[WN] Stelling: Met westernzadel geen passage/piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:54

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:09

ik snap niet dat het niet kan, want ik ken een westernpaardje die perfekt de spaanse pas op komando kon doen *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:01

Hier zie je een beetje wat ik bedoel met ruimte voor de lendenen,
met name bij de sterk doorverzamelde onderdelen komt die lendenpartij omhoog, een westernzadel met de stugge lange skirts (?) zou dat belemmeren.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:34

Margrietjuh schreef:
ik snap niet dat het niet kan, want ik ken een westernpaardje die perfekt de spaanse pas op komando kon doen *LOL*

Bloos Het topic onderwerp was ook meer over passage en piaffe dan spaanse pas Knipoog
Tja, de stoute schoenen aantrekken en eens een mailtje sturen naar tineke bartels?
He, ik zal dat morgen wel eens doen, wie weet kunnen zij er nog wat over melden Tong uitsteken

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:40

Sjuimpje schreef:
Hier zie je een beetje wat ik bedoel met ruimte voor de lendenen,
met name bij de sterk doorverzamelde onderdelen komt die lendenpartij omhoog, een westernzadel met de stugge lange skirts (?) zou dat belemmeren.

[image]
[image]

[image]
[image]

Maar je hebt toch ook round skirts?
Ik snap het probleem niet... Ik weet niet precies wie het zei(den) maar ik
ga ermee eens dat als je een westernzadel op een goed beleerde
"engelse knol" Knipoog legt en er iemand opzet die de hulpen kent, er geen
probleem moet zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:54

Euh, weet je waar de lendenen liggen? Die liggen namelijk niet aan de zijkant hoor, dus ook al zijn ze rond, dan nog zijn ze langer en stug en liggen meer op de lendenpartij.
Een Engels zadel heeft afgeronde kussens en is korter waardoor de lendenen vrijer liggen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:55

Het lijkt mij dat die lenden in de stop, zoals zo mooi geïllustreerd op de foto's van Sjuimpje, net zo goed omhoog komen. Een zadel wat dusdanig lang is dat het de heupen belemmert is ook in de western niet goed passend. Ik ben benieuwd wat een paardenfysio hiervan zegt, die weet het best hoe die spieren lopen en werken.

=^.,.^=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:34

Sjuimpje schreef:
Euh, weet je waar de lendenen liggen? Die liggen namelijk niet aan de zijkant hoor, dus ook al zijn ze rond, dan nog zijn ze langer en stug en liggen meer op de lendenpartij.
Een Engels zadel heeft afgeronde kussens en is korter waardoor de lendenen vrijer liggen.

Ohh bedoel je het zo Schijnheilig
Ja, ik wist wel waar de lendenen lagen maar nu snap ik je bedoeling..
Ik zal wel weer niet goed gelezen hebben Ach gut

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:20

En een dressuurzadel ligt ook volledig achter de schouder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:51

heb het toevallig gisteren op n video gezien van Pat Parelli! quarter in de piaffe en heel relaxed aan een redelijk los teugeltje ook nog! prachtig!
en reken maar dat Pat op een westernzadel zit! en niet een van de lichtste is... dus kan best!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:09

Ik vraag me af of die Parelli piaffe enigzins is te vergelijken met een piaffe zoals die in de GP gevraagd wordt.

Ik heb trouwens nog wat Stop-foto's bekeken maar daar zie ik overal een ruimte tussen de skirts en de lendenen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de achterhand zover onder de massa wordt geplaatst bolt de lendenpartij wel, maar komt niet in de verdrukking met het zadel.

Hier zou dat absoluut zeker gebeuren:
Afbeelding

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:59

cissy schreef:
heb het toevallig gisteren op n video gezien van Pat Parelli! quarter in de piaffe en heel relaxed aan een redelijk los teugeltje ook nog! prachtig!
en reken maar dat Pat op een westernzadel zit! en niet een van de lichtste is... dus kan best!

Dan heb je wel de piaffe beweging maar ik vind dat nog geen piaffe zoals in de gp gevraagd wordt Lachen

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 07:44

Voor mijn gevoel drukt het paard in de piaffe z'n rug weg, maarja, ik ben geen hogeschool dressuur deskundige en ga dus uit van mijn gevoel.

=^.,.^=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:11

maar er werd ook niet gevraagd of een quarter in de GP zou kunnen lopen, maar of ie een piaffe zou kunnen! Nou, dat kan dus! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:19

cornelie schreef:
Dan heb je wel de piaffe beweging maar ik vind dat nog geen piaffe zoals in de gp gevraagd wordt Lachen

Sorry, Piaffe is Piaffe...of hij een schoonheidsprijs verdient is dan plan twee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:04

dat zeg ik toch?

net of die piaffes en passages van de circuspaarden hoge punten zouden scoren in de GP??

