Anderen kunnen niet op mijn paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:15

Hmja ik weet niet, als je been geeft en ze voorwaarts houdt en het hoofd omhoog houdt dan hebben ze weinig kans om dat hoofd naar beneden te doen en een boksessie te geven.
Ookal hebben ze veel spanning..

Maar goed, laten we het er maar op houden dat er verschillende wegen zijn die naar Rome leiden. :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:19

Sky_As schreef:
Hihi, het hangt toch wel van het bokken en de reden hier voor af of been geven handig was.
Voor sommige paarden zal dat het startsein zijn om echt zijn kop tussen de benen te trekken en je aan een bodem inspectie te onderwerpen....

Dat zijn niet de paarden die ik de bijrijdersmarkt op zou gooien :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:20

Bij de meeste paarden wel, maar ik kan ook modellen die gewoon door je hand heen trekken en been zouden zien op dat moment als reden om je er echt af te smijten....

Maar goed, zo kende ik vroeger een paard die op buitenrit achteruit de weg op rende, of de sloot in.... Meer been= was nog harder achteruit rennen...

Er zijn inderdaad meer wegen, alleen niet iedere weg past bij ieder paard, dat vind ik soms ook zo gevaarlijk aan advies zonder de combinatie te kennen....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:20

Gini schreef:
Sky_As schreef:
Hihi, het hangt toch wel van het bokken en de reden hier voor af of been geven handig was.
Voor sommige paarden zal dat het startsein zijn om echt zijn kop tussen de benen te trekken en je aan een bodem inspectie te onderwerpen....

Dat zijn niet de paarden die ik de bijrijdersmarkt op zou gooien :')

Hahaha, soms zijn het degene waarvan je het niet verwacht...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:11

Sky_As schreef:
Bij de meeste paarden wel, maar ik kan ook modellen die gewoon door je hand heen trekken en been zouden zien op dat moment als reden om je er echt af te smijten....

Maar goed, zo kende ik vroeger een paard die op buitenrit achteruit de weg op rende, of de sloot in.... Meer been= was nog harder achteruit rennen...

Er zijn inderdaad meer wegen, alleen niet iedere weg past bij ieder paard, dat vind ik soms ook zo gevaarlijk aan advies zonder de combinatie te kennen....

Tja maar aan de andere kant, ik heb best veel paarden beleerd, afgericht en gecorrigeerd. Daarom ook wel een beetje ervaring met verschillende manieren van bokken en weet gewoon dat voorwaarts oplossen belangrijk is. Alles valt of staat met timing en veel mensen zijn te laat en laten dingen gebeuren. Ja, dan helpt het been geven niet meer inderdaad en als dat hoofd al beneden is krijg je het ook niet zo snel meer omhoog.

Des_sie

Re: Anderen kunnen niet op mijn paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 21:36

Hij heeft het bij mij ook een keer gedaan ik was te laat en inderdaad hoofd op de grond en ik ook :P maar als je zn hoofd goed omhoog houd is het wel uit te zitten maar dan moet je inderdaad hem wel voor zijn.
Het laatste meisje die kwam reed wel echt super vriendelijk en direct belonen als die even braaf was!
Maar goed ik denk dat ik toch iemand ga zoeken die wat grondwerk bijvoorbeeld wil doen heeft ie toch wat aandacht en beweging en anders maar wat meer vrij.
Er is vast wel een oplossing voor door bijvoorbeeld rustig kennis te maken ect maar dan nog denk ik dat hij gewoon heel erg moet wennen aan het gevoel op zijn rug en ik wil ook geen ongelukken dat is voor niemand leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:57

Ik denk dat dit verstandig is, het is zo te lezen gewoon eentje met een gebruiksaanwijzing. :-)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 09:17

Kan je instructeur er wel gewoon op rijden?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:36

Ik zou dat paard toch eerst enkele keren door een meer ervaren ruiter laten rijden.
Allicht heb je hem zelf wat eenkennig gemaakt, lees een beetje op een akkoord gaan rijden. Eenkennig is vaak verwend, wat voor sommige combinaties goed werkt, maar felle reacties kan veroorzaken als er iemand opgaat die een ander stramien volgt of de bestaande combinatie aan een nieuwe situatie onderworpen wordt.
Hoevaak neem je met dat paard les? Welk niveau lopen jullie of hoever staan jullie al in de africhting?
Ken je je eigen valkkuilen? Ben je zelf een doortastende ruiter of ga je liever conflict/moeilijkheden uit de weg? Hoe gaat het paard om met andere situaties, eerder terughoudend of fanatiek (voor beide kan ook het woordje 'te' van toepassing zijn) en hoe ga je daar dan mee om?

Paar jaar geleden ook eens een combinatie op stal gehad, met een gelijkaardig verhaal. Door omstandigheden in de privesfeer zochten ze een halve stal, maar niemand kon er zogezegd mee wegrijden... Helaas kon ze dat eigenlijk ook niet, maar hadden ze een akkoord bereikt dat in een bepaalde routine ze wel hun rondjes deden. Maar echt connectie, verbinding/aansluiting in het werk of gehoorzaamheid was er amper en uiteraard met andere ruiters kwam dat harder tot uiting.

