Ik zal zelf niet snel met stang of s&t gaan rijden, daar heb ik toch echt niet de skills voor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ElCamino schreef:Mijn paard liep perfect western), zonder morren op de correctional met een high port. Geen vuiltje aan de lucht en op 2 vingers te sturen..... echter, deed ik er een trensje in en ik had een uur ruzie met hem, steeds gevecht aan gaan en aan het klooien ermee....
ElCamino schreef:Mijn paard liep perfect western), zonder morren op de correctional met een high port. Geen vuiltje aan de lucht en op 2 vingers te sturen..... echter, deed ik er een trensje in en ik had een uur ruzie met hem, steeds gevecht aan gaan en aan het klooien ermee....
Ries411 schreef:Ik denk ook dat het met de scherpte van de inwerking te maken heeft.
germie schreef:Ik geloof wel dat ongebroken bitten bij veel paarden voor een bepaalde rust zorgen. En ook dat de stang en trens echt niet altijd slecht is. Als je naar de oude schilderijen kijkt, dan was daar de teugel doorhangend en dat zie je tegenwoordig niet in de dressuurring. En daar zit in mijn ogen dus een verbeterpunt bij de huidige ruiters.
Mijn paard heeft een voorkeur voor bitloos, hoewel ik natuurlijk ook wel met bit rij. Je ziet op foto's in het springen een duidelijk verschil in voorbeentechniek, ook als je met bit de teugels geheel los hebt. Dat vind ik wel apart, want ze wordt niet gehinderd door een ruiter.
Als ik mijn paard op s&t rij, dan zie je niet direct extra stress wat je kunt zien, maar de voorwaartse drang is er uit. Ook als je dus geen druk op de teugels neemt. Als ruiter moet je veel harder drijven, of flink de zweep er bij pakken om haar voorwaarts te krijgen. Dat vind ik toch wel een teken dat mijn paard de s&t niet leuk vindt. Ik rij er overigens verder ook niet mee, maar was er mee aan het oefenen wegens de Z1. Nu uit de sport en in de Z1 mag het helaas niet meer.
Dus nu rij ik voornamelijk bitloos en anders op een hele dikke enkelgebroken bustrens. En heel soms op een dunne billy allen.
Een westernbit met scharen liep ze overigens fijner op dan op stang en trens. Die is alleen gebruikt voor foto's. En een iberische stang, dan mislukten zelfs de foto's omdat ze dat bit niets vond.
Maar het geeft dus aan dat zelfs zonder teugeldruk een bit een persoonlijke voorkeur is voor het paard. Net als schoenen bij mensen.
Supertje schreef:Mijn vorige paard liep ook veel fijner op s&t dan op de meeste trensen, die had echt een héél duidelijke voorkeur voor bepaalde bitten. Niet te rijden op een gewone enkel of dubbel gebroken trens, dan mocht je er eigenlijk nauwelijks aanzitten. Een ongebroken trens of een locked dubbel gebroken (toentertijd danger bit, wat juist werd geadverteerd voor ‘meer controle’) was ok. Overigens had ik bij hem totaal geen last van lastiger buigen op een ongebroken trens. Maar s&t of een pelham nam hij verreweg het beste aan, zware stabiele bitten. Ook bitloos was hij heel fijn te rijden.
Nu weer een pony met een duidelijke voorkeur, die heeft juist een hekel aan alles wat ongebroken is en zelfs dubbelgebroken vindt hij niet prettig. Een dun enkelgebroken Fager trensje is waar hij het fijnst op loopt onder het zadel qua trens. Op s&t loopt hij echter wel weer heel fijn.

ElCamino schreef:Kabayo, zo werkt het niet. Dat is waar wanneer je op 2 handen de teugels strak houdt en met druk rijdt. Dan doen wij dus niet!
Popstra precies !!! een correctional is voor een paard hoog in de africhting, je rijdt met 1 hand aan een lange teugel. dus je zit er niet aan.
Dit bit is niks slechter of erger dan een S&T, je moet er gewoon mee om kunnen gaan.
Wanneer je een stang plat in de mond trekt en met volle druk erop rijst is het ook echt geen fijn bit voor een paard.
Elisa2 schreef:Totaal niet te vergelijken.. misschien vind je paard die twee bitten wel prettiger.
Elisa2 schreef:Die Oliveira rijdt toch alleen op stang? Vindt dat nu alleen niet echt een meester..(als we het over stress signalen bij paarden hebben)
Die ervaring heb ik trouwens ook met S&T wat 996981 schrijft. Al wissselden wij wel altijd trens en S&T af.