3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:33

Kabayo schreef:
Is de rug/nek ooit op foto geweest?

Nee, geen reden voor gehad. Mocht dit gedrag blijven is dit uiteraard wel 1 van de volgende stappen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:34

Het kan door overrompeling komen, sommige zadelmakmakers rijden paarden op veel druk. Als je dan zelf gaat rijden met een contactteugel dan kan een paard onzeker worden.

Maar het kan ook lichamelijk zijn. Ik zou eerst onderzoeken waar het vandaan komt voordat je verder gaat. Misschien een stap terug in het proces.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:34

eenitraM schreef:
Helaas zelf ook meegemaakt, ook met een Fries. Ik ben na een paar keer niet meer opgestapt :n En ik heb gehoord dat Friezen deze geintjes vaker uithalen. Kin op de borst en lopen maar.

Hoe heb je het dan opgelost?

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:35

De mijne is in het voorjaar zadelmak gemaakt en is toen 3 maanden "getraind". Ze heeft heel de zomer vakantie gekregen nadien om alles effe te laten zakken in het kopje. Begin oktober ben ik terug gestart maar ik doe nog steeds eerst grondwerk met haar. Zij durft het aan de longe ook op een bokken zetten als ik haar tussen de oefeningen door te weinig tijd geef om effe te ontspannen en teveel na mekaar vraag.
Misschien bouwt de jouwe toch nog veel spanning op die dan tot uiting komt bij het volgende dat je vraagt?
Ik zou enkele stapjes terug zetten en even terug wat grondwerk doen of enkel wat stappen en terug wegzetten.
Of zelfs overwegen om hem enkele weken "vakantie" te geven?
Ikzelf ben geen believer van uitproberen en zo... Ik denk eerder dat het tempo hoger ligt dan wat hij in zijn hoofd kan verwerken en daarmee spanning opbouwt en uiteindelijk ontploft.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 19:36

Earth schreef:
Het kan door overrompeling komen, sommige zadelmakmakers rijden paarden op veel druk. Als je dan zelf gaat rijden met een contactteugel dan kan een paard onzeker worden.

Maar het kan ook lichamelijk zijn. Ik zou eerst onderzoeken waar het vandaan komt voordat je verder gaat. Misschien een stap terug in het proces.

Ik ken degene die er tijdelijk op heeft gezeten erg goed en zij rijdt met weinig druk, min of meer hetzelfde als ik zelf.
Ik heb voor volgende week een osteo afspraak gemaakt, tot die tijd ga ik er niet meer op.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:37

Eveline77 schreef:
eenitraM schreef:
Helaas zelf ook meegemaakt, ook met een Fries. Ik ben na een paar keer niet meer opgestapt :n En ik heb gehoord dat Friezen deze geintjes vaker uithalen. Kin op de borst en lopen maar.

Hoe heb je het dan opgelost?

Paard is verkocht, ging een tijdje goed totdat het mis ging, toen weer verkocht (naar een professionele stal) daar haalde die hetzelfde geintje uit en toen weer verkocht geloof ik (naar het buitenland) maar over dat laatste ben ik niet zeker.

Jammer, want was een talentvol paard maar je houdt er niets gaan en als ze eenmaal gaan lopen kun je gewoon helemaal niets alleen een kruisje slaan in gedachte :\

hal_lo

Re: 3 maanden zadelmak geen stap verkeerd gedaan en nu dit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:39

Niet toevallig overgegaan van een singel met elastiek naar een singel zonder?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:39

Jonge paarden kunnen wel vaker bokken en uitproberen, juist dan is het belangrijk om iemand er op te hebben met genoeg ervaring. Die het hoofd omhoog kan jou en het paard voorwaarts. Zodra dat niet lukt leren ze heel snel iets verkeerds aan.

Dus even weer goed laten doorrijden door een ervaren persoon kan ook helpen. En bij explosief, vreemd gedrag is medisch laten nakijken ook niet onbelangrijk.

