Goof schreef:Had ze stress of was ze gewoon fris? Dat is wel een verschil. En als het stress is, wat is dan de oorzaak?
Dit vind ik wel een heel cruciale vraag.
Bij spicy heb ik een beeld zoals mijn merrie: een paard die altijd aan staat en wil werken werken werken en altijd een gigantische drive heeft. Die heeft gewoon áltijd een hete peper in haar reet (letterlijk spicy)
Als de energie al te gek is moet je gewoon even het ventiel open zetten en haar in haar gewenste tempo wat stoom laten afblazen. Dan moet je niet remmen of pielen want dan gaat de energie er op een andere manier uit en lig je waarschijnlijk op de grond. Ideaal is dan in verlichte zit rondgalopperen in de 40x80 baan. Dat zijn dan ideale omstandigheden om haar gewoon even semi gecontroleerd echt te laten uitrazen.
Op wat kalmere dagen kan stappen juist wél heel goed helpen. Eerst aan de hand, rechtuit en in 8jes tot ze een keer goed zucht en dan meteen heel veel goed buigen door voltes, wijken en SB in stap. Vooral werken naar echte lengtebuiging. Die zorgt dan uiteindelijk ook voor echte ontspanning.
Bij haar is spicy geen negatieve emotie. Gewoon héél véél emotie. Je moet er gewoon mee lachen en niets van vinden.
Mijn ruin doet meer wat ik uit jouw verhaal haal: angst, onzekerheid en stress. Dat zijn wel negatieve emoties en vragen een compleet andere aanpak. De ene keer klapt hij dan helemaal dicht en is niet te bereiken. En de andere keer maakt hij zich dan tot spierklomp en gaat hard(er)
Die handleiding heb ik nog maar matig gevonden. Soms helpt iets niet, soms wel. Soms kom ik er doorheen. Soms stop ik gewoon na het allereerste wat hij goed doet. Soms kan ik het omzetten in geweldig werken.
Dat is véél complexer in mijn handboek. Maar zou ik niet spicy noemen. Al kan het er aan de buitenkant hetzelfde uitzien. Maar ook hier is lengtebuiging mijn allerbeste troef en meest kans hebbende oplossing. Ik moet er alleen rekening mee houden dat het soms gewoon kansloos is.