Uiteraard heb je wel eenkennige paarden, maar dat is dan vaak echt iets qua energie. Dat zie je vaak al op stal en in de omgang. In het rijden kan het zijn dat iemand toch teveel hand of been gebruikt, waardoor er daar wat terughoudendheid ontstaat. Echter zou je dat zelf moeten weten, maar echt niet kunnen te rijden zijn, ligt vaak toch eerder aan de opleiding, dan echt aan de doorsnee ruiter. Als ik op mijn lichte tour paard een ruiter zet, weet ik ook dat ik moet oppassen dat ze niet per ongeluk te bruut met been en hand zijn, want dan kunnen er wel eens knopjes aangezet worden, wat de ruiter niet zou kunnen handelen. Maar gewoon een rondje stap-draf-galop, zou een beetje kundig ruitertje best moeten kunnen en zou ik zelf ook niet ok vinden moest dat niet mogelijk zijn, want dan zou er iets mankeren aan mijn opleiding en basiswerk op dat paard en dus betekenen dat mijn paard het werk niet graag doet of er zelf geen vertrouwen in heeft.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:13

Hebben deze mensen dezelfde bouw als jou? Anders kan het best zijn dat je gewoon een gevoelig paard hebt, en ze de balans verandering in het zadel niet prettig vind en daarom gaat bokken? Iemand die bijvoorbeeld een 18” zadel nodig heeft en op een 17 of 17,5” gaat zitten zorgt voor druk op de achterkant van je zadel? Een gevoelig paard die dat niet gewend is kan daar best bokkend op reageren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 15:33

Het kan ook gewoon testen zijn, wij hadden ooit zo"n Fries..bokken bij onzekere/ angstigere ruiters en bij een zelfverzekerd persoon geen enkel probleem. 1 keer corrigeren en klaar.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 18:29

bulck schreef:
Ik zou dat paard toch eerst enkele keren door een meer ervaren ruiter laten rijden.
Allicht heb je hem zelf wat eenkennig gemaakt, lees een beetje op een akkoord gaan rijden. Eenkennig is vaak verwend, wat voor sommige combinaties goed werkt, maar felle reacties kan veroorzaken als er iemand opgaat die een ander stramien volgt of de bestaande combinatie aan een nieuwe situatie onderworpen wordt.
Hoevaak neem je met dat paard les? Welk niveau lopen jullie of hoever staan jullie al in de africhting?
Ken je je eigen valkkuilen? Ben je zelf een doortastende ruiter of ga je liever conflict/moeilijkheden uit de weg? Hoe gaat het paard om met andere situaties, eerder terughoudend of fanatiek (voor beide kan ook het woordje 'te' van toepassing zijn) en hoe ga je daar dan mee om?

Paar jaar geleden ook eens een combinatie op stal gehad, met een gelijkaardig verhaal. Door omstandigheden in de privesfeer zochten ze een halve stal, maar niemand kon er zogezegd mee wegrijden... Helaas kon ze dat eigenlijk ook niet, maar hadden ze een akkoord bereikt dat in een bepaalde routine ze wel hun rondjes deden. Maar echt connectie, verbinding/aansluiting in het werk of gehoorzaamheid was er amper en uiteraard met andere ruiters kwam dat harder tot uiting.

Uiteraard heb je wel eenkennige paarden, maar dat is dan vaak echt iets qua energie. Dat zie je vaak al op stal en in de omgang. In het rijden kan het zijn dat iemand toch teveel hand of been gebruikt, waardoor er daar wat terughoudendheid ontstaat. Echter zou je dat zelf moeten weten, maar echt niet kunnen te rijden zijn, ligt vaak toch eerder aan de opleiding, dan echt aan de doorsnee ruiter. Als ik op mijn lichte tour paard een ruiter zet, weet ik ook dat ik moet oppassen dat ze niet per ongeluk te bruut met been en hand zijn, want dan kunnen er wel eens knopjes aangezet worden, wat de ruiter niet zou kunnen handelen. Maar gewoon een rondje stap-draf-galop, zou een beetje kundig ruitertje best moeten kunnen en zou ik zelf ook niet ok vinden moest dat niet mogelijk zijn, want dan zou er iets mankeren aan mijn opleiding en basiswerk op dat paard en dus betekenen dat mijn paard het werk niet graag doet of er zelf geen vertrouwen in heeft.

Ik vind zelf niet dat ik hem afwachtend rijd toen ik hem net had deed hij dit bij mij ook maar ik word absoluut niet onzeker en rij hem gewoon door dit weet hij ook en kan eigenlijk lezen en schrijven met hem als hij iets moeilijk vind is die bij mij ook heus wel eens even dwars maar ik geef hem dan niet zijn zin en doe net of ik niks door heb en we rijden weer verder. Hij bokt dan niet maar laat gewoon ff merken dat hij het er niet mee eens is.
Verder heb ik om de week springles en gaan volgende maand onze eerste wedstrijd rijden. Dressuur les ook om de week dat zal ongeveer rond B/L niveau zitten.
Ik denk eerder dat hij onzeker word van een nieuwe ruiter dan dat het aan de opleiding ligt en nee we zijn natuurlijk nog niet super ver maar de basis zit er zeker wel op.

Des_sie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 18:31

Neon schreef:
Hebben deze mensen dezelfde bouw als jou? Anders kan het best zijn dat je gewoon een gevoelig paard hebt, en ze de balans verandering in het zadel niet prettig vind en daarom gaat bokken? Iemand die bijvoorbeeld een 18” zadel nodig heeft en op een 17 of 17,5” gaat zitten zorgt voor druk op de achterkant van je zadel? Een gevoelig paard die dat niet gewend is kan daar best bokkend op reageren.

Het ene meisje was een stuk langer maar de ander was wel vrijwel hetzelfde als mij gebouwd ook toen deed hij dit