Daarnaast vindt ik het apart dat hij het toch met het nieuwe zadel lijkt te doen. Zou die toch nog eens laten checken bij een andere zadelmaker. Of eventueel het oude zadel gebruiken als dat nog kan.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:40

Hoe oud is ie?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:41

Elisa2 schreef:
Hij doet dit dus wel pas sinds het nieuwe zadel?

Dit trok ook mijn aandacht. Persoonlijk zou ik eerst even kijken of dit gedrag ook aanhoudt als je het eerder gebruikte zadel weer gaat gebruiken. Als het paard dan wel weer gaat ontspannen weet je eigenlijk al genoeg.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 19:49

Persoonlijk geloof ik niet in fases of uitproberen of al dat soort uitspraken. En jolig bokken door extra energie of door het weer is iets heel anders dan explosief af gaan.

Als hij veel spanning laat zien ga je te snel. Eerst lekker stappen en daarin naar ontspanning toe werken. En als hij vanuit ontspanning explosief reageert, dan heel snel foto's maken. Of sowieso foto's maken, dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen. Je hebt ook je eigen lijf om aan te denken.

En dat zadel is ook zeker iets. Of te wel: paard heeft een reden, nu zoeken wat dat is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:24

Estera schreef:
Persoonlijk geloof ik niet in fases of uitproberen of al dat soort uitspraken. En jolig bokken door extra energie of door het weer is iets heel anders dan explosief af gaan.

Als hij veel spanning laat zien ga je te snel. Eerst lekker stappen en daarin naar ontspanning toe werken. En als hij vanuit ontspanning explosief reageert, dan heel snel foto's maken. Of sowieso foto's maken, dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen. Je hebt ook je eigen lijf om aan te denken.

En dat zadel is ook zeker iets. Of te wel: paard heeft een reden, nu zoeken wat dat is.

Daar ben ik het zeker mee eens. Zo blijven rennen en bokken nadat TS eraf ligt geeft ook wel aan dat het paard niet kan dealen met de situatie. Of dat nu komt door druk, pijn, stress of wat dan ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:32

Ik zou denken aan pijn. Zelfs het braafste paard wordt gek als het zadel ergens pijn doet, en vaak beginnen ze dan dus ook te bokken tijdens een piekmoment zoals aangalopperen. Zo ver ben jij nog niet gekomen. Ik zou het wel zoeken in het zadel als hij tot nu toe altijd braaf was.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:35

eenitraM schreef:

Ik heb veel met Friezen gewerkt en ken dit totaal niet. Friezen doen zeker niet iets zomaar, dan moet er al wat aan ten grondslag liggen. Friezen zijn wel gevoeliger voor rug-, heup en beenproblemen. Mijn advies is om dit eerst uit te laten sluiten, daarna een goede zadelpasser te laten komen en dan pas weer voorzichtig erop te klimmen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:00

Grainey schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb 3 paarden beleerd en alle drie nooit een moeilijke fase gehad. Wel standaard over een periode van een half jaar tot een jaar 'beleerd' dus in zulke kleine stapjes dat ik zeker wist dat ze nooit overrompeld zouden worden. Ook konden ze sturen, stemhulpen en alles met of zonder zadel voordat ik uberhaupt opstapte. Dus allemaal langzamer dan gemiddeld, maar wel allemaal positief en goed gelukt. Ik kan drie uitzonderingen hebben gehad maar dat denk ik niet.

Hoe snel is die van jou beleerd? In een paar weken van niks naar beleerd of voor augustus al het hele longeren, stemphulpen, sturen etc onder de knie? Want als het een binnenvetter is dan zou dat het kunnen zijn. Ik zou sowieso longeren met fris weer voordat je opstapt. En ben je nog van voer gewisseld of krijgt ie iets waar hij meer suiker/energie door binnen krijgt? Ik ken wel dat ik ze teveel blijf voeren terwijl ze op de winterpaddock staan en minder bewegen. Dan krijg ik ook wel eens energiebommetjes :=

Ik spreek dan ook van uit mijn ervaring. Ik zeg niet dat het per definitie zo ís. Het is puur wat ik tot nu toe ervaren heb met zadelmak maken. Toevallig afgelopen maand een uitzondering op de regel gehad trouwens maar die is ook op twee stallen weg gestuurd binnen een week dus dat was ook écht uitzonderlijk. := als die nog een moeilijke periode krijgt wens ik de ruiter veel succes.

