germie schreef:En ik de 20% regel, die is gewoon algemeen geaccepteerd en bewezen in de literatuur. En je hebt brede pony's en smalle pony's. Een smalle arabier zou ik niet zo op stappen. Maar een brede fjord wel. IJslander ook. En sommige quarters vallen ook in de D-maat en daar rijden zelfs grote mannen op.
Dus je moet natuurlijk wel kijken wat gaat, maar wat ik er mee wil zeggen is dat de ts makkelijk op een e-pony past qua lengte en gewicht. Als je uitgaat van 500kg pony, dan kan er 100kg ruiter op. En dat zijn de meeste mensen lang niet.
De 20% is geaccepteerd in de paardenwereld, maar bewezen in de literatuur is: 10% is ideaal, 15% acceptabel en 20% welzijnsrisico. Gok dat daarom de vuistregel voor de meeste organisaties en mensen 15 tot 20% is, omdat je daar dan nog weer verschillen hebt in niveau, gezondheid en bespiering enz. Maar ook het soort beweging: rondje bak, intensieve springtrainging of een lange buitenrit
Maar ongeacht het beeld en hoe je benen wel of niet uitsteken, zou ik toch eerder die max. 15% als standaard aanhouden om "safe" te zijn. Wat dan idd betekent dat veel combinaties afvallen en dat dit ook betekent dat heel veel mensen helemaal niet op een paard kunnen.