Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 14:05

Ik vind het ook wel aan de verre en lange kant. Zowel mentaal als fysiek. Ik hou meestal aan hoe oud ze zijn, zo veel mogen ze werken in de week, en circa 3 kwartier (incl. in- en uitstappen). Dat komt als 4-jarige neer op 3 uur per week. 4 als je een uur per training aanhoudt. Dan gaat dus +2u aan je trainingsbudget voor de week op aan één rit. Hoe bereid je dat voor?

Ander kant, endurance mogen ze met de KNHS meedoen vanaf 4 jaar en dan zijn het klassen vanaf 12 km of zo…

Wat niet genoemd wordt, is wat voor paard het is en hoe zwaar jij zelf bent. Je hoeft het van mij ook niet te noemen. Begrijp me niet verkeerd: je bent ons geen verantwoording schuldig. Maar je kent je paard zelf het beste en als het tijdens de opbouw eigenlijk al niet gaat, of juist wel, dan weet je wat.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 15:02

ImLucky schreef:
Ik vind het ook wel aan de verre en lange kant. Zowel mentaal als fysiek. Ik hou meestal aan hoe oud ze zijn, zo veel mogen ze werken in de week, en circa 3 kwartier (incl. in- en uitstappen). Dat komt als 4-jarige neer op 3 uur per week. 4 als je een uur per training aanhoudt. Dan gaat dus +2u aan je trainingsbudget voor de week op aan één rit. Hoe bereid je dat voor?

Ander kant, endurance mogen ze met de KNHS meedoen vanaf 4 jaar en dan zijn het klassen vanaf 12 km of zo…

Wat niet genoemd wordt, is wat voor paard het is en hoe zwaar jij zelf bent. Je hoeft het van mij ook niet te noemen. Begrijp me niet verkeerd: je bent ons geen verantwoording schuldig. Maar je kent je paard zelf het beste en als het tijdens de opbouw eigenlijk al niet gaat, of juist wel, dan weet je wat.

Ze is een quarter pony van 145 cm, ik ben zelf 168 cm en weeg 50 kilo. Voordat ze de winter vrij kreeg reden we makkelijk ritten van een uur. Maar dat moet ik dus weer gaan opbouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 15:09

Ik vind het ook te lang.

Ik vind een uur rechtuit ook wel voldoende

En als 3 jarige deed jij dat al met haar... laat ik zeggen dat het mijn keuze niet zou zijn.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 15:46

Zoveel mensen zoveel wensen :D ik denk dat je veel verschillende antwoorden krijgt.
Waarom wil je dit rondje rijden? Is het een wedstrijd of gewoon voor de leuk? Kan je het niet inkorten?
Persoonlijk zou ik het ook niet doen, qua km's kan ze het vast prima maar qua prikkels lijkt het mij allemaal erg veel. Stel er gaat onderweg iets mis, ze schrikt, gaat ergens niet langs, je valt er af (blijft een jong paard), ben je ook een flink stuk van huis. Is ze al veel mee op pad geweest?

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 15:49

Autumnn schreef:
Zoveel mensen zoveel wensen :D ik denk dat je veel verschillende antwoorden krijgt.
Waarom wil je dit rondje rijden? Is het een wedstrijd of gewoon voor de leuk? Kan je het niet inkorten?
Persoonlijk zou ik het ook niet doen, qua km's kan ze het vast prima maar qua prikkels lijkt het mij allemaal erg veel. Is ze al veel mee op pad geweest?

Ja we zijn voornamelijk op buitenrit geweest toen ik haar heb ingereden. Ze is dus helemaal verkeersmak en ontspannen buiten.

Hier heb je best veel drukke wegen in de omgeving, dus als je die wil vermijden kom je toch snel op wat langere rondjes uit. Ik kan ook korter gaan maar dan wordt het elke keer dezelfde route en komen we ook niet in het bos.

Ik ga denk ik gewoon opbouwen en kijken hoe ze het doet, als ze aangeeft dat het teveel is dan hoeft het natuurlijk niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 15:52

Veel te lang. Helemaal als het paard nu de hele winter stil heeft gestaan en tot op heden nog niet opnieuw is opgepakt.

