[WN] Trail voor grote paarden :-)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 06:59

tuurlijk is western voor alle paarden alleen trail is geen onderdeel voor een groot paard

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 07:03

en als je trail wilt gaan rijden moet je gewoon veel trainen maar het is wel zo dat het nie zo makkelijk gaat als bij een klein ponytje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:26

Toch grijp ik nav dit topic even terug naar de Amateur Trail afgelopen weekeinde in Hardenberg. NIEMAND kwam daar goed over de walkovers, zelfs niet Claudia met haar paint die op prachtige wijze verder door het parcours ging.
Dus hoezo heb je dan een extra handicap met een groot paard? De kleintjes braken hun nek er ook over, en micado is micado, dus het maakt geen bal uit....

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:56

Misschien zijn paarden gewoon teveel afgeleid op een show om hun hoofd 100% bij die zotte balken te houden. Verward
Banish heeft er thuis ook nog wel moeite mee, maar wel minder dan op een show.
En je eigen zenuwen zullen misschien ook wel parten spelen omdat je het op een show wat meer probeert te regelen voor je paard, terwijl je thuis misschien wat meer ontspannen op je paard zit.

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:57

ik zeg tog ook nie dat het nie met een groot paard kan ik zeg alleen dat je dat moet trainen en veel geduld moet hebben

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:21

Sonja schreef:
Dapperdier, ALS HET GOED IS is het onzin wat je schrijft over een klein paard in de pleasure. Zie regel 666 van de WRAN: Een goed pleasurepaard heeft een aangename gang die in overeenstemming is met zijn uiterlijke verschijning...

klopt Sonja.. dat is ook wat ik zeg ( als je het door de typefouten kunt ontcijferen.. sorry) Helaas ziet niet elke jury dat zo.

Maar ik wil ook niet het hele juryorgaan de schuld geven, we lopen ook niet altijd even goed

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 06:41

maar ik vind het onzin om de trail aan tepassen voor de grote paarden als mensen hun paard wat meer bijelkaar rijden kunnen ze makkelijk door zo'n parcour lopen hoeven ze niet de trail aan tepassen in de natuur kunnen ze dat ook niet tog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:41

Hé Anya, ik geloof dat we een vrijwilliger hebben om jouw tank door een trailparcoursje te sturen! Wanja_lover gaat jouw KWPNér van over de 1.70 even zo laten lopen als een Quartertje van 1.45!
Als jij Wanja_lover een voetje geeft, dan laat ik de camera lopen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 09:50

wanja_lover schreef:
maar ik vind het onzin om de trail aan tepassen voor de grote paarden als mensen hun paard wat meer bijelkaar rijden kunnen ze makkelijk door zo'n parcour lopen hoeven ze niet de trail aan tepassen in de natuur kunnen ze dat ook niet tog

geweldig Wanja_lover
In de natuur hoef je je paard ook niet bij elkaar te rijden trouwens. In de natuur neemt een groot paard gewoon drie balkjes tegelijk. Maar zoals Sonja zegt: ik wil je wel een beentje geven hoor, en dan rij jij Lan gewoon een beetje bij elkaar en door een trailparcours. Deal ? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:41

Sterker nog, in de natuur zal een paard eerder ergens omheen dan overheen lopen. Meedenken met een trailparcours is dus eigenlijk tegennatuurlijk Haha!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:51

Sonja schreef:
Sterker nog, in de natuur zal een paard eerder ergens omheen dan overheen lopen. Meedenken met een trailparcours is dus eigenlijk tegennatuurlijk Haha!

Haha! Haha!
En als je paard nou zó gemanipuleerd is dat hij snapt dat hij wél de hindernissen moet nemen en daar dan bij meedenkt.
Dat hij bijvoorbeeld al achteruit gaat rennen als hij een L ziet liggen of dat hij het hek met zijn neus openduwt...

