Wat doen jullie als je paard spicy is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:05

Met borstelen kan ik het dan oplossen als ik de tijd heb om een hele wellness treatment te geven, maar goed, dat heb ik niet altijd. En soms, ook als ik tijd genoeg heb dan werkt het niet mee als er bijvoorbeeld net veel paarden naar binnen/buiten gaan, gevoerd wordt, veel gebeurd etc.etc..

Voorheen ging ik vaak dan even longeren van te voren, maar dat vind ik ook eigenlijk geen oplossing en in praktijk lostte dat niets op.

Nu is de keuze dus even aan de hand een rondje stappen in de binnenbak, wat grondwerk oefeningetjes, let op mij etc.etc..
Ik ga er pas op als dat goed aanvoelt :-)

En bij voorkeur wil ik geen "IEPP".

Wat Koend hierboven ook al zegt, deel zit ook in het management. Eind vorig jaar was er het een en ander veranderd waardoor ik plots iets te veel "IEPP" had voor mijn smaak. Dat heb ik opgelost door het voer wat aan te passen en door de beweging wat aan te passen (elke dag iets doen, al is het maar stapmolen, ipv 1 dag in de week helemaal vrij geven).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:08

Het bos in en veel heuveltje op en af. Als ze echt hard werken willen, dan zullen ze werk krijgen ook :-D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:17

Goof schreef:
Had ze stress of was ze gewoon fris? Dat is wel een verschil. En als het stress is, wat is dan de oorzaak?

Dit vind ik wel een heel cruciale vraag.

Bij spicy heb ik een beeld zoals mijn merrie: een paard die altijd aan staat en wil werken werken werken en altijd een gigantische drive heeft. Die heeft gewoon áltijd een hete peper in haar reet (letterlijk spicy)
Als de energie al te gek is moet je gewoon even het ventiel open zetten en haar in haar gewenste tempo wat stoom laten afblazen. Dan moet je niet remmen of pielen want dan gaat de energie er op een andere manier uit en lig je waarschijnlijk op de grond. Ideaal is dan in verlichte zit rondgalopperen in de 40x80 baan. Dat zijn dan ideale omstandigheden om haar gewoon even semi gecontroleerd echt te laten uitrazen.
Op wat kalmere dagen kan stappen juist wél heel goed helpen. Eerst aan de hand, rechtuit en in 8jes tot ze een keer goed zucht en dan meteen heel veel goed buigen door voltes, wijken en SB in stap. Vooral werken naar echte lengtebuiging. Die zorgt dan uiteindelijk ook voor echte ontspanning.
Bij haar is spicy geen negatieve emotie. Gewoon héél véél emotie. Je moet er gewoon mee lachen en niets van vinden.

Mijn ruin doet meer wat ik uit jouw verhaal haal: angst, onzekerheid en stress. Dat zijn wel negatieve emoties en vragen een compleet andere aanpak. De ene keer klapt hij dan helemaal dicht en is niet te bereiken. En de andere keer maakt hij zich dan tot spierklomp en gaat hard(er)
Die handleiding heb ik nog maar matig gevonden. Soms helpt iets niet, soms wel. Soms kom ik er doorheen. Soms stop ik gewoon na het allereerste wat hij goed doet. Soms kan ik het omzetten in geweldig werken.
Dat is véél complexer in mijn handboek. Maar zou ik niet spicy noemen. Al kan het er aan de buitenkant hetzelfde uitzien. Maar ook hier is lengtebuiging mijn allerbeste troef en meest kans hebbende oplossing. Ik moet er alleen rekening mee houden dat het soms gewoon kansloos is.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 11:58

Apple, momenteel staat ze samen met haar vriendin in de loods vanwege stallentekort. Daardoor is ze nu enorm aan haar gehecht en permanent in de stress als ze zonder haar is. Heel irritant. Van het voorjaar gaat ze de kudde in en ben ik hiervan af, maar nu is het echt afzien. Dat helpt niet mee en kan ik nu ook niks aan veranderen helaas. Ik denk dat ik die van mij niet gelukkig maak met zo’n treatment, die houdt sowieso niet echt van poetsen.

