[WN] deken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:28

Ik ben dit jaar iets te laat begonnen met een winterdeken, waardoor mijn paard redelijk snel dik in het haar zat. Opzich niet erg, zij het niet dat ik hem wel rijd. Ik ben begonnen met een dunne deken, vervolgens dikke deken en hij staat nu onder een nog warmer deken. Hij heeft het lekker warm onder de deken en zonder hood beginnen de haren op zijn hals nu ook een stuk minder dik te worden. Hij komt steeds mooier in het haar. Ik heb bij ons op stal wel gezien dat je geen hood nodig hebt om paarden ook op de hals dun in het haar te houden. Als je zorgt dat ze op het lichaam warm genoeg blijven, dan zijn ze dat dikwijls op de hals ook.

Ik heb overigens ook nooit een link ontdekt tussen een deken en slechte hoeven. Bud heeft voor nooit zulke goede hoeven gehad (ze willen zonder ijzers weleens brokkelen), maar sinds hij op ijzers staat én zonnebloemolie krijgt, zijn de hoeven een stuk verbeterd...jaja, met deken Lachen Wat er op die site staat vind ik in een aantal gevallen complete onzin. Zo hebben ze het over pilo-erection: het paard zet zijn haren rechtop om meer lucht te isoleren, met een deken zou dat niet kunnen, omdat de haren worden platgedrukt. Je kunt ook bedenken dat je een paard juist warm houdt met een deken en het paard hoeft zo zijn energie niet in dingen als pilo-erection te stoppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:23

@Xono: Dat met die pilo-erection klopt wel, maar je moet het wel in zijn verband zien.
Als je een paard wat van zichzelf een normale (dus nu redelijk dikke) vacht heeft met kou een regendeken op doet (dus een 0-grams deken), dan worden de haren platgelegd door de deken. Hierdoor kunnen de haren niet overeind gaan staan om via de hierdoor ontstane isolatie-luchtlaag zichzelf te verwarmen.
Zo'n paard is dus beter af zonder deken óf moet een lichtgevoerde deken (200 grams) op hebben.
Een geschoren paard zal meer warmte nodig hebben, dus een dikkere deken.

Veel mensen hebben hun paarden op een pension stal/manege staan en houden er geen rekening mee dat het overdag een stuk warmer is dan 's nachts. Ook komen die waarschijnlijk niet elke ochtend en avond langs om van deken te wisselen c.q. de deken af te doen.
Van een manege-eigenaar kun je niet verwachten dat hij konstant dekens loopt te verwisselen. Ik zie dat iig mijn buurman met 100 paarden niet doen Haha!

Hierdoor krijg je dus dat paarden óf overdag een te dikke deken op hebben, waardoor ze het te warm hebben óf overdag met een dunne (ongevoerde) deken staan terwijl dit 's nachts absoluut verkeerd is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:37

Dat kan inderdaad, ik zie een 0 grams regendeken alleen niet echt als 'deken' Haha! Meer een soort waterdichte zak *LOL*
Ik heb zelf ook een 0 grams regendeken, maar die gaat toch echt over mijn winterdeken heen.

Hij komt nu elke dag vanaf een uur of 10 tot een uur of 4 buiten en mocht het gaan hozen, dan wordt hij binnengehaald. Nou, dat beetje regen, daar doetie het maar mee Haha! Daar ga ik geen extra regendeken voor opdoen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:40

Dot heeft dag en nacht een 0-grams deken op en ik heb niet het idee dat ze't koud heeft. Ze kan haar haren misschien niet overeind zetten, maar omdat de deken niet alleen beschermd tegen regen maar ook tegen wind, heeft ze er blijkbaar toch voldoende aan. Nu heeft zij van zichzelf dus een kort vachtje, overeind zetten heeft bij haar dan ook een stuk minder effect als bij een paard met een echte wintervacht.
Dat is dus ook wat ik bedoelde met die paarden die alleen af en toe een deken op krijgen... die zijn daar inderdaad niet mee geholpen.

Dekens wisselen is naar mijn idee niet echt nodig als je een goede warmteregulerende deken gebruikt (wat de beetje merkdekens dus zijn). De termperatuursverschillen zijn dan goed op te vangen voor het paard. Een paard zonder deken wisselt tenslotte ook niet van vacht.
Wél vind ik dat je in het voor- en najaar moet af- en opbouwen met dekens en ookal is het overdag al lekker weer, dan kan het in die overgangsperiodes nog nodig zijn 's nachts een deken op te doen. Maar midden in de winter hoef je echt niet 's nachts meer op te leggen dan overdag. Zulke grote terperatuursverschillen hebben we hier in Nederland niet.
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-01-05 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:41

Daarom heb ik alleen maar waterdichte dekens Haha! , hoef ik me daar iig geen zorgen om te maken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:44

Vind ik dus ook... als je dan toch een deken koopt kun je net zo goed direct een waterdichte kopen... ben je in één keer klaar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:46

Zou ook wel een waterdichte gevoerde regendeken willen hebben, maar de betere zijn niet te betalen
Nou, mijn jas wordt ook weleens nat, die droogt wel weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:50

Alleen jij doet hem zelf uit, je paard (neem ik aan) niet.
Heb je enig idee wat een warmteverlies een paard heeft als hij zichzelf warm moet houden én de jas moet drogen ??

