[WN] lope with a forward motion

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 13:56

Hallo

Ik denk dat er judges zijn die ze wel toepassen en judges die ze niet toepassen.
Ik heb zelf een tijdje Pleasure geshowd en kijk ook veel en graag naar de Western Pleasure.
Deze regels zijn (hou mij ten goede) maar volgens mij al vorig jaar in gevoerd maar de lope with slight increas dat is pas van dit jaar.
Ook in Amerika (en dat is absoluut niet zalig makend) hebben de ruiters er veel problemen mee gehad met het geen de judges moeten en dus willen zien.
Je ziet vaak (niet altijd maar vaak) dat de judges van de oude stempel dat zijn zeg maar de oudere heren en dames nog meer de voorkeur ligt bij de hakke-tak. De nieuwe en jongere judges zijn vaak voor de wat voorwaartsere paarden.
Maar voorwaarts is niet een lope with slight increas naar mijn idee.
Voor mij betekent de lope with slight increas of forward motion (lwsiofm) dat het paard wat voorwaartser is niet veel maar dat daardoor de bewegingen de movement van de walk, jog, lope en dat deze weer duidelijk wordt wat je heel veel ziet bij de hakke-tak is dat paarden met de voorbenen gaan krabbelen en dat ze een halve pas maken inplaats van een hele waardoor ze de pas afbreken dit in de walk, jog en lope.
Naar mijn idee willen ze met de lwsiofm bereiken dat de paarden weer gaan bewegen en weer ruim worden en weer hele passen gaan maken in plaats van dat gekrabbel en gehakke-tak.
Wat betreft de extended gangen daar zie je vaak het motto gewoon hard gaan stappen,draven, galopperen dan gaat ie vanzelf goed lopen. Maar zo werkt het niet. bij de extended is het de bedoeling dat het paard de passen veruimt niet dat ie harder gaat. Wat hier fout gaat is dat veel ruiters niet weten hoe ze hun paard ruim moeten rijden zonder hard te gaan en dan kom je op het punt van gewoon hard gaan dan komt het wel goed. Dit is ook naar mijn idee waarom je op dit moment veel ziet dat de betere Hunter paarden die dus ruime passen maken zonder hard te gaan ook vaak goede plaatsingen behalen in de Western Pleasure dat is wat ze willen zien en deze paarden (de hunter paarden) hebben dat. Dit valt mij op als ik naar een Hunter class kijk en ik zie deze mensen vervolgens in de Western Pleasure aan de start verschijnen.
Verder zijn er in Nederland nog niet echt veel goede pleasure trainers we hebben een aantal goede pleasure trainers dat is wel en deze mogen we ook niet vergeten, maar wat ik niet leuk vind is dat de reining vaak voor meer aan woord gezien dan bijv. de Pleasure en dan valt mij het op dat er mensen zijn (en niet alleen de Reiners) de Pleasure gebruiken als een soort fool'm school'm ook hoor je sommige trainers nou als je nou de eerste paar keer lekker Pleasure rijd dan doe je lekker ervaring op.
waarom geen Reining stoor je ook niemand in zijn proef. Ik heb niks tegen de Reining ik ben op dit moment zelf ook bezig met het trainen voor de Reining en ik rijd ook nog steeds de Horsmanship en de Trail en hoop ook over een tijdje weer Pleasure te kunnen rijden, maar ook dit is nog een fout van trainers, judges en showorganisers de Reining slaat de klok en dat is niet alleen hier dat is overal zo in Noorwegen in Israël overal slaat Reining de klok.
En dat is naar mijn mening ook iets wat moet veranderen ik kijk zelf ook erg graag naar de Reining en het is zonder meer een spectaculair onderdeel maar er is meer. Heb respect voor elkaar en dan is het veel gezelliger in show.
En ik denk dat als de houding tegen over de all-rounders verandert (in dit geval de Pleasure ruiters) dan hoop ik dat de trainers, judges en showorganisers meer respect krijgen voor deze ruiters en dan worden de Pleasure classes beter en meer zoals de Pleasure hoort te zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:04

Persoonlijk zou ik het fijn vinden als jury-leden wat meer op 1 lijn zaten m.b.t. wat ze willen zien in een paard. Ik zie inderdaad pleasure-paarden lopen met gruwelijke gangen (sorry als ik iemand beledig hiermee). Die paarden lopen niet meer. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Het hele voorwaartse denken van zo'n paard is eruit getraind.. dat is ook wat ze bedoelen denk ik...

Verder wordt veel meer gekeken naar het gewenste tempo dan naar de natuurlijke al dan niet ruime gangen van een paard. Mijn eigen paard stapt in arbeidsstap gewoon dertig centimeter over achter, laat staan in draf. In galop ben ik met vier normale arbeidsgalop sprongen langs de korte zijde. Als zo'n paard heel erg langzaam jogt, dan gaat ze toch al snel iets sneller dan een kleiner, minder ruim lopend paard. Opvallend vind ik dat je heel verschillende beoordelingen krijgt varierend van: dat paard gaat veel en veel te hard tot dat is heel netjes voor zo'n groot paard.

