[WN] Alfalfa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:33

Laatst bijgewerkt door Himyar op 24-11-04 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:38

Ik voer Alfa-A bij aan de paarden, bevalt mij prima, alleen Simply kan er niet tegen, die krijgt er bulten van Verward .

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:40

Teveel eiwitten voor haar, Corine? De meeste paarden kunnen het aan, andere paarden krijgen dikke benen en de jouwe krijgt bulten, komt wel vaker voor Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:46

Ja, daar ga ik wel vannuit! Dus geen Alfalfa voor Sim!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:51

En toch ziet ze er tiptop uit, of niet? Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:02

Ze ziet er op het moment prima uit!!! Erg wollig, maar glimt als een spiegel!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 21:08

jeddah schreef:
Ik voer Alfa-A bij aan de paarden, .

En is? Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:11

Dat is net als de Luzerne van Hartog, alleen veel droger, veel minder toevoegingen, meer "puur" gehakseld Alfalfa.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:15

en waar is dat te verkrijgen??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:21

Ik koop het van mijn voerboer die ook mijn Marstall levert, maar ik weet dat hij het weer ergens anders koopt, zijn website is www.pardoes-aurora.nl .

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:28

Lucerne en alfaalfa is het zelfde plantje een klaver.
Als het groeit ziet het er wel het zelfde uit maar kan bloeien van wit tot diep paars.
Als je het voert kan het er heel verschillend uit zien net als gras kun je er van alles van maken hooi, kuil, brok of kunstmatig gedroogd in pak enz,
Hangt er dus maar net van af hoe je het conserveerd Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:00

Het lijkt me alleen wel stug dat lucerne de groeischijven van een jong paard eerder doet sluiten.

Although alfalfa is the food of choice for many farms, it contains high levels of molybdenum and zinc which can suppress copper. Alfalfa also contains high levels of calcium in comparison to phosphorus, often at a ratio of 5 to 1 when the ideal ratio is 1-1/2 to 1. Furthermore alfalfa often contains high levels of protein, sometimes over 20 percent. Some experts suggest feeding no more than 12 percent. Commercial foal rations also contain high levels of protein. Good quality grass hay, perhaps with a small amount of alfalfa, is much safer feed for youngsters.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:03

Steaming schreef:
Lucerne en alfaalfa is het zelfde plantje een klaver.
Als het groeit ziet het er wel het zelfde uit maar kan bloeien van wit tot diep paars.
Als je het voert kan het er heel verschillend uit zien net als gras kun je er van alles van maken hooi, kuil, brok of kunstmatig gedroogd in pak enz,
Hangt er dus maar net van af hoe je het conserveerd Haha!

hier bij ons ziet het er dus meestal gehakseld uit (al dan niet gemelasseerd), maar je kan het ook gewoon kopen, in een soort baaltjes zoals hooibalen, dan zie je gewoon ook nog de (grove) stengels en de (flinterdunne) blaadjes.
maar je moet er wel heel hard naar zoeken Haha!, wordt oa. uit frankrijk geïmporteerd.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 08:56

Het is idd hetzelfde maar is geen klaver. Lijkt op klaver maar is het niet. Ik heb voor het komende NVVR nummer een stukje geschreven over klaver en klaverachtigen en daar staat hij ook bij (met foto). Klaver mag pas klaver heten als het tot het "trifolium"geslacht behoort. Het gedroogde spul wordt meestal lucerne genoemd en het kiemgoed wat op taugé lijkt en je bij de AH kunt kopen noemen ze meestal alfalfa. Wat ze in Amerika Alfalfa noemen weet ik niet maar zal ongetwijfeld hetzelfde goedje zijn.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:26

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:23

Steaming schreef:
Even een linkje wat voor plantje het precies is op de foto bloeit hij blauw maar komt in vele tinten blauw paars tot wit voor.
Het is inderdaad geen echte klaver maar behoort tot het geslacht Medicago (hopklaver of rupsklaver)

De verwarring komt denk ik doordat de genera Medicago en Trifolium allebei tot de familie van de vlinderbloemigen (Fabaceae) behoren.

Verder is Alfalfa idd hetzelfde als Lucerne. Hoe het eruit ziet, hangt o.a. af van hoe het verwerkt is. Maar bedenk ook dat Alfalfa in de VS er een beetje anders uit kan zien dan hier vanwege natuurlijke (fenotypische) variatie binnen de soort. Het komt vaker voor dat een populatie binnen een soort die reproductief gescheiden is (bijv. door een oceaan Knipoog )van andere populaties een iets ander uiterlijk ontwikkelt.