[WN] hunteren ook bij de Wran! (split aqha-jurytopic)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten hunterklassen ook bij de WRAN gereden kunnen worden?

jazeker, het is een echte westerndiscipline!
20 (46%)
Nee, het is geen echte westerndiscipline!
20 (46%)
Ik heb hier geen mening over...
2 (4%)
anders... (graag toelichting).
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 43

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:05

Oh oh! Nagelbijten / Gniffelen

Ik vind het wel grappig dat de meeste mensen met een quarter of paint ook gelijk zo negatief reageren!

Stel je voor dat je met je niet quarter of paint beter bent is dat verboden of zo Verward

Wel grappig dat als je NSBA start dat je dan WEL met je niet quarter/paint kan hunteren.
Is het dan in eens wel een WESTERN onderdeel Verward

Tja Natascha dh, deze discussie hebben we ook op de vorige vergadering gehad he! Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:10

Ik had de reden van het verschil er niet bijgezet, omdat het me wel duidelijk lijkt eigenlijk Haha! Maargoed, er zijn genoeg mensen die paarden hebben (en dan bedoel ik niet een amerikaans ras) die lekker ruim kunnen bewegen. Het lijkt mij niet raar dat die mensen ook eens de kans willen om hun geluk te beproeven in de hunter. Ik vind niet dat je per sé een quarter op paint nodig hebt om mee te kunnen doen in de hunter. Als de hunter al bedoeld is om de veelzijdigheid van het ras te promoten, waarom kan dat met andere rassen dan niet?

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:14

Ben je misschien vergeten dat ik ook nog een haflinger heb. Misschien was dat voor jou tijd. (2 jaar geleden nog aanwezig op bijna alle WRAN wedstrijden en een bekend verschijnsel op het NK) Je bent echt niet alleen op deze wereld met je niet-quarter/paint. Misschien eerst even nadenken en je goed informeren voor je rare dingen gaat zeggen.
En ik doe niet eens aan hunter!!!
(Misschien toch wel een goed idee?... wie heeft er een zadel te leen??)
Laatst bijgewerkt door Natascha dH op 03-08-04 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:15

En inderdaad, de standpunten van de discussie bij de vorige vergadering zijn nog niet veranderd. Haha!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:22

Hm, ik heb geen quarter of paint (wel een vlekkenpaard maar dan met dikke sokken Haha! ) maar heb toch niet echt de behoefte om te hunteren hoor...
Op zich prima als de WRAN de hunter en de halter erbij zou pakken maar m.i. schieten die onderdelen dan hun doel een beetje voorbij.
Het wordt door de AQHA etc (rasverenigingen) uitgeschreven, om de al eerder genoemde redenen.
Dus ben het wel eens met degenen die schrijven dat daar de keuringen van de div. rasverenigingen voor zijn, al dan niet met bestgaandrubrieken...

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:22

Sorry Natascha dh dat je persoonlijk voelt aangesproken!

Jammer dat we je nooit meer zien met je haflinger, maar ja nu kan je met je paint meer starten! Schijnheilig

En nee ik voel me niet alleen op de wereld en ik ben dit topic niet begonnen maar ik kon me wel in de mening van Anya vinden.
Maar het lijkt of er meer mensen er anders over denken mag dat niet?

Gr Alice

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:24

Xono, die veelzijdigheid kan je onder de vlag van de KNHS op heel veel gebieden laten zien. Alleen niet onder de WRAN (WESTERN ruiter ass.). De hunter is alleen bij de wedstrijden georganisseerd door de stamboeken van de 3 rassen. Dit zijn wedstrijden waar ze grotendeels westernonderdelen uitschrijven en ook hunter-onderdelen. Om de veelzijdigheid te laten zien...

