Aantal endurance-vraagjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:58

Er starten meer Shetlanders in de endurance hoor, en ze lopen 'm nog goed uit ook! Lachen

Chippen is idd wettelijk niet verplicht, maar er zitten een hoop haken en ogen aan als je besluit om niet te chippen. Dan zit je met DNA-monsters etc. etc. dus uiteindelijk kiezen de meeste mensen voor de makkelijkste weg: chippen.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:06

hmz,ah de beste optie lijkt mij ook chippen,maar jah
ik denk niet dat alles kan.
mischien heeft lucky hooguit 5 x in de trailer gestaan
dus dan wil ik hem eerst wat geruster hebben in een trailer.
en hoe wil ik dat doen,zonder trailer Tong uitsteken

dan zou hij eventueel nog gechipt moeten worden,en ik moet een paspoort hebben.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:10

Hoi Lineke. Lucky was toch braaf in de trailer? Hinnikte alleen in het begin even, maar dat geeft toch niet? Anders haal ik je eerst een paar keer op met de trailer en gaan we ergens anders rijden... Iris heeft nog een trailer staan en de mijne.... Dus we hebben er 2 en 2 bussen: die van mijn vader en de mijne... Maar waarom bel je de organisatie niet even en vraag je het even? Ik zou het ook discriminatie vinden, maar aan de andere kant mogen er kinderen vanaf 7 jaar meedoen en die rijden misschien ook wel op shetlanders. En desnoods zetten we Lucky voorin de trailer. Lyngvi en Röskur naast elkaar en Lucky ervoor... Lachen... stond ie zondag ook al bijna, touw uitgerekt. Moeten we denk ik alleen niet aangehouden worden...

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:15

haha denk ik ook niet Tong uitsteken
maar jah als we politie tegen komen,wie controleert er nou een trailer Verward
je voorstelt klinkt geweldig Lachen

hij is wel braaf in de trailer,maar vind het toch een beetje eng nog,het is niet iets wat hij gewend is Knipoog

anders gaat je moeder toch ook mee rijden Tong uitsteken
dan zijn de trailer vol Lachen
haha,maar hoe word dan de trailer in deling Bloos

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:16

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:23

Zover ik weet is het absoluut verplicht je paardje te chippen bij deelname aan Endurance wedstrijden. Je hebt nl een startkaart nodig ( in jou geval dan evt een dagstartkaart) en als je die aan moet vragen heb je gegevens nodig die in je paspoort staan ( levensnummer enz)
Ik heb nl ook zitten klooien met heel dat gedoe. Mijn paardje was gechipt maar had geen paspoort ( alleen een pasje) dit was altijd voldoende maar vanaf januari dit jaar is het dus verplicht om een startkaart te hebben bij Endurance...... met alle ergenis vandien.... Knipoog
Ik zou het maar heeeel goed navragen want je mag echt niet meedoen! En zorg dat zn entingen in orde zijn ( basisenting), daar letten ze ook heel erg op.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:27

Mijn paard heeft ook nog geen paspoort, maar is wel gechipt. Heb net het stamboek gebeld, maar die werken alleen maandag tot en met woensdag van 9 tot 1... En maar zeuren dat ze het zo druk hebben! Heb nu dus een mail gestuurd erover, want moet dus wel zo snel mogelijk dat paspoort hebben....
En Lineke, ik heb je aangemeldop msn hoor.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:52

ok Lachen
apart email adres Tong uitsteken
hmz,ik denk dat er een hele grote kans is dat het niet door gaat.
als hij al gechipt mag worden,moet eerst een aspraak gemaakt worden enzo. en dan moet ik nog een paspoort aanvragen die je erbij krijgt Tong uitsteken

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:06

Heleen1 schreef:
Mijn paard heeft ook nog geen paspoort, maar is wel gechipt. Heb net het stamboek gebeld, maar die werken alleen maandag tot en met woensdag van 9 tot 1... En maar zeuren dat ze het zo druk hebben! Heb nu dus een mail gestuurd erover, want moet dus wel zo snel mogelijk dat paspoort hebben....
En Lineke, ik heb je aangemeldop msn hoor.

