Weer rijden na lelijke val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Weer rijden na lelijke val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:56

ik zou ook kijken of je misschien iets van magnesium ofzo bij kan geven, mijne heeft daar wel baat bij. Paardendrogist verkoopt ook iets maar weet even niet zo snel de naam er van, iets met magic ofzo geloof ik, dat helpt ze ook wat ontspannen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:20

Is ze medisch wel in orde? Zoveel spanning ohz komt ook vaak voor als ze KS hebben.

Dat gezegd hebben, fijn dat je er alweer opgezeten hebt! En de angst is heel begrijpelijk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 13:22

Ik was daar inderdaad ook over na aan het denken. Op zich is de spanning niet per se gerelateerd aan het rijden. Ze bouwt vooral veel spanning op als ik iets vraag dat ze nog niet kent. Op de grond gaat dat nu wel beter dan erop. In het begin ging ze echt in de freeze stand als ze iets niet begreep, of werd ze erg paniekerig.
Dit bokken onder het zadel is wel nieuw, en ik wil even overleggen met mijn instructrice wat zij ervan denkt. Zij heeft de aanleiding gezien. Als zij ook twijfelt ga ik zeker foto's van de rug en hals laten maken. Gelijk ook van het hoofd omdat ze op een bit ook erg heftig reageert.

Als ik het zo schrijf lijkt het echt een enorm probleem paard, maar dat valt eigenlijk best mee..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:30

Ik denk dat het sowieso wel goed is om uit te sluiten bij zoveel spanning. Het hoeft natuurlijk niet medisch te zijn maar het kan wel en door pijn kunnen ze ook zo gespannen raken. Het werkt denk ik ook fijner als je zeker weet dat er niets is en het echt puur karakter is.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 06:26

Mijn cobje is precies hetzelfde, die bouwt ook erg spanning op inderdaad, tot hij het op een gegeven moment niet meer kan verwerken bv met een buitenrit op nieuw terrein, dat is vaak ook dan even bokken om de spanning kwijt te raken. Veel voorwaarts rijden is voor hem het beste, als ik hem stil ga zetten dan wil hij zelfs nog gaan steigeren ook, dus wij lossen het zoveel mogelijk met aan de hand nieuwe dingen doen en onder het zadel buiten nieuwe situaties met iemand op de fiets mee er naast op, hij is gewoon ook niet zon held...van welke afstamming is jouw merrie? Ook daar kan je eens kijken naar de karakters.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 18:56

Abby is in Engeland gefokt. Heel toevallig staat hier in de buurt een halfzus van haar moeder en dat is ook een apart karakter.

Ik heb Abby gekocht als twee jarige en voor zover ik heb kunnen achterhalen ben ik al haar vijfde eigenaar. Ze is geïmporteerd toen ze ongeveer anderhalf jaar oud was. Toen ik haar net had was ze echt bang voor alles en iedereen. Als de dood voor de hoefsmid en helemaal van slag als ze iets niet begreep. Op de grond is dat nu goed opgelost, maar als ik erop zit mist ze de steun vanaf de grond en loopt de spanning op. In het grondwerk heb ik veel gewerkt aan ontspanning en ik gebruik dezelfde techniek in het rijden. Ze ging de afgelopen tijd heel goed vooruit met rijden en werd steeds makkelijker en rustiger. Ik denk zelf dat ik haar een beetje heb overschat en teveel heb gevraagd toen ze toch al angstig en gespannen was.

Hoewel ik niet denk dat er wat mis is, heb ik wel een afspraak met de dierenarts gemaakt. Hij komt volgende week maandag langs met mobiele röntgen. Ik wil in ieder geval een foto van haar hoofd omdat ze geen bit wil accepteren. Verder even kijken in overleg met de dierenarts.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 06:20

Ik rij inderdaad ook bitloos, met een korte schaar hackamore waar hij het heel goed op doet. Geeft hem veel meer rust als een bit. Ben benieuwd of de dierenarts er iets uit haalt, denk als ik je verhaal hoor, dat het inderdaad eerder karakter is. Tandarts is ook gewoon geweest neem ik aan toch?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 08:33

De dierenarts komt morgenochtend, ik ben benieuwd. Hij kan op stal gelijk röntgenfoto's maken. Ik heb nog een keer op Abby gezeten aan de lijn, maar ze is zo gestresst op het moment dat ik niet echt veel kan doen. Ze heeft al eens eerder een periode gehad dat ze continu gestresst was, heel apart. Ik kan er niet echt een aanleiding voor vinden. Drie weken geleden was ze nog prima op haar gemak.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:56

