Jong paard (te) enthousiast met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:25

Soms ontstaat het enthousiasme ook doordat je teveel op controle probeert te rijden.
Wij hebben op een soortgelijk paard nu iemand die het paard veel meer laat lopen (in het begin was dat wel even spannend :-)) en minder probeert te controleren.
Daardoor werd het paard uiteindelijk rustiger en omdat er minder/kleinere hulpen worden gegeven kan de merrie het ook mentaal beter aan.

En jammer inderdaad dat je niet standaard - ook al is het maar 1 - een hindernisje in de bak hebt, dat maakt het leven soms ook een stuk eenvoudiger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jong paard (te) enthousiast met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:30

Ik denk dat het best moeilijk word als er geen spring materiaal aanwezig is.

Het is juist zo belangrijk dat die balk niks anders is dan dat je een paard bij wijze van leert aan galopperen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:36

Mijn paard heeft dit ook (lang gehad). Uiteindelijk hielp een nieuwe instructrice mij veel. Daar hebben we veel aan tempo controle gewerkt (overgangen etc). Maar ook balkje voor de sprong, maar juist ook erna en tussen de dubbels. Dan moeten ze nadenken over de galop passen ipv door te rennen naar de volgende.
Thuis ook veel overgangen naar halt en haar sterker krijgen in de verzameling en achterhand in de galop.

Ik dacht dat mijne ook vooral enthousiast was. Dat zit er ook echt bij. Maar merk wel dat het met spanning erger is bv op wedstrijd. Nu neem ik haar dus af en toe mee naar oefenspringen of een bak afhuren, puur om te oefenen dat het ook langzaam/in controle kan. Ik merk dat het nu echt z’n vruchten begint af te werpen en dat ik nu juist weer naar voren kan gaan rijden.

Wat Kendra ook zegt, als je veel probeert te beheersen gaan ze harder. Ik focus nu dus vooral op een rustige hand en normaal tot losse verbinding.

In de cross hebben we overigens geen problemen. Daar blijft ze goed bij me en mag ze natuurlijk al een iets hoger tempo aanhouden. Staan de cross hindernissen op een kluitje in de bak is het natuurlijk wel het zelfde als met springen

Mocht je meer info willen mag je altijd een pb sturen. Heb ook wel mooie voor en na filmpjes :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:32

Meer beweging gaat je waarschijnlijk niet helpen. Die van mij loopt dag en nacht buiten en overdag op 1ha en doet het nog. Al is meer buiten natuurlijk altijd fijn.

De tips die hier voorbij komen zijn super trouwens.

Vaak spring-dressuur doen. Met balkjes of kleine cavaleti hielp hier goed.
Als je wel zelf iets in de bak of naast de bak mag laten staan zijn de setjes van nedlandic perfect. Van kunststof en ook in smallere maten te krijgen dus super handzaam. Staan hier tegenwoordig gewoon standaard in de bak. Ook in de regen en ook met knagende paarden.
Al houdt springdressuur niet in dat je er altijd klein en gecontroleerd op af gaat. Soms pak je dan ook juist een grotere galop mee.

En verder: tijd (leeftijd) en regelmaat. Het wordt wel minder. Maar als ik even minder spring komt het meteen weer terug }>

En hou het gewoon nog even een tijdje bij simpel. Zo'n overijverige wil je niet té veel uitdagen.