Maar je regendeken erover is ook een optie.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:57

Mijn paarden staan overdag buiten en 's nachts op stal. Wel een buitenstal, het bovenste luik staat altijd open en daar waait het er dan ook vrolijk door heen. Mike heeft wel een deken op en mijn tweejarige merrie niet. Beide hebben geen moeite met het koude weer. In de regen laat ik ze niet veel buiten staan, dan worden ze op stal gehaald. Mike heb ik een deken opgedaan puur om hem korter in het haar te houden, zodat het zweet beter op kan drogen en hij niet in de kou hoeft te staan met een enorm bezwete wintervacht. De deken is daar voornamelijk voor bedoeld en niet zozeer omdat hij zich zelf niet warm kan houden. Amber, mij tweejarige merrie heb ik niet onder de deken gezet omdat ik haar niet rij. Zij heeft een lekkere wintervacht gekregen en houd zich zelf dan deze winter ook lekker warm. Volgend jaar, wanneer ik haar een langzamerhand wil gaan aanrijden, zal ze ook een jasje aanhebbben!
Kijk vooral naar je paard hoe hij nu in zijn vacht zit. Heeft hij een lekkere wintervacht gekregen, dan red hij zichzelf wel. Sommige paarden hebben een iets dunner vachtje en kun je dan misschien wel beter onder de deken zetten. Wat je ook doet, verander deze winter nog niets. Eenmaal een deken op betekend een deken ophouden en wanneer je paard nog geen deken op heeft gehad zou ik dat deze winter ook niet meer doen. Daar wordt hij namelijk wel ziek van...

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:00

het maakt niet uit of je paard een deken op heeft hij zorgt zelf voor de juiste temparatuur al heeft je paard het koud word de vacht dikker en dat paarden met deken sneller ziek zijn is onzin dat ligt aan de ruiter want wat je vaak ziet is dat ze met een bezweet paard op de tocht of buiten door de wind lopen dat is funest voor die dieren

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:05

Sugarmiss schreef:
Alleen jij doet hem zelf uit, je paard (neem ik aan) niet.
Heb je enig idee wat een warmteverlies een paard heeft als hij zichzelf warm moet houden én de jas moet drogen ??

Maar je regendeken erover is ook een optie.

Nee, maar dat is vast een hoop energie wat hij erin moet steken. Daarom gaat hij ook naar binnen als het gaat regenen Haha! Hij wordt dus altijd maar een klein beetje nat Lachen Regendeken erover heen kan, maar als ik daarmee ga beginnen dan sta ik elke dag 1400 dekens op en af te doen, het is namelijk niet het enige paard dat ik rijd. Ik vind dekens noodzakelijk bij sportpaarden, maar 1 is meer dan genoeg. Anders ben ik merendeel van de tijd bezig met het op en af doen van dekens *LOL* Bud komt nu steeds korter in zijn vacht te zitten, ziet er erg goed uit (iets té eigenlijk Knipoog), dus het gaat hem prima af zo Lachen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:57

XoNo schreef:
Zou ook wel een waterdichte gevoerde regendeken willen hebben, maar de betere zijn niet te betalen

Ik heb qua prijs vrij normale regendekens, dus geen Bucas of andere duurdere merken.
Ze gaan iedere dag naar buiten, weer of geen weer en ze gaan zeker enkele jaren mee. Dit is het derde jaar voor de eerste en zo te zien haalt hij volgend jaar ook wel.
SM kan je zo vertellen dat dat niet opweegt tegen de duurdere die misschien een paar jaar langer mee gaan (altijd maar afwachten). Ik haar dat namelijk al eens een keertje zien voorrekenen.
Ik zag ergens wat voor staldeken jij hebt, daar heb ik twee 200/300 grams regendekens voor. Dus, op naar de shop!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:05

Zo'n fancy staldeken heb ik niet hoor Knipoog
Ik heb 2 van die lamicell dingen, met dichte borst, de ene was 99 euro en de ander heb ik gekregen. Ik heb er nu een deken op van ik dacht 60 euro, die is iets dikker en heeft geen dichte borst (vind ik zo lastig worden, zo'n dichte borst Tong uitsteken). Voor 99 en zeker voor 60 euro haal ik geen waterdichte regendeken van 200/300 grams. Daarbij komt, ik wil graag een 400 grams...nog duurder Bloos

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:07

xevera schreef:
en dat paarden met deken sneller ziek zijn is onzin dat ligt aan de ruiter want wat je vaak ziet is dat ze met een bezweet paard op de tocht of buiten door de wind lopen dat is funest voor die dieren

Nou, er is wel een verschil tussen tocht en wind hoor Tocht is voor niemand goed, ook niet voor paarden.