Zou je daar dan +punten voor krijgen? Paard denkt dan duidelijk mee! Schijnheilig

Ik kreeg alleen maar -punten helaas Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:01

Milena's initiatief afgelopen zaterdag werd ook niet echt gewaardeerd Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:07

Staat er in de regels dat je paard géén 2 of meer balken tegelijk mag nemen? Zo niet, dan is ook het probleem opgelost Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:18

Haha, das een goeie Cornelie! Volgens mij staat dat er niet in! (maar weet dat dus niet zeker en geen zin om het op te zoeken Bloos! )

Verder wil ik wel zeggen dat het natuurlijk niet met de "natuur" vergeleken moet worden, maar met een buitenrit.

Als ik op een buitenrit in een moeilijke situatie terecht kom, bijvoorbeeld allemaal boomstammen op het pad omdat ze net gekapt hebben, dan vind ik het erg fijn als mijn paard naar mij luisterd en elke boomstam 1 voor 1 neemt, inplaats van 2 tegelijk waardoor je eventuele gevaarlijke situaties kan krijgen, als ze te gehaast gaan en ze stappen op een boomstam (zelfde geldt voor op een balk stappen) dan kan dat ongelukkig aflopen.

Mijn inziens is dus dat je juist met Trail laat zien dat je je paard overal doorheen kan leiden, dat het paard gehoorzaam is en zijn voeten daar neerzet waar jij ze hebben wilt, tevens wel wat zelf initiatief toont, maar zeker niet de leiding neemt, die hoort bij de ruiter te liggen.

Ik ben met Jeddah ook vaak genoeg in zulke situaties belandt met buitenritten, heb ons zelfs een keer op glad ijs gestuurd (zonder te weten hoe glad het was!), Jeddah had rondom ijzers en juist omdat ik haar zo goed kon sturen, de lengte van haar passen kon bepalen en de leiding kon nemen zijn we daar zonder kleerscheuren overheen gekomen, uiteindelijk was het eigenlijk heel leuk en spannend (naafloop natuurlijk Knipoog ) dat het net een onderdeel in de Trail was!

yuchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:45

ben het wel met wanja lover eens. heb een vriend die rijd trail met een paard van 1.65 en dat gaat prima. OK dan! ben wel van mening dat er zeker uitzonderingen zijn vooral de grote van de pas en de wendbaarheid van een paard. het ene paard zal makkelijker kunnen verkleinen dan een andere.ben ook van mening dat er paarden zijn die misschien nooit een trail goed kunnen rijden. maar dan ga je toch alsnog gewoon meedoen? dan maar een paar balkjes niet.iedereen mist wel eens toch?

yuchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:47

als je paard de rest van de hindernissen wel goed doet kun je zelfs nog eerste worden ook. Pling

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:36

juist yuchi gelijk heb je

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:44

en trouwens heb een paard van 1.68 gehad dus doe nou nie als of ik nie op een paard rijden kan kon makkelijk over balkjes lopen waar pony's ook overheen liepen wat boeit mij of ie nou inplaats over 1 balkje gaat of of over 4 het rijden gaat mij om het plezier pech dan dat de trail niet perfect gaat zijn genoeg andere onderdelen waar ik in mee kan rijden met een paard wat een gedoe zeg

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:21

wanja_lover schreef:
en trouwens heb een paard van 1.68 gehad dus doe nou nie als of ik nie op een paard rijden kan kon makkelijk over balkjes lopen waar pony's ook overheen liepen wat boeit mij of ie nou inplaats over 1 balkje gaat of of over 4 het rijden gaat mij om het plezier pech dan dat de trail niet perfect gaat zijn genoeg andere onderdelen waar ik in mee kan rijden met een paard wat een gedoe zeg

Wanja_lover: het gaat niet om balkjes waar ook een pony doorheen kan. Ik weet niet of je het hele topic hebt gelezen of alleen een stukje. Het gaat om balkjes die op 40 cm afstand liggen. Zoals sommige mensen in dit topic zeggen: ook voor pony's of kleinere paarden al ingewikkeld soms.

