Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:The rich and fascinating history of the Appaloosa breed is as unique as its colorful spotted coat patterns.
Anya schreef:Beetje off topic, maar goed: Ben ik niet helemaal met je eens. Zoals Steaming zegt, ruime gangen kunnen naar mijn idee geen kwaad. Bij een paard met ruimere gangen heb je inderdaad het risico dat de jog en lope overs krap liggen, maar dat is een kwestie van goed aanrijden en je paard leren zich aan te passen. In de pleasure ga je, met een jong paard (de mijne is nu 4 en ik heb dat nu ook) welliswaar wat harder dan gemiddeld, maar als alle gangen gelijkmatig zijn, is dat niet erg (ik bedoel niet dat dat een racepartij moet worden, begrijp me niet verkeerdruime gangen is niet zo praktisch bij trail en pleasure steaming.
Bij trail voor de jog/lope-overs en bij pleasure ga je al snel wat harder omdat je meer grond pakt met een pas
). Als zo'n paard sterker wordt en verder afgericht gaat hij vanzelf langzamer (en dus niet kleiner in de pleasure) lopen. Persoonlijk vind ik het mooier als een paard langzaam loopt met grote passen dan met kleine krabbelpasjes... 
piggeljay schreef:zelf heb ik een aantal appaloosas op stal staan en ik vind het super beesten vooral al omdat ze zich onderscheiden van de quarters en de paints.
het zijn speelneuzen ze verzinnen telkens iets anders om je aandacht te trekken, ze zijn gewoon anders ze hebben iets wat niet nader te benoemen is. voor een appaloosa moet je zelf over een flinke dosis humor beschikken, een sjagerijnis mens moet niet op een apaloosa gaan zitten want dat lukt niet, iemand die prestatie gericht traint en niets van zijn paard tollereerd moet niet op een appaloosa gaan zitten dat lukt niet.
iemand die veel op ponies heeft gereden en dat heerlijk vond moet op een appaloosa gaan zitten, want daar mee is hun karakter het meest te omschrijven, ze werken hard voor je, maar willen graag om de zoveel tijd even een grapje met je uithalen, reageer jij dan op de juiste manier heb je een super paard, maar reageer je telkens bestraffend en geef je men op zijn falie dan wordt je paard onhandelbaar. het zijn net kleine kinderen een grapje moet kunnen, maar je moet wel streng en rechtvaardig blijven.
Jannie schreef:Da's leuk een gestippelde Belg in de westernsport![]()
Ik heb al een keertje iemand zien dressuren met een Belg en tijdens de endurance in Onstwedde liep er ook eentje de 31 kilometer! En nog geplaatst ook! 
Steaming"]
Een paint is ook geen ras maar ook een registration net als NRPS en KWPN.
Rassen zijn wat anders dat zijn Friesen fjorden arabieren, shetlanders.
Binnen een ras zullen de paarden vaak veel op elkaar lijken binnen een registration kunnen hele grote verschillen zitten.
[/quote]
Waar heb je die onzin vandaan zeg. Een Paint is wel degelijk een ras.
[quote="APHA"]
The American Paint Horse's combination of color and conformation has made the American Paint Horse Association (APHA) the second-largest breed registry in the United States based on the number of horses registered annually. While the colorful coat pattern is essential to the identity of the breed, American Paint Horses have strict bloodline requirements and a distinctive stock-horse body type. To be eligible for registry, a Paint's sire and dam must be registered with the American Paint Horse Association, the American Quarter Horse Association, or the Jockey Club (Thoroughbreds). To be eligible for the Regular Registry, the horse must also exhibit a minimum amount of white hair over unpigmented (pink) skin
[/quote].
Jij hebt het hier zeker over een Pinto dat is inderdaad geen ras maar een verzameling van bonte paarden die worden geregistreerd net als bij het KWPN en NRPS.
Quarters, Paints en Apaloosas zijn daarmee niet te vergelijken!
Van de pagina van de APHC
[quote="APHC schreef:- The Appaloosa Horse Club is dedicated to preserving, promoting and enhancing the Appaloosa breed.
Voor die gene onder ons die niet zo goed zijn in Engels "Breed is ras"
lconline schreef:*grin* de mijne (zie het topic over hem, Lucks Moonlight Too) heeft inderdaad weinig stippen....is dan ook een fewspot.......overigens is het ook zo dat ik bij de amerikaanse appaloosas soms paarden zie die eigenlijk helemaal wit zijn maar alleen gestreepte hoeven hebben, dan heeft mijn Appaloosa ( wat dus geen gejatte naam is) meer stippen.
Dus mensen met een appie: Ga lekker met een grote glimlach western rijden op je ap
dyaco schreef:De maat is prima, en ik neem aan dat ze op de keuring van het NAS beoordelen of hij geschikt is als sportpaard, dus dan zou hij zeker geschikt kunnen zijn. Kwestie van proberen of western het voor hem (eigenlijk voor jullie misschien) is...De mijne is een N.A.S paard van 1.56 hoog en heeft op de keuring een 1A ster premiering gekregen dus zijn bouw moet dan toch wel goed zijn toch???
er worden heel veel rassen gekruist met b.v. arabieren om het type te verbeteren. maar dat is heel ver weg geweest. volgens mij is zelfs een fries oorspronkelijk verbeterd met andere rassen.
maar om terug te komen op je vraag, ga lekker starten op je appy. alles draait toch om type en het karakter van je paard.ga lekker dat starten waar je paard voor geschrikt is en wat je leuk vind.
En omdat er zoveel liefhebbers van die "spots" waren, is men verder gegaan met het fokken van die kleur. radicalM schreef:Eerlijk gezegd, heb ik altijd gedacht dat een American Apaloosa een quarter met stippen was.En omdat er zoveel liefhebbers van die "spots" waren, is men verder gegaan met het fokken van die kleur.
Ook heb ik zoveel verschillend gebouwde American Appies gezien, net zoals bij de quarters..type reiner, type pleasure....
Maar ik neem aan, dat de ts meer het algemene "stippenpaard" (pinto) bedoelde...of misschien de Nederlandse Apaloosa...?
appaloosa staat daar beschreven.