Weet niet of je vraag aan mij of TS was? Ik heb nl verschillende antwoorden op die vraag. :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:25

Friezen zijn wel vaker binnenvetters. Ze laten niet altijd zien wat er in hun omgaat.
Is het paard toevallig onlangs geschoren? Daar worden ze soms ook wat 'frisser' van.
Ik zou een ervaren iemand vragen om het beleren even over te pakken. Nu je het zelf spannend vindt, is het niet handig om de volgende stap te doen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 25-11-25 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:25

Vroegah bij een stal die veel beleerde geleerd.
Om een hele lichte basis er op te zetten.
Stap, draf en klein Galopje.
En dan weer minimaal 3 maanden de wei op.

Ook al doe je rustig aan. Het kan voor sommige paarden toch een hele belevenis zijn.

Zeker als ik dan lees 3 keer in de week. Dat is voor een jonkie best verwerken.

En dan krijg je verhalen als hierboven dat ze een keer gaan spoken.

Zet je ze na het lichte inleren weer weg dat gaan ze het geestelijk verwerken.

Pak je ze dan na 3-6 maanden weer op zul je merken dat ze niets vergeten zijn.
Maar juist een stuk stabieler verder gaan.

Jou paard zou ik ook het rijden laten tot maart.
Ook niet teveel aan het werk op een andere manier.

Als het kan lekker veel buiten met andere. En wat borstelen en dat soort dingen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:44

En nog als aanvulling op mijn post: ik ga er dan van uit dat de basis voor het paard op orde is. Dus veel buiten, speelmaatje, lekker energie kwijt kunnen, niet volgepropt met krachtvoer zijn en veel ruwvoer. Als dat niet op orde is zou ik ook ontploffen :+ .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:54

Het kan ook met het weer en de tijd van het jaar te maken hebben, koud, nat, harde wind, wat minder beweging, wat meer op stal, etc…
Onze jonge Fries, die overigens nog niet onder het zadel is, was tot nu toe ook topbraaf en makkelijk met alles en is sinds een paar weken ook veel frisser en opstandiger.

Daarnaast krijg je ook vaak wel een soort van terugslag na een paar maanden onder het zadel, dan weten ze een beetje hoe en wat en gaan ze wat brutaler worden, zeker met dit frisse weer.

Ik zou wel alles even goed checken, qua lijf, zadel, etc en voor het rijden even longeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:14

Een van onze kids reed een doodbraaf paard in, Duitser , 175, heeft nooit een stap verkeerd gezet. Na een jaar toe aan ander zadel, de passer zei dat ze op moest letten want het lag net niet helemaal goed. En daar was na 10 meter de eerste bok. Dus het zadel kan wel degelijk invloed hebben, heb je je oude zadel toevallig nog? Is het proberen waard.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:54

Grainey schreef:
Ayasha schreef:
Als ie medisch oké is vrees ik dat ie gewoon zijn eerste spatjes heeft…. Meestal komen die een paar maanden na het zadelmak maken en de 1e kou helpt vaak met ze naar buiten brengen. :=

Ze krijgen wat meer kracht en balans en ze gaan testen wat de alternatieven zijn. En idd in mijn ervaring hoe braver met zadelmak maken hoe feller de spatjes. Eentje die topbraaf is in het grondwerk proces kruip ik ook minder graag op dan eentje die de 1e keer met bv zadel wat overlevingsstrategie toont. :=

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb 3 paarden beleerd en alle drie nooit een moeilijke fase gehad. Wel standaard over een periode van een half jaar tot een jaar 'beleerd' dus in zulke kleine stapjes dat ik zeker wist dat ze nooit overrompeld zouden worden. Ook konden ze sturen, stemhulpen en alles met of zonder zadel voordat ik uberhaupt opstapte. Dus allemaal langzamer dan gemiddeld, maar wel allemaal positief en goed gelukt. Ik kan drie uitzonderingen hebben gehad maar dat denk ik niet.