Is ze niet toevallig hengstig?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 14:10

Dat was ze wel, maar heeft ze normaal gesproken helemaal geen last van. Ik merk het alleen omdat ze wat meer interesse in de ruinenkudde heeft. En dan zou ze ook al ruim twee weken hengstig zijn...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 14:42

Ik ben in 2020 enorm lelijk gevallen. Het vermoeden bestond dat ik m'n nek had gebroken maar dit is nooit gecontroleerd, schijnt dat dit soms ook uit zichzelf kan genezen. Maanden duurde het voordat ik normaal weer kon bewegen. Ik was na mijn val ook verlamd. Ik kon een aantal bokken uitzitten maar na een tijdje deed hij zijn kop tussen z'n poten en werd ik er als een lappen pop afgesmeten. Het besef dat ik kreeg was dat ik super kwetsbaar ben, heeft mij echt angstig gemaakt. Ik heb er ook even over gedaan om vertrouwen terug te winnen. Bij elke beweging die je niet perfect kon meezitten was er een soort bevestiging waarbij ik dacht: zie je wel, het kan zo weer gebeuren.
Nadat ik wat zekerder was, heeft springlessen mij enorm geholpen! Je leert "heftige" bewegingen uit te zitten waardoor ik meer vertrouwen kreeg. Al rijd je het braafste paard, er komt een moment dat je een uitschieter aan moet kunnen zonder te verkrampen van de schrik. Grondles hielp ook, simpelweg om dingen beter aan te voelen en gewoon eens te zien wat een dier nu echt doet. Op de een of andere manier, kon ik dingen onder het zadel opeens wat relativeren.
Ik durfde echt weer door te pakken, ik kon het toch wel aan! Hopelijk heeft het voor jou een zelfde uitwerking.
Je kunt heel rustig beginnen natuurlijk en met een braaf paard.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 19:17

Raineri schreef:
Ik ben in 2020 enorm lelijk gevallen. Het vermoeden bestond dat ik m'n nek had gebroken maar dit is nooit gecontroleerd, schijnt dat dit soms ook uit zichzelf kan genezen. Maanden duurde het voordat ik normaal weer kon bewegen. Ik was na mijn val ook verlamd. Ik kon een aantal bokken uitzitten maar na een tijdje deed hij zijn kop tussen z'n poten en werd ik er als een lappen pop afgesmeten. Het besef dat ik kreeg was dat ik super kwetsbaar ben, heeft mij echt angstig gemaakt. Ik heb er ook even over gedaan om vertrouwen terug te winnen. Bij elke beweging die je niet perfect kon meezitten was er een soort bevestiging waarbij ik dacht: zie je wel, het kan zo weer gebeuren.
Nadat ik wat zekerder was, heeft springlessen mij enorm geholpen! Je leert "heftige" bewegingen uit te zitten waardoor ik meer vertrouwen kreeg. Al rijd je het braafste paard, er komt een moment dat je een uitschieter aan moet kunnen zonder te verkrampen van de schrik. Grondles hielp ook, simpelweg om dingen beter aan te voelen en gewoon eens te zien wat een dier nu echt doet. Op de een of andere manier, kon ik dingen onder het zadel opeens wat relativeren.
Ik durfde echt weer door te pakken, ik kon het toch wel aan! Hopelijk heeft het voor jou een zelfde uitwerking.
Je kunt heel rustig beginnen natuurlijk en met een braaf paard.

Oh jemig, dat is helemaal een heftige val zeg! Dan heb ik nog geluk gehad. Abby haalde net zoiets uit, hoofd tussen haar benen en bokken. Wat goed dat je toch weer bent gaan rijden! Het klinkt heel logisch wat je zegt over het springen, maar voor mij is dat echt lastig. Ik zie namelijk geen diepte omdat mijn ogen te ver uit elkaar staan. Springen is dan echt een uitdaging :o .
Ik herken wat je zegt over het kwetsbaar voelen. Ik zit normaal best stabiel, maar toch heb ik het idee dat ik er zo af kan gaan. Daar komt nog bij dat ik het bij Abby echt niet aan heb zien komen. Ik ben bij haar heel erg bezig geweest met het herkennen van stress signalen en het opbouwen van vertrouwen, maar dat vertrouwen is nu van mijn kant weg. Deze bokpartij kwam voor mij echt uit het niets. Ze is wel eerder geschrokken, maar dan kreeg ik een sprong opzij of een galopje maar niet dit.

