb is dat western beleerde paarden/pony's wat meer op eigen benen staan en niet die steun zoeken in het bit..

ik bedoel, als ik naar mijn eigen paardje kijk, die kan ik met een gerust hard langs een snelweg lijden/leiden zonder dat ze een spier verrekt.. 4 is ze..

ik heb dat bij alle engels beleerde paarden die ik gekend heb nog nooit gezien.

kan kort door de bocht zijn, dan maar al.

verder ben ik het voor de verandering eens met Rom eens Scheve mond

Tja, ligt dat aan de ruiter of aan de discipline die hij/zij beoefend Sigaar
Maar inderdaad: I agree to disagree Knipoog
Want dit soort dingen zullen anders eindeloze discussies worden Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:12

Klaske,

Ik denk niet dat het voor een paard uitmaakt of hij western of engels gereden is, m.b.t. het al dan niet langs de snelweg kunnen leiden.

Dat heeft meer te maken met de opvoeding van de eigenaar. Ik ken legio engels gereden paarden die zonder problemen overal langs sjouwen.

Mijn eigen nu bijna tweejarige heeft nog geen enkel benul van western of engels, maar is wel meer dan verkeersmak. Gewoon een kwestie van opvoeding lijkt mij.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:57

ik zei er ook bij dat het aan mij kon liggen, ik heb het in mijn leven anders ervaren.

westener

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:50

Heb even andermans account gejat voor een reactie.

Misschien is het handig eens met instructeurs te praten die zowel engels als western lesgeven, dan heb je namelijk de zelfde stijl in beide disciplines.
Ik weet er toevallig twee in het oosten des lands. Ik bedoel hiermee niet speciaal reclame voor ze te maken en ik wil ook niet zeggen dat ik achter hun methodes sta, maar het zijn toevallig de enige twee die ik weet:

EDIT Anya: namen, adressen en telefoonnummers verwijderd. Kan via PB worden opgevraagd. Dit tevens omdat de lijst niet volledig is. Een groot aantal western instructeurs heeft ooit engels gereden en lesgegeven. Dit zou derhalve een scheef beeld opleveren.

Succes ermee
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-02-05 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam, telefoonnummers en adressen van trainers genoemd, pas niet binnen boktregels.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:29

Of jij je paard engels of western in rijdt hangt volgens mij van een aantal factoren af:

de bouw van je paard. Met bijvoorbeeld een Jazz met veel front en enorme bewegingen kan je denk ik beter geen western gaan rijden.

jouw voorkeur. Wat vind je zelf het leukst?

jouw ervaring. In welke stijl rij je zelf eigenlijk? Heb je les?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 09:31

Ik reed altijd engels. Heb 2 jaar geleden na 9 jaar weer een paard gekocht en wil met haar aan de slag gaan (ze is nu 2,5 jaar). Ik heb momenteel dus geen les.
Western lijkt me leuk om te doen, maar dat ken ik dus niet verder.
Vandaar heb ik dus ook geen voorkeur, of weet ik niet zeker of dat het is.
Daarom wilde ik graag de voors en tegens van mensen met ervaring horen.