[WN] Het "wij-rijden-in-de-weg-issue"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:22

Ik herken het probleem wel. Er zijn idd ook zat dressuurruiters die gewoon te bot voor woorden zijn in hun rijden en ikzelf (dressuur) rijd ook erg weinig op de hoefslag. Problemen zijn er vooral als men stops en rollbacks op de hoefslag gaan doen of ongeacht of er iemand achter je loopt. Ook heel hard einden achteruit zonder te kijken levert wel eens gevaarlijke situaties op (veel paarden vinden het bedreigend als die dikke billen zo hard hun kant op komen zetten...). Iets beter opletten, wat socialer rijden (verantwoording ligt per definitie bij diegene die (bewust...) van richting veranderd), dan horen er geen problemen te ontstaan.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:28

QQQQ schreef:
Iets beter opletten, wat socialer rijden (verantwoording ligt per definitie bij diegene die (bewust...) van richting veranderd), dan horen er geen problemen te ontstaan.

helemaal mee eens.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:49

Ik herken mezelf wel een beetje in het verhaal van Liesbeth, als enige western ruiter op een stal van 90 paarden. Toch vinden ze het eigenlijk wel leuk, op die enkeling na die het altijd over 'die westernruiter' heeft, terwijl ik gewoon zelf in de bak aanwezig ben Schijnheilig dan ben ik zo vriendelijk om nog even mijn naam te noemen, praat wat makkelijker de volgende keer. En oh ja, dat achteruit lopen is wel heel bedreigend voor sommige paarden heb ik me laten vertellen. Over het algemeen gaat het prima hoor, ik hou me braaf aan de bakregels, en als ik echt fanatiek bezig ben is dat meestal in de buitenbak waar nu met deze temperaturen bijna niemand zich meer aan waagt Knipoog lekker de ruimte OK dan!

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:49

Bij ons gaat het heel goed in de bak, nooit problemen. Wat mij wel te binnen schiet is dat ik me op wedstrijden wel regelmatig irriteer bij het inrijden. Mensen die met elkaar gaan staan kletsen op de hoefslag of inderdaad vrolijk met een sigaretje gaan stappen op de hoefslag. En regelmatig is de inrijbak iets aan de kleinere kant en dan is het toch wat vervelend. Maar ik heb een mond en vraag dan toch altijd even beleefd of ze dat elders kunnen doen in de bak (kletsen en stilstaan sowieso niet in de bak met het inrijden). Daar is het vaak gewoon te druk voor. Maar het is wel zo dat als ik er iets (beleefd!) van zeg of vraag, dat me dat vaak niet in dank wordt afgenomen. Je wordt dan vaak als fanatiekeling beschouwd of zo. Ach ........ Haha!
Irene

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:49

Wij hebben ook een gemengde stal, hoewel op dit moment de westernruiters in de meerderheid zijn. Maar dat was eerst anders en kan wel veranderen.
In feite hebben we nooit geneuzel over het in de weg rijden. De meeste van de dressuurruiters zijn qua nivo toch zeer bekwaam te noemen en zijn van mening dat hun paarden maar moeten wennen aan dat spinnen en stoppen. We maken gebruik van elkaar. Als er eens een wat hete KWPNer in de bak is, die schrikt van iets wat mijn quarter natuurlijk helemaal niet ziet, is het gemakkelijk om effe mee te helpen, door tussen het gevaar te gaan staan, of net even tevoren ook er langs te rijden.
Inmiddels zijn er door mij zoveel spinoefeningen gedaan terwijl alleen een engelse ruiter in de bak reed, dat ik midden in de oefening hoor: uit, uit uit!! Haha! Haha! Dat vind ik eigenlijk wel geweldig. Wij wisselen soms oefeningen uit en geven elkaar advies het eens op een westernmanier, of juist een engelse manier te bekijken. Ook Natural Horsemanship wordt gewoon geaccepteerd en er wordt geluisterd naar je argumenten om het een keer op die manier te doen. En hoe komt dat: Wij vinden elkaar eigenlijk gewoon aardig. Met sommigen rijd ik buitenritten en lachen we ons rot, omdat die verrekte kleine quarter nog steeds vlak achter die dikke KWPN-er zit in de rengalop.
Jullie begrijpen wel dat ik eigenlijk op een erg leuke stal zit. Ideaal, nee zeker niet, maar qua mensen perfect Lovers

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:58

Heb er op zich ook weinig last van. Alleen vorige week toen ik les had. Stond Jamaica te poetsen en zie een meisje hindernissen opbouwen in de bak. Dus ik van: Ga je springen? Zij: Ja, hoezo? Ik: nou, als je een half uurtje kan wachten graag, want ik heb zo les.
Nou prima, ik heb een half uurtje zeg maar op de volte bij C gezeten en zij op de volte bij A, en toen ik ging uitstappen vroeg ze of ze nu mocht gaan springen..

