Hoeveel contact voor aanleuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 11:43

Interessant!! Mijn paard is duidelijk linksgebogen en ik ben altijd maar een hobby ruiter geweest dus heb die link eigenlijk nooit gelegd. Dus dat zou zijn totaal niet voorwaarts zijn goed verklaren. Osteopaat is geweest en heeft wat tips gegeven voor stretch oefeningen. Ik weet inmiddels dat het aan mijn rijtechniek ligt en daar zijn we in de les mee bezig
Maar aanvullend ben ik met jullie rijtechnische tips zeker ook blij!
Hoe meer hoe beter :D

oji

Re: Hoeveel contact voor aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:24

Ik bedoel inderdaad rechtstellen, voorbenen en achterbenen op hetzelfde spoor, schouders recht voor je paard. Het echte rechtrichten met oefeningen als schouderbinnenwaarts, travert etc etc daar heb je inderdaad al voor nodig dat ze van achter naar voren in de verbinding/aanleuning lopen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 12:49

Dahlia85 schreef:
Interessant!! Mijn paard is duidelijk linksgebogen en ik ben altijd maar een hobby ruiter geweest dus heb die link eigenlijk nooit gelegd. Dus dat zou zijn totaal niet voorwaarts zijn goed verklaren. Osteopaat is geweest en heeft wat tips gegeven voor stretch oefeningen. Ik weet inmiddels dat het aan mijn rijtechniek ligt en daar zijn we in de les mee bezig
Maar aanvullend ben ik met jullie rijtechnische tips zeker ook blij!
Hoe meer hoe beter :D

Dan is inderdaad je eerste taak je paard recht onder je door te laten lopen. Bij een linksgebogen paard lijkt het voor je gevoel alsof linksom fijner is omdat hij daar beter lijkt te buigen, maar dit is vaak juist verbuigen. Probeer daarom linksom niet teveel stelling te vragen, maar hem juist eigenlijk wat rechter door de bocht te laten lopen. Een linksgebogen paard wil op de volte eigenlijk naar het rechtervoorbeen lopen, zodat hij dat linkerachterbeen niet goed onder de massa hoeft te plaatsen (dat is nl wat linksgebogen paarden moeilijk vinden). Als jij linksom dan stelling vraagt, zal hij dat heel makkelijk aanbieden, omdat hij dan juist fijn die rechterschouder er uit kan drukken. Dus begrens die rechter schouder goed door je buitenteugel tegen de hals te houden en hem op die buitenteugel tegen de hals en je zit door de bocht te sturen, niet op de binnenteugel. Aanvankelijk kun je ook het beste je binnenbeen er nog even aflaten want zolang hij naar die rechterschouder loopt, zul je hem met dat binnenbeen alleen maar meer naar die rechterschouder duwen. Desnoods gebruik je ook je buitenbeen om hem door de bocht te drijven (en evt zweepje aan de rechterkant tegen de schouder houden als hij heel scheef is). Eigenlijk pas als ie op de volte echt naar binnen gaat vallen, dan kun jij in gaan komen met je linkerbeen omdat hij dan dus niet meer op die rechterschouder loopt te leunen. Maar heel voorzichtig inkomen met been, want voor je het weet verbuigt ie weer en hangt ie weer lekker in zijn rechterschouder.

Rechtsom is het precies omgekeerd. Daar zal je merken dat je paard op de volte eigenlijk naar binnen wil vallen. Ook daar wil hij dus teveel naar die rechterschouder toelopen. Daar kom je dus wel juist in met je binnen been om hem meer naar die linkerschouder te duwen.

En let op, het is niet de bedoeling dat je paard dus al het gewicht naar die linkerschouder brengt, het is juist de bedoeling dat je paard leert meer rechtop de wending door te gaan met het gewicht op de juiste manier verdeeld over alle 4 de benen. Je paard wil geen verbinding maken op links, dus jij moet die verbinding gaan maken op links. Kom niet in de verleiding om rechts te gaan pakken in de hoop dat je hem dan rechtsom kan gaan laten inbuigen, want daarmee vererger je het probleem alleen maar. Rechter en linker teugel op gelijk contact houden, waar hij zijn hoofd ook houdt, gelijk en zo constant mogelijk contact (in die hand in hand modus) en geen kneepjes oid. Schouder sturen en begrenzen door de teugel op de juiste wijze tegen de hals aan te leggen, niet door rechts of links meer druk te maken. Als je paard op deze manier steeds rechter gaat lopen/sporen, zal je merken dat hij ook makkelijker op jouw voorwaartse hulp van achteruit kan gaan aanvullen.
Zo lang je paard niet de achterbenen in het spoor van de voorbenen heeft, kun je drijven, overgangen rijden, tempowisselingen rijden tot je een ons weegt, dan zal hij nooit van achteruit gaan aanvullen. Dan gaan ze op die prikkels om ze beter voorwaarts te krijgen idd alleen maar hupsen in de overgangen, taktfouten maken en/of nog schever lopen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:39

