Weer rijden na lelijke val

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Weer rijden na lelijke val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:56

ik zou ook kijken of je misschien iets van magnesium ofzo bij kan geven, mijne heeft daar wel baat bij. Paardendrogist verkoopt ook iets maar weet even niet zo snel de naam er van, iets met magic ofzo geloof ik, dat helpt ze ook wat ontspannen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:20

Is ze medisch wel in orde? Zoveel spanning ohz komt ook vaak voor als ze KS hebben.

Dat gezegd hebben, fijn dat je er alweer opgezeten hebt! En de angst is heel begrijpelijk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 14:22

Ik was daar inderdaad ook over na aan het denken. Op zich is de spanning niet per se gerelateerd aan het rijden. Ze bouwt vooral veel spanning op als ik iets vraag dat ze nog niet kent. Op de grond gaat dat nu wel beter dan erop. In het begin ging ze echt in de freeze stand als ze iets niet begreep, of werd ze erg paniekerig.
Dit bokken onder het zadel is wel nieuw, en ik wil even overleggen met mijn instructrice wat zij ervan denkt. Zij heeft de aanleiding gezien. Als zij ook twijfelt ga ik zeker foto's van de rug en hals laten maken. Gelijk ook van het hoofd omdat ze op een bit ook erg heftig reageert.

Als ik het zo schrijf lijkt het echt een enorm probleem paard, maar dat valt eigenlijk best mee..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 15:30

Ik denk dat het sowieso wel goed is om uit te sluiten bij zoveel spanning. Het hoeft natuurlijk niet medisch te zijn maar het kan wel en door pijn kunnen ze ook zo gespannen raken. Het werkt denk ik ook fijner als je zeker weet dat er niets is en het echt puur karakter is.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:26

Mijn cobje is precies hetzelfde, die bouwt ook erg spanning op inderdaad, tot hij het op een gegeven moment niet meer kan verwerken bv met een buitenrit op nieuw terrein, dat is vaak ook dan even bokken om de spanning kwijt te raken. Veel voorwaarts rijden is voor hem het beste, als ik hem stil ga zetten dan wil hij zelfs nog gaan steigeren ook, dus wij lossen het zoveel mogelijk met aan de hand nieuwe dingen doen en onder het zadel buiten nieuwe situaties met iemand op de fiets mee er naast op, hij is gewoon ook niet zon held...van welke afstamming is jouw merrie? Ook daar kan je eens kijken naar de karakters.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 19:56

Abby is in Engeland gefokt. Heel toevallig staat hier in de buurt een halfzus van haar moeder en dat is ook een apart karakter.

Ik heb Abby gekocht als twee jarige en voor zover ik heb kunnen achterhalen ben ik al haar vijfde eigenaar. Ze is geïmporteerd toen ze ongeveer anderhalf jaar oud was. Toen ik haar net had was ze echt bang voor alles en iedereen. Als de dood voor de hoefsmid en helemaal van slag als ze iets niet begreep. Op de grond is dat nu goed opgelost, maar als ik erop zit mist ze de steun vanaf de grond en loopt de spanning op. In het grondwerk heb ik veel gewerkt aan ontspanning en ik gebruik dezelfde techniek in het rijden. Ze ging de afgelopen tijd heel goed vooruit met rijden en werd steeds makkelijker en rustiger. Ik denk zelf dat ik haar een beetje heb overschat en teveel heb gevraagd toen ze toch al angstig en gespannen was.

Hoewel ik niet denk dat er wat mis is, heb ik wel een afspraak met de dierenarts gemaakt. Hij komt volgende week maandag langs met mobiele röntgen. Ik wil in ieder geval een foto van haar hoofd omdat ze geen bit wil accepteren. Verder even kijken in overleg met de dierenarts.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 07:20

Ik rij inderdaad ook bitloos, met een korte schaar hackamore waar hij het heel goed op doet. Geeft hem veel meer rust als een bit. Ben benieuwd of de dierenarts er iets uit haalt, denk als ik je verhaal hoor, dat het inderdaad eerder karakter is. Tandarts is ook gewoon geweest neem ik aan toch?