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:49

bij ons op stal is het ook een gemengde stal alleen zijn westrenruiters toch wel in de minderheid en het is echt uitkienen wanneer je kan rijden omdat er veel lessen zijn (engels) waar je zo goed als niet bij mag rijden, ik heb het ook vaak genoeg gehad dat ik op de cirkel bezig was en de ander er ook bij kwam rijden terwijl hij/zij toch de rest van de bak had. heel irri. verder probeer ik me gewoon aan de regels te houden en als het "verkeerd" mocht gaan dan geef ik een brul dat ik of buitenom of binnendoor kom. ik kreeg vaak te horen dat ze niet konden zien welke kant ik op zou gaan. nu is het wat minder nu dat ze er aan gewend zijn, dus gaat het allemaal wat minder stroef in de rijhal.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:55

kjcm schreef:
ik kreeg vaak te horen dat ze niet konden zien welke kant ik op zou gaan. nu is het wat minder nu dat ze er aan gewend zijn, dus gaat het allemaal wat minder stroef in de rijhal.

dat heb ik idd ook vaak gehoord, omdat westernruiters vaak met minder stelling de bocht in gaan, al geldt dit niet altijd natuurlijk. Maar aan de andere kant heb ik ook weleens gehad dat iemand (dressuur) 15 meter stelling had en dan pas ging afwenden, sja dat verwacht ik dan weer niet.

hoppeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:41

ja ik ken het ook en het heeft 2.5 jaar geduurt voor ik werd geaccepteerd dus dat is wel klote Frusty maja je doet er wijnig aan

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-04 00:16

Ik heb met enige regelmaat horen roepen "Kijk eens wat duidelijke waar je heen gaat!" Ik kijk vooral uit mijn ooghoeken (met autorijden ook, mijn instructeur werd er echt kriegel van) dus dan schijnen ze het niet te zien.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:25

Ik rij ook vaak met Engelse ruiters en ik heb de indruk dat ik vaak sneller rij en voor hun kriskras door de bak ga. Als ik denk, er komt een situatie dat het kan gaan botsen, roep ik altijd waar ik heen ga, buitenom.... binnendoor... Dat werkt prima, er zijn nu meer mensen die dat doen in een situatie dat er een botsing kan ontstaan.
En ja, altijd goed om je heen kijken en ook voorruit kunnen kijken waar je evt. iemand tegen kan komen in de bak. Zo hebben wij regels met rijden in de bak. Links om heeft voorrang in draf en galop.
Stappen op de hoefslag mag niet, dat is storend. Heb wel eens zitten #@*#@* als ik zo iemand tegenkom die lekker aan het stappen is op de hoefslag terwijl ik net lekker in de galop zit. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:23

Als die andere ruiters steeds maar geen idee hebben waar jullie allemaal heengaan, dan vraag ik me toch af hoe jullie rijden? Constant rollbacks ofzo? Of hebben jullie stalgenoten zo verrekte weinig inzicht ofzo? Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:25

Gewoon een bordje in de staart hangen met:
Let op, zwenkt uit Haha!

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 11:07

ik doe dan niet continue rollbacks maar schijnbaar stuur ik onzichtbaar voor mijn stalgenoten, ik moet wel zeggen dat ik weinig doe qua sturen met mijn teugels, dus het kan wel eens verwarrend zijn voor diverse mensen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 11:23

Pas nog, reed ik rechtsom, dus die ander had voorrang. Dus ik ga van de hoefslag af voor haar, komt ze ineens naar binnen appuyeren Haha! Zaten wel bijna alsnog tegen elkaar aan Clown

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:21

Oh, zo herkenbaar dit! Haha! Haha!
Of ik aub de bak uit wilde gaan of mn sporen af wilde doen want ze maken zo'n lawaai en daar kunnen hun dressuurpaarden niet tegen....
Of ik niet zo wilde uitsloven als ik niet afstap om het hek open en dicht te doen...
Of ik de bak niet zo wilde slopen met mn stops en spins (zware bak met houtsnippers, nog NOOIT in gegleden of echt gespint.. maar afijn)
Of ik niet zo lang wilde stilstaan dat was niet goed voor mn paard. Verward
Of ik niet steeds van richting wilde veranderen en zo ongecontrolleerd harde cirkels wilde galoperen.. en ga zo maar door.
Inmiddels zijn ze gelukkig wel wat gewend maar het heeft even wat gewenningsstress nodig gehad!
Nou heb ik er inmiddels een westernstalgenoot bij en dat is weer even wennen want nou zijn het er 2 die als malloten door de bak rennen (zonder te botsen!)

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:45

cissy schreef:
Oh, zo herkenbaar dit! Haha! Haha!
Of ik aub de bak uit wilde gaan of mn sporen af wilde doen want ze maken zo'n lawaai en daar kunnen hun dressuurpaarden niet tegen....
Of ik niet zo wilde uitsloven als ik niet afstap om het hek open en dicht te doen...
Of ik de bak niet zo wilde slopen met mn stops en spins (zware bak met houtsnippers, nog NOOIT in gegleden of echt gespint.. maar afijn)
Of ik niet zo lang wilde stilstaan dat was niet goed voor mn paard. Verward
Of ik niet steeds van richting wilde veranderen en zo ongecontrolleerd harde cirkels wilde galoperen.. en ga zo maar door.