Hoe bepaal ik wat goed is? Kan je dat in gewicht uitdrukken of op een andere manier vergelijkbaar maken
(quote Dahlia)

veel van wat er hierboven aan tips en adviezen gegeven is klopt, alleen wat past bij jou paard, daar heb je iemand naast je voor nodig die je dat kan bepalen,

dat is een gevoel wat je moet ervaren, elk stapje in de opleiding moet van jullie samen zijn en dan is het noodzakelijk dat er iemand naast je staat die je dat helpt ontdekken.

Ik ken je paard en je wijze van rijden niet, overleg met je eigen instructie is mijn tip

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:08

Cioccolato schreef:
Als ze scheef zijn en je rijdt naar voren, gaan ze alleen maar huppen of zijwaarts. Ze zullen toch semi recht moeten lopen om naar voren te gaan. Het echte recht maken komt dan.

Mwah, eerste stap is aan het been maken vind ik..altijd ten alle tijden..in combinatie met het rechter stellen, paard moet nageeflijk worden. Pas als een paard zakt is schoudercontrole mogelijk. Het zal altijd een combinatie van factoren en hulpen zijn maar imo begint het altijd achter. Eerst achter, dan voor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:25

Ja het valt deels allemaal samen. Een paard dat niet vooruit gaat, kan niet recht worden. En een paard dat scheef is kan niet vooruit.

Maar dan bedoel ik inderdaad ook zo scheef dat er op 2 hoefslagen wordt gelopen zoals oji typt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:27

Ja ik snap het, die zijn vaak helemaal geblokkeerd..zitten volledig vast in de spieren etc. En als je er dan aan zit komt er meestal eerst verzet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 16:52

Natuurlijk moet een paard altijd een reactie gaan geven op een beenhulp. Een paard dat je hulpen negeert of niet (her)kent, daar kun je überhaupt niets aan corrigeren. Been is reactie naar voren (of opzij afhankelijk van welke beenhulp) altijd, maar hoe functioneel die reactie is voor het lijf om in verbinding te komen, dat is heel erg afhankelijk van of een paard met de achterhand in het spoor van de voorhand loopt. Als dat niet het geval is, krijg je vaak bij aandraven een hupsje, als je in draf wat meer actie wilt, dat ze in galop aanspringen of rennerig naar voren schieten, wat allemaal wel helpt om je paard te leren reageren op je been, maar nog weinig tot niets doet voor het lichaamsgebruik. Pas als ze sporen kunnen ze de activiteit die van achteruit opgewekt is, over de rug naar de hand toe door gaan geven en zal een paard dus op een contactteugel zelf je hand aan gaan nemen. Tot die tijd kun je met je hand met kneepjes etc wel je paard af laten buigen/laten zakken, maar dan krijg je dus de wel bekende valse knik die je oh zo vaak ziet.

En de schouder plaatsen is echt ook mogelijk zonder dat een paard zakt. Ik begin daar, nadat ze geleerd hebben de juiste reactie op de hulpen te geven, altijd mee bij de opleiding van een jong paard, en dan interesseert het me werkelijk geen biet op welke hoogte of waar dat hoofd zich bevindt, als het maar samen met de schouder, recht voor mijn paard is en ik op beide teugels dezelfde lichte druk houd. Wanneer die voorhand recht voor de achterhand is geplaatst, waardoor de activiteit van achter naar voren goed en zonder blokkades door kan komen, dan komt die aanleuning meestal vanzelf

En natuurlijk de zeer getalenteerde (dressuur)paarden die kunnen ook echt wel goed naar voren als ze nog behoorlijk scheef lopen omdat die zoveel natuurlijke lossigheid in hun lijf hebben dat ze dat makkelijk compenseren. Maar het gemiddelde huis tuin en keukenpaard, waar we het hier op Bokt toch vaak over hebben bij rij-technische vragen, die kan dat lang niet altijd en daarvan denkt men dan gauw dat ze flegmatiek zijn of sloom, maar het feitelijk vaak zo is dat ze gewoon het gevraagde voorwaartse niet kunnen omdat ze scheef lopen. En anderen gaan lekker rennen en over hun tempo lopen, maar is feitelijk allemaal hetzelfde euvel.