[WN] [poll] Starten op paard van een ander als beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je als beginner de mogelijkheid om te starten op een niet-eigen paard

Ja, ik start al op een niet-eigen paard
7 (77%)
Nee, mijn bijrijdpaard is geplaatst geweest in de amateur/open
2 (22%)
Nee, ik mag uberhaupt geen wedstrijden rijden met mijn bijrijdpaard
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:57

GoedVetMan schreef:
Maar goed, verbeter mij als ik het fout heb.
Open NK Quater Horses 2004, voor zover ga ik met je mee. Waren het niet dat de Reining Youth ingedeeld staan bij de jeugd rijonderdelen AA.
De Open onderdelen staan in deze apart genoemd.
Wat ik heb begrepen, dat het hele NK in dit geval Open is, dat het te maken had, dat ook buitenlandse deelnemers welkom zijn. Op de Open onderdelen dan.
Dus hoe open is open nou wel of niet, waarom staat de Youth dan niet in het rijtje, open rij onderdelen?

Ik heb het over de WRAN regels, niet de AQHA regels. En ik heb het ook niet over het NK van de AQHA, dat was ook geen WRAN wedstrijd.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:59

Bijvoorbeeld in het regelboekje niet naar nummers van de klasse te verwijzen. Maar direct naar de naam van de klasse te verwijzen. Het is zo een hoop zoekwerk...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:00

Is dat zo JanT?
Inderdaad is die centrale registratie een goed ding! Maar het verandert niets aan het feit dat bijrijders van iemand die toevallig amateur start niet kunnen starten bij de beginners. Dat manege-ruiters niet verder kunnen komen dan de beginners. Dat mensen die samen een paard delen, niet verder kunnen komen dan de beginners. Of die beginners zouden allemaal open moeten gaan starten en daarmee hun beginnersstatus kwijt zijn (terwijl ze nog nooit gestart zijn). Dat lijkt me gewoon hetzelfde blijven. Met of zonder registratie Lachen

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:02

Citaat:
Of die beginners zouden allemaal open moeten gaan starten en daarmee hun beginnersstatus kwijt zijn (terwijl ze nog nooit gestart zijn).

Is wel leuk voor open ruiters met beginnersniveau, maken die ook weer kans op een lintje Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:03

Of men moet van de beginners meteen door naar de open. Haha!

Overigens is het in principe zo dat een Amateur qua kunnen gelijk is aan een Pro, het verschil is dat de ene er geen geld mee verdiend en de ander wel.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:20

Anya schreef:
Is dat zo JanT?
Inderdaad is die centrale registratie een goed ding! Maar het verandert niets aan het feit dat bijrijders van iemand die toevallig amateur start niet kunnen starten bij de beginners. Dat manege-ruiters niet verder kunnen komen dan de beginners. Dat mensen die samen een paard delen, niet verder kunnen komen dan de beginners. Of die beginners zouden allemaal open moeten gaan starten en daarmee hun beginnersstatus kwijt zijn (terwijl ze nog nooit gestart zijn). Dat lijkt me gewoon hetzelfde blijven. Met of zonder registratie Lachen

Ik doelde op het starten in verkeerde klassen.

Zoals hierboven al geschreven is er voor elke oplossing wel wat te zeggen.
De regel zoals door de WRAN vastgelegd is om de beginnende ruiter te beschermen tegen ruiters die hun prestaties "kopen" met door anderen goed afgerichte paarden. Natuurlijk kan hier ook weer van alles tegenin gebracht worden wat ook nog hout snijd maar het probleem is dat je wat je ook bedenkt, er altijd wel een groep ruiters benadeeld wordt.
Door het goed te vinden dat iedereen maar op elk willekeurig paard kan starten (wat ook niet bij AQHA etc mag) los je veel problemen op en creeer je er nog meer. Je zal mij niet horen zeggen dat de huidige regels niet voor verbetering vatbaar zijn. Stuur je voorstel maar naar de WRAN, dan komt het vanzelf in een discussie procedure en uiteindelijk bij de algemene ledenvergadering terecht. Want de leden van de WRAN beslissen nog steeds.
Ik hoop dat nu niet weer het argument "maar ik ben geen lid" wordt ingebracht, als je wilt voetballen ben je lid van de KNVB en als je aan waterpolo doet ben je lid van de KNZB. Dus als je westernrijd ben je lid van de .........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:27

Ik ben lid Knipoog Haha!

