[WN] Bob Mashall bij een jong dier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:30

ik ben mijn fjord aan het inrijden met de barefoot.
Hij is nu 5,5 jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:37

Nee hoor Francis de OF is een blijvertje Lovers , maar met 2 paarden rij ik ook wel eens met iemand samen en het ontbreekt me dus tot nu toe aan een goed passend 2e zadel. Na verschillende 'probeersels' met boom waarin óf ik óf het paard niet pastte én nadat ik diverse boomloze modellen heb uitgeprobeerd (barefoot en BM) zit ik nu in de procedure er een te bestellen geheel naar eigen smaak Haha!, zodat ik zeker weet dat hij zowel op Sugar als op Missy gaat passen. Want dat lukt dus wel met de OF, maar zeker niet met een ander zadel met boom.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:00

de druk wordt bij een boomloos zadel beter verdeeld door de bijpassende sjabrak.... (of pad)... Lachen

Liesbeth is de BM-expert hier denk ik (en ik heb er zeer spoedig ook 1... Haha! ) en zoals je al gemerkt hebt is Pmarena de andere boomloos-expert... Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:03

pmarena"]
Rena was *denk* 6 of 7 als het goed is , ik heb een dik half jaar nadat ik haar kocht , m'n eerste Torsion aangeschaft. Daarna ben ik boomloos blijven rijden. Vanaf voorjaar 2002 rij ik dus boomloos.
[/quote]
[quote="Cowgirl schreef:
ik ben mijn fjord aan het inrijden met de barefoot.
Hij is nu 5,5 jaar.

Ik zou dus wel graag willen weten wat de uitwerking op lange termijn is, vooral als je dus met een 3 jarige met zo'n zadel begint. Ik wil van't najaar met Dot (dan 3½) met Dot beginnen en moet dus nog een ander zadel hebben omdat m'n Billy Cook niet op haar past... juist vanwege dat groeien en veranderen denk ik dus serieus aan een OF.
Omdat ik graag alle opties open houd zou ik dus ook een boomloos zadel best in overwerging willen nemen als ik zou weten wat het effect van zo'n zadel is op een jonge paardenrug (maar dan ook even mijn veel te dikke kont in overweging mee te nemen. Wil wel weer afvallen, maar of dat voor die tijd voldoende lukt is een tweede...)

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:55

gelukkig zijn er ook nog andere alternatieven.
maar wat ik niet begrijp is dat er zo weinig gebruik gemaakt is van onze clinics over hoe een zadel moet passen ,want als ik dat zo eens aanzie hier zijn er nog genoeg mensen die daar vragen over hebben.
dan lijkt het mij zinvol alle mogelijk heden te onderzoeken voor alleer een konclusie te trekken.
het is zelfs mogelijk een zadel op maat te maken op een flex boom, maar dat alleen als de ruiter binnen het gewicht valt waar bij het werkt,
want als je te zwaar bent voor een flex boom passen wij hem NIET toe, en als je erg licht bent is de werking miniem.
maar soms zal dit de (ideale) oplossing zijn ,net als met die andere alternatieven.
trouwens ,ik heb eens een endurance custommade zadel gebouwd voor een mijnsinziens verdienstelijk wedstrijd ruiter die eigenlijk alleen maar een middel zocht om zijn beugels aan te hangen want zitten deed hij maar zelden dus de cantle en hoorn en grote stukken van de vork er maar afgezaagd ,was alleen maar gewicht zei hij ,en dat kon hij missen als kiespijn,maar hij ging wel voor die western boom.
En wat betreft het aanpassen van een custommade western zadel aan een veranderd paard kost niet meer tij d dan pak 'm beet 2-3 uur ,dus geven wij op onze zadels mee groei garantie.
als er meer vragen zijn lees ik het hier wel,maar je mag ook gewoon is vrijblijvend binnen lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:02

Muijs schreef:
En wat betreft het aanpassen van een custommade western zadel aan een veranderd paard kost niet meer tij d dan pak 'm beet 2-3 uur ...

