Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Als je jarenlang alleen maar D/E pony's bent gewend is het wel even wennen in het begin. Maar het is een ontzettend lief dier, en das wel even een verademing naast mijn eigen beessie.

carola schreef:Verder moet je kijken naar de bouw. Is ie al uitgezwaard en lekker bespierd of is het nog een slungel? Slungels moet je gewoon een jaartje extra geven. Vooral grote paarden blijven lang slungels, en hebben echt tijd nodig. Geef je ze die tijd niet, dan heb je een grote kans op latere problemen (denk aan HKO, Arthrose, en dat soort nare dingen).
Kijk eens goed naar foto's, daarop kun je vaak goed zien hoe 'uitgezwaard' je paard al is.
Zelf houdt ik standaard 4 jaar aan. Voor uitzonderingen (hengsten vaak) wel eens 3 jaar, en soms ook wel eens 5 jaar.
carola schreef:De testosteron-rush van het voorjaar vind ik ook onzin.
Citaat:Wat ik denk is, dat het nog even moet doordringen tot ieder, dat het start beleid aan het veranderen is. Zelf zie ik het als een overgang fase, met name naar die disciplines toe waar het populair in is om de jonge dieren in te starten. Natuurlijk is het zo dat het e.e.a. flink hier door op zijn kop gezet wordt, en dat zij met name in Amerika er de grootste moeite mee zullen om op een juiste manier, dit beleid in hun cultuur een plek te geven. Ik zelf ben een groot voorstander van de regels die er nu gelden, het starten van paarden van zes jaar en ouder.
Halloway schreef:Ik heb nog even terug gezocht in eerdere topics over het jong aanrijden van paarden, wat me opviel is dat er best wel veel bokkers hier zwaar tegen zijn!!
Maar als ze op de tribune verheerlijkt naar de junior-reining kijken wat gaat er dan om in hun hoofd.![]()
vera"]
[quote="carola schreef:De testosteron-rush van het voorjaar vind ik ook onzin.

).
vera schreef:Het bewijs dat Digger een testosteron-rush heeft had ik vanmorgen weer.
Ik was met hem aan het wandelen en in de berm lagen een paar hooi-rollen. Nadat hij hier een beetje een schijngevecht mee had gehouden (aan de lange lijn), sprong hij er bovenop![]()
) ben ik wel heel erg blij dat ik het toen heb gedaan en niet een half jaar later.
, uitproberen en kijken hoever ze kon gaan. Maar aangezien ze eerder geleerd had dat ze het prettigst kon lopen als ze gewoon braaf was (respect...) hield ze hier vrij snel mee op.
).
Valerie16 schreef:Er zijn de afgelopen tijd nogal wat topic's geweest ivm het te vroeg in rijden van jonge quarters/paint's/appalosa's etc.
Maar nu begin ik ook sterk te twijfelen! Ik heb een geschikte trainer gevonden die mij goed ligt. En zijn theorie is elk paard is verschillend de
ene rij je in bij 2.5 de andere 3.5 jaar. Dat ligt eraan of het paard fysiek en lichaamlijk er klaar voor is.
Maar Dusty is op 3 july 2001 geboren dus ze word dit jaar 3. Is het dan nog te vroeg. Of zou ik de trainer even laten kijken. Wanneer weet je wanneer een paard er niet klaar voor is?
Het longeren pakt ze netjes op, ze leert snel. Maar als ze in de wei staat dan is ze nog zo speels. Is in mei training dan te vroeg?
*zucht*
Ik hoop op veel reacties en wat meer duidelijkheid voor Dusty en mij!
Alvast heel erg bedankt voor de reacties en eventuele tips.