Ik ben er nog niet uit. Zoals je zegt. Aan alle regels zitten voor en nadelen.
Daarom ben ik dit topic gestart. Om te kijken wat er nu zo leeft op dit gebied. Afhankelijk daarvan kun je besluiten of voordeel A zwaarder moet wegen dan voordeel B. En daar pas je je regels dan op aan of niet.

Dus ik wacht de reacties in dit topic af. Een uittreksel daarvan kunnen we altijd nog aanbieden aan het Wran-bestuur.
Laatst bijgewerkt door Anya op 09-11-04 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:30

JanT schreef:
Ik heb het over de WRAN regels, niet de AQHA regels. En ik heb het ook niet over het NK van de AQHA, dat was ook geen WRAN wedstrijd.

Okay, dan praten wij in dit geval langs elkaar heen. Maar ik dacht dat het één en ander wel eens raak vlak met elkaar kon hebben. Maar stel nou dat het bij de andere organisatie ook een open wedstrijd betrof. Mag de beginner dan toch nog bij de Wran op dit paard Beginners starten?

en ja wij zijn ook lid. Haha!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:34

Citaat:
Afhankelijk daarvan kun je besluiten of voordeel A zwaarder moet wegen dan voordeel B. En daar pas je je regels dan op aan.

En wie neemt dan dat besluit?
In een vereniging zou dat doormiddel van stemmen op een ledenvergadering kunnen maar als er maar weinig mensen komen naar een ledenvergadering... blijf je onduidelijk beeld houden over wat er nodig is voor de ruiters die wedstrijden zouden willen rijden en die dat nu door huidige regels niet kunnen.

En er zijn misschien ook mensen die wel een mening erover hebben maar verder niet in staat zijn om door praktische omstandigheden regelmatig op wedstrijd te kunnen gaan. Wat heeft de WRAN dan aan deze meningen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:46

Wie het besluit neemt lijkt me voor de hand liggen. Dat is het Wran-bestuur. Tenzij ergens iets in de statuten staat dat de voltallige ledenvergadering dit soort besluiten goed moet keuren.

Met betrekking tot je tweede vraag: dat klopt. De mensen die het het meeste aangaat, zie je in dit topic niet verschijnen. Het zijn ruiters die geen beginner meer starten die deze regels al dan niet steunen.

Opvallend vind ik dat ik de indruk heb dat deze regel potentiele nieuwe starters in de westernsport tegenhoudt. En dat vind ik vanwege de sport ontzettend jammer. De Wran heeft best wat aan die meningen. Die vallen onder het hoofdstukje 'marktonderzoek'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:21

Roos1 schreef:
En wie neemt dan dat besluit?
In een vereniging zou dat doormiddel van stemmen op een ledenvergadering kunnen maar als er maar weinig mensen komen naar een ledenvergadering...

Daaaaaag!
Iemand die iets wil bereiken, iemand die iets te vragen heeft, iemand die iets als verbetering aan wil dragen etc etc maar die zijn stem niet laat horen op een ledenvergadering, is het niet waard om naar te luisteren.
Dat zijn blablablafiguren die het immers toch altijd beter weten, maar zelfs te besodemieterd zijn om naar een ledenvergadering te komen?
Gaat er bij mij niet in.
Is hetzelfde als in de politiek: wie niet stemt, mag vier jaar niet lekker meezeiken op de politiek.
Wie niet naar de WRAN-ledenvergadering komt, heeft geen recht van mauwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:25

Anya schreef:
Met betrekking tot je tweede vraag: dat klopt. De mensen die het het meeste aangaat, zie je in dit topic niet verschijnen. Het zijn ruiters die geen beginner meer starten die deze regels al dan niet steunen.

