[WN] rijden jullie met cap? hoed? of zonder iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:29

Toch stond vorige week juist in de krant dat veel letsel van paardrijden komt en dat uit onderzoek is gebleken dat het meestal de onervaren ruiters betreft om een dier dat niet van henzelf is ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:36

Vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag een helm gekregen en die draag ik nu altijd tijdens het rijden. Veiligheid vind ik zeer belangrijk en het zal me dan worst zijn dat het er dan misschien niet uitziet.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:39

Ik doe altijd een cap op!!
Op mijn eerste pony deed ik het nooit en ook niet op andere paarden. Maar ik heb 2 mnd een paard gehad wat me onverwacht, zonder aanleiding eraf gooide en nog eens een trap na gaf...
Vanaf die tijd heb ik altijd een cap op en moet zeggen dat ik veel relaxter rijd want het geeft toch een veiliger gevoel.
Het blijven dieren, je weet het nooit....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 08:55

En uhm, ik doe dat ding nu ook op tijdens het dekken, je weet maar nooit Knipoog

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:14

Ik ryd mijn hele leven al zonder iets op mijn hoofd,heb alleen als twaalfjarige met een carousseluitvoering een cap opgehad.
Mijn ervaring met vallen is dat de zwaartekracht een grote rol speelt,waardoor ik altyd als eerste met mijn achterwerk de grond raak.
Ik zou beter een cap op mijn achterste zetten dan,want heb door een val op mijn achterwerk ook al een hersenschudding opgelopen. Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:26

Cap, een horka Airstream. Zitten luchtsleuven in, dus van zweten heb ik geen last. Ook is ie super licht.
Ik heb met mensen die zonder cap rijden omdat ze western rijden altijd zoiets, net of je er met western niet af kan vallen....
Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:39

stef schreef:
Ik heb met mensen die zonder cap rijden omdat ze western rijden altijd zoiets, net of je er met western niet af kan vallen....
Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk

Zoeentje hebben wij idd ook in de 'kennissenkring'. Kan voor geen 3 stuivers rijden, moet nu zo nodig ook westernrijden (jaaaaa interessant hoor!!!) en zet dan ineens geen cap op, terwijl ze die met haar Engelse zadel dus altijd wel op heeft
En geloof me, uit ijdelheid hoeft ze 't niet te laten, want 't is zowiezo geen pannetje...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:42

ik heb ook altijd de cap op, een casco...

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 09:45

Volgens mij heeft dat nix met western riding uit te staan, want daar val je er dus even goed vanaf, enigste voordeel aan een western zadel, is dat je meer houvast hebt, maar das dan ook het enige, je kan je trouwens goed zeer doen aan die knop voorop!!Ik denk dat het gewoon iedermans zaak is of je een cap/helm draagt of niet.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 11:28

nee, het heeft ook niets met westernrijden te maken of je kan vallen of niet, maar ik dacht altijd dat een cap=engels en een hoed=western.

en tja, of ik met of zonder cap ga rijden... k zou eht niet weten.

trouwens, onze manege is bij fnrs ofzo aangesloten, ben je dan verplicht met cap te rijden als je vrij rijd in de bak (dus geen les krijgt)
XxX shannon

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:49

gentille schreef:
nee, het heeft ook niets met westernrijden te maken of je kan vallen of niet, maar ik dacht altijd dat een cap=engels en een hoed=western.

en tja, of ik met of zonder cap ga rijden... k zou eht niet weten.

trouwens, onze manege is bij fnrs ofzo aangesloten, ben je dan verplicht met cap te rijden als je vrij rijd in de bak (dus geen les krijgt)
XxX shannon

Bedoel je soms Lipizza? Daar ben je ,alleen tijdens de westernles, vrijgesteld van de verplichting tot het dragen ervan. (nog wel)
Ik droeg tot voor kort nooit een helm, heb alleen omdat ik er voor de endurance een moest hebben er een aangeschaft en een paar keer opgehad. Ik moet zeggen dat het best meevalt, het is een heel licht, modern ding met ventilatie sleuven. Toch heb ik 'm nog bijna nooit op, simpelweg omdat ik er nog niet aan gewend ben dat ik er 1 heb. Ik vergeet het gewoon. Bovendien vind ik het ook geen gezicht. Zou er niet zoveel moeite mee hebben als het in de manege verplicht werd maar wil thuis toch wel zelf bepalen of ik er een wil dragen of juist niet.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:55

op paarden die ik goed ken rijd ik in de bak zonder cap. op paarden die niet te vertrouwen zijn of die ik zelf helemaal niet ken rijd ik altijd met cap! buiten zowieso altijd.

ik heb er wel een hekel aan maar het is altijd een stuk veiliger dan zonder.... en daar doe ik het dan maar voor Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:44

sflj schreef:
Bedoel je soms Lipizza? Daar ben je ,alleen tijdens de westernles, vrijgesteld van de verplichting tot het dragen ervan. (nog wel)

Kijk, dat bedoel ik dus, Het is hier kennelijk altijd verplicht een cap te dragen, behalve tijdens westernles.
Waar slaat dat nou op????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 12:50

Dat komt doordat de FNRS vindt dat westernruiters niet verplicht kunnen worden om met een Engelse cap te rijden. Onze westernbonden hebben daar namelijk fel tegen geageerd, en tot voor zeer kort konden we de producent van de caphoed niet achterhalen. Dit is nu wel gebeurd en de informatie daaromtrent ligt nu bij de FNRS. Nu er dus een redelijk alternatief is voor westernruiters, is de verwachting dat 'wij' binnenkort ook verplicht worden om met een goedgekeurde veiligheidshelm te rijden.

