[WN] Hoe walk-, jog- en lopeovers verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:37

en zo doe ik het;
ik leer hem eerst aan om op knijpen van 2 benen hoofd naar beneden te doen
dus ervoor zetten, stilstaan, knijp benen, hoofd omlaag
(lukt dat niet op been dan gebruik je eerst been, dan handen erbij)

vervolgens stap ik aan door wat naar voren te zitten, kijk langs de schouder OVER de balkjes heen,
zou je naar de balkjes zelf kijken dan tikken ze die inderdaad aan, waar je ogen zijn gaan de voeten naartoe
wanneer het hoofd omhoog komt knijp ik dat weer naar beneden

als het goed gaat vanuit stilstand, dan maak je er 1 beweging van en vanuit stap, draf galop dezelfde oefening

ik denk dat het zo de spring-neiging weghaalt, een paard wat aanleerd om naar beneden te kijken zal niet zo snel omhoog willen gaan

tevens kijkt een paard met een laag hoofd ook beter naar wat er voor de voeten komt

dit werkt geweldig (bij mij tenminste) ook bij buitenritten als je door een plas heen moet en dergelijke,
knijp hoofd laag, langs schouder vooruit kijken en aanstappen wordt 1 hulp om er overheen te gaan, wat het ook is, duidelijk voor het paard, en gemakkelijk om ook vreemde situaties te overwinnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:08

Dat is inderdaad ook de manier waarop we de witte strepen op de weg overwonnen hebben met buitenrijden. Dat waren vroeger namelijk ook hindernissen om overheen te springen Haha!
Stom dat ik daar nooit meer aan gedacht heb om binnen ook toe te passen

Ik denk dat ik een mixje van de tips van Chris en Claudia ga maken. Die lijken me het meest succesvol en minst pijnlijk Haha!

Thanks!
To be continued!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:15

Cer"]
En als ik zeg dat je paard er blijkbaar geen aanleg voor heeft, dan is dat zeker niet het goeie antwoord Cool
[/quote]

Dat is wel duidelijk hoor Knipoog zo realistisch ben ik zelf ook wel. We hoeven er ook niet beroemd mee te worden, maar fatsoenlijk door een trailparcoursje moet ELK paard kunnen vind ik. Bovendien vind ik zelf trail heel erg leuk om te doen.
Is een soort van deal die ik met Milena maak; soms spring ik met haar terwijl ik dat helemaal niks vind, omdat zij dat leuk vindt. En soms moet zij eens een werkje voor mij doen wat zij niet leuk vindt Slim
Ik doe trail voor m'n lol (wat niet weghaalt dat het netjes moet gebeuren) en omdat ik het goed vind voor een paard z'n ontwikkeling (dapper zijn, ruiter vertrouwen, zelf meedenken etc)

[quote="Cer schreef:
Je hebt toch een Fjord? Waar zijn die nu eigenlijk uitermate geschikt voor? Misschien moet je dat dan wel met haar gaan doen?
(is niet banketstaaflig bedoeld, ik weet echt niet waar een fjord voor is, rij/trekpaard toch?)

Fjorden zijn bij uitstek geschikt om bomen uit een bos te trekken, maar dan krijg ik ruzie met de boswachter. Ik moet op de paden blijven zegt hij Knipoog .
En verder doen ze het verrekte goed voor huifkarren en draaimolens, maar daar ligt mijn eigen interesse niet echt.

O ja, en sommigen doen het ook best leuk als westernpony Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:16

Sonja schreef:
Fjorden zijn bij uitstek geschikt om bomen uit een bos te trekken, maar dan krijg ik ruzie met de boswachter. Ik moet op de paden blijven zegt hij Knipoog .
En verder doen ze het verrekte goed voor huifkarren en draaimolens, maar daar ligt mijn eigen interesse niet echt.

O ja, en sommigen doen het ook best leuk als westernpony Tong uitsteken

Nou ik heb er inderdaad wel meer gezien als westernpony, dus dat moet te doen zijn. Maar okee, ik dacht misschien kan je ook wat anders doen dan trail, of gewoon hopen op weinig balkjes in het parcour Knipoog
Als de rest goed gaat, en alleen de balkjes minder, valt het toch mee?

Bomen uit het bos trekken is ook weer zo wat... maar goed, dat wist ik niet. Huifkarren kan ik me wel iets bij voorstellen..maar daar heb je dan weer een hele huifkar voor nodig.
Wie weet gaat de wran nog es pleasure driving uitschrijven, dat wordt dan wel weer leuk!

Ik ben benieuwd of de tips gaan werken! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:34

De rest van de trail gaat hartstikke leuk Cer, bruggetjes, hekjes, daar draait ze haar hoef niet voor om. Zeiltjes ook no prob en iets meeslepen of desnoods met een grote vlag rondgalopperen is allemaal geen probleem. Het zijn echt die balkjes.
Vorige keer in Hardenberg lag dus een compleet Micado-parcours (leek wel een geheugentest ipv een rijproef Haha! ) en dan klinkt het constant *bonk* *bonk* *bonk*... In de waaier, bij de jogovers, bij het ingalopperen van een ander figuur, maakt allemaal niet uit.

Er zit gewoon niks tussen. Het is OF springen, OF nek breken.... Haha!

Maar ik heb weer goede tips, dus ik ga weer vrolijk aan de slag! We hebben nog een jaar of 10 voor Mileen met pensioen gaat, dus we hebben de tijd Tong uitsteken

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:32

Hoi,

Holly vond jump-overs ook veel leuker dan lope-overs.

Een oplossing bij ons was het aan de longe uit laten zoeken. Eerst 1 balkje en dat uitbouwen. Voordeel bij Holly is wel dat ze haar voetjes niet wil stoten, vandaar waarschijnlijk de jump-overs.

Als Holly het goed deed liet ik haar een paar rondjes niet over het balkje/ de balkjes gaan en daarna weer een keer proberen enz. enz.

Voordeel van deze manier is dat je je niet schrap gaat zetten voor "de jump" wat je bewust of onbewust toch doet.

Veel succes!!!!

Groetjes,

Bianca

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:41

Ook jij hebt daar een waar punt Bianca. Ik VERWACHT ook dat ze het gaat doen, en DUS doet ze het ook.
Morgen heb ik westernbezoek, dan mag die het eens proberen Tong uitsteken
Als het dan wel goed gaat, weet ik meteen dat het (als gebruikelijk) weer eens aan mij ligt ipv aan het paard Haha!