[WN] Andermans paarden starten hoezit dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 08:54

Sorry, beetje off-topic, maar chippen is in Nederland wel verplicht:

Persbericht nummer 39, 15 september 2004

Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in

Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.
Vooruitlopend op de officiële invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. . Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie.
De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004
De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.
Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.
Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.
De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Bron

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 09:11

Paintje schreef:

Citaat:
Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.
De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Maar er zijn al wel weer twee uitzonderingen!
Dus kan je ook een paspoort krijgen ZONDER chippen maar met DNA!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:19

Zullen we de chipdiscussie ergens anders voortzetten. Er is op Bokt genoeg over te vinden en het heeft niets met het topic te maken.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:47

Toevallig vrijdag kontakt gehad met het secretariaat van de WRAN. En hun de vraag voorgelegd hoe zij de te naam stelling controleren en hoe ze dat in de toekomst gaan doen. Momenteel werd het gecontroleerd middels de inschrijving, puk schreef zich in met pok en pok was zijn paard, starte iemand anders ook met pok gingen ze verder controleren, eerder niet.
Vanaf volgend jaar krijgt men per combinatie een startkaart, dienen er zich 2 ruiters aan voor 1 en het zelfde paard wordt er middels het entingspaspoort gecontroleerd, bij paint, quarters e.d. middels het stamboom. Valse starts zijn er dan niet meer (hopen ze). Knipoog
Alles wat je bij de AQHA of APHA start heeft geen invloed op de status van de wran zolang je het zonder dat je ervoor betaald wordt doet. En wat de leasecontracten betreft, de APHA accepteerd en heeft ze niet, de AQHA heeft standaard formulieren die je kan downloaden op hun site en dan maximaal 1 paard per persoon.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:56

heb ik ook een vraagje!

Ik verzorg en rijd een appaloosa en mag hem uitbrengen op wedstrijden, maar ik betaal niks voor hem en krijg ook niks betaald heb geen lease contract (dat is logisch) mag ik dan bij de WRAN wel met hem starten in de amateur of niet? want vind het een beetje vaag.
ik rijd nu nog beginners maar het is wel handig dit voor dat je in de amateur gaat rijden dit weet.
en zijn er dan nog dingen waar ik rekeing mee moet houden?
de eigenaar rijdt hem wel af en toe maar start geen wedstrijden.
moet ik dan wle lid worden van de WRAN.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:03

als begin: nee je moet geen lid worden van de WRAN, das zo wie zo geen verplichting. je betaald alleen als je start op wedstrijden meer startgeld. of te wel als WRANlid krijg je korting Lachen

maar zoals je nu dat paardje start zou je open moeten rijden. het is nl geen "eigen" paard. en een paard wat dus niet van jezelf of familie eerste graad is word alleen "eigen" paard als je een leasecontract hebt.

dit heeft niets met jou eigen status te maken. jij kunt wel amateur zijn en een paard van een ander uitbrengen als amateur (zolang je er dus niet voor betaald krijgt) alleen staat er dus in de regels dat je alleen in amateurklasses mag rijden met een eigen paard. dat zijn de onderdelen die 200 nr's hebben (bv reining is 201) zonder dat leasecontract zou je hem dus in de open klasses moeten starten. (de 400 nr's)

dus jij als amateur rijd een paard voor een ander hebt geen leasecontract mag je alleen open onderdelen rijden.

snap je hem nog Knipoog

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:34

ik lease een paardje, zonder leasecontract, en wil daar volgend jaar wel wesdtrijden mee starten. ik heb nog nooit eerder wedstrijden gestart. kan ik dan wel bij B meedoen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:39

voor de beginners geld hetzelfde, ik kan je alleen maar aanraden een leasecontract op te stellen. dan krijg je zo wie zo geen gezeur.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 16:45

ok bedankt!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:04

dan heb ik nog een vraag!
dus als ik een lease contract heb mag ik wel amateur rijden?
en wat moet er dan in zoon leasecontract staan??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:52

Ook zonder leasecontract mag je paarden in de amateur starten van iemand anders, zolang je er maar geen vergoeding voor krijgt. Hoe de WRAN dit controleert, weet ik niet. Lijkt me een onmogelijke opgave.

Het komt er dus op neer: zonder vergoeding mag je bij de WRAN op een paard van een ander starten (stallingsgeld en startgeld mag wel vergoed worden door eigenaar), krijgt de APHA of AQHA hier echter lucht van, dan ben je de sigaar. Bij de APHA mag je geen paarden van anderen in de amateur starten (tenzij direct familielid) en bij de AQHA mag dit wel mits je een leasecontract hebt (maximaal 1 paard per persoon).