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:25

Citaat:
farichta:

Voor mijn gevoel drukt het paard in de piaffe z'n rug weg, maarja, ik ben geen hogeschool dressuur deskundige en ga dus uit van mijn gevoel.

Ik krijg ook de indruk dat er aan deze piaff heel hard gewerkt moet worden en dat het paard van voren in elkaar wordt getrokken, waardoor de rug (en lendenen) juist weggedrukt worden Cool .
Wat hier omhoog steekt zijn niet zijn lendenen, maar zijn Gluteusspieren en die zijn onderdeel van zijn heupen Haha! .

Waarom moeten 2 van de 3 slijdingstps van die lelijke voorbeelden zijn (doet zeer aan mijn ogen) Huilen . Alleen die van Walter Bouwmeester is een goed voorbeeld en daar zie je inderdaad ronde, omhoogkomende lendenen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:51

Ik heb gewoon op Google op 'western stop' gezocht en op 'piaffe'
Et Voila.

Als jullie de piaffe van Marlies niet ok vinden vind ik dat vrij apart, deze foto wordt regelmatig als schoolvoorbeeld gebruikt, de opbollende lendenpartij was beter te zien geweest als het linkerachterbeen werd opgetilt.

Wel apart dat een piaffe een piaffe is, maar een stop is niet een stop...
Verward
Volgen jullie het nog?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:00

jazeker. Haha!

maw: wie heeft een paard dat kan piafferen/passageren en wil eens z'n engels zadel inruilen voor een westernzadel? én dan liefst nog foto's plaatsen én op bokt plaatsen? dank u !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:11

Ozep begint steeds beter te piafferen maar ik ga zijn rug echt niet aan een westernzadel wagen
Hij bokt al op een 18 inch zadel Haha!

Ik vraag me sowieso af of er mensen zijn die hun paard aan zo'n expirimentje willen wagen, zelf schieten die mensen er niets mee op, het kan er alleen maar minder van worden.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:18

idd dat is zo. persoonlijk zou ik ook niet gaan 'rotzooien' op die manier.

ik vind dat ik nou al genoeg rotzooi met m'n lederen rijlaarzen. morgen is't de derde keer dat ik ermee rijd Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:06

Misschien dat ik nu weer een hele nieuwe discussie losmaak… Haha!

Persoonlijk denk ik dat een paard liever een westernzadel (met drukverdeling over de hele rug) op heeft dan een dressuurzadel waar het drukvlak alleen maar op de kussens rust en dus vele malen kleiner is. (Ervan uitgaande dat beide natuurlijk goed zouden passen, anders krijgen we daar weer een hele uitwijding over)
Maar er is nog geen paard geweest die me daar antwoord op kon geven, helaas!

Als ik met mn klomp op iemand zn tenen ga staan dan vindt men dat minder erg dan met een naaldhak, terwijl de klomp zwaarder is dan een pump. Dit even ter voorbeeld van drukverdeling....

Maar dat is mijn persoonlijke mening, het is niet mijn bedoeling hiermee iemand aan te vallen of een statement te maken.
Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:18

Ik denk dat je gelijk hebt Cissy Haha! alleen wordt de theorie hier vaak achterhaald bij de praktijk die zo anders is.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:21

wat je ook niet mag vergeten is dat westernzadels op westernpaarden liggen.
( zo ver was iedereen al zekers? Haha! ) en die paarden worden helemaal niet verzameld.
in amerika hebben ze zo'n uitgestrekt land dat dit helemaal niet nodig is.

en onze dressuurpaarden, tja die moeten verzamelen. en daar is de piaffe een voorbeeld van.

dus die zadels zijn ook naar hun gebruiksdoel gemaakt. of het nou (on)mogelijk is te piafferen met een paard dat een westernzadel draagt is nog maar de vraag natuurlijk?!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:27

Sjuimpje schreef:
Ik heb gewoon op Google op 'western stop' gezocht en op 'piaffe'
Et Voila.

Als jullie de piaffe van Marlies niet ok vinden vind ik dat vrij apart, deze foto wordt regelmatig als schoolvoorbeeld gebruikt, de opbollende lendenpartij was beter te zien geweest als het linkerachterbeen werd opgetilt.

Wel apart dat een piaffe een piaffe is, maar een stop is niet een stop...
Verward
Volgen jullie het nog?

Haha! Hier moet ik om lachen! Goeie Sjuimpje!
Verder ben ik het overigens met Sjuimpje eens, mits je het over een Piaffe hebt die op nivo wordt uitgevoerd.
Natuurlijk kan elk paard met elk zadel op de plaats een paar passen draven, maar dat is, imo, heel anders dan een correct uitgevoerde Dressuur Piaffe en ik neem aan dat het toch daarom ging? Mij lijkt dat menig Western zadel "in de weg" komt te zitten. En het zal dan heus op een goed getraind paard wel lukken, maar of je dagelijks zo zou kunnen rijden met een Western Zadel zonder dat het paard last krijgt vraag ik me wel af.