Naarmate de westernsport in Nederland groeit (en dat is toch de bedoeling) zullen ook steeds meer mensen met een niet quarter starten. Ik weet van zeker 8 mensen met een kwpn-er die aan het omtrainen zijn. Dan wordt het tijd dat er meer lijn komt in de jurering. Kijken naar het paard, natuurlijke gangen heeft dan de voorkeur boven het toetsen aan een plaatje van vroeger met een metronoom in de hand.

Als je bij de beoordeling van quarters al zoveel verschillende eisen/beoordelingen tegenkomt... dan komt er helemaal niks terecht van fatsoenlijk eenduidige jurering van andere rassen in de westernsport.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:46

het lykt my dat het voor ruiters,die ryden volgens de nieuwe regels,een erg zure appel is,als je ziet dat de hakke-tak paarden eerst worden geplaats.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:49

Dat lijkt mij ook en misschien ook een extra reden om dus maar niet zo te gaan rijden.
Dus is het kringetje weer rond Haha!

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:55

misschien is het een optie om 2 soorten pleasure in te voeren?pleasure oude styl,en pleasure nieuwe styl Tong uitsteken Cool .kun je nog wat vaker starten . heb je nieuwe styl getraint,maar je paard loopt tydens de wedstryd dag wat kruipel,ben je toch niet voor niks gekomen Clown

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:55

wie was er jury?

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 14:58

simone de geus

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:41

belgje schreef:
wat mij dus opviel op de aqha show in eersel als men zei extended jog dan ging gewoon iedereen race he (er werdt immers geen trot gevraagt ) dus bij een extended jog moet je enkel verruimen van pas en niet versnellen van gang , wat ik, dus wel heel veel zie gebeuren .

en als er lope with a forward motion werdt gevraagt man man man wat gingen ze dan vliegen zeg . dit is helemaal de bedoeling niet je moet gewoon zien dat je paard goed onderin komt met zijn achterhand en dat de 1-2-3 1-2-3 1-2-3 er telkens in blijft .

Heb de wedstrijd niet gezien, maar wat je hier zegt klopt helemaal. Op de Clinic georganiseerd door de DPHC gegeven door Wiebe Lise, APHA Judge, hebben we samen met hem een video bekeken, die door de NSBA gemaakt was.
De video liet duidelijk het verschil zien tussen de "oude" galop en de "nieuwe". Het verschil zit hem NIET in snelheid, maar in 3-takt. Verder nog steeds een super de puper langzame gang.

Zelfde gelde voor de jog en extended jog. Er werd duidelijk vermeld dat het paard niet echt harder, maar ruimer moest lopen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:55

jeddah schreef:
De video liet duidelijk het verschil zien tussen de "oude" galop en de "nieuwe". Het verschil zit hem NIET in snelheid, maar in 3-takt. Verder nog steeds een super de puper langzame gang.

Zelfde gelde voor de jog en extended jog. Er werd duidelijk vermeld dat het paard niet echt harder, maar ruimer moest lopen.

Blij om te horen!!! Dat is nl in mijn ogen western pleasure!
Super de puper langzaam, maar mooi dragend en met takt!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:02

belgje schreef:
ik ben blij dat jij het ook vindt want ik ben ook zeer blij dat de nieuwe regels zijn toegepast OK dan!

Ik weet niet of en hoe ze zijn toegepast, ik zei immers al dat ik deze wedstrijd niet heb gezien.

En off-topic (sorry); echt bescheiden ben je niet he, Belgje? Voor zo'n jong meiske.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:05

In jezelf geloven is het begin van een carriere Haha!

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:50

Sugarmiss schreef:
In jezelf geloven is het begin van een carriere Haha!

dat is ook zo , als je zelf vindt van je eigen dat je slecht bezich bent dan kan je ook beter stoppen dat is toch zo

en jeddah idd jij hebt volkomen gelijk ! ik probeer het al even uiteleggen maar van mij namen ze het blijkbaar niet echt aan Scheve mond

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:51

belgje schreef:
ha ha sorry hier moet ik even mee lachen hoor ik vindt clint een goede ruiter en babe een goed paard maar sorry hij ging gewoon vliegen in de lope en de jog was ook niet echt supper deze keer . als je nu keek naar mijn paardje en naar die van clint dan denk ik dat er toch een groot verschil was tussen die paarden he Scheve mond die van clint liep niet echt verzameld en bij elkaar en ik denk toch dat die van mij toch wel de 123 123 123 123 had in de lope en jah de jog van die van mij ja dat is gewoon supper *LOL* zowals ook al velen hebben gezegt . en ik denk dat ik zo blijf rijden en zo goed mee ga met de tijd dat ik nog zeer veel zal winnen en hopelijk kan ik dat deze week al bewijzen op de jomm .
maar blijkbaar is jou stelling helemaal anders dan de mijne

hoi Belgje,
Als je zoveel ambities hebt voor de toekomst ,is het misschien tijd,dat je een les "profesioneel gedrag" krijgt van je trainer. Verder kan ik niet over je performance oordelen,ik heb je niet zien rijden.