Overigens vind ik het voor een vierjarige sowieso veel te ver, maar ook voor een tienjarige die een hele winter heeft stilgestaan is het teveel. Je hebt na zo'n periode 0 spier en 0 conditie.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 15:53

mavantos schreef:
Veel te lang. Helemaal als het paard nu de hele winter stil heeft gestaan en tot op heden nog niet opnieuw is opgepakt.

Het is ook niet de bedoeling dat ik volgende week een rit ga maken van 14 kilometer

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 16:00

Quarterpony schreef:
mavantos schreef:

Het is ook niet de bedoeling dat ik volgende week een rit ga maken van 14 kilometer

Volgend jaar zou het wel kunnen inderdaad als je de winter door blijft rijden :j

BeFunny

Re: Hoe lang buitenrit 4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 16:08

Het ligt eraan wanneer idd.

Ik zou nu wel gewoon echt gaan opbouwen een keer in de week al een langere rit doen en ook de stukjes draf en galop opbouwend dan denk ik zelf dat je dit zomer seizoen die rit nog kunt maken. Ik sluit me aan bij Daphara maar jij hebt dus die 6 maanden rust gegeven en daardoor denk ik dat je wel eerst nog wat energie in de opbouw moet steken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 16:20

Mijn keuze zou het niet zijn,
Ik werkte in die tijd op 3 jarige leeftijd max 30 minuten
En met 4 max 40 minuten. Als het al eens heel gek werd incidenteel een buitenrit van 1 uur.

En ik vind vooral dat vele dezelfde belasting erg zwaar worden op den duur voor een paard. Ze hebben (zeker als ze de winter ook nog stil gestaan hebben) amper spieren om jou fatsoenlijk te dragen. Dus als het dan een beetje mis is qua belasting, is het al snel flink mis. Dan geven alle kleine spiertjes niet thuis omdat ze niet weten hoe ze dat moeten oppakken en komt alles meteen voor de rekening van de grote spieren die dat werk eigenlijk niet moeten doen...

Misschien iets om naar toe te werken tegen het einde van dit seizoen. Op zijn vroegst.
Of als handpaard over die afstand. Daar valt nog iets voor te zeggen.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 16:33

pol013 schreef:
En met 4 max 40 minuten. Als het al eens heel gek werd incidenteel een buitenrit van 1 uur.

En ik vind vooral dat vele dezelfde belasting erg zwaar worden op den duur voor een paard. Ze hebben (zeker als ze de winter ook nog stil gestaan hebben) amper spieren om jou fatsoenlijk te dragen. Dus als het dan een beetje mis is qua belasting, is het al snel flink mis. Dan geven alle kleine spiertjes niet thuis omdat ze niet weten hoe ze dat moeten oppakken en komt alles meteen voor de rekening van de grote spieren die dat werk eigenlijk niet moeten doen...

Misschien iets om naar toe te werken tegen het einde van dit seizoen. Op zijn vroegst.

Ik heb deze winter regelmatig gelongeerd, ik snap dat dat niet hetzelfde is, maar ze heeft niet niks gedaan, en heeft dus wel veel balans ontwikkeld. Verder is ze een quarter dus is ze van zichzelf heel goed bespierd dus zeker niet "amper spieren".

Ik ben ook pas van plan om eind zomer deze ritten te gaan doen!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 16:35

Gewoon opbouwen.
En tegen die tijd denk ik dat je zelf wel merkt hoe ver je bent.

Maar niet out of the blue die afstand gaan rijden. Maar dat doe je ook niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 18:13

Quarterpony schreef:
pol013 schreef:

Ik heb deze winter regelmatig gelongeerd, ik snap dat dat niet hetzelfde is, maar ze heeft niet niks gedaan, en heeft dus wel veel balans ontwikkeld. Verder is ze een quarter dus is ze van zichzelf heel goed bespierd dus zeker niet "amper spieren".

Ik ben ook pas van plan om eind zomer deze ritten te gaan doen!

Sorry dat ik het zeg, maar je schiet op elke reactie heel erg in de verdediging. Het is gewoon echt teveel voor een vierjarige. Die werk je 4 dagen in de week maximaal 40 minuten per keer inclusief in- en uitstappen. Je wilt natuurlijk dat die langer mee gaat dan alleen deze zomer. Het is echt nog een heel jong paard.

