Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Raineri schreef:Ik ben in 2020 enorm lelijk gevallen. Het vermoeden bestond dat ik m'n nek had gebroken maar dit is nooit gecontroleerd, schijnt dat dit soms ook uit zichzelf kan genezen. Maanden duurde het voordat ik normaal weer kon bewegen. Ik was na mijn val ook verlamd. Ik kon een aantal bokken uitzitten maar na een tijdje deed hij zijn kop tussen z'n poten en werd ik er als een lappen pop afgesmeten. Het besef dat ik kreeg was dat ik super kwetsbaar ben, heeft mij echt angstig gemaakt. Ik heb er ook even over gedaan om vertrouwen terug te winnen. Bij elke beweging die je niet perfect kon meezitten was er een soort bevestiging waarbij ik dacht: zie je wel, het kan zo weer gebeuren.
Nadat ik wat zekerder was, heeft springlessen mij enorm geholpen! Je leert "heftige" bewegingen uit te zitten waardoor ik meer vertrouwen kreeg. Al rijd je het braafste paard, er komt een moment dat je een uitschieter aan moet kunnen zonder te verkrampen van de schrik. Grondles hielp ook, simpelweg om dingen beter aan te voelen en gewoon eens te zien wat een dier nu echt doet. Op de een of andere manier, kon ik dingen onder het zadel opeens wat relativeren.
Ik durfde echt weer door te pakken, ik kon het toch wel aan! Hopelijk heeft het voor jou een zelfde uitwerking.
Je kunt heel rustig beginnen natuurlijk en met een braaf paard.
. Petra_O schreef:Nog een update: de dierenarts heeft haar hele bovenlijn op de foto gezet plus de kaak vanwege de heftige reactie op het bit en de spronggewrichten omdat hij daar iets dacht te zien in beweging. Het ziet er allemaal heel goed uit, geen opmerkingen. Hij vond haar wel wat apart bewegen, veel beweging achter maar voor een beetje de rem erop. Zijn voorstel was beslag voor en een weekje pijnstilling om te kijken of dat het kan verbeteren. Iik twijfel wel bij beslag, ga dat nog even met de smid overleggen. Voeten zijn verder prima, maar hij dacht dat ze met beslag wat beter weg zou kunnen komen voor, ook omdat ze wat overbouwd is.
Wat we nog zouden kunnen doen is het si gewricht op de echo, maar daar was eigenlijk niet genoeg aanleiding voor. Dat gaan we doen als ze op pijnstilling niet anders gaat bewegen
Petra_O schreef:Gisteravond ben ik heel lelijk van mijn pony Abby af gevallen. Ik had les, en ze was de hele tijd al behoorlijk gespannen. Met opzadelen was ze al ergens van geschrokken en wilde moeilijk kalmeren. We zijn vooral in stap bezig geweest om de spanning los te laten. Uiteindelijk deed ze het best aardig en ik wilde net halthouden en afstappen toen ze schrok en en bokkend vandoor ging. Ik heb me nog vast kunnen houden zodat ik niet op het hek zou vallen, maar daarna op de grond terecht gekomen en toen ging het lichtje uit...
Ik ben opgehaald met een ambulance, en van het stukje tussen de val en de ambulance weet ik niks meer. Gelukkig valt alles mee. Er is een scan gemaakt en niks kapot. Even een tijdje wat rustiger aan doen en dan mag ik alles weer. Maar dan... Hoe ga je het rijden weer oppakken?
Abby is een vreselijk onzeker paard die snel spanning vasthoud en een heel klein emmertje heeft dat snel overloopt. De laatste tijd ging ze super, ze kreeg steeds meer vertrouwen en kon steeds meer. Maar ik vind het erg spannend om weer te gaan beginnen met rijden. Dinsdag komt de fysio weer voor haar en dan zal ik er toch een paar dagen niks mee mogen doen. Daarna wil ik toch weer aan de slag met haar. Hoe hebben jullie dat gedaan na een flinke val?
Babootje schreef:Petra_O schreef:Nog een update: de dierenarts heeft haar hele bovenlijn op de foto gezet plus de kaak vanwege de heftige reactie op het bit en de spronggewrichten omdat hij daar iets dacht te zien in beweging. Het ziet er allemaal heel goed uit, geen opmerkingen. Hij vond haar wel wat apart bewegen, veel beweging achter maar voor een beetje de rem erop. Zijn voorstel was beslag voor en een weekje pijnstilling om te kijken of dat het kan verbeteren. Iik twijfel wel bij beslag, ga dat nog even met de smid overleggen. Voeten zijn verder prima, maar hij dacht dat ze met beslag wat beter weg zou kunnen komen voor, ook omdat ze wat overbouwd is.
Wat we nog zouden kunnen doen is het si gewricht op de echo, maar daar was eigenlijk niet genoeg aanleiding voor. Dat gaan we doen als ze op pijnstilling niet anders gaat bewegen
Dat zou goed kunnen dat dat verbetering geeft. De smid kan een opzet in het ijzer smeden zodat ze de voet beter kan afrollen. Soms wordt ook wel het ijzer iets terug gelegd (brakeover beslag). Als je paard veel "tenenvlees" ontwikkelt, lukt dat vaak niet om dat zonder beslag goed bij te houden.
Zijn de voorvoeten al wel op de foto geweest trouwens?
Welsh cobs kunnen inderdaad best ril zijn. Ik heb er ook 1 gehad die heel erg op geluiden reageerde. Als iemand een plakbandje van een rolletje trok was dat voor hem al genoeg om volle patrol er vandoor te schieten. Dat zat er gewoon in en kreeg je er ook niet uit. Dus het was altijd wel opletten met dat beestje. Altijd een beetje de teugel erbij houden.
.Hieperdi schreef:Ik ben van mening dat je als je bang gaat worden dit niet het paard voor jou is. Wellicht dat iemand anders er wel mee om kan gaan en niet bang is. Als mijn paard mij eraf zou gooien in de zin van ervandoor gaan zou ik hem nooit helemaal meer vertrouwen en dat zal altijd knagen. Paardrijden moet ontspanning zijn, vind ik
Petra_O schreef:Nog een update: de dierenarts heeft haar hele bovenlijn op de foto gezet plus de kaak vanwege de heftige reactie op het bit en de spronggewrichten omdat hij daar iets dacht te zien in beweging. Het ziet er allemaal heel goed uit, geen opmerkingen. Hij vond haar wel wat apart bewegen, veel beweging achter maar voor een beetje de rem erop. Zijn voorstel was beslag voor en een weekje pijnstilling om te kijken of dat het kan verbeteren. Iik twijfel wel bij beslag, ga dat nog even met de smid overleggen. Voeten zijn verder prima, maar hij dacht dat ze met beslag wat beter weg zou kunnen komen voor, ook omdat ze wat overbouwd is.