In een nieuw item zou ik graag eens horen wat dit dan zoal (technisch) inhoudt, want als een paard van maatje semi naar maat full gaat ben ik toch benieuwd hoe je dat in 2 a 3 uur wilt doen. Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:16

Als je te zwaar bent voor een Flex-boom...om dat hij dan al constant op het uiterste staat ofzo Verward

Dat je met een combinatie van een vakkundige zadelmaker en een vakkundige kwaliteit mooi aangemeten westernzadel , dat zadel steeds aan kan passen aan een veranderende bespiering , dat geloof ik wel

Aangezien het hetzelfde paard blijft grofweg.

Maar is het dan ook zo dat er bvb. elke 3 maanden (ik noem maar wat Clown ) weer een mal van de rug gemaakt wordt en daarmee de pasvorm van het zadel op dat moment wordt bekeken ?

Want het gevaar schuilt er (voor mij) juist zo in dat je denkt :
ik heb een mooi , kwaliteits , duur zadel aan laten meten dat echt goed is.

En dat bij een verminderde pasvorm het lichtje pas gaat branden als het paard al echt duidelijke tekenen geeft dat er iets niet goed zit...

dan rij je al een paar maanden rond op een bij vlagen wat narrig paard "zal de puberteit / voorjaar / wind wel zijn" en pas als het dier niet meer in wil buigen of wat dan ook , blijkt dat het zadel de oorzaak was Scheve mond

Maarja , met een boomloos zadel heb je ook weer wat nadelen en mensen / paarden die het niet fijn vinden...zo heb je altijd wat Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:18

De eerste reactie is binnen:
Citaat:
So long as the saddle is comfortable for you and the horse, can be properly adjusted so no slipping happens, I say go for it.
I am currently starting my second horse under saddle with my BM western treeless saddle. So far, no complaints and nice even sweat marks on the horses.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:28

Ik weet hoe belangrijk een goede pasvorm van een zadel is en hoe dat zo optimaal mogelijk bewerkstelligd kan worden. Juist daardoor besef ik terdege dat ik met mijn jonge paard een lange weg van aanpassingen en wellicht andere zadels tegemoet ga.
Maar het gaat mij niet alleen om de pasvorm zelf, maar ook om het feit dat een westernzadel per definitie een stug ding is en dus hoe dan ook in meer of mindere mate 'in de weg' kan zitten bij het rijden. In dat opzicht wil ik dus graag de verschillende mogelijkheden onderzoeken.

Dat een westernzadel aangepast kan worden aan de groei van het paard wist ik niet (was één van m'n vragen geweest als ik naar de open dag had kunnen komen), maar ik neem aan dat dat slechts in beperkte mate is. Maar misschien is dat dan nog een optie voor m'n Billy Cook, al is het maar voor een poosje... Wellicht kom ik dus eens langs met paard en zadel (eerst 'even' wachten tot mijn enkel uit het gips is)... of komen jullie ook aan huis?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:31

Francis schreef:
... of komen jullie ook aan huis?

Graag per PB verder afhandelen Haha!
Kunnen we on-topic blijven Knipoog

warah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:55

ik heb net mijn BM western binnen uit de USA voor mijn 4 jarige arabiertje wat ik hiermee in ga rijden
ik heb er ook zo'n speciale pad bij besteld maar die heeft wat vertraging opgelopen, daardoor verdeel je nog meer het gewicht over de rug
ik ben zelf klein en licht waardoor ik (hoop ik) minder problemen krijg wat betreft draagvlak etc, ik heb er nu 2 keer 10 min mee gestapt (verder zijn we nog niet) en hij loopt er veel ruimer en makkelijker mee dan mijn oude western zadeltje. het lijkt te passen en blijft ook in draf en galop(zonder mij) perfect liggen. het zit heerlijk zacht. alleen heb ik nog geen km ermee gemaakt en kan er verder nog weinig zinnigs over melden, ik moet er eerst mee gaan rijden. mijn vriendin heeft een torsion en haar paard heeft middden op rug wel een schuurplekje
maar haar jonge paard weer niet van hetzelfde zadel ,het blijft dus persoonlijk en per paard verschillend , je moet er gewoon achter komen door te doen, blijft moeilijk ook ik hoop dat ik de juiste keus gemaakt heb........succes iedereen
oja het zadel is echt niet een hard stug ding het is precies tussen stevig en flexibel in .en heel mooi !!!!...je moet goed kijken hoe je hem wilt hebben en hoe je het samenstelt voor tips pb etc me maar