Het is natuurlijk prima als je het niet wilt horen, maar waarom vraag je het dan vraag ik me af?

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 18:19

mavantos schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar je schiet op elke reactie heel erg in de verdediging. Het is gewoon echt teveel voor een vierjarige. Die werk je 4 dagen in de week maximaal 40 minuten per keer inclusief in- en uitstappen. Je wilt natuurlijk dat die langer mee gaat dan alleen deze zomer. Het is echt nog een heel jong paard.

Het is natuurlijk prima als je het niet wilt horen, maar waarom vraag je het dan vraag ik me af?

Als mensen dingen gaan zeggen die niet kloppen, zoals dat mijn paard amper spieren heeft dan lijkt het me logisch dat ik daar tegen in ga.

Ik wil best nee horen, maar er zijn veel meningen benoemd en dus ook mensen die vinden dat het wel kan. Dus daarom ga ik er gewoon voor en als ze aangeeft dat het teveel is, dan stop ik natuurlijk met opbouwen.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 18:32

Hoe heuvelachtig is heuvels op en af en wat is je paard gewend?

Toen die van mij nog in prima conditie stond liep die met 2 vingers in de neus lange ritten en gingen we zonder zorgen 2-3 uur van huis, vroeger nog wel langer. Stond bij thuiskomst nog net zo te stuiteren als toen we weg gingen.
Na 8km in de Schoorlse duinen was hetzelfde paard bek en bekaf. Thuis is alles plat, en nu moest ze ineens duinen op en af. Onderschat het niet, de belasting is heel anders dan lekker plat rechtuit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 19:08

Ik kan niet zeggen of het te lang is of niet. 14 km is niet de wereld... Het hangt af van de trainings toestand van je paard. En een graaspauze inlassen is altijd goed.
Ik lees hier wel wat inzichten waarvan ik mij afvraag waar ze op gebaseerd zijn. Aannames vooral.
Een buitenrit is een heel andere belasting dan rondjes in een bak.
Bouw het rustig op en blijf goed kijken en luisteren naar je paard.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 19:38

Ik vind het veel te lang. Mijn paarden lopen tot hun 5e / 6e jaar maximaal 20 a 30 minuten onder het zadel, ongeacht of dit nu op buitenrit of in de bak is.
Vinden veel mensen altijd maar overdreven. Anderzijds ik heb in 29 jaar eigen paarden nog nooit een dier 'stuk' gehad in tegenstelling tot degene die vaak het hardste roepen dat paarden niet van suiker zijn :')

Ik zou er dan voor kiezen om maximaal de helft onder het zadel te doen en er verder naast te wandelen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 20:16

Achteraf terug bekeken vond ik het zelfs voor mijn toen 5 jarige te lang...
Graaspauzes en stukken aan de hand zouden zeker belasting verlagen.

Quarterpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-26 20:32

Notch schreef:
Ik vind het veel te lang. Mijn paarden lopen tot hun 5e / 6e jaar maximaal 20 a 30 minuten onder het zadel, ongeacht of dit nu op buitenrit of in de bak is.
Vinden veel mensen altijd maar overdreven. Anderzijds ik heb in 29 jaar eigen paarden nog nooit een dier 'stuk' gehad in tegenstelling tot degene die vaak het hardste roepen dat paarden niet van suiker zijn :')

Ik zou er dan voor kiezen om maximaal de helft onder het zadel te doen en er verder naast te wandelen.

Mijn andere paard is met 10j rustig ingereden en was met 12 al stuk ondanks dat ik nooit heel intensief heb gereden, dus ik vind dat je eigenlijk die conclusie niet kan trekken. Ieder paard is anders en sommige paarden hebben meer pech dan andere

Ik ga zeker stukken ernaast lopen en een aantal pauzes houden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 21:23

Quarterpony schreef:
Als mensen dingen gaan zeggen die niet kloppen, zoals dat mijn paard amper spieren heeft dan lijkt het me logisch dat ik daar tegen in ga.
.

Jouw Quarter heeft sprintspieren, want daar is-ie op gefokt, en geen lange afstandsspieren, dus staar je op die spieren niet blind. Sprintspieren zijn echt in de basis fysiek anders dan 'endurance' spieren. Je kunt die 'endurance' er wel intrainen, maar dat heeft echt tijd nodig.