Even een beetje offtopic, maar Heleen, ik heb toevallig net met het NSIJP (want daar gaat het toch om?) gemailed over het paspoort. Het duurt ongeveer 2 tot 5 weken voordat het paspoort er is, zeiden ze. Ik heb het twee weken geleden aangevraagd en kreeg gister de rekening binnen. tot nu toe zijn ze dus vrij vlot!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:34

Ik wil in Wanroij voor het eerst mee doen met de kenningsmakings klasse.
Ik heb dit hele topic iig alvast ff doorgelezen en ik heb ook nog een paar vraagjes:
1: Hoe groot is een vetkaart? kan die niet gewoon in je zak?
2: Zijn er voor grooms bepaalde plekken waar ze mogen staan, en als het in het bos is, zijn die plekken dan ook (zonder paard) makkelijk om te komen?
3: hoeveel PA controles heb je in de kenningsmakingsklasse?
4: kun je ook extra opgeven dat je met iemand samen wilt rijden daar? of is dat niet mogenlijk?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 10:44

Heleen1 schreef:
Tuurlijk ben je geen blok aan ons been! Informeer alleen wel even of ze niet moeilijk gaan doen omdat je met een shetlander rijd. Wij weten dat Lucky zat conditie heeft, maar ze zullen daar vast raar opkijken... Houd dus rekening met commentaar en evt. diskwalificatie> Niet om je tegen te houden, maar informeer er goed naar. Trouwens, elk paard wat bestaat en ooit vervoerd met worden moet gechipt zijn en een paspoort hebben. Ik moet voor Lyngvi ook nog snel een paspoort regelen. Hij is wel gechipt, maar heb nog nooit een paspoort ontvangen....

Bij ons duurt het anders ook best lang hoor. Ik heb Rus z'n paspoort ook nog niet, en die hebben we ook al een tijdje geleden aangevraagd. Hij is al best lang geleden gechipt volgens mij!! Maar de nota is nu al wel betaald... Misschien moet je wel even doorzagen dat je het 4 september moet hebben, wij hebben ook 2 x opgebeld omdat het zo lang duurde en toen hadden ze achterstand en blabla... Maar ze zouden die van ons snel doen Tong uitsteken Dus het helpt miss wel als je het er even bijzegt!

Ennuh, ik die de gehele DER site en het halve regelement heeft doorgelezen kan wel een aantal van je vraagjes beantwoorden, Joske:

2: Zijn er voor grooms bepaalde plekken waar ze mogen staan, en als het in het bos is, zijn die plekken dan ook (zonder paard) makkelijk om te komen?
Ik ben een paar x op de site tegengekomen "groomplekken met auto bereikbaar", volgens mij... Staat het niet in het vraagprogramma o.i.d. van de wedstrijd waar je aan mee wil doen? Anders weet ik 't ook niet...

1

4: kun je ook extra opgeven dat je met iemand samen wilt rijden daar? of is dat niet mogenlijk?
Ik zie in verslagen e.d. wel vaak mensen die samen rijden. Je start met 5 tegelijk, geloof ik, dus je zal dan vast wel kunnen opgeven als je liefst samen met iemand anders start. Ik zie iig altijd mensen die elkaar al kenden die samen starten op de foto's. Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:00

1: Hoe groot is een vetkaart? kan die niet gewoon in je zak?
Een vetkaart is iets kleiner dan een half A4'tje. Je vouwt 'm een keertje dubbel en dan past-ie idd in je zak. Ik heb 'm altijd in een heuptasje. Bij regenachtig weer is het wel handig om er ook nog een plastic hoesje om te doen, anders houd je een vodje over aan het eind van de wedstrijd. Haha!

Yup, die zijn er. Informatie daarover vind je altijd in het programmaboekje dat je een week voor de wedstrijd (met startlijst) per post toegestuurd krijgt. Bij dat boekje zit ook een routekaart waar de groomplaatsen zijn aangegeven. De groomroute staat daar ook op, of in het boekje (bij de ene wedstrijd wat uitgebreider dan bij de andere). Groomplaatsen zijn over het algemeen goed met de auto bereikbaar. Soms moet je even een stukje het bos in lopen.

Eentje, ongeveer op de helft van de afstand.