Cool En dan heb je bij de Paints ook nog de PAC. Kan je stamboek erkende punten verdienen met gewoon dressuur in de ieder bekende klasses B,L,M etc. of in andere takken van paardensport.
Gaan we het nog ingewikkelder maken Cool
Cool

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:26

En niet alleen bij de paints!
Ik zou het trouwens ook een beetje de omgekeerde wereld vinden als er door de WRAN hunter onderdelen werden uitgeschreven.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 03-08-04 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:27

Natascha dH schreef:
Cool

Ga je gang! Haha! Maar eeh, ik zie het probleem niet. Ik denk dat een hoop mensen er blij van zouden worden (zie dit topic maar even). Jij hoeft niet mee te doen met je quarter of paint hoor, daar hebben we de paint en quarter hunter voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:27

Het gaat er niet om dat mensen er niet anders over denken mogen, maar om de reden die achter de beslissing van de WRAN zit.
Zolang ze die reden handhaven, nl waar de naam Wran voor staat, horen 'engelse' onderdelen hier niet thuis.

Het zijn gewoon 2 verschillende dingen:
-WRAN is westenrijden met elk ras
-Hunter is westernras in al zijn veelzijdigheid tonen.

IMO appels met peren vergelijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:30

Alice01 schreef:
Stel je voor dat je met je niet quarter of paint beter bent is dat verboden of zo Verward

Door dit soort opmerkingen lijkt het er inderdaad een beetje op dat 'men' alleen Hunter wil om de Quarters en Paints een keer te kunnen verslaan. Naast het feit dat ik dat een nogal kinderachtig argument vind, is het niet steekhoudend ook, want bij meerdere WRAN en andere Open wedstrijden (tot Europees niveau) zijn al vaak genoeg niet Quarters en Paints bovenaan geplaatst (Open Europees Kampioen Trail is een aantal jaren geldend een Haflinger geweest, en we hebben hier in Nederland ook meerdere Hafjes die de titel Nederlands Kampioen dragen).

Van mij mag Hunter bij de WRAN, van mij mag Pleasure Driving bij de WRAN, van mij part gaan ze complete rodeo's organiseren. Het gaat er om wat de WRAN vind dat binnen hun programma past en blijkbaar doet Hunter dat niet.
En dat is logisch, want hoewel het voor de 'engelse' ruiters hier een onbekend onderdeel is, wordt Hunter in Engeland en Amerika toch echt onder de 'engelse' onderdelen geschaard, nét als Jumping en Hunter Hack. Dit zijn ook onderdelen op de Paint en Quarter shows maar daar zijn de rassen shows dan ook géén 'westernshows'. Dat dat in Nederland grotendeels wel zo is, komt nou eenmaal omdat juist de westernruiters deze paardenrassen rijden.
Als Western Organisatie is het dus logisch dat je geen 'engels' onderdeel in je programma opneemt, ookal gaat het dan om een 'engels' onderdeel wat in de Nederlandse paardensport onbekend is.
Dat de NSBA wél Hunter heeft, heeft te maken met de opzet van de NSBA. Dat is dus géén specifieke western organisatie maar die hebben weer andere criteria om hun onderdelen te bepalen.

Vind eerlijk gezegd de hele discussie een beetje vreemd... net zoiets als 'waarom de NRHA geen cutting in het programma heeft.... nou, omdat ze dus geen cutting organisatie zijn, daar is weer een ander cluppie voor.
Wil je een bepaald onderdeel rijden, dan moet je dus gewoon op zoek naar de organisatie die dat onderdeel uitschrijft... simpel lijkt me.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:34

Geeft niet Alice, maar ik ben altijd een van de voorstanders geweest van het WESTERNrijden met niet-quarters/paints. Je bent door omstandigheden 2 jaar niet op shows met dat paard en je bent vergeten. Huilen

Ach, zo hard is het leven...... Verdrietig Huilen Cool

Wacht maar, We'll be back!!!! Knipoog Knipoog

Groetjes van Markus (genietend van een verdiend sabbatical)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:43

Niet iedereen is jullie vergeten Natascha! Geef Markus maar een dikke knuf van me, was altijd een groot fan van hem!
(Als Paint eigenaar kan ik het namelijk juist wel waarderen dat niet-westernrassen de wel-westernrassen weten te verslaan Knipoog )

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:45

Lachen Lachen Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 16:52

Natascha dH schreef:
Xono, die veelzijdigheid kan je onder de vlag van de KNHS op heel veel gebieden laten zien. Alleen niet onder de WRAN (WESTERN ruiter ass.). De hunter is alleen bij de wedstrijden georganisseerd door de stamboeken van de 3 rassen. Dit zijn wedstrijden waar ze grotendeels westernonderdelen uitschrijven en ook hunter-onderdelen. Om de veelzijdigheid te laten zien...