Op zich natuurlijk een wassen neus, zolang er met wedstrijden nog met gewone hoeden gereden word.
Ik heb dat trouwens ook bij de FNRS aangegeven, dat ik het belachelijk vind dat iedereen verplicht word om met cap te rijden (ik vind het eigen verantwoordelijkheid zodra het gaat om niet-manegeruiters) maar dat het wel toegestaan is om in wedstrijden met een hoedje te rijden, zelfs in de lagere klassen als B, L en M.

Kijk, zolang het gaat om manegeruiters vind ik het volledig terecht dat een stalhouder verplicht om een cap te dragen. Maar zodra iemand op z'n eigen paard stapt...... Dan moeten ze ook rijden met gympen gaan verbieden want dat vind ik ook bloedjelink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:33

Als ik over een paar maanden ga werken (studeer nog nu) ga ik denk ik zo'n "hoedcap" aanschaffen, tot die tijd, hoe dom ook, rij ik zonder. Ben me zeer bewust van het gevaar dat ik loop wanneer ik van mijn paard val. Wanneer ik op een jong paard zou moeten rijden of een paard waarvan ik weet dat ik er weleens af gegooid kan worden, zou ik absoluut proberen ergens een cap vandaan te halen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:42

Ik rijd altijd zonder cap, en ik weet ook wel dat het eigenlijk niet goed is. ( ben r als afgevallen: gat in mn hoofd Boos! ) Maari k heb r gewoon zo'n hekel aan, t zit gewoon niet lekker, en ik vind t heel stom staan (bij mezelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:39

Alline schreef:
en ik vind t heel stom staan (bij mezelf).

Daar heb je gelijk aan. Op de grond liggen met een gat in je kop staat een stuk intelligenter Haha! Tong uitsteken *LOL*

Knipoog

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 14:43

maaruh, sta ik erg voor l*l als ik toch met een hoed ga rijden?
ik vind ze zo gaaf staan:P (en het helpt tegen de zon,krijg ik altijd hoofdpijn van(ben net een vampier))

want als ik voor gek loop bedank ik:D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:30

Als jij graag met hoed rijdt moet je dat gewoon doen. Inderdaad is het een prima manier om de zon tegen te gaan, en ik vind het ook leuk staan!!!!!! en draag hem dus ook soms wel eens. Helpt trouwens ook heel goed bij regen, dan loopt het water niet in je nek, brrrrrrrr.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:08

ach dat hoeft toch niet, het regent noooit in nederland Tong uitsteken;)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:58

ik rijd met een Casco cap ,heel veilig en goed ding! alleen met een buitenrit ,thuis in de bak vertrouw ik het wel zonder. en dat mensen geen cap dragen omdat ze western rijden en dat dan stom vinden staan ? IK SNAP DAT NIET!! ik rijd ook western maar zonder cap ga ik de straat niet op ,liever een cap op mn hoofd,dan GEEN hoofd meer!! haha!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:01

smax schreef:
:j Ik zeg op eigen risico!!! in ieder geval niet met een engelse cap, heb al vaak gehoord dat mensen hun neus daardoor hebben gebroken.

beter je neus als je hoofd ! Ik ken ook mensen die vielen waarbij hun cap kapot was. Dan denk je ook oeps als dat mn hoofd was had ik waarschijnlijk niet meer paardgereden. *LOL*

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:31

Jonge paarden rijd ik met veiligheidshelm, andere paarden zonder en op wedstrijd met hoed Cool Mijn zusje rijd altijd met helm.
Ik zag trouwens op de nieuws pagina op de site van de wran dat rijden met veiligheidshelm nu ook op wedstrijden toegestaan is

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:42

Anya schreef:
Toch stond vorige week juist in de krant dat veel letsel van paardrijden komt en dat uit onderzoek is gebleken dat het meestal de onervaren ruiters betreft om een dier dat niet van henzelf is ...

Ik las een artikel in de APHA Journal (die ik nog steeds moet gaan vertalen) over het gebruik van caps en waar de meeste ongelukken gebeuren.
Daarin stond dat in het afgelopen jaar 2 Barrel Races, allebei zeer ervaren en 1 ervan zelfs World Champion flink zijn verongelukt. 1 meisje is overleden, de andere ligt nog steeds in het ziekenhuis.

Een aantal jaren geleden las ik een soortgelijk artikel over het dragen van caps. Daarin werdt het verhaal verteld van een Grand Prix Dressuur Amazone die in een weekendje thuis besloot op haar eerste pony een buitenritje te maken, zonder zadel. Ze is overleden aan hersenletsel na een val van die brave pony, met haar hoofd op een steen. Deze 3 dames zijn toch behoorlijk ervaren ruiters!

Zelf draag ik geen cap, maar door dit soort verhalen vind ik dat ik het wel zou moeten doen, op elk paard, braaf of juist niet.

Juist op die brave paarden zijn wij ons van geen gevaar bewust, als ik een 3 jarige inrijd dan let ik beter op dan dat ik op jeddah een lekker buitenritje aan het maken ben, met lange teugel door het bos. Ik ben dan ook nog nooit van een paard afgevallen tijdens het inrijden, maar een aantal keer flink gevallen terwijl ik aan een lange teugel rond stapte.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 19:37

ik rijd altijd met cap (Casco Youngster)