[WN] westernrijden prettig of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nielsforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 21:58

nou uuuuuh ik rij al heeeel lang "engels"en nu ben ik pas begonnen met western gewoon omdat ik het wil voelen hoe het is.ik voel me moet ik eerlijk zeggen vaster zitten in een westernzadel dan in een engels zadel.misschien komt het ook wel omdat het tussen je oren zit hoor.maar goed.ik merk wel dat nielsson het veel leuker en relaxter vind en dat maakt het voor mij ook heel leuk.als mijn paard het leuk vind dan doe ik dat ook met meer plezier.ligt aan zoveel factoren wat je fijner vind.ieder zijn smaak toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 08:37

spettic schreef:
goh mijn paard verzameld wel als ik zwaarder ga zitten en tegelijkertijd m'n kuiten aan druk *LOL* En ze stopt als ik mijn zit zwaarder maak en m'n gewicht iets naar achter breng
volgens mij heb je druk als de teugels strak staan.
Maar goed dit begint aardig op een sarcastisch heen en weer getyp te worden en ik denk dat dat niet echt zin heeft he

Wanneer mogen we je verwachten bij een grotere wedstrijd? Als ik je verhalen zo hoor heb je het helemaal begrepen en kun je op alle paarden een wereldproef neerzetten. Geef je trouwens ook les? En ik nodig je hierbij uit om eens een ritje op mijn paard te komen maken...Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 08:40

Dus spettic moet zich nu gaan bewijzen op een wedstrijd?? Ik lees niet uit haar bericht dat ze op alle paarden een wereld proef zou neer kunnen zetten, alleen maar dat ze haar paard kennelijk goed rijden kan. Dat is toch alleen maar fijn voor haar? Dan hoeft ze zich nu toch niet te gaan verdedigen omdat het haar wel lukt? Beetje rare reactie Cassidy.. Verward

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:45

Ik hoef me niet te bewijzen hoor mevr. Cassidy.
Maar weet je wat het met jou is, jij denkt dat jou manier van rijden de beste is en dat is fijn voor jou en je paard. Maar volgens mij kun je niet uitstaan dat mijn manier perfect werkt bij mijn paard en ja ik geef ook les en dat gaat prima. Heb nog geen paard ontmoet die mijn manier niet begrijpt. Maar ja, ik ben nog jong en jij vast al oud en ervaren dus je zal wel gelijk hebben.....

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:48

Oh ja, net wat Jeddah zegt, ik schrijf toch niet dat ik op alle paarden een wereldproef neer kan zetten?? Verward
Je moet beter lezen en niet de boel verdraaien, ik geef toch ook niet af op jouw manier van rijden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 09:49

Zullen we het gezellig houden en er geen persoonlijke vete van maken Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 09:49

OK dan! OK dan! OK dan! ok sugarmiss

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:27

is nog niet veel veranderd sinds dat jaartje dat ik er niet bij ben.
leef en laat leven

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:49

he spettic, als jij met je zit je paard sneller of langzamer kunt laten lopen, is dat goed OK dan! , want volgens mij moet je daar naar toe werken.
Maar het is niet erg om een keer de teugels aan te nemen, voor een paard die dat nodig heeft, maar op het moment dan het nageeft, laat je de teugels los, als een soort beloning Lachen
Het zelfde zie je ook met een goede dressuurruiter, die houd niet constante druk op de teugels en op de mond.

En het belangrijkste is dat jij en je paard plezier hebben aan het rijden

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 15:17

Tuurlijk neem ik ook de teugels aan als dat nodig is en ik geef ook wel eens een flinke ophouding als dat moet hoor en ik heb verder ook niets tegen dressuurruiters die met zachte hand contact houden maar als ik zie hoe sommige ruiters hun paard met geweld in de krul trekken en als dat niet lukt er maar een slof bij pakken dan word ik echt heel boos en verdrietig en dat was eigenlijks mijn uitgangspunt van de topic die ik heb geopend en waar ik spijt van heb, want als je meteen op een sarcastische manier word aangevallen op je manier van rijden cq lesgeven ed dan heb je echt geen zin om iets normaal uit te leggen. Ik ben geen idioot hoor en weet heel goed waar ik over praat maar ja.... einde discussie!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:58

Wat maakt het nou uit hoe je je paard verzamelt. Als je het maar op een juiste manier doet.