Pol013, het tweede klopt wel ja, maar ik noemde het spicy omdat het nu in combinatie met stuiteren en rennen was en normaal gesproken is ze alleen simpelweg lekker voorwaarts.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:23

Kimmie25501 schreef:
Anne_GTI schreef:
Proberen van de voorkant af te blijven en hersenwerk verzinnen met veel voltes. Beetje slalommen om pionnen, balkjes. Niet dom laten rennen. Ik draaf vaak wel vrij vlot aan en ga slangenvoltes enzo rijden.

Zet jij dit dan van tevoren al neer als je weet dat je paard druk is ofzo?

Ladyson, in dit geval heb ik even gewerkt aan het recht achterwaarts gaan. Tussen het longeren en rijden in. Toen ik opstapte was ze niet ultiem ontspannen, maar ik vond haar ook niet mega gespannen. Ze bleef braaf staan, maar wilde wel meteen vertrekken toen ik erop zat.

Als ie al spoken ziet met binnen halen weet ik wel hoe laat het is. Kou en wind is de trigger.

Juist dan zet ik cavaletti's neer enzo. Dat maakt het voor het paard makkelijker om mee te denken want hij ziet letterlijk waar je heen wil.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:06

Als ik de vraag breder mag trekken: paard is buiten zeer spicy en in de bak aan de trage kant. Heeft hij buiten dan teveel stress en is de bak (te) vertrouwd of vindt hij het buiten super leuk en in de bak saai?

Ik vraag me ook weleens af of een heet paard gewoon veel energie heeft of stress heeft...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:12

Dahlia85 schreef:
Mag ik de vraag van TS uitbereiden met de vraag hoe jullie dat aanpakken tijdens buitenritten?

Als ik in de bak ga rijden eerst longeren. Zonder touw, gewoon even alle energie eruit laten rennen en bokken.
Op de buitenrit: niet galopperen, maar vooral tempowisselingen zoals draf verruimen. Kan het paard zijn energie kwijt zonder dat hij aan de kletter gaat.
En niet teveel verzameld rijden, dan bouwen mijn paarden juist nog meer energie op.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:32

Ik stap gewoon niet op zolang ze wappie zijn :+ :Y)

Dus als we bij binnenkomst erg gespannen zijn dan ga ik eerst grondwerken, veel lateraal werk erin om het lijf zacht te maken en korte overgangen om te checken of ze bij me zijn.
Als ik er al op zit en ze bouwen spanning op dan via buiging wat ontspanning proberen te vinden, verder niet te veel aan pielen dus lucht van voren en elk kleine stukje positieve extra benadrukken/belonen. En als ze het echt slecht trekken ben ik ook niet te beroerd om af te stappen en weer even terug te pakken op het grondwerk. Maar dat komt eigenlijk niet tot zelden voor als de omstandigheden bij opstappen kloppen.
Energie eruit moeten rennen geloof ik niet zo in, tenzij er iets schort aan de huishouding.

Spanning moet wel iets zijn wat sporadisch speelt. Als het meer standaard is dat ik ermee moet dealen dan uitzonderlijk dan gaan er wel alarmbellen af en moet de boel terug naar de tekentafel.
Deze week had ik met mijn 4 jarige zo'n moment dat het even goed aan de bak moest met het grondwerk om de boel in goede banen te leiden (al een maand weinig structuur i.v.m. met weer, energie ook niet goed kwijt kunnen in de bevroren paddock en gek weer op het moment zelf). Maar over het algemeen zijn ze zo opgeleid dat je relaxt kan beginnen, ook al zijn ze relatief groen.

Levita

Re: Wat doen jullie als je paard spicy is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:08

Mijn paard is sinds ze weer binnen staan behoorlijk spicy en daarom uiteindelijk ervoor gekozen om zijn management te gaan veranderen en verhuizen we binnenkort naar een stal waar hij meer buiten komt.