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:14

Ben nog weer eens aan't rondneuzen geweest... De Barefoot is geen optie voor mij, ik wil qua uiterlijk wel een traditioneel westernzadel. Ik hoop er tenslotte in de toekomst weer mee op wedstrijden te moeten rijden.
Nu kwam ik ook (weer) de Duitse tegenhanger van de Ortho Flex tegen, de Americanflex.
Iemand bekend met dit merk? (Sugarmiss??)

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:54

Hmm, ik vind alle discussies over zadels interessant eigenlijk, deze ook dus... maar even over het argument 'er zijn endurance ruiters die er lange wedstrijden mee rijden' - dat gaat voor heel veel dingen op. De ene zweert erbij en kan er een 160-kilometer wedstrijd mee aan, maar vorig jaar was er in Holten een mevrouw die na de kennismakingsklasse (27 km) op een boomloos zadel stond te huilen naast haar paard want de hele ruggegraat lag open.
Zelfde met sommige soorten hoefschoenen die worden aangeprezen omdat er mensen endurance mee rijden. De 1 rijd er naar volle tevredenheid mee, de ander is ze elke 10 meter kwijt...
Ik wil maar zeggen, dat het voor de ene combinatie werkt maakt het niet automatisch een goede oplossing voor de andere...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:37

En daarom gaan we niet over één nacht ijs...
Daarom ook gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een Ortho Flex of de Duitse tegenhanger daarvan als die vergelijkbaar is. Dan heb je toch een boom die de ruggegraat vrij houdt en het gewicht verdeelt. Twee aspecten die ik persoonlijk toch van belang vind en voor mijn gevoel toch te weinig aanwezig zijn bij een boomloos zadel. Daarnaast vind ik de vormgeving van de boomloze westernzadels gewoon niet mooi (afgezien van de BM dan misschien). Ik wil toch een traditioneler zadel.
Jammer alleen dat hier zo weinig mensen iets vande OF en AF weten blijkbaar...
Op de betreffende sites lees je toch alleen de positieve verhalen. Dat is mooi, maar ik zou graag wat 'onafhankelijker' info willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:19

Bij een boomloos zadel is het héél belangrijk dat je een goede pad gebruikt die de ruggegraat vrij laat. Vaak wordt er wel geld gespendeerd aan het zadel maar niet aan de bijbehorende pad (skito o.i.d) en dat kan je lelijk opbreken.

@Francis: de American Flex is het 'gepikte' model van OF. AF is eerst in Amerika begonnen met de produktie, maar omdat de OF in Amerika octrooi heeft, kregen de AF-heren dus een proces aan hun broek. Dit werd gewonnen door OF. Omdat het octrooi alleen geldig was in de VS zijn ze uitgeweken naar Duitsland als 'verkoop'punt. Ik weet niet of ook de fabricage nu daar is. Je ziet er heel weinig te koop staan op de Deutsche ebay, wel meer in de VS.

Qua prijs maakt het allemaal niet zo veel uit. De plaatsing van de 'scharnier' punten op de panelen luistert heel nauw en ik heb over de AF wel negatieve berichten gehoord. Ook is de afwerking niet zo mooi en de gebruikte materialen minder van kwaliteit als de echte OF.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:20

Ik heb AF geemaild met wat vraagjes over hun zadel. Heb nog even rond gekeken op hun site ook, en vraag me inderdaad af of hun systeem wel even degelijk is... zoals ik het begrijp bestaat hun boom uit meerdere lagen en ik vraag me af of dat niet ten koste gaat van de stevigheid (na zoekopdrachtje Ortho Flex kwam ik n.l. ook een oud topic tegen waar het over gebroken bars ed ging... zou hiermee dus misschien ook kunnen?)
Maar goed, ik kreeg vanavond dus al meteen antwoord (in ieder geval wel snelle service!)
Dit is wat ze schreven, voor de geïnteresseerden... Twijfel ondanks dat nog wel en neig op dit moment toch naar een OF... Nog maar even laten bezinken en prijzen vergelijken... de OF die ik wil gaat meer dan $3000 kosten ex shipping en dat is toch wel behoorlijk aan de prijs...

