Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Maritvos33 schreef:Dinsdag komt een bitfitter, kan ze gelijk mee kijken.
Hij kent ook nog niet echt hulpen, waardoor het gewoon lastig is.
Wellicht hem toch eerst goed hulpen door grondwerk en in bak aanleren voordat we naar buiten gaan?
Nee, ik heb geen ervaring met jonge paarden opleiden. Heb 18 jaar een paard gehad maar die was al 9 toen ik hem kocht.
Maritvos33 schreef:Bieden schreef:Is dat wondje van die wolfskies wel goed genezen of zit er misschien nog een stukje (wortel) in ?
Het is sinds ik hem rijd. De vorige eigenaar geen probleem.
Tandarts is onlangs geweest.
Mijn hand/bit is voor nu het meest voor de hand liggend
Maritvos33 schreef:xLeoniee schreef:Bij mijn vorige paard was het een lichamelijk probleem. Heb je al eens een osteopaat of fysio laten meekijken?
Wat was dan het probleem?
Hij is in juni helemaal gekeurd ook röntgen. Dan zou daar toch iets op te zien moeten zijn?
GabberGill schreef:Ik ben eerder benieuwd wat er gebeurd als iemand hem rijdt die dus wel gewoon doorrijdt al versnelt die en hem in balans zet.
koend schreef:Je paard is nog maar 3, je hebt dus echt de tijd om het kalm aan te doen.
Ik zou
- de bitfitter inderdaad laten meekijken ( het is niet omdat het bitje van de vorige eigenaar goed was, dat het nu nog het beste bit is) alsook je instructeur.
- verder het probleem even uit de weg gaan door het even bitloos te bekijken. Als je pony het toelaat, kan je zo een tijdje rijden zoniet wordt het enkel grondwerk.
Binnen enkele maanden zou het mogelijke fysieke probleempje ( wondje, wisselen, of whatever) vanzelf genezen zijn en kan je weer overschakelen op een bitje.
- terughoudend zijn met het belasten van de nog altijd driejarige. 3 x per week een half uurtje is een vrij aanvaard richtgetal.
Avanti schreef:Zo zie ik het probleem.
Het paard is nog niet in balans. (Logisch) Paard versnelt hierdoor, ruiter geeft een constante druk waardoor het paard nog meer stress heeft en als reactie op de druk de tong eruit gooit.
Ik heb het namelijk ook met mijn paard gehad, ik kwam echt in een vicieuze cirkel waarbij het paard steeds sterker werd en ik steeds meer ging doen met mijn handen. Uiteindelijk gaat het paard bij voorbaat al vluchten voor de hand.
Beginnen op de grond. Kelly de Geus heeft hier hele goede cursussen voor.
Maar overgangen stap halthouden, zonder te trekken aan het hoofd en lengte van de hals.
Met rijden echt vanuit de zit en stem gaan remmen met lengte in de hals.
Mocht je de teugel toch gebruiken, een halve ophouding en voelen wat de reactie is. Druk in de mond nooit aanhouden.