Verder probeer ik eerst even te longeren en als ik erop zit veel 8tjes te rijden. Hem te laten buigen door zijn ribben. Er zijn dagen dat ik opstap en dan ben ik bang dat hij flauwvalt omdat hij gewoon weg nauwelijks adem haalt :o . Ik probeer ook veel op mijn eigen zit te letten en niet gespannen te zijn, want ik wil er ook nog weleens in mee gaan.

Als hij overigens echt heel erg fris is dan stap ik af en mag hij uitrazen aan de longeerlijn. :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:14

lletam schreef:
Als ik de vraag breder mag trekken: paard is buiten zeer spicy en in de bak aan de trage kant. Heeft hij buiten dan teveel stress en is de bak (te) vertrouwd of vindt hij het buiten super leuk en in de bak saai?

Ik vraag me ook weleens af of een heet paard gewoon veel energie heeft of stress heeft...

Zeker geen verkeerde vraag.

Maar je hebt nu eenmaal ook border collie type paarden. En adhd mensen. Mensen en dieren kúnnen ook gewoon anders bedraad zijn en de één zoekt daardoor meer en de ander juist minder prikkels.
Als je normaal rustige kalme paard ineens spicy wordt lijkt het me prima om even te checken of ie stress heeft of juist uber blij is.

Maar een paard, die altijd meer energiek is, ga ik geen complex aanpraten omdat het er aan alle kanten vanaf spettert. Kenmerk daarbij lijkt mij wel dat dat ook de paarden zijn die heel snel kunnen klimmen in hun energie maar hem ook weer terug kunnen brengen naar iets (semi)functioneels. Als het altijd hysterisch blijft zou ik me wel zorgen gaan maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:15

Kimmie25501 schreef:
Apple, momenteel staat ze samen met haar vriendin in de loods vanwege stallentekort. Daardoor is ze nu enorm aan haar gehecht en permanent in de stress als ze zonder haar is. Heel irritant. Van het voorjaar gaat ze de kudde in en ben ik hiervan af, maar nu is het echt afzien. Dat helpt niet mee en kan ik nu ook niks aan veranderen helaas. Ik denk dat ik die van mij niet gelukkig maak met zo’n treatment, die houdt sowieso niet echt van poetsen.

Pol013, het tweede klopt wel ja, maar ik noemde het spicy omdat het nu in combinatie met stuiteren en rennen was en normaal gesproken is ze alleen simpelweg lekker voorwaarts.

Denk dat het dan inderdaad vooral spanning is en niet fris. Door de stal omstandigheden nu.
Dan inderdaad kijken hoe je bij die van jou de spanning kan afvloeien. Aan het werk zetten, of juist licht en puur ontspanning.
Wat veel ruiters ook vergeten, probeer zeker bij spanning ook op je eigen houding en ademhaling te letten. Vaak gaan mensen zelf ook wat mee verkrampen of hoog in hun ademhaling zitten. En dat voelen paarden heel goed. Veel praten, of stom een liedje zingen helpt mij dan vaak wel, heb het niet snel, maar wel een keer gehad op buitenrit toen er een ongeluk naast ons gebeurde... dat ik echt dacht, nu ga ik er af :+ Lekker tegen hem zitten te praten en hoedje van papier gezongen, waardoor ik weer om mezelf moest lachen... en de ontspanning was bij beide terug.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:50

c_alsemgeest schreef:
Als ik dit hoofd al heb op de poetsplaats... weet ik al genoeg :')
[ Afbeelding ]

Gelukkig woon je ver genoeg weg; ik geloof niet dat het verstandig is als hij met Tante Taart in een praatgroep gaat met zo'n bui..... :+

Kimmie25501 schreef:

Ik zou dan juist meer een punt maken dat ze zonder elkaar kunnen, maar wel op een manier die geen ongelukken geeft.
Je kunt proberen of magnesium iets doet (wel de juiste versie voeren) maar een garantie is het niet, ondanks dat het vaak wel werkt.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:07

Dahlia85 schreef:
Mag ik de vraag van TS uitbereiden met de vraag hoe jullie dat aanpakken tijdens buitenritten?