Dat kan. In de klasse 1 start je ofwel individueel ofwel in groepjes van max. 5 (als ik het me goed herinner). Als je met iemand samen wilt rijden, kun je het beste samen je inschrijfformulieren opsturen met de mededeling erop dat je samen wilt starten. Meestal is dat ook nog wel te regelen als de startlijst er eenmaal is en je toch niet bij elkaar ingedeeld staat.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:40

Ik ben nu inderdaad aan het mailen met het NSIJP en ga ook informeren bij de KNHS of ik daar sneller aan een paspoort kan komen. Schijnt te kunnen...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 13:24

horssie schreef:
hmz,ah de beste optie lijkt mij ook chippen,maar jah
ik denk niet dat alles kan.
mischien heeft lucky hooguit 5 x in de trailer gestaan
dus dan wil ik hem eerst wat geruster hebben in een trailer.
en hoe wil ik dat doen,zonder trailer Tong uitsteken

dan zou hij eventueel nog gechipt moeten worden,en ik moet een paspoort hebben.

Tja... Scheve mond Misschien het heel voorzichting aan Ben voorstellen en misschien kan je dan volgend jaar een keer meedoen? Als deze keer me bevalt - en daar twijfel ik haast niet aan - wil ik namelijk zeker lid worden van DER en volgend jaar meer endurance wedstrijden gaan rijden...

Als je paspoort in de aanvraag is heb je toch al wel dat formulier met alle info, dan kan je je toch wel alvast opgeven? Ik heb nota dus al wel verzonden, al een tijdje geleden, maar het paspoort is nog niet binnen. Kan ik me dan nog niet opgeven? Want ik heb dus wel alle info die op het paspoort komt op zo'n papier staan...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:28

Effe nog terug op het koelen. Dat doe je dus over de hals en tussen de achterbenen. Na de rit koel je nog effe door en leg je een deken op de achterhand. Dat is dus effe wennen......van achter warm en van voor koud....
Drinken onder de rit moeten de paarden aan wennen maar wel een must!!! Zeker met warm weer!!! Grooms heb je in klasse 1 niet echt dringend nodig. Maar probeer wel op de P/A je paard te laten drinken.
Paarden die lange afstanden rijden zijn het vaak zo gewent dat ze uit volle vaart stilhouden, bakkes in de emmer en scheuren er weer vandoor.
Marathonlopers drinken toch ook onder het rennen dus dat kan echt geen kwaad. Ja, geen ijswater natuurlijk maar gewoon water kan echt geen kwaad.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:59

Roskur schreef:
Tja... Scheve mond Misschien het heel voorzichting aan Ben voorstellen en misschien kan je dan volgend jaar een keer meedoen? Als deze keer me bevalt - en daar twijfel ik haast niet aan - wil ik namelijk zeker lid worden van DER en volgend jaar meer endurance wedstrijden gaan rijden...

Als je paspoort in de aanvraag is heb je toch al wel dat formulier met alle info, dan kan je je toch wel alvast opgeven? Ik heb nota dus al wel verzonden, al een tijdje geleden, maar het paspoort is nog niet binnen. Kan ik me dan nog niet opgeven? Want ik heb dus wel alle info die op het paspoort komt op zo'n papier staan...

tja,ik heb het vandaag er over gehad,en het is waarschijnlijk gewoon te duur
om lucky te chippen voor 1 keertje een wedstrijd,ook omdat ik ander te lang voor lucky word Huilen
maar jah te zwaar nog niet Knipoog

iemand nog een paard te leen Knipoog
ik ga gewoon op katla of domino Tong uitsteken
of op het andere paardje van heleen Schijnheilig Tong uitsteken

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:28

Ik heb ook een vraagje over de keuringen. Als ik het goed begrepen heb wordt je paard gekeurd en wordt zijn hartslag gemeten. Ik wil ook graag een keer een kennismakingsklasse rijden, maar heb een probleempje: mijn paard is als de dood voor dierenartsen. Zijn er meer mensen die dat probleem hebben? Ik ben namelijk bang dat zijn hartslag als een gek omhoog gaat zodra ze met zo'n ding (waarmee ze de hartslag meten, ben even de naam kwijt) aan komen zetten en dat ik dan niet verder mag rijden. Heeft het dan wel zin om met zo'n wedstrijd mee te doen?

