ik ben nadat de 10 nieuwe en verschillende leeftijden paarden zijn gekomen in december over gestapt naar Equisanum KERN(eerst western).Dit heeft wat meer eiwit,maar omdat de vit/min-dosis veel hoger is hoef je nog maar weinig krachtvoer te geven,maar heb je wel genoeg vit./min.,maar absoluut gezien MINDER eiwit!!!
Bij mijn paarden vul ik dan eiwit aan met voordroog(of vers gras op de wei),naar wat het paard nodig heeft.Dit gaat echt super,terwijl ik dus van veulen tot oude laterende merries heb en alles wat ertussen kan zitten,en alle paarden staan er prima bij.Geen dikke benen,kolieken,hoefbevangenheid of spatjes onder het zadel.
Op deze manier hoef je geen suplementen of weer andere emmertjes en bakjes te gebruiken,wat ik zelf weer zo'n gedoe vind!!
Weer een aanvulling:Het voedingsadvies is te veel!!Dit geld voor al mijn paarden!
Een voorbeeld:
-lacterende merrie,nou wat zal het zijn 4-6 kilo per dag,bij mij niet meer dan 3 kilo.
-rijpaard in training,advies ook iets van 4 kilo,bij mij niet meer dan 2 kilo
-Twee merries ,die al dik worden van de lucht krijgen ieder voerbeurt een kwart bakje graan voor de vitamientjes,meer niet.
-nou zullen jullie dus denken,lekker zuinig!,niet dus,mijn jaarlingen krijgen best veel,bijna 2 kilo per dag,dus dat is ook weer anders!
ik voer vooral op het oog en of ze niet TE explosief zijn en dan kom ik hier op uit.Mijn paarden zien er goed gevoerd uit en enkeling misschien iets dik,ze glimmen als een spiegel(behalve de cremello,die is stof-grijs
),terwijl ze nauwelijks gepoets worden!Daarnaast heb ik mijn eigen rijpaard wat ik minstens 2 kilo p.d. moet geven anders word ze mager en ze doet weinig,terwijl een ander rijpaard in veel zwaardere training met 1 kilo per dag enorm breed en bespierd is!dus de individuele spijsvertering speelt hier ook een belangerijke rol!
)