[WN] westernruiterbewijs!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:58

Klopt, je kunt dus dubbel verzekerd zijn. Overigens kun je altijd maar bij één maatschappij aanspraak maken. Als je er dus twee hebt kunnen ze nog gaan touwtrekken wie moet gaan betalen.
Kun je er maar beter één hebben Haha!

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:07

sorry hoor, maar ik vind er dingen in tsaan die niet eens wat ter zaken doen.
waarom moet je een hoed op?????
Waarom alleen een snaffle als mijn paard toch beter reageerd op een ander bit????
Ik vind het echt de grootste onzin echt waar.
ik vind gewoon dat je jezelf moet blijven en dan mag best iemand komen kijken of ik het allemaal wel goed doe, maar ik ga echt niet MIJN rijstijl en MIJN paard aanpassen om zo'n stom papiertje hahaha moest er nog es bijkomen.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:07

Ik ben dus gewoon WA verzekerd(is volgens mij verplicht), die andere verzekering is dan niet nodig, maar blijft het ruiterbewijs dan wel geldig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:13

Nee, als je niet betaald dan verloopt het bewijs en moet je het opnieuw halen.

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:15

geldklopperij zoals al dat andere hahah ben lekker negatief he. Och ja mag iook wel eens toch? Bloos

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:18

xxxmelody schreef:
geldklopperij zoals al dat andere hahah ben lekker negatief he. Och ja mag iook wel eens toch? Bloos
Als je met je paard een ongeluk veroorzaakt, op de openbare weg, en je hebt geen ruiterbewijs, kun je weleens problemen krijgen met je verzekering! Dan betaal ik toch liever wat geld voor het ruiterbewijs.

Ik moet zeggen, ik rij ook al jaren zonder ruiterbewijs buiten, maar heb me nu toch maar opgegeven.

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:54

Ik heb ook al zo`n 10 jaar mijn ruiterbewijs.... en ja ik heb twee jaar terug een autoongelukje met mijn paard en een auto gehad....gelukkig goed afgelopen Schijnheilig ...... En er was aardig wat schade en ze hebben het zonder moeilijk te doen allemaal geregeld voor mij OK dan! Na een telefoontje en alle papieren opgestuurd te hebben....dus ja ik ben er alleen maar blij mee dat ik het ooit gehaald heb.........Het is net als een brommer of autorijbewijs... hhhahah ik heb trouwens ook een fietsdiploma Haha!

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:56

Wat ik wel goed vind van het ruiterbewijs is het stukje theorie dat erbij zit. Hier zakken veel mensen op, vlak dat dus niet uit. Verder vind ik het heel normaal dat je wat van de anatomie van je paard weet, evenals van gebreken, ziektes en giftige planten etc. Dit behoort basiskennis te zijn voor iedereen die paardrijdt, of iemand wel of geen eigen paard heeft maakt daarbij niet uit.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 13:59

charene schreef:
hhhahah ik heb trouwens ook een fietsdiploma Haha!
hahahaahahahahah
ik heb lekker m'n loop diploma:D Cool Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:25

Jannie schreef:
Als je met je paard een ongeluk veroorzaakt, op de openbare weg, en je hebt geen ruiterbewijs, kun je weleens problemen krijgen met je verzekering! Dan betaal ik toch liever wat geld voor het ruiterbewijs..

Ik heb een 'normale' WA-verzekering waarin 2 paarden zijn meeverzekerd. Ik mag dus voor 1/2 mil verzekerd brokken maken Haha!
Daarvoor heb je dus géén ruiterbewijs nodig.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:56

ik heb ook mn ruiterbewijs gedaan, maar niet in een westrengroep dus ik moest gewoon een oxer van 60 springen. maar het is best te doen hoor, dolly vond het super allemaal
helaas werd ze 2 weken ervoor kreupel en liep ze die dag ook niet goed, en heb ik het ruiterbewijs zelf dus op een (dressuur/men)fries gereden... wel gehaald, maar ik heb 5 dagen niet kunnen lopen en rijden van de spierpijn Tong uitsteken

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:05

ik ga hem 2 mei (proberen Schijnheilig) te halen, ook op een 'western manier' maar ik vind het onzin dat je heel je rijstijl moet aanpassen voor zo'n papiertje, en dat ben ik dan ook zeker niet van plan.

dat zou mooi zijn, dan moet je met tuig e.d. rijden waar jij en je paard niet gewent aan bent! dan ben je pas een "gevaar" voor jezelf, je paard en je mede weggebruikers. Scheve mond

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:06

Ik heb hem een half jaar geleden ook gehaald, maar vond het niet bijster veel voorstellen eerlijk gezegd. Het is idd niet zo dat je hem zo even kan halen, je moet wel wat theorie kennen en ook wel wat kunnen rijden, maar verder..