Hier sluit ik me bij aan. Ik ken meerdere warmbloeden die geen kik hebben gegeven. Heus wel eens dat ze iets niet begrepen en eens wat anders reageerden dan gewenst, maar rodeopraktijken heb ik met die paarden nooit meegemaakt. En inderdaad, bij allemaal is alle tijd genomen, en zijn ze meer dan fatsoenlijk voorbereid met grondwerk.
Mijn eigen merrie bijvoorbeeld, stapte ik voor het eerst op toen ze bijna 4 werd. We zijn nu een jaar verder en nu pas begin ik haar een beetje door te pakken (lees: loopt ze 1 à 2x per week een minuut of 20 heel simpel in de bak en gaan we 1 à 2x per week een half uurtje naar buiten). Zo langzaam gaan wij…

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:03

Ayasha schreef:
Grainey schreef:

Hoe snel is die van jou beleerd? In een paar weken van niks naar beleerd of voor augustus al het hele longeren, stemphulpen, sturen etc onder de knie? Want als het een binnenvetter is dan zou dat het kunnen zijn. Ik zou sowieso longeren met fris weer voordat je opstapt. En ben je nog van voer gewisseld of krijgt ie iets waar hij meer suiker/energie door binnen krijgt? Ik ken wel dat ik ze teveel blijf voeren terwijl ze op de winterpaddock staan en minder bewegen. Dan krijg ik ook wel eens energiebommetjes :=

Ik spreek dan ook van uit mijn ervaring. Ik zeg niet dat het per definitie zo ís. Het is puur wat ik tot nu toe ervaren heb met zadelmak maken. Toevallig afgelopen maand een uitzondering op de regel gehad trouwens maar die is ook op twee stallen weg gestuurd binnen een week dus dat was ook écht uitzonderlijk. := als die nog een moeilijke periode krijgt wens ik de ruiter veel succes.

Weet niet of je vraag aan mij of TS was? Ik heb nl verschillende antwoorden op die vraag. :=

Dat kan, ik gaf mijn reactie als tegenhanger qua ervaring, was niet verkeerd bedoeld ook. Iedereen heeft andere ervaringen/snelheden/paarden met beleren natuurlijk. Ik gok dat jij sowieso veel meer paarden beleerd zal hebben dan die drie van mij :)

De 2e alinea/vraag was aan de ts, was niet heel duidelijk inderdaad :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 00:17

Grainey schreef:
Ayasha schreef:

Dat kan, ik gaf mijn reactie als tegenhanger qua ervaring, was niet verkeerd bedoeld ook. Iedereen heeft andere ervaringen/snelheden/paarden met beleren natuurlijk. Ik gok dat jij sowieso veel meer paarden beleerd zal hebben dan die drie van mij :)

De 2e alinea/vraag was aan de ts, was niet heel duidelijk inderdaad :+

Mag ik onder het mom van sparren/ervaringen uitwisselen onderbouwen?
Voel je vrij om dit bericht te negeren indien je geen interesse hebt.

Iets meer maar het gekke is dat voor mij (dus puur mijn ervaring) de snelheid niet het verschil maakte. Even de meest recente:

Drie van mezelf waarbij ik van geboorte tot doorrijden zelf de snelheid kon bepalen. Bij die drie viel me op dat hoe minder reactie bij het voorwerk hoe heftiger ze ontplofte bij het opstappen (en hier worden ze al snel gewoon gemaakt aan alles behalve gewicht en er pas op als ze de dubbele longe goed doen zodat het enige ‘nieuwe’ eigenlijk gewicht is. Sturen enz kenden ze allemaal voor ik ging hangen. Die wat het duidelijkste was over het zadel (lees: ik heb getwijfeld of ik haar wel echt zadelmak wilde. := ) was piece of cake om in te rijden maar na zes maanden heb ik twee maanden (in de zomer dus geen kou) een bronco onder me gehad. := dit is een gevoelige merrie die soms in zichzelf keert maar meestal vrij duidelijk haar mening geeft.