Da's nog niks, wat dacht je van deze dan: "Mijn paard schrikt van jouw zadel... " (terwijl dat op het paard ligt dan he) Verward Clown Ach gut (Echt gebeurd )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:22

Heel fraai Spotless Lachen

Toen ik voor het eerst een westernzadel op Lanna legde, liep de hele kantine uit. En de eigenaresse van de stalling tikte op het raam om te melden dat dat echt niet kon. Dat fraaie KWPN-bloed met zo'n coyboy-zadel.

De stal waar ik nu sta is echt heel anders. Sterker nog. Gisteren is gevraagd of ze mijn nieuwe hek voor de lessen mochten gebruiken. Het leek sommige mensen wel heel makkelijk.. gewoon door zo'n hek even. De instructeur dacht daar toch anders over.. Hij vond het wel een lollige oefening. Naar aanleiding daarvan heb ik beloofd een paar keer een trailparcoursje neer te leggen. Gaaf toch! Gelukkig kan het dus ook anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:08

Sinds wij op een Engelse manege staan, wordt er soms een soort van trailles gegeven daar. Bv op de dag dat de paarden geent zijn, kun je d'r donder op zeggen dat al m'n trailspul in de bak ligt. En lol dat iedereen dan heeft!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:12

Mijn pionnen zijn uit de bak gejat Boos!
Dus ik wordt gewoon gesabotteerd Haha!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:14

..of ze zijn met wegwerkzaamheden op het erf bezig... Bloos
Sorry..is niet leuk! Dit gaat wel erg ver zeg! Lagen zeker in de weg... Schijnheilig

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 10:22

Hier een dresuurpikkie............. Haha!

Ik ga altijd mee doen.......... Met mijn KWPN roll-backs en heuse slidings maken........... Clown

Ik vind western heel gaaf, maar dressur ligt me meer...... Als er trials opgesteld staan, poortje, balkjes doe ik mee, wordt mijn paard alleen maar makkelijker van........

Ik kan me voorstellen dat als er iedere dag iets stond waardoor ik niet MIJN training kan doen, dat ik er iets van zou zeggen, maar dat zou ik dan ook doen als er een springruiter iedere dag meent een parcours in de bak te zetten...........

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van openstaan voor andere takken van ONZE sport, dan leer je ook nog eens denken met een andere kijk...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 12:23

Ludora schreef:
Hier een dresuurpikkie............. Haha!
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van openstaan voor andere takken van ONZE sport, dan leer je ook nog eens denken met een andere kijk...

OK dan! Go jij! Go jij!
Zo zou het ook moeten zijn.
En de meeste westernruiters zijn ook eerst dressuurprikkers geweest dus.. Bloos .....

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 13:11

Citaat:
Da's nog niks, wat dacht je van deze dan: "Mijn paard schrikt van jouw zadel... "
Ja, die ken ik ook Haha! "het kraakt zo....." Niet te geloven. Maar er zijn ook leuke reakties hoor, afgelopen week heb ik diverse stalgenoten horen zeggen dat Comez en ik zo'n leuke combinatie zijn, en 1tje complimenteerde me ook met het feit dat het rijden zo goed gaat (sinds een tijdje komt Ed G. bij mij langs voor lessen.... OK dan! ) Dus er is nog hoop. Ik heb zelf eigenlijk helemaal niet zo'n wij-zij gevoel. Qua rijden zijn er volgens mij meer overeenkomsten dan verschillen (ik doe momenteel ook de ORUN basis-instruktie cursus vanwege het feit dat het een handig papiertje is, geheel Engels georienteerd natuurlijk) maar de oefeningen die wij doen kennen zij niet of nauwelijks en daar zit 'm het probleem ook denk ik. Ze verwachten bijv. die kleine cirkeltjes niet, vaak denken ze dat je alleen een wending rijdt, maar dat het dan een cirkeltje blijkt te zijn werkt verwarrend als er net over de diagonaal van hand veranderd moet worden. En dat rijden op de binnenhoefslag is blijkbaar ook onhandig, terwijl ik het zelf juist heel handig vind. Ik rij overal wel langs of er omheen, andersom werkt dat toch niet zo in alle gevallen. Uiteindelijk zijn we allemaal met hetzelfde bezig; Iemand hier heeft het al eens eerder treffend uitgedrukt (Cornelie geloof ik) Ik rij Paard en geen 'western' of 'engels', dat doet er eigenlijk niet zoveel toe.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 23:09

Ik heb het ook meegemaakt dat we een vierkantje van balkje hadden neergelegd en dat een meisje in de bak rond ons begon te draven en ons helemaal ging uithoren; wat gaan jullie daarmee doen? En welke hulpen geef je dan? Uiteindelijk kwam het er op neer dat zij dat ook wel eens wilde proberen en haar paardje draaide netjes de 360graden. Vervolgens heeft ze nog een half uur met ons meegedaan. Balkjes, pionnen, noem maar op. En haar paard werd er soepeler van dan ze ooit had verwacht! Ik blijf erbij dat een ruilhandel aan oefeningen tussen Engels en Western allebei zeer ten goede komt. En voor een dressuurknollie is het een harstikke leuke afwisseling!