Ik heb jaren endurance gereden, en met 4 en 5-jarige paarden (halfbloed arabier/warmbloed paard, redelijk veel 'hart' dus, qua afstamming) gemerkt dat ze pas vanaf 6 jaar echt makkelijk langere afstanden aan konden. En langer was dan langer dan 1-1,5 uur met 7/8 km uur.
Maw, daar kon ik, ondanks regelmatig trainen, geen 'endurance conditie' opgebouwd krijgen. Jaar later ging dat opeens met 2 vingers in de neus.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:32

Quarterpony schreef:
mavantos schreef:

Ik wil best nee horen, maar er zijn veel meningen benoemd en dus ook mensen die vinden dat het wel kan. Dus daarom ga ik er gewoon voor en als ze aangeeft dat het teveel is, dan stop ik natuurlijk met opbouwen.

Nou had ik het iets beter kunnen omschrijven: Niet de JUISTE spieren voor deze taak. Want die spieren heb je dus niet getraind in de afgelopen maanden. Om jou correct te kunnen dragen heeft een paard weer andere spieren nodig dan voor gewoon lekker door de wei sprinten.
Vergelijk het met iemand die gewend is op een dressuur of western zadel te rijden. En nu, zelfs al gaat het om dezelfde tijdsduur ineens in een springzadel plaats neemt en meer verlichte zit gaat aannemen. Gegarandeerd dat die persoon dat gaat voelen.
Dat jij steeds indoor 3 km op de loopband gelopen hebt deze winter wil niet zeggen dat je nou morgen zomaar 15 km met een rugzak kunt gaan lopen in heuvelachtig gebied.

Of misschien kun je het wel maar wordt je halverwege moe. Of kun je het wel maar krijg je op het einde pijntjes. Of gaat je coördinatie achteruit van vermoeidheid en wordt je daardoor meer blessure gevoelig.

Op zich allemaal geen onherstelbare rampen, maar niet de dingen die je je paard mee wil geven. Rijden moet vooral nog een leuke, blije, ervaring zijn vrij van langdurige negatieve associaties.

Al is 3 km loopband echt wel beter dan een hele winter op een stoel zitten. Het is toch niet de optimale voorbereiding. En optimale voorbereiding is toch wat je wil doen met zo'n jonkie waar je nog een leven plezier aan hoopt te hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:43

Ik vind dat jullie echt veel te heftig reageren.

Pas d is al onder het zadel. Ts traind er al mee en heeft nog tijd om op te bouwen daarnaast geeft ze aan dat als ze het idee heeft dat het niet gaat ze dat "ritje (want het is geen wekenlange tocht door spanje ofzo) niet doen.

Ik juig het alleen maar toe ik denk dat zowel paard als TS er wel even van uitgaan dat ts geen overgewicht heeft en dat het paard verder gezond is en goede conditie, dit beiden heel erg leuk gaan vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:45

Rustig uitleggen waarom IK het niet zou doen inclusief uitleg waarom en hoe ik dat afweeg erbij noem jij heftig?

Of noem je het heftig omdat er meer mensen zijn die benoemen dat ze dit wel wat veel vinden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 08:49

Ik vindt 14 km/ twee uur rijden te lang voor een vierjarige.

Zou max een uur rijden, en dan alleen als er voldoende opbouw van te voren is. Die twee uur kan wel maar over een paar jaar als het dier wat ouder en sterker is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 09:23

BeFunny schreef:
Ik vind dat jullie echt veel te heftig reageren.

Pas d is al onder het zadel. Ts traind er al mee en heeft nog tijd om op te bouwen daarnaast geeft ze aan dat als ze het idee heeft dat het niet gaat ze dat "ritje (want het is geen wekenlange tocht door spanje ofzo) niet doen.

Ik juig het alleen maar toe ik denk dat zowel paard als TS er wel even van uitgaan dat ts geen overgewicht heeft en dat het paard verder gezond is en goede conditie, dit beiden heel erg leuk gaan vinden.

Het is een vierjarige hè? Het zou een heel ander verhaal zijn als het paard acht of tien zou zijn.