Welke schofthoogte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:38

Afbeelding

167 op een pony van 142, wel een brede overigens. Zoals al meer geschreven zegt lengte en gewicht niet alles. Getraindheid van het dier, rijvaardigheid van de ruiter enz, geven een voor of nadeel aan de verhouding.

Mijn pony weeg 420 kg, als je van de 15-20% uitgaat zit je op 63-84 kg, daar zou ik zeker niet boven gaan zitten en gaat tuig/kleding/laarzen enz nog af.
Die 20% zou ik echt alleen in getrainde staat (paard en ruiter) hanteren, bij twijfel niet doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:39

Ik kan niet bij mijn foto's van mij op een e-pony met mijn lengte. (heb geen stroom, dus kan niet bij de pc waar ze op staan). Maar anders kon ik tonen dat dat ook prima ging.

guapox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 08:23

BigOne schreef:
Is het niet eerder je gevoel dat je te weinig voor je hebt ? Wanneer je altijd op die knoepers gereden hebt is een d/e soms een raar gevoel.

Zo te lezen in dit topic; ik denk dat dit het is ja :+

Het kan geen kwaad om kritisch te kijken naar gewicht/lengte pony, maar ik krijg hier de indruk dat ik wel heel streng ben voor mezelf haha!

Dankjewel iedereen!! Een e-pony had ik ook geen problemen mee, maar ik dacht dat de laatste toch wel een (kleine) d was en toen twijfelde ik ineens toch wel heel erg.

Gigixponys

Re: Welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:34

Afbeelding

Ik ben 1.62m en 56kg. Pony is 1.45m en geschat op 400kg.
Ik zou maximum iemand er op laten van 60kg en niet veel groter als mij.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:38

germie schreef:
En ik de 20% regel, die is gewoon algemeen geaccepteerd en bewezen in de literatuur. En je hebt brede pony's en smalle pony's. Een smalle arabier zou ik niet zo op stappen. Maar een brede fjord wel. IJslander ook. En sommige quarters vallen ook in de D-maat en daar rijden zelfs grote mannen op.
Dus je moet natuurlijk wel kijken wat gaat, maar wat ik er mee wil zeggen is dat de ts makkelijk op een e-pony past qua lengte en gewicht. Als je uitgaat van 500kg pony, dan kan er 100kg ruiter op. En dat zijn de meeste mensen lang niet.

De 20% is geaccepteerd in de paardenwereld, maar bewezen in de literatuur is: 10% is ideaal, 15% acceptabel en 20% welzijnsrisico. Gok dat daarom de vuistregel voor de meeste organisaties en mensen 15 tot 20% is, omdat je daar dan nog weer verschillen hebt in niveau, gezondheid en bespiering enz. Maar ook het soort beweging: rondje bak, intensieve springtrainging of een lange buitenrit

Maar ongeacht het beeld en hoe je benen wel of niet uitsteken, zou ik toch eerder die max. 15% als standaard aanhouden om "safe" te zijn. Wat dan idd betekent dat veel combinaties afvallen en dat dit ook betekent dat heel veel mensen helemaal niet op een paard kunnen.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:42

Een D-pony moet wel passen hoor! :j

Ik heb een D-pony van ongeveer 1.46m gehad welke fijn gebouwd is, een Arabier achtig type en dat paste prima. Zelf ben ik 1.65m en weeg ongeveer 60-65 kilo. Zag er op het oog helemaal niet gek uit, mijn benen kwamen niet eens onder haar vandaan. Wel even wennen waren de gangen en de lengte van de hals, helemaal naast mijn KWPN- paarden. :+ Belangrijk is wel dat je in het zadel past, op een kleinere pony past natuurlijk geen grotere inch-maat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:10

guapox3 schreef:
BigOne schreef:
Is het niet eerder je gevoel dat je te weinig voor je hebt ? Wanneer je altijd op die knoepers gereden hebt is een d/e soms een raar gevoel.

Zo te lezen in dit topic; ik denk dat dit het is ja :+

Het kan geen kwaad om kritisch te kijken naar gewicht/lengte pony, maar ik krijg hier de indruk dat ik wel heel streng ben voor mezelf haha!

Dankjewel iedereen!! Een e-pony had ik ook geen problemen mee, maar ik dacht dat de laatste toch wel een (kleine) d was en toen twijfelde ik ineens toch wel heel erg.

Ik ken dit gevoel heel goed, ik reed voornamelijk quarters en die zijn niet groot (145-150 range meestal) en als ik dan een keer op een IJslander stapte dan had ik vooral in de vlottere gangen echt het gevoel dat ik niets meer voor me had. Ik weleens een pluk manen gepakt om het gevoel van veiligheid terug te krijgen terwijl het paard echt niets geks of gevaarlijks deed. Ik ben zelf rond de 170 en ongeveer hetzelfde gewicht als jij en ik vind 135-140 wel echt het minimum, als het ranke pony's zijn zelfs nog iets groter. Zal best dat op IJsland mannen van 180cm en 85kg op een pony van 130cm gaan zitten maar dat betekent nog niet dat ik dat moet goedkeuren en er dan zelf ook maar op eentje van 115 moet gaan zitten..

