Hoe lang rij jij in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 21:54

10 minuten instappen.
15 minuten losrijden.
5 minuten stappen tussendoor.
15 minuten echt trainen/ oppakken.
10 minuten uitstappen.

Zelfde als jou!!

martinev

Re: Hoe lang rij jij in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:31

Ik rijd meestal een ruim half uur, inclusief alles. Paarden staan 24/7 buiten, dus eindeloos instappen doe ik niet. Ik begin na een paar minuten met gymnastiseren, dan losdraven paar minuten en dan losgalopperen. Dan even stappen aan de lange teugel en dan pak ik haar wat meer op. Dan gymnastiseren we zeker een kwartier, in alle gangen, daarna pak ik soms wat oefeningen mee, maar lang niet altijd, en dan draaf ik lang en laag uit. Dan nog een minuut of 5 uitstappen en klaar. Na een moeilijke oefening stap ik ook vaak even een half rondje aan de lange teugel als beloning. Ik rijd zo'n vier keer per week in de bak en we mogen Zware Tour starten, daar trainen we dus ook voor. Ik rijd overigens ook heel regelmatig in het bos, even lekker de benen strekken.
Met mijn jonge paard heb ik nu een keertje L1 gestart, ook haar rijd ik ongeveer een half uurtje per keer.

Signe

Re: Hoe lang rij jij in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 17:42

Instappen hangt van weer en situatie af. Ik heb een jong paard dat vrij kan bewegen de hele dag en nacht op de wei, nu met goede temperaturen ook. Dus het is eigenlijk opstappen en starten. Ik voel dan wat hij nodig heeft, fysiek werk of denk werk waar hij wat uitdaging in heeft. Bv travers in stap of juist meer balans vinden door scherpe hoeken te rijden op onverwachte plekken. Misschien balkjes, misschien toch terug naar grondwerk. En zo gaat de training mee met hoe hij zich voelt. Ik denk al met al een minuut of 20 tot 30. Uitstappen wordt bij ons meestal grondwerk, vrij of aan een touwtje.

Mijn oudere paardje had warmlopen nodig, langzaam en rustig het stramme van de dag er wat uit en dan eens een jogje. En dan begonnikmrustig aan met het scala en de oefeningen ( sbw, travers, renvers, wijken, wendingen om voor en achter, spins ect)opbouwen tot misschien wat pittigere dingen ( wissels, appuyementen, pirouettes op een goede dag) of gewoon in de gangen schakelen tussen verzameld en verruimen met behoud van het scala. Dat gezegd hebben waren we ook aan het lanterfanterij en spelen. Necktope rijden, boogschieten gewoon fun maar wel gezond.
Met hem was ik dan ook makkelijk een uur bezig met alles en nog uitstappen.

Kortom, ik doe het op gevoel met een flinke scheut kennis van wat de leefomstandigheden doen met een paardenlijf en mentale gesteldheid.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:32

Met mijn 15 jarige Fries train Z2 niveau train ik gemiddeld 3 a 4x per week en dan meestal redelijk korte trainingen van circa 40 minuten inclusief in en uitstappen
Buitenritten zijn een stuk langer eens per week of 2 weken 2.5 dat is dan zijn conditie training