Laten we wel even helder houden dat niet iedereen op Bokt zit.... Knipoog
MAAR ik vind wel dat we ons met z'n allen af moeten vragen hoe het nou zit in die groep die dit wel degelijk aangaat.

Neem nou het geval van Vikki die in dit topic gereageerd heeft. Meid kan aardig rijden, heeft een hartstikke leuk beest, maar start om meerdere redenen niet. Maar geeft hier in dit topic wel heel duidelijk aan dat ze denkt dat dat ook niet mag; zij EN haar bijrijdster in de beginners.

Hoe zit het dan?

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:

A. Zo'n ruiter praat nu maar mee om wat te praten te hebben, want enige verdieping in de regels is er nooit geweest (dan had ze geweten dat ze beiden B mogen starten)dus hoe graag wil je dan iets?

B. Die regels zijn dusdanig ontoegankelijk dat men daardoor al meteen afhaakt.

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

(Vikki, is niet persoonlijk dat ik jou even als voorbeeld neem hoor Knipoog )

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:52

GoedVetMan schreef:
Maar stel nou dat het bij de andere organisatie ook een open wedstrijd betrof. Mag de beginner dan toch nog bij de Wran op dit paard Beginners starten?

Haha!

Wanneer de punten doorgegeven worden aan de moederorganisatie is er sprake van officiele punten behaald in een b.v. AQHA wedstrijd. En mag dit paard dus niet meer gestart worden in de beginners door iemand anders dan de eigenaar.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:55

Sonja schreef:
Laten we wel even helder houden dat niet iedereen op Bokt zit.... Knipoog
MAAR ik vind wel dat we ons met z'n allen af moeten vragen hoe het nou zit in die groep die dit wel degelijk aangaat.

Neem nou het geval van Vikki die in dit topic gereageerd heeft. Meid kan aardig rijden, heeft een hartstikke leuk beest, maar start om meerdere redenen niet. Maar geeft hier in dit topic wel heel duidelijk aan dat ze denkt dat dat ook niet mag; zij EN haar bijrijdster in de beginners.

Hoe zit het dan?

Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:

A. Zo'n ruiter praat nu maar mee om wat te praten te hebben, want enige verdieping in de regels is er nooit geweest (dan had ze geweten dat ze beiden B mogen starten)dus hoe graag wil je dan iets?

B. Die regels zijn dusdanig ontoegankelijk dat men daardoor al meteen afhaakt.

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

(Vikki, is niet persoonlijk dat ik jou even als voorbeeld neem hoor Knipoog )

Geen probleem mee hoor... ik heb inmiddels ook ge-pb't met JanT en ben weer iets wijzer... ik kan iig aankaarten waar bij mij het probleem volgens mij ligt/lag... Mijn (in dit geval duidelijke gebrek aan Haha! ) 'kennis' kwam van derden die wel start(t)en... die (geen bokkers btw) hebben mij destijds verteld dat je op een niet eigen paard ALTIJD in de open klasse moet starten. Mijn eigen fout is dus geweest dat ik ten onrechte aannam dat zij het wel zouden weten daar ze zelf wel start(t)en... hun fout is denk ik geweest dat ze de regelgeving niet goed begrepen hebben doordat deze misschien te uitgebreid is waardoor deze verwarrend kan zijn...denk ik. En bedankt voor de komplimenten Bloos! ... hartstikke leuk beest ben ik het iig mee eens, wat de rest betreft blijf ik twijfelen... mijn grootste praktijkfout; gebrek aan vertrouwen in mijn eigen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:59

En DAAROM zou het zo leuk zijn als je eens een mogelijkheid had om te starten Jasja. Ik denk dat je jezelf nog het meest zou verrassen op zo'n dag Tong uitsteken

