ArwenLune schreef:Misschien omdat een merrie erop gebouwd is om maar een paar keer per jaar gedekt te worden. In het wild word er alleen gedekt als het 'menens' is, en is denk ik bijna altijd de merrie praktisch gelijk drachtig.
Als je spreekt over flinke beurse plekken op schoft, over wonden en zere plekken, dan vind ik dat zeker wel schadelijk, en niet vreemd om dat schadelijk te vinden. De merrie vind het op dat moment misschien niet erg, maar zachtjes gaat het er meestal niet aan toe.
ja, ok, in de natuur gaat het alleen om in principe vruchtbare dekkingen. ze zijn dus maar één weekje per jaar 'beurs'
. maar daar zitten die beesten natuurlijk zelf niet zo mee. wij wél, omdat we er op willen rijden
, wíj worden dus eigenlijk geschaad...
ik heb het hier dan wel alleen over paarden met een vergelijkbare schofthoogte, niet een shire op een arabiertje natuurlijk. want op zúlke verschillen is de natuur dan weer niet berekend
!
ik zit er hier ook niet voor te pleiten om alles maar op elkaar te laten springen van 's morgens tot 's avonds. maar de natuur een béétje krediet geven is voor mensen soms echt lastig geworden...