En wat dat veiligheid voor anderen en jezelf betreft? Daar hoef je het dus echt niet voor te doen. De verkeersregels kent iedereen wel, daar hoef je geen RB voor te hebben en verder? Je gaat echt niet beter rijden hoor, als je je RB gehaald hebt. Het zou pas veiliger worden als andere weggebruikers rekening houden met ruiters en de vlucht(!) dieren..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:12

horsea schreef:
ik ga hem 2 mei (proberen Schijnheilig) te halen, ook op een 'western manier' maar ik vind het onzin dat je heel je rijstijl moet aanpassen voor zo'n papiertje, en dat ben ik dan ook zeker niet van plan.

dat zou mooi zijn, dan moet je met tuig e.d. rijden waar jij en je paard niet gewent aan bent! dan ben je pas een "gevaar" voor jezelf, je paard en je mede weggebruikers. Scheve mond

het enige wat ze eisen is toch stompe sporen, trensbitje met kinriem en als je 2 singels heb dat ze aan elkaar zijn gemaakt? eigenlijk allemaal dingen waar ik me heel goed is kan vinden, of ligt dat nou aan mij Knipoog

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:30

ik kan me der helemaal niet in vinden ik rij met een bit waar melody en ik gewend aan zijn, en niet met iets anders omdat een of ander iemand dat toevallig bedacht heeft, onzin, en euh ik ben ook wa verzekerd dus als mij wat gebeurd kan niemand me aansprakelijk stellen, heb toenstraks de verzekeringsman van ons opgebeld

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:32

maar ze moeten toch een limiet stellen? ik zou niet graag zien dat iemand met correctional (hoe heet zoiets) bit buiten gaat rijden, of met 5 cm sporen...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:01

Die eisen zijn voor het examen, niet om jou te vertellen waar je wel en niet mee buiten moet gaan rijden. Als je naar de "engelse" eisen kijkt zie je dat je in mag rijden met de bitten die in het wedstrijdreglement voor de dressuur zijn toegestaan. Waarom zouden ze v.w.b. het rb op z'n westerns dan ook niet gewoon de (bijv.) wranregels aanhouden qua optoming etc?
En verder....ik ben dus helemaal fout bezig, want ik rij buiten altijd op shanks op 1 hand aan een los teugeltje tenzij meneer het even in zijn bolletje krijgt, en nooit zonder m'n sporen (en die zijn zelf iets langer dan 5 cm, net opgemeten Haha! ) Clown

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:02

nee hoor, dat is toch jouw keuze? maar zij zijn op dat moment verantwoordelijk voor jou en dat willen ze gewoon niet hebben Lachen

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:06

ja maar wat als je paard slecht reageerd op snaffle. snap je wat ik bedoel?
ik rij ook met 1 hand buiten en dat heeft een reden: Als melody gek gaat doen heb ik een hand vrij om me aan de knop vast te houden zodat ik minder kans loop om eraf te vallen, met 2 handen heb je daar de kans niet voor

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:09

uhm dat laatste snap ik niet helemaal eigenlijk, ok sommige paarden reageren idd minder op een trensje, dolly gelukkig niet maar op dat trensje kan ik net zo goed op een hand rijden. als ik een paard rij dat geen trensbit heeft rij ik daarop ook met 2 handen, als die ervandoor gaat ben ik evensnel bij de knop als met 1 hand rijden eigenlijk, en met 2 handen heb ik veel meer controle zoieso (dus gaan ze er minder snel vandoor)

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:20

ja kijk en dat verschilt dus per ruiter, snap je?
ik lig een beetje dwars in deze discussie sorry daarvoor, maar ik vind het nu eenmaal zo.
kijk jij voelt je zeker met 2 handen rijden ik voel me zekerder met 1 hand.
En zo heeft iedereen zijn eigen rijstijl en daarom kan ik er niet tegen dat die regels zo strikt zijn.
Laat gewoon ieder zijn eigen rijstijl doen, en dan mogen hun kijken of dat veilig is of niet

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:20

Yessy schreef:
nee hoor, dat is toch jouw keuze? maar zij zijn op dat moment verantwoordelijk voor jou en dat willen ze gewoon niet hebben Lachen

Even voor de duidelijkheid: ik kan mijn paard buiten in principe rijden op wat ik wil. Trensje, bosal, halstertje whatever. Ik rij nu toch met shanks omdat ik dan in geval van spoken en boskabouters minimaal hoef in te grijpen en in echte noodgevallen (die weliswaar nog nooit zijn voorgekomen) toch net ff wat meer in handen heb.
Heeft denk ik weinig met verantwoording te maken. Het zijn gewoon rare regeltjes en niet alleen v.w.b. de optoming.
Zo is bijv de hoed verplicht. Kan me bijna niet voorstellen dat je niet gewoon een cap mag dragen...
En een westernpaard hoeft maar 40 cm te kunnen springen, terwijl de rest de 60 moet kunnen laten zien. Dat springen is o.a. omdat jij moet kunnen laten zien dat je een natuurlijke hindernis (bijv een omgevallen boom) zonder problemen kunt nemen. Dus op zich is dat verschil in hoogte nogal raar. Nouja er er zijn nog wel meer gekke regeltjes zoals die sporen, maar goed het hele ruiterbewijs is ehhh.....sja Clown
Verder kunnen westernruiters ook gewoon lichtrijden, en in de verlichte zit zitten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:21

en dat is nu precies wat nooit zal gebeuren, die ruiterbewijsdingen kennende Knipoog

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:22

Verward

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:23

hoed is niet verplicht, cap mag ook Lachen maar je moet verplcith een van beide op je hoofd hebben. over het springen, lichtrijden en verlichte zit: wees blij dat ze soepeler zijn, zij gaan er vanuit dat westernruiters minder vaak springen dan engels rijdende mensen en over het algemeen hebben ze daar wel gelijk in geloof ik...