Mijn tinker is niet geschoren, heeft (in elk geval voor een tinker) niet overdreven veel wintervacht. Ik heb een zweetdeken, maar gebruik hem eigenlijk niet (meer). Uitstappen doe ik als het kan (overdag, en als het droog is) buiten en ik laat hem daarna nog ff verder drogen op stal, een buitenbox. Hij is nog nooit een dag ziek (of stijf of wat dan ook) geweest.
Op deze manier is hij redelijk snel droog, sneller trouwens dan toen ik nog een zweetdeken gebruikte.
Momenteel staat hij trouwens onder een vrij dunne deken, geen idee hoeveel grams, hij heeft even een periode onder een dikkere deken gestaan maar toen merkte ik dat hij het veel te warm had. Dus nu heeft ie z'n tussendekentje weer op en nergens last van.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:12

Ja, met een beetje zoeken zijn er heel prima dekens te vinden voor een leuke prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb nu een Masta deken uit Engeland laten komen omdat ik alleen daar nog een dunne deken met bijpassende hals kon krijgen, maar da's een hele degelijke deken en die was écht niet duur. inclusief hals en shipping kwam'ie op €120. Ik houd die site in de gaten en zodra de dikkere dekens in de uitverkoop gaan koop ik dezelfde met een 200grams vulling, zodat ik de hals ook bij die deken kan gebruiken. Gewoon even iets verder kijken dan de plaatselijke dekenboer. Nu met de $$koers is het ook handig om even in Amerika rond te neuzen. En als je dat dan binnenkort doet, dan gaan de dikke dekens in de uitverkoop (helemaal in Amerika, daar hebben ze in Januari vaak 'big clearance sales' i.v.m. de belastingaangifte die ze daar moeten doen. Voorraad moet voor die tijd zo veel mogelijk weg) en kun je vaak voor hele leuke prijzen een mooie deken op de kop tikken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:54

Maar ik heb geen creditcard (wat hondsirritant eigenlijk).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:57

Ook bij Divoza hebben ze af en toe kortingen van 50% op winterdeken. Daar komen ook mijn WheaterBeeta's (Orion) met hals vandaan. Ze voldoen minstens zo goed als de dure Rambo's, maar zijn wel 20% van die prijs Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:02

Een goede canvas deken is waterdicht, kan waterdicht gemaakt worden weer als hij wat ouder wordt, is niet kapot te krijgen en zeer betaalbaar. Lanna heeft er twee en daar doet ze al jaren mee.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:13

Anya schreef:
Een goede canvas deken is waterdicht, kan waterdicht gemaakt worden weer als hij wat ouder wordt, is niet kapot te krijgen en zeer betaalbaar. Lanna heeft er twee en daar doet ze al jaren mee.

Ha! mijn merrie had haar nieuwe canvasdeken 1 dag op en onze ruin trok er van jalouzie zo een hele strook uit!!!! Dekenboer (leuk woord trouwens) heeft hem als service gerepareerd en hij ligt er nog als reserve.
Ze had er trouwens een bloedhekel aan, ze vond hem te zwaar de trut. De andere dekens vind ze prima.
Ik vind die Lamicell dekens trouwens wel mooi, ik dacht dat ze duurder waren trouwens. Hier in de buurt verkopen ze die helaas niet.
Ik heb nu een S&K voor € 119,-, houdt zich prima.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:35

XoNo schreef:
Regendeken erover heen kan, maar als ik daarmee ga beginnen dan sta ik elke dag 1400 dekens op en af te doen, het is namelijk niet het enige paard dat ik rijd.

jeetje, hoe vroeg begin jij s'morgens met rijden Gaaaap

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:39

Dat is apart van jouw deken Margee Scheve mond

Lan misdraagt zich redelijk in de wei. Rol op de goorste stukken, is altijd aan het klieren met twee andere paarden. Die van mij is al behoorlijk oud. Alle andere dekens hielden het hooguit een seizoen vol.

Ze zijn wel loodzwaar inderdaad. Dat is vooral voor mij vervelend lijkt het. Ik heb niet de indruk dat Lanna er last van heeft. Zij vindt haar loodzware westernzadel ook fijner als het veel lichtere dressuurzadel.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:43

ik heb een dekenexpert
die krijgt het voor elkaar om alles binnestevoren en achterstebuiten aan te trekken Clown
zijn knapste trucje is om 1 voorbeen door de hals opening te wurmen.en zie dat dan maar weer eens terug te krijgen bij een deken zonder voorsluiting Frusty Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 22:58

Haha ik heb een plaatje Jos. Volgens mij kan dat niet. Maar als jij het zegt... Maf paard. Is het gelukt overigens? Om dat weer terug te krijgen dus.. Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:03

na eerst een half uur kijken en denken.
schaar gepakt en weer terug gelgd.
is toch zonde van die deken.
zijn we tot de volgende oplossing gekomen.

beenriemen en singel losmaken
hoofd naar beneden brengen door wat voer op de grond te leggen.
het bewuste voorbeen optillen................ en dan met een rotvaart de deken over zijn hoofd er af halen.

want als hij zijn hoofd omhoog doet heb je een probleem ben ik bang Haha!

het is ons al 3 keer gelukt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:26

Al 3 keer!! Dan had ik em toch al lang een open front deken opgelegd...