Kabayo schreef:Is de rug/nek ooit op foto geweest?
Nee, geen reden voor gehad. Mocht dit gedrag blijven is dit uiteraard wel 1 van de volgende stappen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Earth schreef:Het kan door overrompeling komen, sommige zadelmakmakers rijden paarden op veel druk. Als je dan zelf gaat rijden met een contactteugel dan kan een paard onzeker worden.
Maar het kan ook lichamelijk zijn. Ik zou eerst onderzoeken waar het vandaan komt voordat je verder gaat. Misschien een stap terug in het proces.
Eveline77 schreef:eenitraM schreef:Helaas zelf ook meegemaakt, ook met een Fries. Ik ben na een paar keer niet meer opgestaptEn ik heb gehoord dat Friezen deze geintjes vaker uithalen. Kin op de borst en lopen maar.
Hoe heb je het dan opgelost?
Estera schreef:Persoonlijk geloof ik niet in fases of uitproberen of al dat soort uitspraken. En jolig bokken door extra energie of door het weer is iets heel anders dan explosief af gaan.
Als hij veel spanning laat zien ga je te snel. Eerst lekker stappen en daarin naar ontspanning toe werken. En als hij vanuit ontspanning explosief reageert, dan heel snel foto's maken. Of sowieso foto's maken, dan weet je zeker dat het daar niet aan kan liggen. Je hebt ook je eigen lijf om aan te denken.
En dat zadel is ook zeker iets. Of te wel: paard heeft een reden, nu zoeken wat dat is.
eenitraM schreef:Helaas zelf ook meegemaakt, ook met een Fries. Ik ben na een paar keer niet meer opgestaptEn ik heb gehoord dat Friezen deze geintjes vaker uithalen. Kin op de borst en lopen maar.
Grainey schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb 3 paarden beleerd en alle drie nooit een moeilijke fase gehad. Wel standaard over een periode van een half jaar tot een jaar 'beleerd' dus in zulke kleine stapjes dat ik zeker wist dat ze nooit overrompeld zouden worden. Ook konden ze sturen, stemhulpen en alles met of zonder zadel voordat ik uberhaupt opstapte. Dus allemaal langzamer dan gemiddeld, maar wel allemaal positief en goed gelukt. Ik kan drie uitzonderingen hebben gehad maar dat denk ik niet.
Hoe snel is die van jou beleerd? In een paar weken van niks naar beleerd of voor augustus al het hele longeren, stemphulpen, sturen etc onder de knie? Want als het een binnenvetter is dan zou dat het kunnen zijn. Ik zou sowieso longeren met fris weer voordat je opstapt. En ben je nog van voer gewisseld of krijgt ie iets waar hij meer suiker/energie door binnen krijgt? Ik ken wel dat ik ze teveel blijf voeren terwijl ze op de winterpaddock staan en minder bewegen. Dan krijg ik ook wel eens energiebommetjes
als die nog een moeilijke periode krijgt wens ik de ruiter veel succes.
Grainey schreef:Ayasha schreef:Als ie medisch oké is vrees ik dat ie gewoon zijn eerste spatjes heeft…. Meestal komen die een paar maanden na het zadelmak maken en de 1e kou helpt vaak met ze naar buiten brengen.
Ze krijgen wat meer kracht en balans en ze gaan testen wat de alternatieven zijn. En idd in mijn ervaring hoe braver met zadelmak maken hoe feller de spatjes. Eentje die topbraaf is in het grondwerk proces kruip ik ook minder graag op dan eentje die de 1e keer met bv zadel wat overlevingsstrategie toont.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb 3 paarden beleerd en alle drie nooit een moeilijke fase gehad. Wel standaard over een periode van een half jaar tot een jaar 'beleerd' dus in zulke kleine stapjes dat ik zeker wist dat ze nooit overrompeld zouden worden. Ook konden ze sturen, stemhulpen en alles met of zonder zadel voordat ik uberhaupt opstapte. Dus allemaal langzamer dan gemiddeld, maar wel allemaal positief en goed gelukt. Ik kan drie uitzonderingen hebben gehad maar dat denk ik niet.
Ayasha schreef:Grainey schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb 3 paarden beleerd en alle drie nooit een moeilijke fase gehad. Wel standaard over een periode van een half jaar tot een jaar 'beleerd' dus in zulke kleine stapjes dat ik zeker wist dat ze nooit overrompeld zouden worden. Ook konden ze sturen, stemhulpen en alles met of zonder zadel voordat ik uberhaupt opstapte. Dus allemaal langzamer dan gemiddeld, maar wel allemaal positief en goed gelukt. Ik kan drie uitzonderingen hebben gehad maar dat denk ik niet.
Hoe snel is die van jou beleerd? In een paar weken van niks naar beleerd of voor augustus al het hele longeren, stemphulpen, sturen etc onder de knie? Want als het een binnenvetter is dan zou dat het kunnen zijn. Ik zou sowieso longeren met fris weer voordat je opstapt. En ben je nog van voer gewisseld of krijgt ie iets waar hij meer suiker/energie door binnen krijgt? Ik ken wel dat ik ze teveel blijf voeren terwijl ze op de winterpaddock staan en minder bewegen. Dan krijg ik ook wel eens energiebommetjes
Ik spreek dan ook van uit mijn ervaring. Ik zeg niet dat het per definitie zo ís. Het is puur wat ik tot nu toe ervaren heb met zadelmak maken. Toevallig afgelopen maand een uitzondering op de regel gehad trouwens maar die is ook op twee stallen weg gestuurd binnen een week dus dat was ook écht uitzonderlijk.als die nog een moeilijke periode krijgt wens ik de ruiter veel succes.
Weet niet of je vraag aan mij of TS was? Ik heb nl verschillende antwoorden op die vraag.

Grainey schreef:Ayasha schreef:
Ik spreek dan ook van uit mijn ervaring. Ik zeg niet dat het per definitie zo ís. Het is puur wat ik tot nu toe ervaren heb met zadelmak maken. Toevallig afgelopen maand een uitzondering op de regel gehad trouwens maar die is ook op twee stallen weg gestuurd binnen een week dus dat was ook écht uitzonderlijk.als die nog een moeilijke periode krijgt wens ik de ruiter veel succes.
Weet niet of je vraag aan mij of TS was? Ik heb nl verschillende antwoorden op die vraag.
Dat kan, ik gaf mijn reactie als tegenhanger qua ervaring, was niet verkeerd bedoeld ook. Iedereen heeft andere ervaringen/snelheden/paarden met beleren natuurlijk. Ik gok dat jij sowieso veel meer paarden beleerd zal hebben dan die drie van mij
De 2e alinea/vraag was aan de ts, was niet heel duidelijk inderdaad
) was piece of cake om in te rijden maar na zes maanden heb ik twee maanden (in de zomer dus geen kou) een bronco onder me gehad.
dit is een gevoelige merrie die soms in zichzelf keert maar meestal vrij duidelijk haar mening geeft.
weet nog niet wat die gaat doen. Die is ook al buiten geweest enz. Heeft zijn amazone al een paar keer gered ook.
past ook helemaal bij zijn ‘whatever’ instelling die hij in elk aspect van zijn leven heeft. 

)