Abby is wel een pony met een verhaal. Ze is als jong paard in een periode van tien maanden geïmporteerd uit Engeland en minimaal vier keer verkocht, mogelijk vaker. Toen ik haar net had was ze doodsbang voor iedereen. Ze stond zielig in een hoekje zich maar zo klein mogelijk te maken. De eerste keer dat ik haar uit de paddock haalde om te poetsen lag er een heel spoor stresspoep over het erf, zo bang was ze.
Ik heb alles bij haar in hele kleine stapjes moeten doen omdat ze zo onzeker was, maar ik dacht dat ik het aardig voor elkaar had. Ze deed het best leuk onder het zadel en de maandag voor ik ben gevallen heb ik echt nog lekker gereden. Ik ben die woensdag ondanks de spanning toch opgestapt omdat ik het vertrouwen had dat ze niets echt geks zou doen. Dat vertrouwen heb ik nu dus niet meer.

Als de dierenarts morgen niks vind ga ik rustig weer aan de slag, maar eerst op de grond om de stress weer wat omlaag te krijgen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 10:53

Nog een update: de dierenarts heeft haar hele bovenlijn op de foto gezet plus de kaak vanwege de heftige reactie op het bit en de spronggewrichten omdat hij daar iets dacht te zien in beweging. Het ziet er allemaal heel goed uit, geen opmerkingen. Hij vond haar wel wat apart bewegen, veel beweging achter maar voor een beetje de rem erop. Zijn voorstel was beslag voor en een weekje pijnstilling om te kijken of dat het kan verbeteren. Iik twijfel wel bij beslag, ga dat nog even met de smid overleggen. Voeten zijn verder prima, maar hij dacht dat ze met beslag wat beter weg zou kunnen komen voor, ook omdat ze wat overbouwd is.

Wat we nog zouden kunnen doen is het si gewricht op de echo, maar daar was eigenlijk niet genoeg aanleiding voor. Dat gaan we doen als ze op pijnstilling niet anders gaat bewegen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:18

Wat naar dat je er zo ongenadig vanaf bent gevallen, dat ten eerste! En dat doet altijd iets met het vertrouwen. Heel herkenbaar, ik heb ook het nodige meegemaakt en ben daar voorzichtig van geworden (soms zelfs te…).

Als ik je verhaal zo lees heeft je merrie op de bewuste avond wel de nodige signalen gegeven: ze had spanning en uiteindelijk liep haar emmertje over, wat zich uitte in er bokkend vandoor gaan waarbij jij werd gelanceerd.

Zij heeft van te voren signalen gegeven en jij hebt die wel opgepikt (door alleen stapwerk te doen en je te richten op het afvloeien van de spanning), maar voor haar was dat blijkbaar net niet voldoende, want het escaleerde toch.

De vraag die ik mij zou stellen is, zou het de volgende keer dat ze weer deze signalen geeft wel verstandig zijn om überhaupt op te stappen? Dat is misschien niet wat ‘gewoon’ is, maar eigenlijk heb je toch op dat moment, ook al is je pony netjes beleerd en kent ze alles, niet de voorwaarden voor elkaar die voor jou nodig zijn om er op te gaan. Dus waarom zou je dat dan doen?
Dat perspectief wilde ik nog even meegeven omdat ik dit nog niet terugzag in het topic en zeker omdat je nu fysieke oorzaken best wel hebt uitgesloten.

Wij mensen willen vaak te snel, waarbij een paard soms gewoon een stapje terug of een kleinere stap nodig heeft dan dat wij eigenlijk willen of denken.

Je hebt een prachtpony (ik heb een zwak voor Welsh Cobs, zelf jarenlang gehad, heerlijke dieren!), heel veel plezier met haar! Als ik je verhaal lees zijn jullie van ver gekomen en ben je al een heel eind op weg met haar.
Laatst bijgewerkt door Rhys op 04-08-25 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 12:23

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Ik heb van tevoren inderdaad signalen gezien bij haar, maar toch besloten om op te stappen omdat ik niet dacht dat ze heel gek zou doen. Ze heeft nog nooit eerder echt gebokt of geprobeerd me eraf te krijgen.

Ik ga voortaan als ze zoveel spanning heeft er zeker niet meer op. Ze heeft gewoon een heel klein emmertje dat heel snel overloopt. Hopelijk wordt het met de tijd beter.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:28

Dat wordt vast en zeker steeds beter, ook omdat je zelf haar signalen steeds beter ziet en omdat zij steeds beter met zichzelf zal kunnen gaan dealen, en nog meer op jou gaat vertrouwen.