De een gaat wat zwaarder zitten en de ander gerbuikt daar zijn benen voor(ik noem even iets).
Zoals we al zovaak gezegd hebben:vele wegen leiden naar Rome.

Wat Cassidy zegt vind ik ook een beetje onzin, waarom MOET iemand zich bewijzen op een wedstrijd? Alsof dat de enige graad meter is.
Thuis kun je ook gewoon het hoogste nivo halen hoor daar hoef je echt geen wedstrijden voor te rijden.

Dus Spettic lekker blijven rijden op jou manier hoor!

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:30

Tess schreef:
...euhh, ik weet niet wat voor een voorstelling jij van paardrijden in het algemeen en engels rijden in het bijzonder hebt maar ook ik ben het helemaal niet met jou eens, je kunt vast wel raden waarom

Overigens start je hier weer het zoveelste topic over een never ending story die we hier al hééél vaak voorbij hebben zien komen

Hallo , Binko here
Ik vind het wel een goede topic
Om de dood simpele reden dat er nieuwe bokjes bij komen en niets van de in het verleden geplaatste topics weten.

[PP] Paarden als hoofdrol speler in een film

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:21

ik vind het ook een goed topic!
en idd, hoe kan Spettic nou weten wat er al eerder is geschreven?
als je alles eerst moet lezen ben je wel heel errrug lang bezigg Knipoog
En nu ff ontopic:
ik ken Spettic heel goed, en hoe zij rijdt is echt super! *LOL*
en laten we AUB ieders manier van rijden respecteren en niet meteen je aangevallen voelen!!
Spettic heeft het volste recht om haar manier van rijden uit te leggen, en haar mening te geven, en natuurlijk mag iedereen daar op reageren, maar
ik vind het erg kinderachtig om haar zo aan tevallen, want als ze dit had geweten was ze vast niet op Bokt gekomen..
het is natuurlijk niet leuk om nieuwe leden zo te verwelkomen...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 14:03

Nog ff dit. Ik rijd op de manier van europees kampioen George Maschalani en op zijn manier geef ik ook les. Bevalt trouwens prima toch Joepje Knipoog

vikki

Re: westernrijden prettig of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:18

spettic schreef:
Wat je ook veel ziet is dat mensen op een westernzadel heel erg hun benen afsteken en achterover in het zadel hangen, dat is dus uit den boze!!! Je moet je benen niet als bij dressuur iets naar achteren leggen maar recht langs je paard naar beneden laten hangen en je hak uitdrukken. Je schouder, heup en hak zijn 1 lijn.

Ook ik ben het niet helemaal met je eens en wel om het stukje 'uit den boze' ... Haha! Ik ben nl. van mening dat houding e.d. iets is dat op basis van de combinatie paard/ruiter bepaald moet worden... sommige mensen (zoals ik Knipoog ) zitten hun paar nl. aanzienlijk meer in de weg als ze proberen op de zgn 'juiste' manier gaan zitten... ik zit (wel niet overdreven maar zeker wel enigzins) op de manier die volgens jou uit den boze is omdat ik op iedere andere wijze mijn paard vreselijk zou hinderen. Als dat laatste het geval is dan denk ik dat je beter voor een methode kan kiezen waarbij je dat dus niet doet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:31

pffff. vermoeiend.. t is een beetje heen en weer geschreeuw..
cassedy en spettic hebben allebei wel gelijk.. maar iedereen wil dat even horen..

als beide tevreden zijn met hun rijstijl en cassedy dat graag op een wedstrijd laat zien.. so what? ieder zijn meugt of zo iets...