Cool En dan heb je bij de Paints ook nog de PAC. Kan je stamboek erkende punten verdienen met gewoon dressuur in de ieder bekende klasses B,L,M etc. of in andere takken van paardensport.
Cool

Als het gaat om de presentatie van de rassen, dan kun je met je quarter of paint inderdaad ook wel gewoon dressuur starten. KNHS-wedstrijdens staan open voor ieder ras. Ook voor quarters en paints. Sterker nog er wordt rekening gehouden met de stokmaat van de diverse rassen, in ieder geval bij de pony klassen.

Als je je als kampioen hunteren echter meldt bij de gewone engelse dressuur/springsport dan kom je ben ik bang niet ver. Net zoals mijn in principe western gereden paard niet zomaar door de dressuurklassen zou kunnen denderen.

Als Hunteren bedoeld is om de rassen te presenteren, waarom zijn het dan jury onderdelen die bij het NK worden verreden. Dat heeft niets met presenteren te maken...

Ik zie het ook niet gereden worden als presentatie van een ras, maar gewoon als wedstrijdonderdeel waar netjes op gejureerd wordt.

Als dat zo is, dan lijkt het mij discriminatie toe dat 1 van de weinige onderdelen waar mijn niet quarter/paint een fysiek voordeel zou kunnen hebben niet uitgeschreven wordt.

??? Vreemd beleid lijkt mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 16:57

Sugarmiss schreef:
Het gaat er niet om dat mensen er niet anders over denken mogen, maar om de reden die achter de beslissing van de WRAN zit.
Zolang ze die reden handhaven, nl waar de naam Wran voor staat, horen 'engelse' onderdelen hier niet thuis.

Het zijn gewoon 2 verschillende dingen:
-WRAN is westenrijden met elk ras
-Hunter is westernras in al zijn veelzijdigheid tonen.

IMO appels met peren vergelijken.

Dat weet ik zo net nog niet SM. In dat geval wil ik... Mijn westernpaard (niet-quarter of paint) graag in al haar veelzijdigheid tonen.

Hunter toont het ras niet in veelzijdigheid, maar is een gewoon wedstrijdonderdeel, waar heel veel geld aan wordt besteed omdat de uitrusting ook nog eens anders is. En waar gewoon beker en strikjes en prijzen worden vergeven.

Als het gaat om veelzijdigheid tonen, dan heb je aan de enorme hoeveelheid westerndisciplines toch ruim genoeg (van barrelen tot pleasure Lachen )

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:28

ik heb nee gestemd
voor mij hoeft het niet

misschien is het wel niet echt dressuur
maar vind het ook geen western

vind ook niet dat het erin thuis past

maar dat is mijn mening Haha!

mocht het ooit wel zo zijn dat hunter bij de wran zit zal ik het ook geen probleem vinden Haha!

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:46

Ik geloof niet dat hunteren thuis hoort op een wran wedstrijd, er worden met q p en a paarden heel veel onderdelen gereden die niks met western te maken hebben. Dat op de rassen shows het wel wordt uitgeschreven is heel wat anders.
Maar wie wel een wedstrijd wil organiseren hunteren met allerlei rassen door elkaar heen is daar natuurlijk helemaal vrij in maar dat kan dus niet onder de vlag van de wran.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 19:10

Wie zijn jullie/jij/wij/ik ect om te beoordelen of iets 'Western' is of niet? Hunter is een klasse waarop je je kan inschrijven dus Western!

Het vergelijk Hunter met Dressuur is tamelijk krom, het is niet te vergelijken, paarden bewegen heel anders, de houding van het paard en houding van de ruiter ook.