Ik vind het altijd heel mooi dat je met paarden zoveel kunt bereiken door stap voor stap te werken. En dan rijd je straks ‘ineens’ op een wedstrijdterrein of in je eentje door het bos terwijl je dat bij wijze van spreken 10 stappen geleden nooit voor mogelijk had gehouden dat dat ooit zou kunnen.

Juist dat soort processen maakt het werken met paarden zo mooi, vind ik dan. En dat is altijd een wisselwerking in de combinatie, dus waar is het paard aan toe en waar is de mens aan toe. Daarin kom je jezelf ook nogal eens tegen, dat is niet altijd leuk maar eigenlijk heel waardevol.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-25 11:00

Ik weet niet of iemand hier nog meeleest, maar ik had dankzij een stalgenoot een beetje een aha moment. Er zat een wespennest bij de bak, misschien is ze wel gestoken... Dat verklaart het wel een beetje. Ze lijkt inmiddels weer aardig zichzelf, ik heb er zondag weer heel even op gezeten. Nu nog werken aan het loslaten van mijn eigen spanning

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:06

Fijn dat je er weer opzit. Dat kan zomaar het probleem zijn geweest hoor. Kan me voorstellen dat paarden reageren op het gezoem, buiten een mogelijke steek om.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:20

Petra_O schreef:
Nog een update: de dierenarts heeft haar hele bovenlijn op de foto gezet plus de kaak vanwege de heftige reactie op het bit en de spronggewrichten omdat hij daar iets dacht te zien in beweging. Het ziet er allemaal heel goed uit, geen opmerkingen. Hij vond haar wel wat apart bewegen, veel beweging achter maar voor een beetje de rem erop. Zijn voorstel was beslag voor en een weekje pijnstilling om te kijken of dat het kan verbeteren. Iik twijfel wel bij beslag, ga dat nog even met de smid overleggen. Voeten zijn verder prima, maar hij dacht dat ze met beslag wat beter weg zou kunnen komen voor, ook omdat ze wat overbouwd is.

Wat we nog zouden kunnen doen is het si gewricht op de echo, maar daar was eigenlijk niet genoeg aanleiding voor. Dat gaan we doen als ze op pijnstilling niet anders gaat bewegen

Dat zou goed kunnen dat dat verbetering geeft. De smid kan een opzet in het ijzer smeden zodat ze de voet beter kan afrollen. Soms wordt ook wel het ijzer iets terug gelegd (brakeover beslag). Als je paard veel "tenenvlees" ontwikkelt, lukt dat vaak niet om dat zonder beslag goed bij te houden.
Zijn de voorvoeten al wel op de foto geweest trouwens?

Welsh cobs kunnen inderdaad best ril zijn. Ik heb er ook 1 gehad die heel erg op geluiden reageerde. Als iemand een plakbandje van een rolletje trok was dat voor hem al genoeg om volle patrol er vandoor te schieten. Dat zat er gewoon in en kreeg je er ook niet uit. Dus het was altijd wel opletten met dat beestje. Altijd een beetje de teugel erbij houden.

Ma_ouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:40

Petra_O schreef:
Gisteravond ben ik heel lelijk van mijn pony Abby af gevallen. Ik had les, en ze was de hele tijd al behoorlijk gespannen. Met opzadelen was ze al ergens van geschrokken en wilde moeilijk kalmeren. We zijn vooral in stap bezig geweest om de spanning los te laten. Uiteindelijk deed ze het best aardig en ik wilde net halthouden en afstappen toen ze schrok en en bokkend vandoor ging. Ik heb me nog vast kunnen houden zodat ik niet op het hek zou vallen, maar daarna op de grond terecht gekomen en toen ging het lichtje uit...

Ik ben opgehaald met een ambulance, en van het stukje tussen de val en de ambulance weet ik niks meer. Gelukkig valt alles mee. Er is een scan gemaakt en niks kapot. Even een tijdje wat rustiger aan doen en dan mag ik alles weer. Maar dan... Hoe ga je het rijden weer oppakken?

Abby is een vreselijk onzeker paard die snel spanning vasthoud en een heel klein emmertje heeft dat snel overloopt. De laatste tijd ging ze super, ze kreeg steeds meer vertrouwen en kon steeds meer. Maar ik vind het erg spannend om weer te gaan beginnen met rijden. Dinsdag komt de fysio weer voor haar en dan zal ik er toch een paar dagen niks mee mogen doen. Daarna wil ik toch weer aan de slag met haar. Hoe hebben jullie dat gedaan na een flinke val?

wat heftig zeg! sterkte! zelfvertrouwen hebben!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 21:30

Babootje schreef:
Petra_O schreef:

Dat zou goed kunnen dat dat verbetering geeft. De smid kan een opzet in het ijzer smeden zodat ze de voet beter kan afrollen. Soms wordt ook wel het ijzer iets terug gelegd (brakeover beslag). Als je paard veel "tenenvlees" ontwikkelt, lukt dat vaak niet om dat zonder beslag goed bij te houden.
Zijn de voorvoeten al wel op de foto geweest trouwens?