...Es gibt durchaus Paralellen zwischen American-Flex und Ortho-Flex. Wir nutzen beide bestimmte physikalische Gesetze aus und beide Firmen haben zumindest teilweise eine gemeinsame Vergangenheit. Allerdings ist das deutsche System "American-Flex" wesentlich weiter entwickelt. Oder einfach gesagt: es funktioniert deutlich besser und hat nicht mehr die "Kinderkrankheiten" des amerikanischen Ortho-Flex und ist gleichzeitig preiswerter.

Für Ihre Wünsche nach einem "Besonderen Sattel" haben wir durchaus ein offenes Ohr. Silberbeschläge und Border-Tooling ist bei uns aber auch schon Standard-Ausstattung - ohne Aufpreis. Wenn Sie sich die Bilder auf unserer Homepage ansehen, sehen Sie dort die Sättel in ihrer Standardausstattung, wobei Sie bei einigen Modellen die Farbe und das Tooling frei wählen können. Eventuelle weitere Sonderwünsche können wir gegen Aufpreis fertigen.

Gleichzeitig ist aber das Zubehör, wie Pad und Gurt, bereits im Preis inclusive.

Aber ich lasse mich gerne von Ihren Vorstellungen überraschen.

Grundsätzlich brauchen wir Ihr Pferd nicht um Maß zu nehmen, dafür haben wir ja unser Trachtensystem. Wir legen aber Wert darauf, daß Sie mit unseren Sätteln zurechtkommen. Daher wäre eine persönliche Einweisung schön.

Leider haben wir keine kompetenten Handelspartner in den Niederlanden. Als Ansprechpartner können daher wir hier ( Nähe Hamburg ) oder Frau Kosjak ( Nähe Bonn ) Ihnen zur Verfügung stehen. Wer ist Ihnen da am nächsten ? Oder möchten Sie eventuell zu uns kommen ?

Lassen Sie mich wissen und bis dahin

hartelijke groeten

American Flex Group
Kai Klee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 07:55

Misschien dat iemand dit kan vertalen ? physikalische Gesetze, want die vat ik niet zo.

Dat beide zadels dezelfde achtergrond hebben is logisch, zij hebben het oude systeem 'gepikt' . Sinds die tijd is ook OF niet stil blijven staan en zijn ook daar de ontwikkelingen door gegaan, dus die 'kinderziektes' zijn er ook daar allang niet meer.

De verbetering waar hij op doelt is de overgang van systeem I naar systeem II. Welk systeem er nu gebruikt wordt in de OF weet ik niet. Ik ben van de II-generatie Haha!

Zwak in zijn verhaal is het feit dat het paard dus niet mee hoeft om te passen. Ook de flexibele panelen hebben hun uiterste grens. De OF's zijn er in maat 7,5-8-8,5" afhankelijk van het model.
Verder hebben alle OF's het gepatenteerde dropped-Yoke-rigging systeem. Juist door dit systeem wordt het zadel zowel voor als achter gelijkmatig op de rug 'gedrukt'. Zij (AF) kennen op enkele modellen het 3-punts-gording systeem, maar op de meeste modellen zit het 'standaard' aansingelpunt en gaat de werking van de panelen dus al deels verloren.

Prijstechnisch zie ik het verschil niet zo. De $$ staat momenteel erg gunstig en de basisprijs van OF ligt (mede hierdoor) beduidend lager dan die van AF.
Maar bij OF kunnen persoonlijke toeters en bellen aardig oplopen Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:53

ik denk dat die 'physikalische Gesetze' de 'wetten van de fysika' zouden kunnen zijn .