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:23

misschien moet het topic maar gesloten worden...? Verward

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:00

Waarom zou het topic gesloten moeten worden? Verward Het lijkt mij heel normaal dat mensen verschillende meningen hebben... 'there are more than 1 ways that lead to Rome' niet waar... er bestaat volgens mij gewoon niet 1 methode die zaligmakend is. Als verschillende methodes werken voor verschillende paard/ruiter combinaties dan is dat toch prima? Zolang je paard vriendelijk bezig bent lijkt mij dat er niets uit den boze is. Perfect doen we het geloof ik toch nooit Haha! .

gentlelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 16:22

Haha! heey Haha!
Ben het met je eens dat westernrijden lekkerder is dan engels!
Ik rij het nog niet zo lang heb eerst engels gereden maar ik vind western toch makkelijker het zadel zit ook lekkerder!! Nou veel plezier verder
*LOL*

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:59

ik sluit me niet aan bij gentlelover..

oke.. ik rij western maar ik zat laatst op een dressuurzadel en dat zat toch een stuk lekkerder...
ik vind alleen, en dat is mijn mening, dat ik bij het western meer begrijp hoe paarden onderling met elkaar omgaan en hoe jij er tussen staat..
ik ben nu veel dominanter over paarden en krijg automatich ook meer van ze gedaan merk ik. maar goed.. alles is even leuk vind ik.. als het je ligt... tenminste

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:45

Het spijt me zeer maar ben ook een western ruiter maar ben het niet met je eens wat betreft de engels rijstijl. Een goede ruiter, zal het paard ook met rust laten en een goede balans hebben of hij nu western rijdt of engels Haha!

rustyyy34

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:11

spettic schreef:
Tuurlijk neem ik ook de teugels aan als dat nodig is en ik geef ook wel eens een flinke ophouding als dat moet hoor en ik heb verder ook niets tegen dressuurruiters die met zachte hand contact houden maar als ik zie hoe sommige ruiters hun paard met geweld in de krul trekken en als dat niet lukt er maar een slof bij pakken dan word ik echt heel boos en verdrietig en dat was eigenlijks mijn uitgangspunt van de topic die ik heb geopend en waar ik spijt van heb, want als je meteen op een sarcastische manier word aangevallen op je manier van rijden cq lesgeven ed dan heb je echt geen zin om iets normaal uit te leggen. Ik ben geen idioot hoor en weet heel goed waar ik over praat maar ja.... einde discussie!

ik vind je uitgangspunt anders wel heel goed hoor! Bij mij op de manege wordt er bijna alleen maar dressuur gereden. wat jij beschrijft gebeurt heel erg veel bij ons op de manege en dat vind ik heel erg. Verdrietig In de standaard uitrusting hier horen touwtjes, zweep, slof en sporen. En dan snappen ze niet dan hun paarden zo ''vervelend'' zijn. Blond ik ben juist blij dat je dit topic geopend hebt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:37

@rustyyy34

Dit zegt alleen maar iets over jouw manege, en niet iets over de engelse rijstijl en/of western rijstijl in zijn algemeenheid.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:31

spettic schreef:
Citaat:
Inderdaad zit je op een dressuurzadel veel meer opgesloten dan op een westernzadel. Je hebt op een westernzadel geen steun aan kniewrongen oid. Als je goed op een westernzadel wilt kunnen rijden moet je wel een onafhankelijke zit hebben en goed in evenwicht zijn.
hier ben ik het niet mee eens. Ik rij zelf engels en heb een dressuurzadel. Mijn zadel heeft een vrij vlakke zit en ik heb hier heel veel bewegingsvrijheid in. Toen ik laatst op de western gereden tinker van een kennis stapte had ik echt iets van: wow, kom maar. Al maak je een driedubbele salto met flip, mij krijg je er never nooit niet af! Ik vind dat je aan een westernzadel juist veel meer steun hebt dan aan een dressuurzadel. Maar misschien ligt het aan mij? Ik vond het zelfs zo lekker zitten dat ik zelfs even aan een overstap dacht. Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:26

Dat ligt niet aan jou Haha!

Op een dresuurzadel zit verrekte weinig steun voor je knie Haha!
Het is gemakkelijker om je been stil te houden om een westernzadel (van voor naar achter dan Knipoog )
Dat komt doordat de fenders breed zijn en daardoor minder makkelijk van voor naar achter bewegen Lachen