Heb ik het nou goed begrepen of niet? Ziek

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:57

zo ongeveer wel ja Haha! Ach gut
maar ik word af en toe ook blont van al die regels.

en dat leasecontract voor de wran controleren ze in principe niet. maar ik heb het toen tijdens het NK (waar ik met die merrie meedeed) op het secretariaat afgegeven. een beetje in het kader van ok dit is niet de mijne maar ik mag er amateur mee rijden, daar dus geen gezeur over aub Tong uitsteken .

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:01

Ok, dan weten we weer waar we aan toe zijn Tong uitsteken
Ik word helemaal gek van alle regeltjes, voornamelijk omdat ze bij elk stamboek weer verschillen *LOL*

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 11:01

Hoi Xono!

Vandaar dat ik dit topic ook gestart heb, ik vindt het ook zo onduidelijk juist omdat je ook zo veel verschillende verenigingen hebt met ook weer andere regels!
Laten we hopen dat het bij de WRAN wat overzichtelijker gaat worden met de startkaart!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:06

Nou, ik ben benieuwd wat er dan verandert aan die regeltjes. Opzich vind ik dit best een redelijk regel. Want wat gaat er precies gebeuren met dat hele startkaart gebeuren? Of weet eigenlijk nog niemand dat?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:34

XoNo schreef:
Ook zonder leasecontract mag je paarden in de amateur starten van iemand anders, zolang je er maar geen vergoeding voor krijgt. Hoe de WRAN dit controleert, weet ik niet. Lijkt me een onmogelijke opgave.

Het komt er dus op neer: zonder vergoeding mag je bij de WRAN op een paard van een ander starten (stallingsgeld en startgeld mag wel vergoed worden door eigenaar), krijgt de APHA of AQHA hier echter lucht van, dan ben je de sigaar. Bij de APHA mag je geen paarden van anderen in de amateur starten (tenzij direct familielid) en bij de AQHA mag dit wel mits je een leasecontract hebt (maximaal 1 paard per persoon).

Heb ik het nou goed begrepen of niet? Ziek

nee dat heb je niet goed begrepen
zowel bij de wran als bij de aqha heb je het totaal mis Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:42

Nou, corrigeer me dan even Blaze Haha!
Aan opmerkingen over het feit dat ik helemaal fout zit, heb ik weinig Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:46

Het staat allemaal in de regels,snap niet hoe je dan nog kunt zeggen dat je zonder lease contract amateur mag starten.
Waar staat dat??
Bij de aqha is het heel simpel je krijgt alleen een amateur kaart bij een echt eigen paard.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:53

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:29

Je moet eens opzoeken of dit lease contract is bedoeld voor P onderdelen.
Dan zul je zien dat dat niet zo is.
Heb eerder in dit topic al geschreven dat het niet zo is.
Lees eens een keer de regels zoals ze er staan en maak er niet altijd van wat jullie er van willen maken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:36

Waarom zouden wij de regels doorlezen, als jij het allemaal zo goed weet? Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:13

Ondanks de Cool toch weer een typisch antwoord Frusty

Ja ik weet het omdat ik de regels lees en ondanks dat ik al meerdere malen heb aangegeven hoe het zit blijven we doen alsof we zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:06

Blaze schreef:
Ondanks de Cool toch weer een typisch antwoord Frusty

My thought exactly!
Cool

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:22

maareh blaze,

(ik ben behoorlijk blond voor het geval je dit nog niet heb gemerkt)
dan moet ik dus een lease contract hebben maar waar haal je die dingen vandaan of hoe moet je die samenstellen enz?
ik snap dat ik dus eigenlijk zowiezo een lease contract moet hebben om in de beginners en open te mogen rijden en in de amateur moet je een eigenpaard hebben dus kan ik daar niet in rijden makkelijk zat. tog?
en dit gata dna alleen om de WRAN wedstrijden

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:29

laukjefreak schreef:
maareh blaze,

(ik ben behoorlijk blond voor het geval je dit nog niet heb gemerkt)
dan moet ik dus een lease contract hebben maar waar haal je die dingen vandaan of hoe moet je die samenstellen enz?
ik snap dat ik dus eigenlijk zowiezo een lease contract moet hebben om in de beginners en open te mogen rijden en in de amateur moet je een eigenpaard hebben dus kan ik daar niet in rijden makkelijk zat. tog?
en dit gata dna alleen om de WRAN wedstrijden

Als je een indeling wil zien dan mail ik je mijn contract wel.

Je bent als beginner niet start gerechtigt in de open klasse.
Start je open dan ben je je beginners status kwijt.

Als je een lease contract hebt wordt dat bekeken als zijnde een eigen paard.

Dus je mag starten in beginners

Of in de amateur en open klasse

Je verliest je amateur status niet als je een paard van iemand anders start in de open mits je dat gratis doet.