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:46

Ik heb inmiddels nog meer heen en weer ge-emaild, en het zadel dat ik graag wil, kunnen ze wel maken. (Vergelijkbaar met het showzadel wat ik ooit op e-bay gezien heb. Wel een bewerkelijk zadel, dus wel lange levertijd). Wat het zadel dan ongeveer gaat kosten bij hun weet ik nog niet. Voordeel van Duitsland vind ik dat ik het zadel zelf kan ophalen. Als ik een zadel uit Amerika zou halen zou ik het ook niet vantevoren kunnen passen, dus dat vind ik niet zo'n verschil... en ik kán dus wel met Dot naar ze toe als ik dat zou willen.
Wat ik wel 'vreemd' vind aan hun systeem is dat je het zelf handmatig kunt afstellen op je eigen paard. Of dit gunstig is of niet ben ik eigenlijk niet zo goed uit. Afstellen op je eigen paard is natuurlijk mooi, maar doe je dit automatisch goed en heeft zo'n systeem dan niet meteen weer een zwak punt in de constructie... Ik ben er nog niet uit... Ze komen overigens (in Duitsland in ieder geval) ook bij je thuis om verschillende zadels op je paard uit te proberen en dus ook verschillende afstellingen... je kunt daar dus wel hulp bij krijgen.

Oh, OF heeft inmiddels een nr 3 systeem en de panelen die dan gebruikt worden zien er ongeveer gelijk uit als de panelen die in de AF gebruikt worden. Ik denk dat ze elkaars techniek nog steeds goed in de gaten houden. Knipoog 't Is natuurlijk ook simpel hé... AF koopt een OF zadel, haalt het uit elkaar, é voilá... ze zijn weer 'bij'...
Op zich ben ik niet tegen 'namaak', mits het net zo degelijk is... vaak is het bij bekende merken toch ook een stuk naam wat je betaalt...
Voor ik beslis of het een OF of AF wordt wil ik dus zeker beide zadels eerst 'in real life' gezien hebben... én van beiden weten wat de precieze prijs gaat worden natuurlijk... kortom... the story continues...
Overigens ben ik dus nog steeds geïnteresseerd in positive én negative ervaringen van anderen, over béide zadels... Iemand hier die een Duits paardenforum bezoekt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:30

Dat systeem met die afstelpunten die je zelf kunt aanpassen dat ken ik, maar daar moet je a. heel deskundig mee om kunnen gaan, want je kunt er meer mee verkl*ten dan je lief is en b. zijn ze daar niet de enige in
deze heeft ook zadels die door de klant 'op maat' te maken zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:29

Heb je ook wel eens naar de Timberline zadels gekeken?
Ook wel onder de naam Rocking R.

Zij hebben ook dat panelen systeem en ook hele mooie zadels.
Tevens verkrijgbaar in Duitsland.

Way-out West verkoopt trouwens de Caliente van OF.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:10

Ze verkopen ook een Bob Marshall, maar net niet die ik hebben wil Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:35

Nog enkele reacties van het VS-forum:
Citaat:
I started my gelding in a sportsaddle, rode him on trails and in the arena. I saw no drawbacks, but he was very quiet and not broncy so that might make a difference.

I would think he loved it.