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:58

ik snap niet waarom . ik denk alleen dat ik er toch ook goed aan doe om jullie te vertellen wat ik vindt van deze regels en ik kijk ook wat anderen er van vinden en ik denk toch dat dit een forum is waar iedereen zijn uitingen mag zeggen of niet dan ? als jullie alles negatief willen op nemen dat moet je immers zelf weten maar ik weet ook dat er mensen zijn die hier positieve dingens uit kunnen halen en gebruiken misschien ook wel .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:03

Belgje er bestaat een organisatie-regel...

E = K x A

E staat voor effectiviteit
K staat voor kwaliteit
A staat voor acceptatie

Als K 100 is en A = 0, dan is E 100 x 0 = 0
Kortom wellicht is jouw K 100, maar als je het zo brengt dat mensen de acceptatie van jouw woorden niet zo groot is, dan hebben je woorden geen effect.

Het helpt dus aan je Acceptatie te werken. In dat geval: stel je K is nog steeds 100 dan is de formule:

Effectiviteit 100 x 50 = 5000 Dat is een veel betere score dan 0

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:09

belgje schreef:
ik snap niet waarom . ik denk alleen dat ik er toch ook goed aan doe om jullie te vertellen wat ik vindt van deze regels en ik kijk ook wat anderen er van vinden en ik denk toch dat dit een forum is waar iedereen zijn uitingen mag zeggen of niet dan ? als jullie alles negatief willen op nemen dat moet je immers zelf weten maar ik weet ook dat er mensen zijn die hier positieve dingens uit kunnen halen en gebruiken misschien ook wel .

Je bent op 2 dingen fout:
1. je praat openbaar over anderen met naam en toenaam erbij.
2.je start een topic,neemt je eigen performance erbij en daar krijg je kritiek op.daarna blijkt dat je niet goed met kritiek kan omgaan.
Het is maar een tip! Knipoog (misschien dat "we,hier op BOKT " toch niet zo onvriendelijk overkomen,maar je misschien OOK iets duidelijk proberen te maken Lachen )

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:36

belgje je schrijft niet wat jij van de regels vindt,maar je schrijft dat jij degene bent die het allemaal perfect doet en de rest niet.

Trouwens (helaas is het topic weg Cool ) heb net iets gezien waar ik met pleasure naar heb gekeken Tong uitsteken Cool Thanx Freckles

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:39

Ik ook Blaze Haha!
Jullie zijn toch geen familie ?
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 01-06-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:40

Blaze schreef:
belgje je schrijft niet wat jij van de regels vindt,maar je schrijft dat jij degene bent die het allemaal perfect doet en de rest niet.

Trouwens (helaas is het topic weg Cool ) heb net iets gezien waar ik met pleasure naar heb gekeken Tong uitsteken Cool Thanx Freckles

Zullen we nu dan meer on-topic gaan,Belgje zou in principe nu genoeg moeten weten. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:40

Yes ma'am Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:41

Ik zag het ook anders Knipoog

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 17:44

belgje"]
[quote="sflj schreef:
Ik heb er niks van gezien maar wil eigenlijk alleen even zeggen dat ik blij ben met die nieuwe regels en hoop dat ze juist worden toegepast/nageleefd. Ik vind zo'n "kreupele" galop geen gezicht!

ik ben blij dat jij het ook vindt want ik ben ook zeer blij dat de nieuwe regels zijn toegepast OK dan!
[/quote]

nou mijn mening ik ben blij dat de regels er zijn

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:56

Sugarmiss schreef:
Yes ma'am Cool

you're welcome Haha! .

Skuye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:49

sorry hoor misschien Blond vraagje/opmerking maar is het officieel niet : lope your horses with a slight increase of a forward motion ?
Of is het weer op zn internets lekker alles afkorten.
Ik bedoel als het er nou volledig word gezet dan is de bedoeling toch ook duidelijk ( mits je natuurlijk een beetje Engels kunt vertalen ) , en zodoende geen vragen of zie ik dat verkeerd ? Verward

dalton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 06:02

die rand hangers weten het allemaal wel goed stap zelf op een paard en doe het eens voor dan waren er misschien meer deelnemers.ik denk dat er weinig bijlopen die al zo veel gewonnen hebben en titels nationaal en internationaal hebben gehaald dus belgje doe zo verder.Want ze snappen er blijkbaar niet veel van ze kennen de theorie wel maar kunnen het niet overbrengen in praktijk. En ik heb belgje zien inrijden en daar is niets mis mee zij probeert te minste haar paard bij elkaar te krijgen en lenig te houden.Het komt bij jullie misschien verkeerd over maar volg eens een fatsoendelijke clinic ofzo(kost wel wat)dan zal je weten wat de bedoeling is.En zul je ook niet zo reageren .En misschien behaal je dan ook goede resultaten.