[WN] Wat is het zachtste westernbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:38

vikki"]
[quote="Karin_B schreef:
wat is prijzig?

Ik zag hem laatst in de winkel voor 110 euro... Bloos! Ik heb er destijds 195 gulden voor betaald... vind ik best prijzig, maar toch zeker wel het geld waard.
[/quote]

dat is wel prijzig ja,vooral als je inderdaad niet weet of ze er goed op reageerd Bloos

heb ook ergens een gewoon bitje gezien,met koper of sweet iron,bevordert de speekselvorming..
western snaffle heet die,is dat geen goede dan??

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:54

Hoi,
Normaal is het zo, dat je inderdaad op een "gewoon" snaffle bitje begint. En, als je voor de verfijning gaat als jij en je paard er aan toe zijn, dat je dan kan overstappen op een bit met scharen = shanks.
Met nadruk op kan want het hoeft natuurlijk niet. Dat ligt aan een aantal dingen, zoals ga je wedstrijden rijden enzovoorts.
Ik rij Donja (vandaag 12 jaar geworden!!!!!!!) nog steeds op een snaffle. We rijden geen wedstrijden, ze laat dit bit ook los etcetera.
Dus vind ik het niet nodig om over te stappen op shanks.
Overigens pas een verhelderende les (tijdens een goede clinic!) hierover gehad van Peter Simons, ik neem aan dat jouw instructeur ook kan beoordelen wat voor jou en je paard het beste zou zijn?
Succes met je zoektocht,
Groetjes! Afbeelding Donjaja.

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:42

ja,maar morgen gaan we pas naar onze nieuwe pensionstalling,waar die instucteurs staan, Bloos!
zij kennen cheyenne dus nog niet,zal wel aan vorstenbosch vragen wat zolang het beste is,kan altijd nog naar hem teruggaan.......
ooh dat zou ik erg vinden Schijnheilig

Karin_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:14

ik moet even iets herstellen,het is niet morgen ga ik naar onze nieuwe stal waar die instricteurs staan, Bloos! Bloos! Bloos! Bloos!

maar we gaan naar onze nieuwe stal,waar een stel leuke enthousiathe
meiden ons gaan helpen . OK dan!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 07:39

Hoi kan je ook op een gewoon bit gebroken watertrens rijden? Ik ga overschakelen naar western.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 18:55

Bol: Dat kan prima,.... ik rijd nu ook met een dubbelgebroken watertrens... Lachen

merrieveulen

Re: Wat is het zachtste westernbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:38

ik heb ook nog een vraag (weet niet of ik dat hier moet doen maar zo te horen hebben jullie er meer vestand van dan ik ). ik rij nu met een watertrens, maar soms kan mijn paard enorm trekken als hij het ergens niet mee eens is. hij steekt dan zijn tong uit en gooit de mond open, en probeert gewoon de andere kant op te gaan. dit gebeurt niet vaak, meestal loopt hij zo goed dat ik de teugels nauwelijks hoef vast te houden. nou rij ik met een enkel gebroken trens, maar ik hoor dus dat dat een notenkraker effect kan hebben. mijn paard is zeven jaar, en ik wil eigenlijk over op een bit met shanks, maar als hij dan trekt ben ik bang dat hij zich ernstig pijn doet. men zegt dat shanks een heeeeeeeeele sterke en scherpe inwerking hebben. ook heb ik een stang overwogen, maar ik wil gewoon een bit dat hem fijn zit, maar waar hij wat meer respect voor heeft. meestal heeft hij goede zin, maar zo niet, dan begint het...
nu zijn hier in de buurt 0,0 mensen die hier ook maar een beetje verstand van hebben, dus ik hoop dat iemand van jullie mij wat uitleg kan geven. (wel of niet gebroken, wel of geen shanks of gewoon proberen wat hem bevalt?) oh ja, ik heb hem ook met een bit bereden met een lichte hefboomwerking (zelfde als een baucher trens, maar dan met de kleine ringen onder), maar daar reageerde hij hetzelfde op... hij is meestal heel zacht, dan is een aanraking genoeg, maar soms lijkt het wel of hij geen gevoel heeft in de mond ofzo...

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:56

ja of freestyle zonder bit rijden...dat is echt het zachts...of met bosal...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:05

Nou ja... zacht een bosal kan ook behoorlijk hard inwerken. Zeker die dunne pencilbosals. Maar ik vind het persoonlijk geweldig om met een bosal te rijden. Zelfs buiten in het bos. Lekker ontspannen aan een los teugeltje oeps mecate.... hihihi

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:10

ja moet wel een dikke nemen niet zn flinterdunne is heerlijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:04

oud topic