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:33

je kunt het altijd proberen Knipoog
mischien zou je zelf eens het touch game spelen
ook met andere voorwerpen
staat wel op www.vrijheidsdressuur.nl en dan bij the seven games

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:44

Jits, mijn paard moest in het begin ook niets hebben van dat gepruts aan zijn lijf. Niet zozeer omdat dat door DA's werd gedaan, maar hij houdt daar sowieso niet van. Wat je kunt proberen, is thuis oefenen met een stethoscoop of als je die niet hebt met de bolle kant van een lepel. Ook kun je je paard eraan laten wennen dat-ie in z'n mond wordt gekeken (slijmvliezen), bij z'n oogleden en dat z'n turgor wordt gemeten. Op een wedstrijd is het natuurlijk allemaal wel een tikje anders, maar dan heeft hij er iig thuis al mee kennisgemaakt!

En een DA ziet heus wel wanneer je paard een hoge hartslag heeft van de spanning of vanwege een slechte conditie. Vooral hengsten en bloedpaardjes kunnen zich nogal eens opwinden, met name bij een voorkeuring (later in de wedstrijd worden de meeste paarden sowieso wel rustiger). Mijn ervaring is dat de DA dan rustig de tijd neemt voor het paard (ik heb ook zo'n springertje, vooral de eerste wedstrijd van het seizoen is hij vaak wat overenthousiast). Dus maak je geen zorgen, misschien dat je paard de eerste wedstrijd(en) nog erg hyper is, maar ze leren snel hoor!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:57

een shetlander kan wel mee doen afgelopen zondag in lage vuursche (endurance) liep ook een shet mee!

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:39

tja,de mijne alleen niet Tong uitsteken
die is niet gechipt en heeft geen paspoort

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 21:51

Ik ben wel blij dat Rus niet zo'n hittepetitje is, het maakt hem geen reet uit wat je met 'm doet, wie er op hem zit en hoe, en wie er aan hem frunnikt. Haha! Da's een reden waarom ik denk dat Domi minder kans zou hebben in de endurance, ze maakt zich al hartstikke 'druk' (positief, ze vind 't gewoon super en wil met alles en iedereen vriendjes maken Tong uitsteken) als er allemaal andere paarden bij haar zijn. Maarja, daar went ze vast ook wel aan als ik eenmaal rustig op haar kan buitenrijden met anderen, is nu nog te vroeg om daar uberhaupt over na te denken Haha!. Ennu, Lineke, jij gemene paardjesmidhandelaar, beetje op een 3-jarige ijsco willen rijden! Tong uitsteken

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:22

Roskur schreef:
Ennuh, ik die de gehele DER site en het halve regelement heeft doorgelezen kan wel een aantal van je vraagjes beantwoorden....

Jij hebt er een hele studie van gemaakt zeg..... Haha!
Je gaat tenminste goed voorbereid van start. OK dan!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 23:04

Bwahaha, ondertussen heb ik de andere helft van het regelement ook al doorgelezen. Bloos Ken dus nu echt de hele website uit m'n kop. Bloos Best wel zielig eigenlijk. Scheve mond (nee, ik HEB geen sociaal leven Haha!)

Maarja, ik ben ook al sinds vorig jaar ongeveer (ik had net m'n eigen paard, eind augustus vorig jaar toen ik dat las, volgens mij) verliefd op Endurance, en nu gaat het er toch eindelijk van komen.... Eigenlijk zou volgend jaar pas!!! Maar nu, dankzij Heleen!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:30

Nog even over dat met die DA’s, dat is mijn angst ook een beetje voor als ik een keer ga starten. Mijn pony raakt zo ongeveer in blinde paniek als de DA eraan komt, moet haar altijd ruim van te voren vangen en vastzetten, en tijdens dat hij naar haar hart luistert ofzo, in de houdgreep nemen. Als ze al bij zo’n simpele handeling doordraait, hoe gaat dat dan op wedstrijd gaan? Ik vrees het ergste.
Maar goed, to the point. Wat als je paard door die DA-controle een hele hoge hartslag heeft, veel hoger dan toegestaan, laten ze je dan door gaan onder het mom van, te zenuwachtig maar wel goede conditie. Of moet en zal die hartslag dalen tot het vereiste voor je doormag?