Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ImLucky schreef:Ik vind het ook wel aan de verre en lange kant. Zowel mentaal als fysiek. Ik hou meestal aan hoe oud ze zijn, zo veel mogen ze werken in de week, en circa 3 kwartier (incl. in- en uitstappen). Dat komt als 4-jarige neer op 3 uur per week. 4 als je een uur per training aanhoudt. Dan gaat dus +2u aan je trainingsbudget voor de week op aan één rit. Hoe bereid je dat voor?
Ander kant, endurance mogen ze met de KNHS meedoen vanaf 4 jaar en dan zijn het klassen vanaf 12 km of zo…
Wat niet genoemd wordt, is wat voor paard het is en hoe zwaar jij zelf bent. Je hoeft het van mij ook niet te noemen. Begrijp me niet verkeerd: je bent ons geen verantwoording schuldig. Maar je kent je paard zelf het beste en als het tijdens de opbouw eigenlijk al niet gaat, of juist wel, dan weet je wat.
ik denk dat je veel verschillende antwoorden krijgt.Autumnn schreef:Zoveel mensen zoveel wensenik denk dat je veel verschillende antwoorden krijgt.
Waarom wil je dit rondje rijden? Is het een wedstrijd of gewoon voor de leuk? Kan je het niet inkorten?
Persoonlijk zou ik het ook niet doen, qua km's kan ze het vast prima maar qua prikkels lijkt het mij allemaal erg veel. Is ze al veel mee op pad geweest?
Quarterpony schreef:mavantos schreef:Veel te lang. Helemaal als het paard nu de hele winter stil heeft gestaan en tot op heden nog niet opnieuw is opgepakt.
Het is ook niet de bedoeling dat ik volgende week een rit ga maken van 14 kilometer
pol013 schreef:Mijn keuze zou het niet zijn,
Ik werkte in die tijd op 3 jarige leeftijd max 30 minuten
En met 4 max 40 minuten. Als het al eens heel gek werd incidenteel een buitenrit van 1 uur.
En ik vind vooral dat vele dezelfde belasting erg zwaar worden op den duur voor een paard. Ze hebben (zeker als ze de winter ook nog stil gestaan hebben) amper spieren om jou fatsoenlijk te dragen. Dus als het dan een beetje mis is qua belasting, is het al snel flink mis. Dan geven alle kleine spiertjes niet thuis omdat ze niet weten hoe ze dat moeten oppakken en komt alles meteen voor de rekening van de grote spieren die dat werk eigenlijk niet moeten doen...
Misschien iets om naar toe te werken tegen het einde van dit seizoen. Op zijn vroegst.
Of als handpaard over die afstand. Daar valt nog iets voor te zeggen.
Quarterpony schreef:pol013 schreef:Mijn keuze zou het niet zijn,
Ik werkte in die tijd op 3 jarige leeftijd max 30 minuten
En met 4 max 40 minuten. Als het al eens heel gek werd incidenteel een buitenrit van 1 uur.
En ik vind vooral dat vele dezelfde belasting erg zwaar worden op den duur voor een paard. Ze hebben (zeker als ze de winter ook nog stil gestaan hebben) amper spieren om jou fatsoenlijk te dragen. Dus als het dan een beetje mis is qua belasting, is het al snel flink mis. Dan geven alle kleine spiertjes niet thuis omdat ze niet weten hoe ze dat moeten oppakken en komt alles meteen voor de rekening van de grote spieren die dat werk eigenlijk niet moeten doen...
Misschien iets om naar toe te werken tegen het einde van dit seizoen. Op zijn vroegst.
Of als handpaard over die afstand. Daar valt nog iets voor te zeggen.
Ik heb deze winter regelmatig gelongeerd, ik snap dat dat niet hetzelfde is, maar ze heeft niet niks gedaan, en heeft dus wel veel balans ontwikkeld. Verder is ze een quarter dus is ze van zichzelf heel goed bespierd dus zeker niet "amper spieren".
Ik ben ook pas van plan om eind zomer deze ritten te gaan doen!
mavantos schreef:Sorry dat ik het zeg, maar je schiet op elke reactie heel erg in de verdediging. Het is gewoon echt teveel voor een vierjarige. Die werk je 4 dagen in de week maximaal 40 minuten per keer inclusief in- en uitstappen. Je wilt natuurlijk dat die langer mee gaat dan alleen deze zomer. Het is echt nog een heel jong paard.
Het is natuurlijk prima als je het niet wilt horen, maar waarom vraag je het dan vraag ik me af?

Notch schreef:Ik vind het veel te lang. Mijn paarden lopen tot hun 5e / 6e jaar maximaal 20 a 30 minuten onder het zadel, ongeacht of dit nu op buitenrit of in de bak is.
Vinden veel mensen altijd maar overdreven. Anderzijds ik heb in 29 jaar eigen paarden nog nooit een dier 'stuk' gehad in tegenstelling tot degene die vaak het hardste roepen dat paarden niet van suiker zijn
Ik zou er dan voor kiezen om maximaal de helft onder het zadel te doen en er verder naast te wandelen.
Quarterpony schreef:Als mensen dingen gaan zeggen die niet kloppen, zoals dat mijn paard amper spieren heeft dan lijkt het me logisch dat ik daar tegen in ga.
.
Quarterpony schreef:mavantos schreef:Sorry dat ik het zeg, maar je schiet op elke reactie heel erg in de verdediging. Het is gewoon echt teveel voor een vierjarige. Die werk je 4 dagen in de week maximaal 40 minuten per keer inclusief in- en uitstappen. Je wilt natuurlijk dat die langer mee gaat dan alleen deze zomer. Het is echt nog een heel jong paard.
Het is natuurlijk prima als je het niet wilt horen, maar waarom vraag je het dan vraag ik me af?
Als mensen dingen gaan zeggen die niet kloppen, zoals dat mijn paard amper spieren heeft dan lijkt het me logisch dat ik daar tegen in ga.
Ik wil best nee horen, maar er zijn veel meningen benoemd en dus ook mensen die vinden dat het wel kan. Dus daarom ga ik er gewoon voor en als ze aangeeft dat het teveel is, dan stop ik natuurlijk met opbouwen.
BeFunny schreef:Ik vind dat jullie echt veel te heftig reageren.
Pas d is al onder het zadel. Ts traind er al mee en heeft nog tijd om op te bouwen daarnaast geeft ze aan dat als ze het idee heeft dat het niet gaat ze dat "ritje (want het is geen wekenlange tocht door spanje ofzo) niet doen.
Ik juig het alleen maar toe ik denk dat zowel paard als TS er wel even van uitgaan dat ts geen overgewicht heeft en dat het paard verder gezond is en goede conditie, dit beiden heel erg leuk gaan vinden.