En een hele lange met duidelijk praktijkervaring:
Citaat:
It works. I've done it. My riding gelding did not wear a conventional saddle until a year and a half ago when I felt he had finally stopped growing...sort of, at age 6, and I could rationalize spending the money on something that would not change size. Until then he wore, and outgrew, 2 ortho flexes and a western Bob Marshall. He had also had some ground work done in a Wintec and a conventional treed saddle when he was 3. RIght now I have a Tucker wide tree and another trail/endurance Bob for him, the Bob has a different front pommel and rigging which gives us a little more room in front
When a trainer was nasty and injured my SO's gelding in a conventional, ill fitting saddle, I rehabbed him using the western Bob until I could get him to a decent trainer who had enough different saddles and enough sense to use the best one. Horses certainly can tell the difference if you let them.
The only caution I would say, is you MUST, as far I am concerned, use a good breast collar and rigging set up if you go this route. I also don't use a skito pad at first because they may as well be labeled "saddle sliding around pads." Use felt, woven navaho, rubber grippy, anything but a skito the first time, because the saddle's cinch will loosen up after you ride it 10 minutes and sit down on it, mashing the foam, which, in this circumstance, is not desired. I used double cinches on everything rigged so the back one comes very forward so it's like an endurance rigging, which really stableizes the saddle. The other thing I do, is I do use a conventional saddle also and get them used to what it feels like, and I would do the first several rides in one, because if, heaven forbid, your horse really corks one, the conventional tree will not fold up on you and tend to shift around and catch you if you go down. This would be my main concern, that and the stirrups straps don't have a breakaway like an english saddle. If you can use covered stirrups, so much the better.
I also would do a lot of practicing of walking along besides the horse, pulling on a stirrup, and saying "whoa" , and stopping, and then praising the horse. I would not want to get a foot fouled up in a stirrup on a treeless on an early training ride, I wouldn't want to anytime, but especially then, and have the horse feel the saddle slip over and take off.
After the first few rides, the horse is less likely to buck or loose its balance, and more likely to scoot sideways, because it sort of knows what is going on, and then you'd probably be safer.
I better put in here that neither horse I started in the "floppy trees" with groundwork, rode the first time in a real saddle, and then re switched to the floppy trees ever bucked or uncorked or acted worried at all about being ridden.
Oh! Almost forgot, if you are riding a treeless saddle and try to pony another horse off of your horse, do NOT dally the lead rope on your horn because you really, really need a tree for that because if the second horse sets back, your treeless cannot take the load and you'd better PRAY your breast collar holds...live and learn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:05

Nou, weer een mailtje terug van AF Duitsland, maar die gaat toch afvallen denk ik. Het zadel zoal ik het wil zou compleet custom-made moeten worden, ze kunnen alleen een van hun standaard bomen gebruiken, maar de hele opbouw van het zadel moet apart gemaakt worden omdat ze dat model gewoon niet standaard hebben (en zo'n raar model wil ik niet hebben hoor... gewoon een normaal 'pleasure achtig' zadel). Ruw geschatte prijs €5000... Bloos!

Ik heb inmiddels ook de OF site nog eens uitgeplozen en heb een voordeliger optie gevonden. Zelfde idee qua uiterlijk, zelfde opties maar met de Rancher als basis. Scheelt honderden euro's. De rancher is qua zit wat korter volgens mij en de fork en cantle hebben iets andere afmetingen, maar ik denk dat 'ie voor mij net zo goed kan werken (ik houd juist wel van een wat kortere, beetje 'ingesloten' zit). Ik had bij de Cattle Baron al het opgewaardeerde systeem achterwege gelaten, en bij deze kan ik dat dus wel doen en nog veel goedkoper uit zijn.
Nu nog afwachten of ik tooling en zilver in Nederland kan laten doen en of dat ook in €€ scheelt (heb inmiddels al een lijntje uitgegooid) en dan ben ik er denk ik wel uit...
Nu nog even m'n huis verkopen... Schijnheilig

Sugarmiss, weet jij misschien wat het verschil tussen systeem II en systeem III is? Ze hebben het hele technische verhaal van de site gehaald, en ik kan het dus zo niet vinden... jij zit al wat langer in de OF (há...letterlijk! Knipoog )
Over 4 weken mag hopelijk het gips er af en als ik dan weer een beetje fatsoenlijk op m'n benen kan staan wil ik toch echt een keer komen proefzitten als je 't goed vindt...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:11

Oh ja, voor degenen die nog wel in AF geinteresseerd zijn, nog even een opmerking over die afstelmogelijkheid.
Dat zelf afstellen gebruik je bij de AF niet echt. Je kunt de panelen in hoogte verstellen zeg maar, en dat is voornl. handig wanneer je een paard hebt wat extreem scheef is of extreeem verschillende bespiering of schouders heeft. Normaal gesproken gebruik je dat dus niet, het is alleen voor de extreme gevallen...