[WN] Neusriem bij hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:27

toch apart dat er ook (goede) westernwedstrijd ruiters zijn die ook wel neusriemen bij trainingen gebruiken.Lijkt me vreemd dat ook zij hard in de hand zouden zijn???? Tong uitsteken Ik vind dus ook niet dat als je een neusriem zou gebruiken om te voorkomen dat je paard zijn tong over het bit gooit je per definitie een harde hand zou hebben of dat je paard last van zijn gebit heeft .

En elk paard werkwillig?Als ie er zin in heeft wel, maar als ie er voor kiest om niet mee te werken?hihihi...ken je mijn tink nog niet Haha!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:50

Mark Rashid maakt in zijn boeken duidelijk dat een paard het nut van het werk in moet zien. Als hij het idee heeft dat het niet nuttig is voor bijvoorbeeld zijn vaardigheden dan spaart hij liever zijn krachten voor het geval er ineens gevlucht zou moeten worden.
Veel mensen denken dat hun paard lui is, maar een lui paard bestaat in principe niet. Ze zijn gewoon erg zuinig met hun energie omdat die hun leven kan redden. Vind ik heel erg logisch.
Over wedstrijdruiters met een harde hand; die zijn er zat hoor. Maar da's een andere discussie.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:13

bubbels schreef:
Over wedstrijdruiters met een harde hand; die zijn er zat hoor. Maar da's een andere discussie.

Maar er zijn ook zat wedstrijdruiters die geen harde hand hebben en toch een neusriem gebruiken. Vooral bij jongere paarden

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:16

Duh, maar daar reageerde ik niet op. Ik reageerde op het "Lijkt me vreemd dat ook zij hard in de blablabla". Neusriem maakt niet bijster veel verschil als een ruiter zacht in de hand is.

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:23

een neusriem is niks anders als een hulp middel niet meer en niet minder.
In verkeerde handen.....vul maar in.
Boos!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:25

Ik zie de neusriem ook gewoon als hulpmiddel, net als een martingaal.
Ik gebruik het bij jonge paarden, om te voorkomen dat ze verkeerde dingen gaan aanleren.
Heeft een paard een keer ervaren dat het tijdens het rijden, door zijn mond open te doen of zijn hoofd omhoog te doen, onder de ruiter weg kan lopen, dan zal hij het wellicht een volgende keer weer doen. Dat hangt ook van het karakter van het paard af, de ene wel de andere niet.
Door in het begin met deze hulpmiddelen te rijden voorkom je dat.

Verder vind ik van mezelf dat ik zeker wel met zachte hand rij, dus dat ik de neusriem niet gebruik omdat mijn paard zijn mond open doet door teveel teugeldruk.

zuidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:56

helemaal mee eens. Ik rijd ook met een martingaal als ik merk dat een paard het in z'n hoofd haalt om zijn hoofd omhoog te houden als je begint met trainen. Want zodra ze weten dat ze dat kunnen is het erg lastig af te leren.
Als ze niet weten dat dat evt een trukje is om ergens onderuit te komen scheelt dat weer een hoop extra werk.