Wij hebben het geluk dat we een bos hebben met veel Freek Vonk paadjes zoals wij ze noemen. Veel boomstammen en takken , heuveltjes enz. Daar moeten ze bij nadenken en dat ontspant vanzelf.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 19:47

Ikke, dat zou ik absoluut ook willen, maar geen idee hoe!

C_alsemgeest, vaak helpt bij haar beweging aan de hand, maar daarin ben ik onder het zadel nog zoekend. Wat aan de hand werkt werkte niet echt super. Verder heb ik heel bewust al op mijn ademhaling gelet. In het begin werkte dat, later niet meer.

Mooney, wat is lateraal werk?

Ik geef magnesium relax van Horseflex en de chill pill, maar de laatste tijd niet zo consequent, dus dat ga ik wel weer beter doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:05

Lateraal werk, zijn zijwaartse of schuin ingezette oefeningen.
Bv wijken, appuyeren, keertwendingen. veel rekenen er ook schouder binnenwaarts, travers etc onder.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 21:00

Ah zo! Zo ver zijn wij aan de hand nog niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:21

Kimmie25501 schreef:
Ah zo! Zo ver zijn wij aan de hand nog niet.

Het hoeft ook niet wedstrijdwaardig te zijn he? Die van mij zijn 3 en 4, daar lijkt het appuyement, travers of schouderbinnenwaarts ook nog niet op wat het uiteindelijk moet zijn (zelfs het wijken nog niet helemaal, maar dat komt wel dichter in de buurt :+ ).
Met dit doel (dus spanning afvloeien) en op die leeftijd vind ik het al heel prima als de schouder en/of de achterhand naar je toe of van je af kunnen bewegen bij de juiste hulp, daar kan je genoeg souplesse in het lijf mee maken om ze mentaal te helpen. De lengtebuiging helemaal correct en alle andere technische kanten eraan komen op ten duur wel.

Als ze dat nog niet kan is het wellicht wel een goede om op te pakken

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 21:32

Dat snap ik. Ik weet zelf alleen niet hoe ik die oefeningen vraag aan de hand, behalve de keertwendingen. Ik zal ze wel op mn lijstje zetten voor m’n les!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:53

lletam schreef:

Mijn haf dacht dat ie op de renbaan was buiten, maar vond de bak dus idd dodelijk saai...je komt niet verder dan die 4 hekjes -O-
Buiten heb ik opgelost met langer laten rennen dan hij leuk vond...na paar x zulke acties normaliseerde hij wel. In de bak ging hij pas leuk vinden toen we de juiste instructrice hadden gevonden. Vanuit rechtrichten. Werd ie super fanatiek van. Elke les ook blij hinniken als hij haar aan zag komen lopen, terwijl ze nooit snoepjes voor hem had. Echt zo van 'eindelijk iemand die mijn vrouwtje opvoudt :') Zijgangen vond ie geweldig. Ik zelf snapte niks van travers en renvers, hij schudde ze zo uit zn hoef.

Mijn huidige pony zelfde verhaal, met het verschil dat ik nu heel veel sneller was met de juiste instructrice vinden. Zeker met pionnen en balken wordt ze helemaal enthousiast

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 00:33

Gewoon uit laten racen tot hij weer rustig is doe ik. Buitenrit begin ik niet aan als hij wild is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:07

Texas02 schreef:
Gewoon uit laten racen tot hij weer rustig is doe ik. Buitenrit begin ik niet aan als hij wild is.