Welsh cobs kunnen inderdaad best ril zijn. Ik heb er ook 1 gehad die heel erg op geluiden reageerde. Als iemand een plakbandje van een rolletje trok was dat voor hem al genoeg om volle patrol er vandoor te schieten. Dat zat er gewoon in en kreeg je er ook niet uit. Dus het was altijd wel opletten met dat beestje. Altijd een beetje de teugel erbij houden.

Ik snap inderdaad de logica, maar ik vraag me af of het voor ons zin heeft. Ik hoef niet op wedstrijd met haar en ik denk niet dat haar manier van bewegen haar echt in de weg zit. De voorvoeten zijn inderdaad ook op de foto geweest en zien er keurig uit met mooie dikke zolen.
Cobs zijn inderdaad wel echt karakters! Mijn vorige was ook zo'n pittige dame, maar die kon je in het werk goed controleren. Als ze druk was begon ik gewoon met tien minuten galop in verlichte zit, dan was ze weer lekker scherp en attent. Abby wordt echt onwijs gestresst als ze iets niet gelijk begrijpt of als ze iets nieuws moet doen. Ze is op dingen van buiten wel behoorlijk koel. Afgelopen winter stak er iemand een Cobra af vlak bij stal toen ik erop zat. Ik had bijna een rolberoerte, Abby zette drie stappen en stond weer stil :D.

Ze ging weer heel aardig afgelopen week, maar vandaag was het weer mis. Ik zou gaan lessen en had haar even aan de longe genomen van tevoren, gewoon even om de stemming in te schatten voordat ik erop zou gaan. Ze begon heel chil, maar ineens schoot ze weer weg en was niet echt meer rustig te krijgen. Ik ben er dus niet op gegaan. Ook daarna in de paddock was ze nog gestresst, reageerde heel angstig op een vliegenmasker dat ze allang kent. Het is zo lastig om die stress bij haar omlaag te krijgen, het is gewoon sneu voor haar.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:17

Ik ben van mening dat je als je bang gaat worden dit niet het paard voor jou is. Wellicht dat iemand anders er wel mee om kan gaan en niet bang is. Als mijn paard mij eraf zou gooien in de zin van ervandoor gaan zou ik hem nooit helemaal meer vertrouwen en dat zal altijd knagen. Paardrijden moet ontspanning zijn, vind ik

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 22:23

Dat zou misschien kunnen, maar Abby gaat niet weg. Al kan ik er nooit op rijden dan is dat maar zo. Ik ben zo gek op die pony, ze is zo lief. En ze heeft in de handel volgens mij een hoop meegemaakt. Dan wil ik haar verder besparen.
Ik denk echt dat ze op hol is gegaan door een wespensteek, dat is de meest logische verklaring. Helaas is daardoor bij ons beiden het vertrouwen flink beschadigd, maar daar ga ik gewoon weer aan werken. En lukt het niet om te rijden, dan maar niet.
Maar ik zou haar wel graag van die enorme spanning af helpen. Het zit haar zo in de weg.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 23:47

Hieperdi schreef:
Ik ben van mening dat je als je bang gaat worden dit niet het paard voor jou is. Wellicht dat iemand anders er wel mee om kan gaan en niet bang is. Als mijn paard mij eraf zou gooien in de zin van ervandoor gaan zou ik hem nooit helemaal meer vertrouwen en dat zal altijd knagen. Paardrijden moet ontspanning zijn, vind ik

Ik vind dat echt extreem kort door de bocht, en een riskante manier van juist steeds meer angsten ontwikkelen. Ja, paardrijden doe je voor je plezier, maar het blijven levende vluchtdieren waar je een keer van af kan lazeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:29

Petra_O schreef:

Wat goed dat je de dierenarts hebt laten komen en heel fijn dat er niet echt wat gevonden is. Wat betreft het aparte bewegen, wellicht zit ze wel helemaal vast in haar lijf en fascia. Zeker als ze snel spanning opbouwt dan kan dit zorgen dat de fascia helemaal strak komt te staan en dan kom je een beetje in een circeltje dat paard ook niet goed meer kan ontspannen in het lichaam. Ik zou dus zelf haar eens laten behandelen met fascia release om te kijken of ze dan ook anders gaat bewegen en beter in haar vel komt te zitten.