Die wat geen kik gaf op het voorwerk ontplofte toen ik opstapte maar heeft eigenlijk daarna geen moeilijke periode gehad. Deze konden we met de dubbele longe gewoon de vrachtwagen in sturen en er weer uit. Die liep eigenlijk gewoon aan lange lijnen in drie gangen met zadel voor ik ging hangen enz en toch ontplofte ie na drie passen met mij er op. Een week later gingen we rustig alleen buiten stappen en draven en was ie overal voor in. Ik snap tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom hij zo reageerde. Hij was veruit het meeste gewoon op elk gebied. Heeft normaal een nuchter nieuwsgierig karakter en na twee keer kwam dat ook terug boven. Maar die eerste twee keer … :?

Eentje die in de opfok gestaan had maar wel sneller door het proces ging en elke stap even uitte dat ie niet helemaal akkoord was. Ronduit de braafste die ik ooit beleerd heb. Op drie keer liep ie braaf los en ontspannen in alle gangen maar die komt nu aan zijn ‘drie maanden’ en wordt door het weer weinig gereden. :+ weet nog niet wat die gaat doen. Die is ook al buiten geweest enz. Heeft zijn amazone al een paar keer gered ook. := past ook helemaal bij zijn ‘whatever’ instelling die hij in elk aspect van zijn leven heeft. :=

Dan de meest recente kregen we een maand voor. Uiteindelijk is ze zes weken bij ons en er zit een basis op.
Dat heeft écht niet mijn voorkeur en hier zijn we verkeerd geïnformeerd. Toen ze bij ons stond en alles geregeld was meldde de eigenaar dat er nog niks mee gedaan was, enfin pogingen maar geen succesvolle. >;)
Geen kik bij het voorwerk. Nul. Zadel, hoofdstel, longeren… gewoon proesten en ontspannen. Hangen enz ook totaal niks. En ik weet nog dat ik zei ‘ik haat het als ze zo zijn met voorwerk want het kan niet dat ze geen stress ervaart.’
Opgestapt, stappen aan de hand ging goed. Flink paard. Afgerond. Keer er op op de cirkel laten stappen of dat was de bedoeling en ze kwam steil overeind en heeft dat zo’n twee weken vol gehouden…. (Nee ze is op geen enkel moment gestraft wel de eigenaar gemeld dat we niet konden garanderen dat ze effectief ‘klaar’ zou zijn gezien hij ons in de waan gelaten had dat ze al grondwerk gehad had. >;) )
Nu is dit de uitzondering want wat zij deed en vooral hoe houdt mijn 4,5 jarige niet eens vol. Geen ide waar ze die kracht, conditie en balans haalt. :=

Die gaat nu wel de weide op tot het voorjaar trouwens. Mogelijk komt ze in het voorjaar terug maar dan toch met andere afspraken nu we daadwerkelijk weten hoe en wat. :\

Omdat ik/we ook voor anderen werken heb je niet altijd volledige controle over tempo (weinig mensen halen ze een maand terug om ze dan weer een maand te brengen, tot nu toe geen en nog minder mensen willen dat ze een maand met rust gelaten worden na die 1e stappen ook al betalen ze dan natuurlijk ook geen training.) en wat constant blijft voor mij is de reactie bij de eerste fases als voorspeller voor wat ik krijg als ik daarndwerkelijk op stap.

Dat komt ook wel overeen met de binnenvetter-theorie natuurlijk… ze krijgen hier graanvrij voer en we voeren voldoende maar niet te veel. Vechten tegen je eigen voer heeft niemand wat aan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 00:27

Mss tijd voor een week of wat pauze. Er gebeurd heel veel in het hoofd en lijf bij een paard wat zadelmak/ruitermak wordt gemaakt. Aansluitend een pauze geven om eea even in te laten dalen is heel normaal.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:28