Dat zou ik afraden, want voor veel paarden wordt het dan een gewoonte en een verwachting dát ze elke keer los mogen gaan.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 11:23

pol013 schreef:
Goof schreef:
Had ze stress of was ze gewoon fris? Dat is wel een verschil. En als het stress is, wat is dan de oorzaak?

Dit vind ik wel een heel cruciale vraag.

Bij spicy heb ik een beeld zoals mijn merrie: een paard die altijd aan staat en wil werken werken werken en altijd een gigantische drive heeft. Die heeft gewoon áltijd een hete peper in haar reet (letterlijk spicy)
Als de energie al te gek is moet je gewoon even het ventiel open zetten en haar in haar gewenste tempo wat stoom laten afblazen. Dan moet je niet remmen of pielen want dan gaat de energie er op een andere manier uit en lig je waarschijnlijk op de grond. Ideaal is dan in verlichte zit rondgalopperen in de 40x80 baan. Dat zijn dan ideale omstandigheden om haar gewoon even semi gecontroleerd echt te laten uitrazen.
Op wat kalmere dagen kan stappen juist wél heel goed helpen. Eerst aan de hand, rechtuit en in 8jes tot ze een keer goed zucht en dan meteen heel veel goed buigen door voltes, wijken en SB in stap. Vooral werken naar echte lengtebuiging. Die zorgt dan uiteindelijk ook voor echte ontspanning.
Bij haar is spicy geen negatieve emotie. Gewoon héél véél emotie. Je moet er gewoon mee lachen en niets van vinden.

Mijn ruin doet meer wat ik uit jouw verhaal haal: angst, onzekerheid en stress. Dat zijn wel negatieve emoties en vragen een compleet andere aanpak. De ene keer klapt hij dan helemaal dicht en is niet te bereiken. En de andere keer maakt hij zich dan tot spierklomp en gaat hard(er)
Die handleiding heb ik nog maar matig gevonden. Soms helpt iets niet, soms wel. Soms kom ik er doorheen. Soms stop ik gewoon na het allereerste wat hij goed doet. Soms kan ik het omzetten in geweldig werken.
Dat is véél complexer in mijn handboek. Maar zou ik niet spicy noemen. Al kan het er aan de buitenkant hetzelfde uitzien. Maar ook hier is lengtebuiging mijn allerbeste troef en meest kans hebbende oplossing. Ik moet er alleen rekening mee houden dat het soms gewoon kansloos is.

Dit herken ik 100%. Ik begrijp dat het paard van TS een merrie is, dus dan kun je ook niet om de invloed van hormonen heen. Althans, ik merk bij mijn merrie dat die een grote rol kunnen spelen als er stress is, zeker als óók wind staat en er wellicht óók al iets op de wei is gebeurd. Heeft mijn paard echt stress, bouwt de adrenaline zich alleen maar op en probeer ik de slimste van ons 2 te zijn door af te stappen. Morgen weer een dag!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:14

eenitraM schreef:
Texas02 schreef:

Dat zou ik afraden, want voor veel paarden wordt het dan een gewoonte en een verwachting dát ze elke keer los mogen gaan.

Geen last van, hij diet dit niet elke keer. Af en toe een keer, dan heeft hij het even nodig. En dat mag van mij, zo lang ik de controle maar houd.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:47

Je zegt dat je nog niet zo ver bent met zijgangen onder het zadel, maar dat hoeft ook niet. Je wilt eigenlijk alleen maar reactie op je hulpen. Been links is opzij naar rechts. 1 pasje is prima. Schouders opzij zetten, zigzaggen, van alles om dat koppie maar bezig te houden. Dat werkt vaak beter dan alleen maar figuren rijden. Echt die stelling en buiging vragen om ze los in dat lijf te krijgen en adem te laten halen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 15:56

Mrijn, hmm interessante invalshoek, ik heb inderdaad een merrie.

Binkie_Eline, zelfs het zigzaggen hielp woensdag niet, net zoals het wijken op de volte. Zigzaggend wijken heb ik dan weer niet gedaan, dus zet ik op mijn lijstje!