[WN] hoeveel hooi/kuil voor "westernrassen"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:49

tja, er zitten natuurlijk allemaal bacterien in, die van alles doen in je paard. Dat kan ik me wel voorstellen ja.

Maar ik dacht altijd dat voordroogkuil (de zogenaamde paardenkuil) wat dat betreft wel beter afgestmed was op paarden.
Blijkbaar dus toch niet helemaal juiste info ...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:57

Nee hoor, ben prima geinformeerd over PAARDENkuil en Digger kreeg ook paardenkuil....

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 11:21

mijn merrie had in het begin dat ik op deze pensionstal kwam ook las tvan het feit dat kuilgras over het algemeen "wat zwaarder"is dan hooi, ze kreeg dus last van spierbevangenheid, helaas wel een stuk of 4x. nu is er volledig aan gewend en krijgt ze om afvalstoffen beter af te voeren een schepje vitamine e met selenium door haar voer en ik moet zeggen (laat ik het afkloppen) dat het de laatste jaren niet meer voor gekomen is.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:41

vera schreef:
Nee hoor, ben prima geinformeerd over PAARDENkuil en Digger kreeg ook paardenkuil....

Ik bedoelde de info die IK had gekregen Bloos , want ik geloofde jouw verhaal onvoorwaardelijk Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:56

vera schreef:

Ik noem mijn kuil dus ook kuil maar het heeft zeker 4 dagen liggen drogen en is daarna in plastic verpakt.
Er zit heel veel verschil tussen het ene of het andere land dat geoogst is hoor. Alleen al van welk seizoen, hoe lang het droogt e.d.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:15

banish schreef:
Ik bedoelde de info die IK had gekregen Bloos , want ik geloofde jouw verhaal onvoorwaardelijk Haha!

Oh, hahaha, sorry! Dacht dat inderdaad dat ik verkeerd geinformeerd was Blond Vriendjes zijn?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:17

banish schreef:
tja, er zitten natuurlijk allemaal bacterien in, die van alles doen in je paard. Dat kan ik me wel voorstellen ja...

Als de voordroog goed gefermenteerd is en dus ook best heet is geweest,dan zullen de foute bacterien gedood moeten zijn.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:25

wij voeren gekuild hooi . 2 soorten .
land hooi en vogeltjes hooi.
het land hooi is zwaarder dus daar voer ik wat minder van, anders groeien ze dicht Haha! . en tussen door voer ik een baal vogeltjes hooi.
paardjes doen het er goed op.

van de 28 hadden er 2 wel eens wat last van het land hooi. die 2 krijgen elke dag een schepje probiotic door hun voer en de problemen zijn over.

de quarters hebben trouwens geen last van het landhooikuil

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 06:25

jessiejanes schreef:
Als de voordroog goed gefermenteerd is en dus ook best heet is geweest,dan zullen de foute bacterien gedood moeten zijn.

Maar zou dat ooit getest worden voor het verkocht wordt?
(Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht, misschien wordt dit wel gewoon standaard gedaan Bloos )

Ik geef Banish, nu hij in een zaagselkampje staat ipv in het gras, ook een emmertje lucerne per dag . Hij heeft daar geen last van ondanks dat daar volgens de dierenarts bij ons op stal wél veel eiwit inzit.
Hij vindt het trouwens heerlijk. Lovers

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:05

Ik voer altijd een emmer Lucerne per dag maar ik heb nog nooit paarden gehad die daar last van hadden.
In tegendeel; ik vind ze er enorm van opknappen!
Digger krijgt naast de emmer lucerne 'smorgens een dikke plak hooi en 's avonds een dikke plak. Verder staat hij overdag op het land.
En het hooi is vogeltjeshooi.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:18

van lucerne worden ze wel mooi,ja.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:21

Banish krijgt ook echt veel hooi bij Cees. Echt drie van die megaplakken. En hij stond tot 2 weken terug dag en nacht buiten. Vorige week is hij snachts binnen gekomen en nu het land echt te slecht wordt, staat hij overdag op houtsnippers, vandaar dat hij nu van mij nog wat extra "gras" krijgt savonds.

Maar er is mij verteld dat daar veel eiwit inzit. Hoe komt het dan dat paarden dáar geen last van krijgen meestal?
Of ligt dat aan een combinatie van dingen en niet alleen aan eiwit.
Er is mij altijd verteld dat quarters en paint gevoelig zijn op eiwit namelijk.