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 14:12

1,68m op een pony van 1,50m. Hij is wel behoorlijk breed.

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:35

CobCowgirl schreef:
germie schreef:
En ik de 20% regel, die is gewoon algemeen geaccepteerd en bewezen in de literatuur. En je hebt brede pony's en smalle pony's. Een smalle arabier zou ik niet zo op stappen. Maar een brede fjord wel. IJslander ook. En sommige quarters vallen ook in de D-maat en daar rijden zelfs grote mannen op.
Dus je moet natuurlijk wel kijken wat gaat, maar wat ik er mee wil zeggen is dat de ts makkelijk op een e-pony past qua lengte en gewicht. Als je uitgaat van 500kg pony, dan kan er 100kg ruiter op. En dat zijn de meeste mensen lang niet.

De 20% is geaccepteerd in de paardenwereld, maar bewezen in de literatuur is: 10% is ideaal, 15% acceptabel en 20% welzijnsrisico. Gok dat daarom de vuistregel voor de meeste organisaties en mensen 15 tot 20% is, omdat je daar dan nog weer verschillen hebt in niveau, gezondheid en bespiering enz. Maar ook het soort beweging: rondje bak, intensieve springtrainging of een lange buitenrit

Maar ongeacht het beeld en hoe je benen wel of niet uitsteken, zou ik toch eerder die max. 15% als standaard aanhouden om "safe" te zijn. Wat dan idd betekent dat veel combinaties afvallen en dat dit ook betekent dat heel veel mensen helemaal niet op een paard kunnen.

Wat is bewezen? Die 20% komt uit 1 artikel met een kleine onderzoeksgroep die alleen heeft gekeken naar de kortetermijns effecten. Tevens gaven die aan dat een deel van de geteste paarden 20% aan konden, maar er waren ook paarden die slechts 10% aankonden zonder negatieve korte termijnseffecten te ervaren.

Ik denk dat de enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat je met 10% safe zit wat betreft korte termijnseffecten, en mogelijk als je geluk hebt die kan ophogen tot 20% (maar zonder testen weet je niet tot welke categorie je paard behoort). Over langetermijseffecten (denk verhoogde kans op artrose en andere slijtage) is überhaupt niets bekend.

Evercreek

Re: Welke schofthoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:50

Ik denk eerlijk gezegd dat die % regels allemaal achterhaald zijn. Een goed getraind paard met de juiste bespiering van 500 kilo kan meer dragen dan een ongetraind (groter/dikker) paard van 500 kilo. De conformatie van een paard maakt herin ook verschil. Ik denk dat we als ruiters zelf eerlijk moeten zijn naar het paard toe en onszelf om te bepalen of het paard ons kan dragen, ongeacht of dit nou wel of niet klopt met het %.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 12:27

Evercreek schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat die % regels allemaal achterhaald zijn. Een goed getraind paard met de juiste bespiering van 500 kilo kan meer dragen dan een ongetraind (groter/dikker) paard van 500 kilo. De conformatie van een paard maakt herin ook verschil. Ik denk dat we als ruiters zelf eerlijk moeten zijn naar het paard toe en onszelf om te bepalen of het paard ons kan dragen, ongeacht of dit nou wel of niet klopt met het %.

Dat is niet achterhaald. Je moet namelijk uitgaan van een gezond gewicht van het paard. Een te dik paard of een niet fit paard kan juist minder dragen. Het is ook niet alleen de rug die te lijden heeft.

En veel mensen zijn niet eerlijk juist. Het is altijd dat hun pony of paard sterk is en het goed aan kan, zelfs als er allemaal tekenen van ongemak zijn. Of ze nemen het gewicht van het dier wat zelf al veel te zwaar is. Of ze passen niet correct in het zadel en gebruiken dus een te kleine voor zichzelf waardoor je enorme drukpunten veroorzaakt en dus ongemak of ze gebruiken een te lang zadel voor het paard met dezelfde nadelen. Nee, het is niet alleen gewicht, ook lengte, maar vet reageert ook anders qua beweging waardoor zelfs borstweefsel invloed kan hebben op het pasrd als er geen goede bh gebruikt wordt.

Ts, ik vind sommige voorbeelden zoals voeten tot halverwege bovenbenen van paard wel echt te groot en snap jouw vraag zeker. Je kan ook met lengte het paard uit balans brengen, zelfs als benen niet lang lijken maar bovenlijf bijvoorbeeld wel. Nu wisselt dat dus per pony wel qua lengte en is er dus weinig ovwr te zeggen op deze manier. Het is goed dat je er kritisch naar kijkt en als je op een pony moet waar jij je niet fijn op voelt zou ik dat gewoon aangeven dat je volgende keer liever een ander hebt.