Mijn persoonlijke menig is dat het geen onderdeel kan worden van de WRAN, net zo goed dat ik vind dat Pleasure geen onderdeel kan zijn van WRAN op de manier zoals het nu gaat, een ander ras kan nooit gemeten worden aan een Q/P/A, omdat het andere ras nou eenmaal niet de gangen heeft van een Q/P/A, een vergelijk dus tussen appels en peren!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:31

Mocht het ooit gebeuren dat de wran hunter gaat uitschrijven, dan ga ik zeker starten. Ik vindt het alleen maar een aanvulling op de vele disciplies die de westernsport rijk is. De meningen zijn inderdaad verdeelt of het nu een onderdeel is van de westernsport of niet. Ik vind van wel, maar de wran deelt deze mening niet. Jammer dus. Gelukkig heb ik een quarter, zodat ik dit onderdeel kan starten op aqha shows. Het is alleen jammer voor de eigenaren van een niet quarter, paint of appaloosa.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:40

Natascha dH schreef:
En alleen hunter uitschrijven om met een niet-westernras ook eens te winnen vind ik een zwakke reden. Wil je nou zo goed mogelijk westernrijden (met wat voor ras dan ook, eigen ervaring dat dat kan) of wil je alleen maar quarters verslaan???!!!! Tong uitsteken

Daarom geen hunter en halter bij de WRAN. Lachen

Wat een kulargument vind ik dat. Volgens mij staat dat ook nergens. Ik wil gewoon ook kunnen meedoen met hunter. Omdat het mij leuk lijkt in de eerste plaats. Dat mijn paard dat toevallig wat makkelijker zou kunnen als pakweg reining staat buiten kijf, maar dat is zeker niet de reden.

Niet om van quarters te winnen te winnen dus, maar gewoon om mee te kunnen doen. Jouw argument vooronderstelt dat quarters uberhaupt altijd winnen en dat is niet zo.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 21:42

Ods schreef:
Mijn persoonlijke menig is dat het geen onderdeel kan worden van de WRAN, net zo goed dat ik vind dat Pleasure geen onderdeel kan zijn van WRAN op de manier zoals het nu gaat, een ander ras kan nooit gemeten worden aan een Q/P/A, omdat het andere ras nou eenmaal niet de gangen heeft van een Q/P/A, een vergelijk dus tussen appels en peren!

Als alle juryleden zich zouden houden aan de nieuwe regels van jureren wel hoor Ods. Staat er niet zoiets als "het paard in de pleasure beoordelen op de natuurlijke gangen???". Dus de halshouding van een arabier/kwpn-er mag iets hoger zijn. De passen iets ruimer (omdat ze ruimer lopen over het algemeen) en (daardoor) het tempo iets hoger.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:54

Anya schreef:
Als alle juryleden zich zouden houden aan de nieuwe regels van jureren wel hoor Ods. Staat er niet zoiets als "het paard in de pleasure beoordelen op de natuurlijke gangen???". Dus de halshouding van een arabier/kwpn-er mag iets hoger zijn. De passen iets ruimer (omdat ze ruimer lopen over het algemeen) en (daardoor) het tempo iets hoger.

Op die manier is het geen Pleasure meer zoals Pleasure hoort te zijn Anya....maar vrolijk met z'n alle 'hobbelen' door de arena.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 22:00

Ods schreef:
Op die manier is het geen Pleasure meer zoals Pleasure hoort te zijn Anya....maar vrolijk met z'n alle 'hobbelen' door de arena.

Ik denk dat er iets misgegaan is met je quote Ods.
Lijkt me wel dat het dan nog pleasure is. Ik heb die nieuwe jurering niet verzonnen.

Overigens... De gewenste gangen van pleasure en houdingen e.d. zijn beschreven. En het is logisch dat een KWPN-er nu eenmaal ruimer loopt (ook in de langzaamst mogelijke pleasuregang) dan een quarter. Simpel omdat ze groter is. Dat maakt het rijden van de gewenste gang op de gewenste wijze niet anders hoor... Wat niet veranderbaar is, is de wijze waarop de hals uit de schouder komt. Die is bij arabieren en kwpn-ers en pony's met warmbloed afkomst vaak hoger aangezet dan bij quarters. Dus het is logisch dat die hoger gedragen mag worden.

Lijkt mij niks met hobbelen te maken hebben...

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:02

mijn paint heeft ook ruime gangen , dus dat zal dan ook een appel tussen de peren zijn Tong uitsteken

het gaat toch om de regelmatig heid van gangen en het zo min mogelijk hulpen geven Verward
of heb ik dat weer helemaal verkeerd ?
want dan lijkt het me helemaal niet uitmaken wat voor soort paard er mee loopt

als ik dat verkeerd heb sorry Bloos
ben een leek in pleasure.