Hoe kom ik van mijn stoelzit af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 17:37

Los van de opmerkingen over de pasvorm en ligging van het zadel zie ik dat je je hakken behoorlijk uitdrukt wat in combinatie met de (korte) beugellengte ook tot stoelzit kan leiden. En je Psoas (ruiterspier) mag meer op lengte komen, meer openheid in je heupen.

Naast Centered riding (goede tip :) ) kan ik me voorstellen dat het ook fijn voor je zou zijn om eens met je eigen (evt. nieuwe) zadel op een simuator paard te gaan zitten. Dan kun je je volledig concentreren op je eigen houding en zit en kan een instructeur heel makkelijk aanwijzingen geven en je verschillen en het effect hiervan laten voelen.

Zelf combineer ik Joker en Centered Riding en ik vind dat een fantastische combinatie maar daar heb jij weinig aan omdat je in België woont.
Mocht je het interessant vinden dan hier een linkje naar Joker trainers. Weet alleen niet wie het nog meer met Centered Riding combineren. Je hebt ook een electrische simulator paard variant (Pegasus/Otto/hero) maar daar weet ik ook geen linkjes van waar je die kunt vinden.

Je bent je al bewust van je zit en wilt veranderen, dat is een heel mooi uitgangspunt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:44

Er is wel een zadelpasser waar je ook zelf kunt rijden met het zadel wat je wilt voor je paard op Joker.
In het zuiden ven nederland.
https://www.hetedeledier.nl/

Nee ken haar verder niet. Maar kwam dat pas tegen toen ik opzoek was naar een Kieffer Lemans of Bern. (Niet gevonden)
Vond het ook wel een fijn concept.

pmarena

Re: Hoe kom ik van mijn stoelzit af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 05:38

Over het algemeen krijg je sneller een stoelzit als je:

- zadel achterover ligt
- beugelriemen te kort zijn
- je kniewrongen te ver naar voren liggen
- je zitting te lang is
- je zadel te breed voor je heupen is door zitting of kniewrongen

Of wanneer je gewoon zelf een waardeloze luie houding aanneemt, maar dat lukt eigenlijk alleen als je heel weinig ruitergevoel hebt en dan alsnog.... moet een zadel je daar de ruimte voor geven doordat het aan 1 of meerdere van de bovengenoemde punten voldoet.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 06:35

Yenka Pronk van Domein Panhof is springruiter en opgeleid door Anne Muller van Akasha College. Zij kan je vast heel gericht verder helpen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:19

Ik denk ook dat je zadels achterover liggen en te groot en/of niet passend zijn bij jouw bekken.
Alle mogelijke knelpunten hebben mijn voorgangers al genoemd.
Je houding ziet er verder wel natuurlijk en makkelijk uit, dus ik zou zeker eerst een zadelpasser laten komen. Iemand die verschillende merken vertegenwoordigd.
Wellicht daarbij iemand vanaf de grond mee laten kijken en filmen. Het is een te grote uitgave en soms lastige keuze, om een snelle beslissingen te nemen.