Dan schrijf jij : gewoon je paard bij elkaar rijden.
Nu kan ik met mijn paard bij elkaar rijden (Lanna heeft dressuur gelopen) best door die balkjes komen. In draf moet Lan bij de jogovers heel erg terugkomen en gaat ze is een soort halve passage door die balkjes. Nu is dit dus vanuit de westernstijl niet gewenst. Het zover bij elkaar rijden van een paard om over een 'volgens de regels eenvoudige hindernis" te komen hoort gewoon niet. Een paard moet dit met de natuurlijke gang en zelfstandig kunnen lopen. En daar zit nu het probleem.

Als ik Lanna is een bos (vergelijk de aangehaalde buitenrit) met heel veel takken en takjes en boomstammen zet, dan loopt zij daar zeer voorzichtig doorheen. Ik kan dan altijd op haar vertrouwen. Ze kijkt zelf voor ze haar voeten neerzet. Dat wil niet zeggen dat ze daarbij kleine passen maakt.

Dit paard stapt achter 20 cm over de voorhoefafdruk heen en heeft dus zeer ruime gangen. Zij slaat dus dan een balk over. Die gangen kun je verkleinen o.a. door haar enorm te verzamelen, maar dat is nu juist niet de bedoeling.

harm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:51

heb zelf een kwpn van 1,65m. hier rij ik ook wedstrijden mee dus ook trail
in de regel gaat het goed maar zoals met zoveel dingen moet je gewoon veel oefenen. daarbij komt nog dat men tevaak kijkt naar wat niet lukt

wanja_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:15

tja je zal wel moeten want de trail wordt nie aangepast en dat hoeft ook niet

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:17

wanja_lover schreef:
tja je zal wel moeten want de trail wordt nie aangepast en dat hoeft ook niet
waar lees jij dat ik wil dat de trail wordt aangepast!
Toch een klein beetje beter lezen hoor.

Ik vraag er alleen om om binnen de regels bijvoorbeeld het vierkant niet zo klein te leggen dat Lan er niet eens gewoon in kan staan. En dat is al ingebracht bij de juryleden.

Dus nogmaals een beetje beter lezen kan geen kwaad.
Knipoog

harm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:39

zou ook niet willen dat de trail aangepast zou worden.zou geen uitdaging voor mij zijn.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:14

Citaat:
heb zelf een kwpn van 1,65m. hier rij ik ook wedstrijden mee dus ook trail
in de regel gaat het goed maar zoals met zoveel dingen moet je gewoon veel oefenen. daarbij komt nog dat men tevaak kijkt naar wat niet lukt

Misschien kan je Anya dan een keer helpen zodat het voor haar makkelijker wordt. Misschien een keer gezamenlijk trainen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 12:25

Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen:
Zie foto vorige bladzijde. Lanna staat daar in een vierkant van 1.50 x 1.50. Dit is de kleinst mogelijke maat volgens de regels. Het vierkant mag ook 1.60 of 1.70 of zelfs 1.80 x 1.80 zijn volgens de regels.

Op wedstrijden wordt doorgaans de allerkleinste maat neergelegd. In dat vierkant past Lanna (zie foto) alleen in als ze onderstandig staat. Ze kan haar voeten dus niet gewoon recht onder haar lijf zetten. Dat is geen kwestie van oefenen, dat is een kwestie van echt niet passen.

Als zij een pas opzij moet zetten, dan moet haar voorbeen (mechanica omdat ze onderstandig staat) wel iets vooruit zwaaien om opzij te kunnen). Zij tikt dus hoe klein de pas ook is altijd de balk aan.

Ligt het vierkant daarentegen op 1.60 of 1.70 (nog steeds binnen de regels), dan kan ze draaien. Ik heb dan veel minder ruimte als de gemiddelde quarter, maar het is mogelijk te draaien. Dat is een uitdaging dus. 1.50 is geen uitdaging meer maar fysiek onmogelijk qua maat.