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:34

Overigens vraag ik me nu ook af hoe het met de regelgeving zit mbt instructeurs... heb ik nou wel goed begrepen dat iemand die les geeft (en maakt het dan nog uit of dat western/dressuur/spring/zit/what-dan-ook les is?) altijd open moet starten (of mogen ze ook amateur starten? )... of was het nou zo dat dat pas van toepassing was als ze boven een bepaald bedrag verdienen met hun instrctie. Even voor de goede orde; dit is pure nieuwsgierigheid, les geven doe ik al zeker niet en les heb ik momenteel ook niet Lachen .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:39

Volgens mij is Sonja daar laatst ook een topic over gestart Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:23

Jasja, je mag tot 75 Euro per maand (ex reiskosten) verdienen zonder de Prostatus aan te moeten nemen. Beginners mogen geen lesgeven. Amateurs tot genoemde grens.
Daarboven ben je Pro.
En nee, het maakt niet uit of je dressuurles, springles, voltigeles of wat dan ook geeft. En ook het betaald paarden voor anderen rijden telt mee.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:42

Sonja schreef:
Jasja, ik snap jouw geval niet. Escala is toch nog niet geplaatst in de Amateur of Open? Dus dan mogen jij EN je bijrijder toch gewoon beginners starten met het paard?

Rina, in het geval dat jij noemt: als dat dan zo'n knoertgoed paard is waar zo'n bijrijdbeginner op gaat starten, dan kan dat nooit meer dan 2 of 3 wedstrijden duren en dan heeft hij/zij zoveel punten dat hij de B uit MOET, dus ik zie dat probleem niet.

Jammer trouwens dat je de uitslag van de poll niet kunt zien als je zelf niet gestemd hebt. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag maar heb geen bijrijder om evt. voor te stemmen. Mijn bijrijdster is een dressuurmuts Tong uitsteken en ze mag starten wanneer en waar ze maar wil.

ja maar A heb ik geen bijrijder en B dit ging dan om westernwedstrijden en daar hebben we geen B, L , M en Z.

en nee ik heb niet in de poll gestemd omdat ik al lang en breed geen beginnerstatus meer heb (en al gezegt geenbijrijder), waarop zou ik dan moeten stemmen????

als die centrale registratie er is kan in het indelen van de klasses en het toestaan van bijrijders misschien wel iets gedaan worden. maar tot die tijd vind ik dat je diegene die beginner rijd moet beschermen tegen zoals Dhr. Trel al zo mooi aangaf "diegene die zijn plaatsingen koopt door middel van een duur getraint paard".

en ja beide kanten hebben hun voors en tegens.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:08

Heb niet gestemd, want ik ben een beginner met eigen paard. Mijn bijrijdster start dressuur en springen met haar.

Ik heb het topic gelezen en vind het moeilijk een keus te maken. Beide hebben zo hun voordelen en nadelen. Ik begrijp wel de bescherming die de WRAN de beginnende ruiter wil bieden, maar dat houdt ook gelijk weer in dat bv Anya Seven niet mag uitbrengen. Anya is amateur. Zou ze punten halen met Seven dan ben ik in de aap gelogeerd. Ik moet dan ook amateur gaan starten.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:31

jeanette"]
maar dat houdt ook gelijk weer in dat bv Anya Seven niet mag uitbrengen. Anya is amateur.
[/quote]
Nee: Anya mag Seven wél uitbrengen en zelfs zonder dat ze haar Amateur-status verliest, maar dan in de Open klassen.
[quote="jeanette schreef:
Zou ze punten halen met Seven dan ben ik in de aap gelogeerd. Ik moet dan ook amateur gaan starten.

Nee: punten voor de overgang beginner->amateur zijn persoonlijk, dus een ander kan nooit punten halen waardoor jíj over zou moeten.

Groeten,

Chris.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:32

Dank je. Het wordt me nu wat duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:38

De eigenaar van het paard heeft zowiezo nooit 'last' van de regels. Het gaat echt om de bijrijder.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:33

Alleen als er een leasecontract is heeft de eigenaar er last van Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:44

Mits deze ineens toch ook wil starten Haha! (en dan niet open)